väitetään ettei narsisti voi itse tajuta olevansa narsisti...(totaalinen avautuminen yhdeltä mahdolliselta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3s

Vieras
mä välillä ajattelen ehkä olevani.

taustaa:
oon ollut koko lapsuuden ajan koulukiusattu ja syrjitty,itsetunto on huono,omakuvani kuulemma virheellinen.ajattelen kai olevani rumempi koska se kuva on jäänyt lapsuuden haukuista.tunnen siis kaikinpuolin olevani huono,pohjimmiltani.vaikka saankin kehuja.

mutta siis,syntyyko narsismin hyvät ainekset siitä että lapsena ja nuorena kiusataan ja lapsi on tosi epävarma ym,sitten aikuisena huomaakin voivansa vaikuttaa kaikenlaiseen ja olevansa kiusaamisen yläpuolella,ja jotenkin kostaa kokoajan muille ihmisille sitä mitä itse on kokenut lapsena?? kun on huomannut olevansa vahva.

mä en oo ilkeä ihminen mutta helvetin suorapuheinen.

ite huomaan että (piilo)vittuilen miehelleni vielä pitkän ajan jälkeen jos tulee mieleen, jostain mua loukanneesta,ja kostankin jos on tarpeeksi loukannut.
koitan saada hänelle yhtä huonon olon ja sitten olen salaa tyytyväinen.

koen välillä elämän olevan vain peliä enkä tunne mitään oikeaa,en uskalla rakastaa tai luottaa.

en oikeastaan halua satuttaa muita kun miestäni välillä.enkä ole ihmisille törkeä tai kyykytä,vaikka olenkin hyvä organisoimaan ja olemaan erilaisissa töissä se johtaja,ja se onnistuu usein hyvin koska en hauku vaan kehun kun tehdään oikein.kuuluuko se vaan luonteeseen,olla järjestelmällinen ja että on hyvä johtamaan...olen silti ujokin.

pelottaa vähän,että olen muuttumassa narsistiksi.

tästä kostonhimosta,pitkävihaisuudesta,herkkyydestä,huonosta itsetunnosta,tuollaisen lapsuuden jälkeen,tuntuu ettei ole enää pitkä matka narsistiksi,ja katkeraksi ihmiseksi.ihankun siitä pitäis kostaa muulle maailmalle vaikka eihän niin voi tehdä.

tuntuu ettei ole yhtään ihmistä kuka ois yhtä vahva kuin minä ja jonka seurassa voisin päästää itseni valloilleen täysin.jotenkin oon niin suora ja tunteeton sisältä.

MITÄ TÄSSÄ VOI TEHDÄ? muutakun yrittää puhua entistäkin nätimmin ihmisille ettei vaan tule loukanneeksi,koska en sitä halua,ja vetäytyä vähän sivummalle ettei pomota liikaa,yrittää vahvistaa itsetuntoa jottei miehen teot loukkaa niin paljoa...
laittaa muut etusijalle ainakin välillä.saanko kokoajan ajattelemalla ja rauhoittumalla nämä narsistiset piirteet pois?hyvä on kai edes että ymmärrän itse että näitä on.tai luulen..?

no mikä mussa sittwen on vikana..?? olenko kostonhimoinen vain huonon itsetunnon takia,ja pomotan vain luonteeni takia? tai useimmiten teen asiat itse koska ajattelen että teen sen kuitenkin nopeammin ja paremmin.olen kyllä täydellisyyden tavoittelija sen ainakin tiedän jo.

millä lailla kusipää voitko selventää? korjaan tuota lausetta että haluan satuttaa miestäni;vain silloin kun ei osoita katumusta jostain itse tehneestään pahasta.kostan siis,en muuten halua satuttaa.näytän vain miltä se minusta tuntui..

Et ole narsisti. Sinua on pienenä loukattu ja satutettu kiusaamalla. Nyt suorapuheisuudellasi haluat näyttää, ettei sinua satuteta. Mieluummin itse satutat muita, vaikka se ei olisi tarkoituksesi. Voit myös yrittää asettua kiusaajien rooliin, vaikka et täysin samoin käyttäytyisikään. Niin koet ehkä olevasi vanhempi kuin aiemmin. Luulen, ettet uskalla olla oma itsesi, vaan kätkeydyt suorapuheisuudellasi herkkyytesi ja oikean itsesi taakse. Tästä syystä mikään ei tunnu miltään. Et ehkä tiedä, mistä pidät eli se mitä oikeasti olet jne. Ei ihme jos kiusaaminen on jättänyt arvet, mutta saatat omalla käyttäytymisellä satuttaa herkempiä. Haluatko, että he kokevat samaa? Miehesi etenkin? Miksi haluat satuttaa miestäsi?

Käytöksesi mielestäni kertoo siitä, että sinulla on paha olla. Sinulla ei kuitenkaan ole keinoja purkaa sitä ja siksi "kiusaat" miestäsi ja sanot asioita suoraan. Menneisyyttä olisi hyvä käsitellä ja tapoja, jolla voit purkaa pahaa oloasi. Se, että satuttaa toista ei ole oikea tapa. Tiedät itsekin miltä se tuntuu, etkä varmasti halua toisten kokevan samaa. Miski siis teet niin? Kirjoituksen perusteella vaikuttaisi siltä, että käytötksesi vaihaa sinua. Jos voit, niin keskustele jonkun kanssa asiasta. Jos et ole koskaan puhunut kenenkään kanssa kiusatuksi joutumisesta, siitäkin voisi olla hyvä puhua.

Tsemppiä sinulle!

voi kiitos tuosta viestistä...

paras alkaa avata tätä kylmettynyttä kuorta ja muuttua.luulin suojautuvani näin,etten luota kehenkään ja anna itseni rakastua,mutta näin näköjään vain satutan muita.myös miestä koska ansaitsee tulla rakastetuksi oikeasti."Luulen, ettet uskalla olla oma itsesi, vaan kätkeydyt suorapuheisuudellasi herkkyytesi ja oikean itsesi taakse. Tästä syystä mikään ei tunnu miltään. Et ehkä tiedä, mistä pidät eli se mitä oikeasti olet jne." tuo kohta oli ihan totta.

en tiä jos näin puhutaan totaalisen narsistisesta henkilöstä, itse olen saanut psykologilta lausunnon narsistisesta persoonasta ja tiedosta sen hyvin ja voin jonkin verran käyttäytymiseeni jopa vaikuttaa.

en tiä jos näin puhutaan totaalisen narsistisesta henkilöstä, itse olen saanut psykologilta lausunnon narsistisesta persoonasta ja tiedosta sen hyvin ja voin jonkin verran käyttäytymiseeni jopa vaikuttaa.

haluatko kertoa miten käyttäydyt sitten eri tavalla kuin "normaalit ihmiset" tai miten itse koet olevasi erilainen,vaivaako se sinua vai olit vaan ärsyyntynyt ja ihmeissäsi kun moinen sinulla todettiin?

[QUOTE="aloittaja";25088861]haluatko kertoa miten käyttäydyt sitten eri tavalla kuin "normaalit ihmiset" tai miten itse koet olevasi erilainen,vaivaako se sinua vai olit vaan ärsyyntynyt ja ihmeissäsi kun moinen sinulla todettiin?[/QUOTE]

Tietoisesti ja tiedostomatta yritän muuttaa muita ihmisiä sellaisiksi kun olen ne pääni sisällä luonut. Saan myös ihmiset uskomaan mielipiteeni oikeaksi, vaikka ne ensin olisi muuta mieltä.

Lausunnon saatuani rupesin kiinnittämään huomiota omaan käytökseeni. Josku homma menee överiks ja teen muiden eteen paljon enemmän kun olis tarve ja poden siltikin huonoa omaatuntoa etten tehnyt tarpeeksi.

En nyt ole suoranainen narsisti, mutta vahvoja piirteitä löyty mitä sitten halusin lähteä muuttamaan.

Narsisti tuntee olevansa parempi kuin muut, narsisti ei tunne empatiaa, narsisti ei näe toiminnassaan mitään väärää koska hänhän on parempi kuin muut, narsisti haluaa muilta ihailua jne. Et todellakaan tunnu sopivan narsistin määritelmään.

[QUOTE="jklö";25088918]Tietoisesti ja tiedostomatta yritän muuttaa muita ihmisiä sellaisiksi kun olen ne pääni sisällä luonut. Saan myös ihmiset uskomaan mielipiteeni oikeaksi, vaikka ne ensin olisi muuta mieltä.

Lausunnon saatuani rupesin kiinnittämään huomiota omaan käytökseeni. Josku homma menee överiks ja teen muiden eteen paljon enemmän kun olis tarve ja poden siltikin huonoa omaatuntoa etten tehnyt tarpeeksi.

En nyt ole suoranainen narsisti, mutta vahvoja piirteitä löyty mitä sitten halusin lähteä muuttamaan.[/QUOTE]

Narsistisia piirteitä sinussa voi olla, kuten ehkä meissä kaikissa, mutta narsisti et kyllä ole jos kerran tunnet huonoa omaatuntoakin. Ei narsisti halua muuttaa käyttäytymistään, koska hänhän on kaikkien muiden yläpuolella, hänellä on oikeus satuttaa muita.

..ajattelen kai olevani rumempi koska se kuva on jäänyt lapsuuden haukuista.tunnen siis kaikinpuolin olevani huono,pohjimmiltani..

..mä en oo ilkeä ihminen mutta helvetin suorapuheinen..

..en oikeastaan halua satuttaa muita kun miestäni välillä.enkä ole ihmisille törkeä tai kyykytä..

..pelottaa vähän..

..ihankun siitä pitäis kostaa muulle maailmalle vaikka eihän niin voi tehdä..

.. yrittää puhua entistäkin nätimmin ihmisille ettei vaan tule loukanneeksi,koska en sitä halua,ja vetäytyä vähän sivummalle ettei pomota liikaa,yrittää vahvistaa itsetuntoa jottei miehen teot loukkaa niin paljoa...

Narsisti ei osaa analysoida itseään ja etenkin tunteitaan tuolla tavoin kuin sinä, sillä narsistilla ei ole mitään tunne-elämää. Sä selkeesti ymmärrät mikä on oikein ja mikä väärin, narsistilla ei ole sellaisesta mitään käsitystä. Sä haluat olla toisille kiltti ja kiva, etkä mikään pissipään malliesimerkki. Narsisti ei tuommoista tajua edes ajatella, narsistin mielestä hänessä itsessään ei kertakaikkiaan ole mitään vikaa, kaikissa muissa on. Narsisti on omasta mielestään aina kaunein/komein, ihanin, kultaisin ja oi, niin väärinymmärretty. Sä näet omat virheesi ja osaat muuttaa toimintaasi niiden perusteella. Sä et todellakaan ole narsisti.

Mutta jollakin lailla rikki sä olet, voisitko mennä vaikka juttelemaan jollekin pahasta olostasi?

:hug:

Onnimanni selitti asian hyvin. Et taida olla narsisti vaan traumaattinen lapsuus on vaikuttanut käytökseesi ja toimintaasi muita ihmisiä kohtaan. Narsistilla ei ole empatiaa eikä koskaan myöntäisi olevansa sairas.

Todellakin suosittelen terapiaa. Mulla myös vaikea lapsuus (olen narsistin lapsi) ja olen käynyt 4 vuotta terapiassa. Se on auttanut todella paljon :)

huojentavaa lukea näitä kommentteja,vaikken vieläkään täsysin varmistunut asiasta.en tiedä osasinko selittää itseäni oikein ja jätinkö jotain olennaista kertomatta.Onnimanni on oikeassa siinä että jotain kyllä vialla on,ja joku toinen sanoi että narsistisia piirteitä saattaa musta löytyä,missä olen samaa mieltä.nyt vaan tekemään töitä ettei ne vahvistu ja lisäänny.

[QUOTE="vieras";25089139]On ihan väärä käsitys, että narsistit ovat sataprosenttisen narsisteja, eivätkä ymmärrä tilaansa.[/QUOTE]

niin,täysin pesunkestävä narsisti kai vo iollakin tämmönen kieltäjä eikä tajua enää mikä on,mutta onhan siinäkin eri asteita kuten psykopaateissa tai vaikka vaan masentuneissa.voi olla nasistisia piirteitä ilman että ihminen on ihan täysin narsisti.

[QUOTE="aloittaja";25087394]no mikä mussa sittwen on vikana..?? olenko kostonhimoinen vain huonon itsetunnon takia,ja pomotan vain luonteeni takia? tai useimmiten teen asiat itse koska ajattelen että teen sen kuitenkin nopeammin ja paremmin.olen kyllä täydellisyyden tavoittelija sen ainakin tiedän jo.[/QUOTE]

Täällä kohtalotoveri. Kaikki mitä kirjoitat löytyy omastakin elämästäni.

Mutta syy miksi en edes kuvittele olevani narsisti on kykyni empatiaan. Minä koen surua ja aitoa iloa myös toisten epäonnesta/ onnesta.

Mun mielestä meidän ei auta kuin yrittää kasvataa itseämme, yrittää sitä jakamista ja luottamusta toisiin ihmisiin.

Ei narsismia vaan enemmän sitä itsetuntoa joka saa samalla myös luottamaan muihin ihmisiin.

taustaa:
oon ollut koko lapsuuden ajan koulukiusattu ja syrjitty,itsetunto on huono,omakuvani kuulemma virheellinen.ajattelen kai olevani rumempi koska se kuva on jäänyt lapsuuden haukuista.tunnen siis kaikinpuolin olevani huono,pohjimmiltani.vaikka saankin kehuja.

mutta siis,syntyyko narsismin hyvät ainekset siitä että lapsena ja nuorena kiusataan ja lapsi on tosi epävarma ym,sitten aikuisena huomaakin voivansa vaikuttaa kaikenlaiseen ja olevansa kiusaamisen yläpuolella,ja jotenkin kostaa kokoajan muille ihmisille sitä mitä itse on kokenut lapsena?? kun on huomannut olevansa vahva.

mä en oo ilkeä ihminen mutta helvetin suorapuheinen.

ite huomaan että (piilo)vittuilen miehelleni vielä pitkän ajan jälkeen jos tulee mieleen, jostain mua loukanneesta,ja kostankin jos on tarpeeksi loukannut.
koitan saada hänelle yhtä huonon olon ja sitten olen salaa tyytyväinen.

koen välillä elämän olevan vain peliä enkä tunne mitään oikeaa,en uskalla rakastaa tai luottaa.

en oikeastaan halua satuttaa muita kun miestäni välillä.enkä ole ihmisille törkeä tai kyykytä,vaikka olenkin hyvä organisoimaan ja olemaan erilaisissa töissä se johtaja,ja se onnistuu usein hyvin koska en hauku vaan kehun kun tehdään oikein.kuuluuko se vaan luonteeseen,olla järjestelmällinen ja että on hyvä johtamaan...olen silti ujokin.

pelottaa vähän,että olen muuttumassa narsistiksi.

tästä kostonhimosta,pitkävihaisuudesta,herkkyydestä,huonosta itsetunnosta,tuollaisen lapsuuden jälkeen,tuntuu ettei ole enää pitkä matka narsistiksi,ja katkeraksi ihmiseksi.ihankun siitä pitäis kostaa muulle maailmalle vaikka eihän niin voi tehdä.

tuntuu ettei ole yhtään ihmistä kuka ois yhtä vahva kuin minä ja jonka seurassa voisin päästää itseni valloilleen täysin.jotenkin oon niin suora ja tunteeton sisältä.

MITÄ TÄSSÄ VOI TEHDÄ? muutakun yrittää puhua entistäkin nätimmin ihmisille ettei vaan tule loukanneeksi,koska en sitä halua,ja vetäytyä vähän sivummalle ettei pomota liikaa,yrittää vahvistaa itsetuntoa jottei miehen teot loukkaa niin paljoa...
laittaa muut etusijalle ainakin välillä.saanko kokoajan ajattelemalla ja rauhoittumalla nämä narsistiset piirteet pois?hyvä on kai edes että ymmärrän itse että näitä on.tai luulen..?

Kiitos kun kirjoitit tän. Näin valtavasti itseäni tässä kertomassasi jutussa: Olin myös kiusattu lapsena ja mitä kaikkea, tilanteet ovat johtaneet toisiin tilanteisiin.

Tällä hetkellä en kanssa tiedä, mikä on totta ja mikä ei. Olen juuri hätyyttänyt ex-mieheni, jolla epäilen olevan narsistisia piirteitä tai oikeastaan että hän olisi sellainen. Nimittäin hän koukuttaa eikä todellisuudessa välitä muista kuin itsestään. Ainakaan itse en koe saaneeni tukea nimenomaan silloin kun olen sitä eniten tarvinnut.

Tosiaan.. mä mietin kanssa, että olenko narsisti. Ajatus on todella vaivaava. Olen tutkinut aihetta paljon ja .. no enemmän noita uhrin piirteitä löytyy, koska olen "maailmanpelastaja"-luonne. Rajansa kuitenkin kaikella. Hyyssäsin kahta sekopäistä miestä ja nyt olenkin sopivasti itsekin vielä entistäkin sekavampi. Joskus pelkään, että sekoan lopullisesti.

Kuitenkin jo se, että epäilee itse olevansa narsisi kielii siitä, että näin ei ole. Narsistihan ei näe itsessään mitään vikaa, niin kuin juuri karistamani exä.