Muita ISOJA odottajia? +150kg siis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iso"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähtöpaino ensimmäisissä kolmessa raskauksissani oli 135 kiloa (174 cm).
Kaksi ensimmäistä meni kesken viikolla 14 ja 15.
Kolmannesta syntyi terve tyttö kiireellisellä sektiolla, synnytyksen pitkityttyä liikaa.

Tämä raskaus oli vaikea, ongelmia mm. verenkierron ja kilpirauhasen kanssa, raskausdiapetes, verenpaineet todella hurjat, lepopulssi loppupuolella 110, hemoglobiinin päin prinkkalaa, hematoomaa kohdussa ja siitä verenvuotoja...jne.

Ennen seuraavaa raskautta laihdutin 20 kiloa ja mitään ongelmia ei ollut ja poika syntyi alateitse.

Enempää lapsia meille ei tule ja laihari taas käynnissä, paino nyt 105 kg, pikkuhiljaa alaspäin.

Aina olen saanut asiallista kohtelua neuvolassa ja muualla, painosta ei ole sanottu ikävästi vaan hyvin asiallisesti.

[QUOTE="vierailija";29433191]Ei tarvitse kyllä kestää mitään töykeyksiä tai muita epäasiallisuuksia terkalta. Ystävälleni terkka oli sanonut, että saa olla onnellinen, että on edes raskaana kun on ylipainoa niin paljon. Mielestäni asiaton kommentti.[/QUOTE]

Minusta ei ole. Tuskin sillä tarkoitti mitään muuta kuin sitä että on yleisesti tunnettu tosiasia että ylipaino vaikeuttaa raskautumista. Jo vähäinenkin painonpudotus saattaa auttaa asiassa.
Jos olisi sanonut jotain tyyliin "saa olla onnellinen, että ylipäänsä on mies, kun ylipainoa on noin paljon" tms niin se olisi ollut asiaton. Kunhan nyt vaan totesi lääketieteellisen faktan.

Ap:lle onnea, toivottavasti kaikki menee hyvin ja sitten lapsen saannin jälkeen saat painon putoamaan.

[QUOTE="Mmm";29433462]Lähtöpaino ensimmäisissä kolmessa raskauksissani oli 135 kiloa (174 cm).
Kaksi ensimmäistä meni kesken viikolla 14 ja 15.
Kolmannesta syntyi terve tyttö kiireellisellä sektiolla, synnytyksen pitkityttyä liikaa.

Tämä raskaus oli vaikea, ongelmia mm. verenkierron ja kilpirauhasen kanssa, raskausdiapetes, verenpaineet todella hurjat, lepopulssi loppupuolella 110, hemoglobiinin päin prinkkalaa, hematoomaa kohdussa ja siitä verenvuotoja...jne.

Ennen seuraavaa raskautta laihdutin 20 kiloa ja mitään ongelmia ei ollut ja poika syntyi alateitse.

Enempää lapsia meille ei tule ja laihari taas käynnissä, paino nyt 105 kg, pikkuhiljaa alaspäin.

Aina olen saanut asiallista kohtelua neuvolassa ja muualla, painosta ei ole sanottu ikävästi vaan hyvin asiallisesti.[/QUOTE]

Lisään vielä, että minäkin olin muka kokeillut kaikkea. Vasta tyttäreni syliin saatuani syttyi todellinen motivaatio ja painoi alkoi putoamaan. Haluan olla äiti, joka pysyy lastensa perässä, enkä halua että lapseni jäävät jostain paitsi painoni vuoksi. Haluan olla terve.

[QUOTE="iso";29432939]Kiitoksia vastauksistanne! Ihanaa kun saa tietää ettei ole ainut laatuaan, vaikka "painin" ihan eri sarjassa kuin te!

Meillä siis ensimmäinen neuvola ollut noin kuukausi sitten, kamala kokemus, terveydenhoitajan sanojen mukaan niin suuri riskiraskaus että todennäköisesti jompikumpi meistä kuolee. Lisäksi tulen kuulemma saamaan kaikki perussairaudet nyt raskausaikana. Terveydenhoitaja pettyi, kun kävin ensimmäisessä sokerirasitustestissä ja kaikki arvot olivatkin "ihanteellisia". Lisäksi sanoi että olisi varmaan parempi tehdä sektio, koska olen niin iso, etten todennäköisesti jaksa ponnistaa lasta alateitse pihalle.

Huoh. Viikkoja on nyt 13+0, huomenna ensimmäinen ultra ja äitiyspoliklinikka lääkäri, jännittää kamalasti kuinka alas minut huomenna lytätään. Kaikki on kuitenkin sujunut ihan ongelmitta tähän asti.. Stressiä vaan on kun kohdellaan kuin jotain avaruusoliota..[/QUOTE]

Vaihda terkkaria, yksityiseen? Tokihan painosta sanotaan mutta tuo ei ollut asiallista. Tuskin kuolet. Sairausriskihan on mutta tu on väärä tapa. Hoitajan pettymys normaaleista tuloksista kertoo jo paljon...eikämitään hyvää.

Terkkari pahoitteli paljon aiheuttamaansa pahaa mieltä, mutta sanoi sitten että "kyllähän sä nyt itsekin ymmärrät että toi on oikeasti aika hengenvaarallista". Mä kysyin siinä sitten, että "aborttiko tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Että ehdoin tahdoin tappaisin oman lapseni jolla kuitenkin on mahdollisuus selviytyä maailmaan edes jotenkuten ehjin nahoin, vaikka äidin terveys onkin retuperällä?" Meni terkkari hiljaiseksi ja sanoi, että ei hän nyt ihan sitäkään tarkoittanut.

Ihanaa kuulla että monilla teistä on ollut myös positiivisia terkkareita, sellaista toivon nyt meillekin, tai ainakin positiivisempaa/inhimillisempaa kuin mikä tämä nykyinen nyt on! :)

Neuvolalääkäri on minun omalääkärini, aivan ihana ihminen, sanoi että painosta ei ala turhaan paasaamaan, koska siitä ollaan niin paljon muutenkin keskusteltu. Lisäksi kävin hänellä tutkimuksissa ennen raskautumista, että kaikki on varmasti ok. Luulisi myös että tuo lääkäri olisi silloin minulle sanonut, että painoa on pakko saada paljon alas, jotta raskautta voisi edes ajatella, koska se on niin hengenvaarallista tämän kokoisena, vaan eipä hän niin sanonut..

Mmm, saanko kysyä oliko sinulla jo ennen raskautta joitain noista "ongelmista"? Siis verenpainetta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai mitään muutakaan? Vai tulivatko kaikki sinulle tuon raskauksen "seurauksena"?

Sillä siis kyselen kun tuo terkkari oli tosiaan sitä mieltä, että tulen kaikki perussairaudet ja muutkin mahdolliset saamaan nyt raskauden aikana, vaikka minulla ei mitään niistä ole (vielä) ja diabetes on ainut mihin suvussani on taipumusta.

Niin siis tarkennuksena vielä, että olen tosiaan tehnyt valituksen tuosta terveydenhoitajasta ja sain kuulla, että hän on sijainen joka lähtee pois nyt tammikuun aikana. Meillä on siis vain yksi käynti enää kyseisen terkan luona.

[QUOTE="iso";29433547]
Mmm, saanko kysyä oliko sinulla jo ennen raskautta joitain noista "ongelmista"? Siis verenpainetta, kilpirauhasen vajaatoimintaa tai mitään muutakaan? Vai tulivatko kaikki sinulle tuon raskauksen "seurauksena"?

Sillä siis kyselen kun tuo terkkari oli tosiaan sitä mieltä, että tulen kaikki perussairaudet ja muutkin mahdolliset saamaan nyt raskauden aikana, vaikka minulla ei mitään niistä ole (vielä) ja diabetes on ainut mihin suvussani on taipumusta.[/QUOTE]

Ennen raskautta olin perusterve, vaikka sairaalloisen lihava.

Verenpaineetkin olivat olleet ennen normaalit, mutta raskauden edetessä kohosivat pilviin ja sektioon jälkeen jäivät suositusten yläpuolelle pitkäksi aikaa (nyt laskeneet).

Kilpirauhasen vajaatoimintaa meillä on suvussa, eli sillle olin altis muutenkin kuin painon puolesta. Raskaus (muutokset hormonitoiminnassa) ilmeisesti lopulta laukaisi vaivan, mikä on kuulemma yleistä.

Diabetestä suvussa ei ole eikä enää ole minullakaan, eli raskausdiapetes ei onneksi kehittynyt "normaaliksi" diapetekseksi. Se ei myöskään uusinut seuraavassa raskaudessa, mistä lekuri oli kovin ihmeissään.

Minä painoin päälle 200kg, kun tulin ihan luomuna raskaaksi. Juuri ennen synnytystä minut punnittiin tavaravaakalla (ihan tosi!) ja painoin noin 220kg. Minua ei koko raskausaikana punnitttu kertaakaan sillä a) siihen ei olisi neuvolan vaaka riittänyt ja b) en halunnut punnituksia. Olin riskiraskauden takia äitiyspolin asiakkaana alussa 2vkon välein ja puolen välin jälkeen viikoittain. Mitään ongelmia ei tullut...verenpaine normaali, sokerit yms. normaalit koko raskausajan. Sain asiallista kohtelua joka paikassa...paitsi no yksi kätilö oli hieman tyly synnytyksessä, mutta suorasanaisena ihmisenä hiljensin hänet :) Synnytys sujui normaalisti ja täysin terve normaalikokoinen lapsi syntyi.

[QUOTE="Mmm";29433612]Ennen raskautta olin perusterve, vaikka sairaalloisen lihava.

Verenpaineetkin olivat olleet ennen normaalit, mutta raskauden edetessä kohosivat pilviin ja sektioon jälkeen jäivät suositusten yläpuolelle pitkäksi aikaa (nyt laskeneet).

Kilpirauhasen vajaatoimintaa meillä on suvussa, eli sillle olin altis muutenkin kuin painon puolesta. Raskaus (muutokset hormonitoiminnassa) ilmeisesti lopulta laukaisi vaivan, mikä on kuulemma yleistä.

Diabetestä suvussa ei ole eikä enää ole minullakaan, eli raskausdiapetes ei onneksi kehittynyt "normaaliksi" diapetekseksi. Se ei myöskään uusinut seuraavassa raskaudessa, mistä lekuri oli kovin ihmeissään.[/QUOTE]

Tämä on juuri tätä; käsittämätöntä. Minua ei uhkailtu verenpaineiden kohoamiselle, ei synnytysongelmilla, ei edes raskausdiabeteksella eikä siis millään muullakaan. .
Jos tällaisiin asioihin ja ties mihin on todella suurentunut riski, joka on enemmän kuin minimaalinen niin kyllä minä olisin tahtonut tietää. Mitäköhän varten ne on oikein luullut, että sinne neuvolaan olen tullut? Minua ei kiinnosta päähänpaijaus eikä sen puoleen arvostelukaan, näitä molempia varten minulla on läheisiä ihmisiä. Minua ainakin neuvolaan kutsuu ainoastaan se asiantuntemus, mitä heillä voisi olla.

Mistään näistä edellämainituista en ole kyllä kärsinytkään enkä mistään muustakaan (niin siis nyt on tuo rd päällä), joka olisi painooni yhdistetty. Mutta koska esim. nettikeskustelijat ja jotkin muutkin tutut ja puolitutut suhtautuvat monesti minuun kuin johonkin lapseni pahoinpitelijään ja vastuuttomaan idioottiin, niin olisi todella kiva olla edes tietoinen, mihin moisilla syytöksillä edes viitataan.

Tuon rd:n suhteenkin olen edelleen täysin valistumaton, mitä karmeaa siinä on, mitä riskejä mitä vaaroja. Ilmeisesti olen jonkin holhouksen alla, hoito-ohjeet olen kyllä saanut, mutta en mitään perusteluja noudattaa niitä. Enpä silloin ymmärtänyt kysyäkään. Ehkä ensi kerralla sitten.

Vaikeahan se on sitäkin maalaisjärjellä mielessään ymmärtää koko rd mekanismia, siis ilmeisesti se on jokin eri rd kuin tuntemallani 18 vuotiaalla hoikalla odottavalla äidillä tai toisella aina hoikkana pysytelleellä 32 vuotiaalla. Jos olen rivien välistä pystynyt oikein tulkitsemaan sairastan elämäntapa-rd:tä ja nämä toiset jotain perinnöllistä tautia. En sitä yhtään ihmettelisi tietenkään, koska tiedän kyllä syömiseni ihan tarkkaan. Mutta ihmettelen, että niitä ei nyt avoimesti eroteta toisistaan ja selitetä asiaa ihan kunnioittavasti, sen sijaan, että yhtä joukossa halveksitaan, kun toiset saavat samassa sairaudessa tukea ja säälittelyä, "kun nyt kävi näin.."

Minä painoin päälle 200kg, kun tulin ihan luomuna raskaaksi. Juuri ennen synnytystä minut punnittiin tavaravaakalla (ihan tosi!) ja painoin noin 220kg. Minua ei koko raskausaikana punnitttu kertaakaan sillä a) siihen ei olisi neuvolan vaaka riittänyt ja b) en halunnut punnituksia. Olin riskiraskauden takia äitiyspolin asiakkaana alussa 2vkon välein ja puolen välin jälkeen viikoittain. Mitään ongelmia ei tullut...verenpaine normaali, sokerit yms. normaalit koko raskausajan. Sain asiallista kohtelua joka paikassa...paitsi no yksi kätilö oli hieman tyly synnytyksessä, mutta suorasanaisena ihmisenä hiljensin hänet :) Synnytys sujui normaalisti ja täysin terve normaalikokoinen lapsi syntyi.

Edelleen kiinnostaisi tuo, mitä jo yritin joltain muulta kysyä eli millä perusteella erityiseuranta, siis lhavuudenko? Missähän se painoraja sitten menee?

Painoin ekaa lasta odottaessa 110 kg ja toista 120 kg. Pituutta on 177 cm. Molemmissa terkkarit suhtautuivat hyvin, tosin mielestäni verensokeriin liittyviä asioita hyssyteltiin, enkä saanut kunnon ohjeita ruokavalioon ekassa raskudessa. Toisessa terveydenhoitaja totesi kun mietin synnytystä, että onhan ne lihakset siellä "alla". Ekassa päädyttiin lopulta kiireelliseen sektioon, toka synnytys oli alakautta ja kaikki sujui hyvin. Molemmissa raskauksissa oli verensokeri koholla (tosin niin oli myös hoikalla sisarellani), mutta sen sai pidettyä kurissa ruokavaliolla. Tokassa raskaudessa paino ei noussut ja vyötärönympärys oli synnytyksen jälkeen pienempi kuin ennen sitä. Tokassa raskaudessa sain erittäin hyvät ohjeet ja tuen ruokavalioon.

Ikävimmät kohtelut olen saanut lääkäreiltä. esikoisen kanssa neuvolalääkäri huusi, että olen niin lihava, etten olisi koskaan saanut tulla raskaaksi. Sekä minä että lapseni kuolemme ennen kuin lapsi täyttää seitsemän. Lapsi on nyt reipas ja terve, hoikka koululainen. Toisessa raskaudessa diabeteshoitaja konsultoivarmuuden vuoksi lääkäriä sairaalassa (varmisti riittääkö ruokavalio, vai tarvitaanko insuliinihoitoa) ja lääkäri huusi puhelimeen, miten ei voi ymmärtää että näin läski ihminen on voinut tulla raskaaksi. Että kuka tuollaisen kanssa voi edes olla. Hoitaja totesi minun olevan näyttävä nainen ja mietti lääkärille että ehkä mieskin on isokokoinen. No, mies on hoikka ja treenasi juuri maratonia varten. En tajunnut tehdä kummastakaan valitusta ja nyt se harmittaa. Syytin asiasta itseäni.

[QUOTE="iso";29433547]Terkkari pahoitteli paljon aiheuttamaansa pahaa mieltä, mutta sanoi sitten että "kyllähän sä nyt itsekin ymmärrät että toi on oikeasti aika hengenvaarallista". Mä kysyin siinä sitten, että "aborttiko tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Että ehdoin tahdoin tappaisin oman lapseni jolla kuitenkin on mahdollisuus selviytyä maailmaan edes jotenkuten ehjin nahoin, vaikka äidin terveys onkin retuperällä?" Meni terkkari hiljaiseksi ja sanoi, että ei hän nyt ihan sitäkään tarkoittanut.

Ihanaa kuulla että monilla teistä on ollut myös positiivisia terkkareita, sellaista toivon nyt meillekin, tai ainakin positiivisempaa/inhimillisempaa kuin mikä tämä nykyinen nyt on! :)

Neuvolalääkäri on minun omalääkärini, aivan ihana ihminen, sanoi että painosta ei ala turhaan paasaamaan, koska siitä ollaan niin paljon muutenkin keskusteltu. Lisäksi kävin hänellä tutkimuksissa ennen raskautumista, että kaikki on varmasti ok. Luulisi myös että tuo lääkäri olisi silloin minulle sanonut, että painoa on pakko saada paljon alas, jotta raskautta voisi edes ajatella, koska se on niin hengenvaarallista tämän kokoisena, vaan eipä hän niin sanonut..

Sillä siis kyselen kun tuo terkkari oli tosiaan sitä mieltä, että tulen kaikki perussairaudet ja muutkin mahdolliset saamaan nyt raskauden aikana, vaikka minulla ei mitään niistä ole (vielä) ja diabetes on ainut mihin suvussani on taipumusta.[/QUOTE]

Itse olen lyhyenlainen ja raskaaksi tulin kun painoin noin 120kg. Sain pidettyä painoni kurissa eli ei noussut noin rv27 asti, mutta sitten lähti nousuun ja osaksi varmaan vauvojen vuoksi. Odotin siis kaiken huipuksi kaksosia. Kaikesta terveellisestä ruokavaliosta huolimatta sain raskausdiabeteksen ja siihen vielä insuliinit sekä luultavasti muusta kuin ylipainosta johtuen hepatosgestoosin (raskausaikainen maksasairaus). Ennen raskautta minulla oli jo kilpirauhasen vajaatoiminta ja painonpudotus ei ole onnistunut. Synnytin sitten lääkäreiden hämmästykseksi(sanoivat jälkikäteen etteivät uskoneet tuota etukäteen) molemmat kaksoseni rv 37 alateitse, perätilassa ja kaiken huipuksi vielä ilman kivunlievityksiä. Alateitse halusin koska pelkäsin kuollakseni sektiota ja mihin kohtaan läskejä ne sen viillon olisi vetäneet? Siihenköhän joka tulehtuu ja hautuu läskimakkaran alla.

Nyt olen saanut painoa pudotettua, mutta vain ja ainoastaan nutrileteilla joita vedin 10viikon ajan ja vain ja ainoastaan noita pusseja. Paino putosi yli 23kg tuona aikana ja nyt tammi-helmikuun aikana olisi tarkoitus aloittaa uusi kuuri. Kunhan vaan saisi sen kuurin pidettyä yllä -pitää varmaan blogin kautta jotenkin pitää asiaa vireillä niin tuntuu ettei voi blogini seuraajia pettää ja lopettaa kuuria kesken.

Ja itse olen joka lääkärille ja hoitajalle sanonut heti vastaanottoajan aluksi, että tiedän kyllä paljonko painan ja mitä se merkitsee. Oma neuvolatätini oli onneksi myöskin hyvin isokokoinen joten pahapa sen olisi ollut haukkua.

Täällä odotellaan toista lapsosta, kiloja oli alussa 125 ja nyt rv:lla 23 n.128kg. Huolettaa kovasti kun sairaalassa jossa olen ensimmäisen synnyttänyt (ja jossa siis tämänkin pitäsi syntyä) on rajana 135kg. Jos menee yli niin saa mennä kauemmas, isoon ja vieraaseen sairaalaan :(
Nyt on vähän paniikkia ilmassa että jos paino lähteekin nousuun lopuksi..

Viime kerralla tuli kaikkiaan 9kg ja synnytyksen aikoihin painoin 126kg, kaikki meni hyvin ja nopeasti! :)

Neuvolat ja lääkärit sujuneet asiallisesti tähän mennessä tällä ja viime kerralla.

Laihduttaa oli täälläkin tarkoitus ennen toista raskautta, mutta kuinkas kävikään.. :( Ehkäisy jätettiin pois kun elämäntilanne alkoi olla sellanen ettei vauva aiheuttaisi "paniikkia". Pidin todennäköisenä ettei tärppää aivan lähiaikoina, vajaa vuosi meni että olishan aikaa painon pudottamiselle toki ollut.

Lisäksi ikää tulee itsellekkiin kokoajan lisää ja ikäero esikoiseen kasvaa, joten "oli pakko" antaa mennä :)

Tsemppiä ap:lle odotukseen. :)

En halua millään tavalla lannistaa, mutta suosittelen kyllä laihduttamista sitten synnytyksen jälkeen. Ihan siitäkin syystä, että lapsella on äiti vielä 10 vuoden päästäkin. :)

Tunnen itse monta (enemmän kuin 5) yli 100kg painanutta äitiä ja kaikki näistä ovat synnyttäneet sektiolla. Eivät ole myöskään painonsa vuoksi saaneet synnyttää lähisairaalassa, vaan ovat joutuneet kauemmas yliopistolliseensairaalaan. Joten kuvittelisin että reilusti ylipainoiselle raskaus ja synnytys on ainakin rankempi.

Mutta onhan 150kg todella paljon painoa, vaikka noin pitkä oletkin. Onneksi olet tullut raskaaksi, se ei aina välttämättä noin lihavilla onnistu ennen painon pudotusta.
Lihavuusleikkaukseenkin joutuisit luultavasti laihduttamaan ennen leikkausta.

No jopas kuulostaa kaikkien kohtelu hyvältä. Aloin odottamaan esikoista painoin 74kg (174cm pitkä) toista odottaessa lähtöpaino 83kg ja ensimmäisellä kerralla terkkari totesi, että riskiraskaus ä, kun olen niin ylipainoinen. Kävi tarkasti läpi syömiseni, liikunnan ja koko raskauden ajan nipotti kun painoa tuli yhteensä lähes 10kg, totesi, etten välttämättä jaksa synnyttää alakautta..

Ensimmäisen lapseni sain ekasta yrityksestä ja ikää oli32 ja painoa 135kg. Pari vuotta myöhemmin painoin yli 150 ja vieressä tuhiseva pikku nyytti sai alkunsa 4 kierrosta. Molempien raskaus-aikoina kaikki on ollut kunnossa ja neuvolan ja synnärin henkilökunta ollut asiallisia.

Yhteistyössä