Muita joilla tosi tosi tosi HUONO itsetunto??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kanssa tosi huono itsetunto. Tää on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleenkin myös parisuhteeseen. Oon ihan älyttömän mustasukkainen kaikista naisista. Niistäkin jotka on televisiossa. Kävin joskus terapiassa, mutta siellä keskusteltiin enemmän muusta kun itsetunnosta. Mullakin on juuri autokoulu kesken ja ajaminen jännittää ihan hirveesti. Pelkään kokoajan että teen jotain väärin. Ja sit aina kun mua neuvoo niin tuntuu pahalle etten osaa ja alan itkeä.

Oi voi, kun oliskin ollut parisuhde. Mua on ilmeisesti todella vaikea lähestyä, koska vaikutan ylimieliseltä (vaikka olen tarkoituksella pyrkinyt näyttämään ystävällisemmältä). Joitakin yritelmiä suhteeseen on ollut, mutta epävarmuuteni on saanut minut aina käyttäytymään ääliömäisesti ja epäilemään jatkuvasti, että toinen ei oikeasti olekaan musta kiinnostunut. Joten vanhanpiian elämä edessä, jos ei jokin muutu...

Oi voi, kun oliskin ollut parisuhde. Mua on ilmeisesti todella vaikea lähestyä, koska vaikutan ylimieliseltä (vaikka olen tarkoituksella pyrkinyt näyttämään ystävällisemmältä). Joitakin yritelmiä suhteeseen on ollut, mutta epävarmuuteni on saanut minut aina käyttäytymään ääliömäisesti ja epäilemään jatkuvasti, että toinen ei oikeasti olekaan musta kiinnostunut. Joten vanhanpiian elämä edessä, jos ei jokin muutu...

Mie oon naimisissakin, ja varmaan ainakin eka vuos seurustelussa meni niin, että usein kysyin mieheltä että haluaako se tosiaan olla miun kans, tuntui koko ajatuskin niin oudolta. Hirmu mustis olin kans alkuun, mut sitä oon sentään saanu lievitettyä, kun mies kerran loukkaantui oikeen kunnolla kun epäilin niin paljon/usein.
Pitää olla kiitollinen siitä että mies on ollu niin kärsivällinen.

[QUOTE="vieras";22973765]Mulla myös älyttömän huono itsetunto. Olen herkkä, ujo ja hiljainen, otan kaikki jutut itseeni ja mietin todella pieniäkin asioita monet päivät ja yöt. Työelämässä on vaikeaa, koska kuvittelen kaikkien jatkuvasti ajattelevan, kuinka huono ja ällöttävä olen. Puolustusmekanisminani on teeskennellyn ylpeyden taakse piiloutuminen - ihmiset luulevat, etten ole kiinnostunut heistä tai heidän mielipiteistään...Koen myös olevani äärettömän tyhmä, puheeni on epäselvää, vaikka suunnittelen suustani pääsevät lauseet huolellisesti etukäteen. En osaa nauraa vapautuneesti muutakuin mieheni seurassa. Yms, yms, yms...

Asia, joka vaikuttaa erittäin suuresti elämääni.[/QUOTE]

huh, olipas tutun kuulosta. suorastaan pelottavaa, en ole mieltänyt, että minulla olisi kovin huono itsetunto..

Tunnistin itseni monesta kohtaa.. mulla ei ole edes kavereita, kun en usko kenenkään haluavan tutustua just muhun. Aika yksinäistä elämää tämä on, vaikka olen mm töissä sosiaalinen. Itken monena iltana kun en uskalla olla minä.

[QUOTE="vieras";22973765]Mulla myös älyttömän huono itsetunto. Olen herkkä, ujo ja hiljainen, otan kaikki jutut itseeni ja mietin todella pieniäkin asioita monet päivät ja yöt. Työelämässä on vaikeaa, koska kuvittelen kaikkien jatkuvasti ajattelevan, kuinka huono ja ällöttävä olen. Puolustusmekanisminani on teeskennellyn ylpeyden taakse piiloutuminen - ihmiset luulevat, etten ole kiinnostunut heistä tai heidän mielipiteistään...Koen myös olevani äärettömän tyhmä, puheeni on epäselvää, vaikka suunnittelen suustani pääsevät lauseet huolellisesti etukäteen. En osaa nauraa vapautuneesti muutakuin mieheni seurassa. Yms, yms, yms...

Asia, joka vaikuttaa erittäin suuresti elämääni.[/QUOTE]

tämäkin kuullosti niin tutulta:( se on helpottavaa kun tietää että on joku joka oikeesti ymmärtää mitä tää on.

Ja se vielä, että huomaa meitä olevankin paljon vaikka ainakin minä luulin olevani ainoa joka on "tälläinen". Se kait, kun monet osaa sen niin hyvin peittää ettei ulkopuoliset sitä huomaa. Olisi ihana saada ystäviä niin kenenkään ei tarttis yksin olla :)

[QUOTE="Myy";22973181]miten se vaikuttaa jokapäiväiseen elämääsi?

minuun niin,että olen tosi epävarma tekemisissäni ja puheissani,tarvitsisin aina muita varmistamaan onko ok. usein tuntuu että muut tuijottaa tai puhuu musta pahaa, en arvosta itseäni. olen joka tilanteessa kuin altavastaajan roolissa.:/

tällä hetkellä käyn autokoulua ja huono itsetunto haittaa todella paljon. jännitän ylenmäärin ja kuvittelen kaikenlaista,kokoajan pelkään mokaavani ja tunnen olevani jotenkin tyhmä:///[/QUOTE]

Identiteetti ei käsitteenä tarkoita mitään yhtenäistä, pysyvää kokonaisuutta, vaan se muodostuu ja muuttuu koko ajan.
Ihmisen yksilöllinen identiteetti muodostuu lukuisista määreistä. Itsensä voi määritellä ammattinsa, vanhempiensa, lastensa, maantieteellisen sijaintinsa, työyhteisönsä tai esimerkiksi harrastuksensa perusteella. Sisäinen dialogimme kertoo meille sen, millaisena itsemme näemme, mihin uskomme kykenevämme ja minkä arvoisia koemme olevamme.
Siinä, missä jokaisella meistä on lukuisia mahdollisuuksia muodostaa käsitys siitä, keitä olemme ja millaisia olemme, on meillä myös mahdollisuus muokata näitä käsityksiä pohtimalla, auttaako kyseinen piirre minua, vai estääkö se toimimasta tai kenties kokonaan menemästä eteenpäin.

Jokainen meistä kokee joskus negatiivisia tunteita ja voimattomuutta. Kaikki meistä pelkäävät joskus epäonnistuvansa. Se, mikä erottaa itsensä toteuttajan niistä, jotka eivät onnistu, ei ole se, mitä heille tapahtuu, vaan se, miten he siihen suhtautuvat.
On oleellista hyväksyä negatiivinen ajatusketju osana inhimillisyyttä ja toimia siitä huolimatta, sillä negatiivisista tunteista ei pääse eroon niitä välttelemällä. Esimerkkinä tarina, jonka mukaan pitäisi olla ajattelematta suurta vaaleanpunaista elefanttia, mutta kuinkas käykään, näet mielessäsi tällä hetkellä juuri sen.
Sisäinen dialogisi määrittelee ja muokkaa vahvasti omaa käsitystäsi itsestäsi. Jos uskot että olet arvokas ja vahva, ajan saatossa nämä käsitteet muodostuvat osaksi identiteettiäsi.
Näin ystävänpäivän lähestyessä, voisit kirjoittaa itsellesi ystävänpäiväkortin tai kirjeen, sillä olethan oman elämäsi tärkein henkilö. Tämä erityisesti teille, heille ja meille, jotka yleensä tai usein keskittyvät negatiivisiin puoliinsa.

Esimerkki: Henkilö on lähdössä viettämään iltaa ystävättärensä kanssa ja meikatessaan manaa tälle vatsamakkaroitaan, ryppyjään, huonoa itsetuntoaan ja kurjaa elämäänsä. Sen lisäksi, että moinen tuskin kohottaa kenenkään mielialaa, henkilön aivot oppivat kaiken sanotun, kuin se tulisi ulkopuolisen suusta, jolloin ongelma pahenee, henkilön minäkuva vääristyy entisestään ja olo on aina vain kurjempi.
Uskallan olettaa, että harvat meistä sanoisivat parhaalle ystävälleen sellaisia asioita, joita itsellemme sanomme tauotta, päivittäin, unohtaen tai ymmärtämättä, kuinka paljon moinen vaikuttaa omaan käsitykseen itsestämme.

Tee tänä ystävänpäivänä poikkeus. Kirjoita itsellesi kortti tai kirje, kuin kirjoittaisit rakkaimmalle ystävällesi. Kerro itsellesi hyvät ja kauniit piirteesi. Kehu itseäsi, sillä sitä voi harvoin tehdä liikaa. Tunnusta itsellesi, että olet joka ikisen kehun arvoinen. Olet ansainnut olla onnellinen kaiken sen jälkeen, mitä olet kokenut. Keskity kirjoittamiseen ja tee se huolella. Älä jätä itsekritiikille tilaa. Säilytä kortti ja lue se aina, kun tunnet itsesi voimattomaksi. Usko siihen mitä sanot. Anna itsellesi lahja. Uusi hajuvesi, viikonloppu kylpylässä tai vaikka rauhallinen koti-illallinen kynttilän valossa. Tee se itsellesi, mitä haluaisit ja toivoisit muilta. Sano itsellesi ne asiat, mitä odotat toisten sinulle sanovan.

taivi

Mulla on hyvin samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia kuin monilla täällä.
Olen miettinyt että menen terapeutille puhumaan, jotenkin sinnekkin soittaminen tuntuu niin ylitsepääsemättömän vaikealta.
Olen asunut ikäni syrjässä kaikesta, 40 kilsan päässä keskustasta, joka oli koulumatkani yläasteelta alkaen. Lähin kauppa oli 7 kilsan päässä.
Mulla ei ollut lapsuudessanikaan paljoa kavereita. 3 veljeni kanssa mulla on niin suuret ikäerot, ettei heistä oikein koskaan ollut seuraksi minulle tai leikkikaveriksi. Olen vieläpä perheen ainoa tyttö. Serkkuja minulla ei ole kuin yksi samanikäinen, hänkin asuu ruotsissa jota näen suunnilleen vain kerran vuodessa kesäisin. Olimme hänen kanssaan parhaat ystävät lapsena, olemme kuitenkin erkaantuneet koska näemme vain kerran vuodessa ja olemme kuin toistemme vastakohdat. Hän osaa meikata, pukeutua muodikkaasti, asuu suurkaupungissa ja hänellä on paljon ystäviä. Minä taas aina olen asunut maalla pienellä kylällä josta pitkä matka kaikkialle ja olen ollut yksinäinen lähes aina.

Ala-asteelta mulla on parhaat ystävyysmuistot, mutta en lopulta enää pyytänyt kavereita meille koska ahdistuin näkemisestä ja jännitin tapaamisia aina niin paljon, kun piti pitkän ajan näkemisen jälkeen aloittaa tutustuminen ns. "uudelleen". Koulussa minulla sen sijaan meni hyvin ja siellä mulla oli kavereita vaikken niitä meille kotiin pyytänytkään, yleensä itse vierailin heidän luonaan.
Olin todella ujo ja arka tuolloin. En puhunut puolitutuille paljoa ja punastelin jos joku vieraampi ihminen kysyi minulta jotain. Välttelin katsekontakteja joskus.
En oikein päässyt koskaan minnekkään kun ei ollut edes kavereita. Välillä syrjäännyin kaikesta, ja yläasteelle mennessäni se väkimäärä koulussa ja muualla ahdisti todella paljon. En käynyt lomilla juuri missään, ehkä joskus kaverin luona yökylässä, muuten olin vain perheeni kanssa.

Yläasteella en saanut yhtään ystävää, olin muiden silmissä varmaan todella outo ja suorastaan säälittävä, enhän uskaltanut melkein katsoa ketään ja kuljin pää painuksissa. Olin paljon seiskalla vielä ala-astelaisen hyvän ystäväni kanssa, eihän minulla edes ollut muita kavereita. Kuitenkin jos jouduin olemaan ilman häntä, ahdistuin todella paljon ja vilkuilin koko ajan esim. istuessani käytävällä ympärilleni, ettei vain kukaan tuijota minua.
Kasilla hyvä ystäväni alkoi olemaan enemmän muiden kanssa, ymmärrän ettei hän jaksanut olla koko ajan minun kaltaisen hiljaisemman ihmisen kanssa, kun itse oli sosiaalinen.
Ysillä ensimmäisenä päivänä odotin kovasti näkeväni hyvän ystäväni, tervehdin häntä iloisesti mutta hän tuskin huomasi minua. Tiesin jo ensimmäisenä päivänä että tulisin olemaan todella yksin ja kouluvuosi tulisi olemaan hyvin pitkä.
Arvaukseni menivät oikein. Kun ex-hyvä ystäväni vain jätti minut, yritin tutustua muihin omanikäisiini tyttöihin, koitin muuttaa itseäni sosiaalisemmaksi että kelpaisin. Pari kuukautta pyörin parissa tyttöporukassa ns. ylimääräisenä, ei ne koskaan kysyneet haluatko tulla, menin vain...joskus kyllä kysyin että voinko olla teidän kanssanne, en saanut kieltäviä vastauksia vaikka sellainenkin olisi kelvannut minulle.
Lopulta mua alettiin syrjimään. Kukkaan ei halunnut olla kanssani. Mua syrjittiin luokassa, liikuntatunnilla, välitunnilla, ruokalassa. Jotkut vaihtoivat pöytää jos menin heidän seuraansa, jotkut kuiskivat ja käänsivät selkänsä minulle jos tulin heidän viereensä. Liikunnassa minut aina valittiin viimeisenä.
En kestänyt sitä kauaa vaan olin lopulta mieluummin yksin. Ulkona välitunneilla jatkui ilkeät katseet ja kuiskuttelu, en kestänyt sitäkään vaan vietin ehkä puoli vuotta välitunneista vessassa. Silti syrjiminen jatkui viimeisiin koulupäiviin asti, ja se jätti minuun syvät arvet...

Minua on kehuttu aina kauniiksi, ja sanottu että tulen saamaan poikaystäväkseni kenet vain haluan. En siis ole mitenkään ruman näköinen, en haise oudolle/pahalle, pukeudun normaalisti joten mistään tuollaisesti syrjiminen ei johtunut. En tiedä vieläkään syytä...

Amiksessa syrjiminen ei jatkunut eikä oikeastaan mikään kiusaaminen. Tutustuin siellä pariin lapsuudenkaveriini ja meistä tuli melkein erottamattomat. Toisen amisvuoden kesällä meillä meni kuitenki välit, enkä ole ollut yhteydessä heihin sen jälkeen.
Amiksen ekalla tapasin myöskin poikaystäväni jonka kanssa edelleen yhdessä. Hän on todellakin rohkassut mua ja saanut itsetuntoani paremmaksi, en tiedä missä olisin ilman häntä!

Nyt mulla ei ole yhtään ystävää. Vain yksi hyvä kaveri, jota näen silloin tällöin, mutta hänellä on paljon muitakin ystäviä, enkä varmasti ole hänelle mikään ensisijainen vaihtoehto...
Viimeinen amisvuosi meni hammaspurren läpi, suoriuduin kyllä paremmin kuin hyvin, opinnäytetyöstäkin sain parhaan mahdollisen arvosanan, mutta olin vähällä lopettaa koko koulun koska mua ahdisti niin paljon mennä sinne, joskus oli vähän jopa univaikeuksia kun kouluun meno ahdisti niin paljon.

Eniten ahdisti se, että vaikka olin sisältä niin rikki, mut piti esittää koulussa niin iloista ja sanoo aina että ihan hyvin menee. Olen vieläpä alalla jossa pitää olla asiakkaitten kanssa tekemisissä ja olla niille ystävällinen. Toppi kesti melkein 3 kuukautta mutta selvisin siitäkin. Onneksi mun ei kamalasti tarvinnut olla asiakkaitten kaa tekemisissä, en ois kestäny sitä esittämistä...
Sit myös ahdisti se, kun ei ollut ketään kaveria siellä, ei ketään tukemassa (paitsi poikaystäväni joka ei käynyt samaa koulua edes).

Yritän päästä nyt valmistuttuani kesäkuussa johonkin harjoittelupaikkaan, vaikka niidenkin hakeminen tuntuu niin vaikealta... Menen jonnekkin puhumaan ongelmistani, en ihmettelisi vaikka minulla olisi masennustakin.

Tuntuu että elämäni valuu hukkaan, en ole ihmissuhteissa kokenut juuri mitään kun ei ole ystäviä ikinä oikein ollut. Oma epävarmuuteni estää minua elämästä elämääni täysillä, toivon että paranen tästä vielä joskus, kuka tälläistä jaksaa loputtomiin :(

Mulla on huono itsetunto, mutta oon huomannut että vuosien ja positiivisten kokemusten myötä se on pikkuhiljaa parantunut. Yksi tärkeimmistä havainnoistani on ollut se, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia vähätteleviä ja törkeästi käyttäytyviä, kuten minun lähipiirissäni on lapsena ja nuorena ollut. Olen vuosikausia turhaan pelännyt toisten negatiivisia kommentteja, lyttäämistä ja pahoja sanoja. Harva ihminen loppujen lopuksi käyttäytyy niin, ainoastaan minun lähipiiriin on siunaantunut heitä muutamia. Suurin osa ihmisistä on mukavia, eivätkä lainkaan ilkeitä, tai eivät ainakaan näytä sitä muille.

Jos on huono itsetunto niin täytyy vaan tunnustella itseään. Tehdä sisäistä tutkintaa. Ei kannata hakea postiivista vahvistusta ympäristöstä joka asialle mitä tekee, koska ei se mene niin.

Mitkä ovat itsen hyvät ja mitkä ovat huonot puolet? Ei hyvä itsetunto tarkoita, että luulee, että kaikki itsessä on hyvää eikä muiden tarvitse kaikkea hyväksyä mitä teet. Pääasia on, että jokainen hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, välittämättä muiden mielipiteistä.

Hyvä itsetuntoinen ihminen ymmärtää, mitä hänessä on hyvää ja mitä huonoa. Hän oppii silloin arvostamaan itseään niiden hyvien puolien takia, hyväksyy omat huonot puolensa ja hyväksymällä omat huonot puolensa osaa myös hyväksyä kanssaihmisten huonot puolet. Eikä jäkätä joka asiasta että tuo teki niin ja tuo teki noin jäkätijäkäti. On niinkuin sinut itsensä kanssa.

Minulla on noita samankaltaisia oireita kuin ap:lla. En uskalla puhua tai kertoa mielipiteitäni.
Kaupoissa ym saattaa alkaa ahistamaan aivan kamalasti. Tulee sellanen tunne että kaikki tuijottaa ja kuiskuttelee. Tulee hirveä kiire pois paikalta.

Kävin lääkärissä ja hän antoi SSRI-lääkettä paniikkikohtauksiin ja sosiaalisien tilanteiden pelkoon. On auttanut todella hyvin, mutta edelleenkin olen suht epävarma itsestäni enkä todellakaan pidä itseäni esim. fiksuna tai kauniina. Koen sen aina v*ttuiluna jos joku alkaa kehumaan minua. Se on tosi ahistavaa vieläkin, vaikka syönkin lääkkeitä.

Oman itsetunnon kehitystä voi vahvistaa ja seurata. Apua kannattaa hakea lääkärin ja lääkkeiden sijaan mielummin psykoterapiasta, joka antaa sinulle välineitä vahvistaa itsetuntoasi eikä vain helpottaa heikon itsetunnon kanssa selviämistä. Psykoterapiakeskus Vastaamon sivuilta osoitteesta http://www.vastaamo.fi/itsetunto löytyy maksuton itsetuntotesti ja ohjeita itsetunnon vahvistamiseen.

Heikko isetunto on vahvasti sidoksissa masennuksen, ahdistuksen, fobioiden ja muiden psyykisten oireiden kehittymiseen, joten itsetuntoa kannattaa yrittää vahvistaa, niin saa elämänlaatuansakin helposti parannettua.

Yhteistyössä