Mua naurattaa, kun muistelen synnärin kätilön sanomisia.

Minusta hoitaja yritti vain tukea imetyksen onnistumista. Etenkin ensikertalaisen on vaikea tietää mikä kuuluu asiaan, että vauvat eivät todella tarvitse niin paljon ravintoa ensimmäisinä päivinä, ja että runsas lisämaidon tarjoaminen vaarantaa imetyksen.

Kuinka teillä sitten kävi imetyksen suhteen?

Kyllä sitä on jälkikäteen ihmetellyt sitä kätilöiden toimintaa synnärillä. Itsellä kokemusta vain yhdestä lapsesta ja aika pihalla olin lähes kaikesta. Maito ei noussut kuin kolmantena päivänä, kaiken lisäksi poika ei halunnut/osannut imeä heti, ei vain "tarttunut" tissiin ja lopulta kiikuttivat mulle rintakumin (ei auttanut sekään). Lisämaitoa oli suorastaan aneltava, melkein salaa sitä pullosta annoin alkupäivinä. Ei tähän imetykseen saanut mitään apuja sairaalassa!
Ja mainittakoon, että poika "oppi" kotona imemään ja imetin häntä vuoden alkuhankaluuksien jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
mutta nelosella on yhteissuihkut ja vessat :/ oon ollu siä 2 kertaa, sehän on sellanen osasto mikä ennen oli siis synnyttämättömien osasto, nykyään siellä on vauvojakin mutta ensisijaiset paikat on kyllä noi uudet osastot jossa on vaan synnyttäneitä.

Niin oli tuolla 2 A:llakin. Meidän huone jakoi vessan ja suihkun vierushuoneen kanssa (ja vierushuoneessa oli joku äiti, joka joka kerta tuhri oikein kunnolla verellä vessanpöntön istuin renkaan eikä itse siivonnu sitä pois :xmas: ).

Mut ei sillä, ei tuolla kakkosella kaikki kätilöt tuntunu puusta olevan, kun sitä mun vierustoverin kätilöä kuuntelin. Mulle vaan tuntui sattuneen vähän kirjaviisaat versiot, joilla ei välttämättä ollu oikeaa kokemusta sit siitä vauvan hoidosta itsellä (siis omaa lasta).

No jopas. Vaikka hyvä että sua nyt naurattaa :D

Meillä kuopus oli teholla valoissa ja hälle määrättiin 40ml 3h välein maitoa, kolmantena päivänä imi rinnasta 90g/syöttö, että ei meitin vauvakaan mennyt ihan normien mukaan sit :D

Ja siis Kippuravarvas täällä taas :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minusta hoitaja yritti vain tukea imetyksen onnistumista. Etenkin ensikertalaisen on vaikea tietää mikä kuuluu asiaan, että vauvat eivät todella tarvitse niin paljon ravintoa ensimmäisinä päivinä, ja että runsas lisämaidon tarjoaminen vaarantaa imetyksen.

Mä imetin kakskuiseksi perinteisin menetelmin, nykyisin mulla on oma versio. :xmas: 1,5-kuisena alkoi ongelmat ja kakskuisena en meinannu saada sitä syömään enää mitään (pullostakaan) ja silloin paljastuikin, et tytöllä on refluksivaivoja. Joten sen koommin oon pumpannu kaiken maidon pulloon (edelleen siis täysin äidinmaidolla, saa vain pullon kautta sen) ja sotkenut sekaan sakeuttajaa. Nyt ollaan oltu pari viikkoa ilman Gavisconia, mut siis perinteinen imetys meillä jäi tuolloin pois, koska tyttö ei pystyny enää syömään makuuasennossa. :)

Mut tuo kerta oli semmoinen, kun en pystynyt imettämään (antamaan tissiä ) lainkaan, sillä mulla oli nännit jo noista kolmen tunnin sessioista ihan vesikelloilla. Eli siis tuolla kerralla ei ollu edes mahdollisuutta saada sitä tissitippaa lisäksi (minkä kätilö tiesi, koska itse neuvoi, et mun ei kantsi sitä tissiä sillä kertaa tarjota, vaan antaa nännin levätä ).

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
No jopas. Vaikka hyvä että sua nyt naurattaa :D

Meillä kuopus oli teholla valoissa ja hälle määrättiin 40ml 3h välein maitoa, kolmantena päivänä imi rinnasta 90g/syöttö, että ei meitin vauvakaan mennyt ihan normien mukaan sit :D

Ja siis Kippuravarvas täällä taas :D

Naurattaa joo, mutta silloin kyllä ei... :whistle:

Innokas vaihtamaan nikkiä? ...pitäsköhän munkin... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Mä imetin kakskuiseksi perinteisin menetelmin, nykyisin mulla on oma versio. :xmas: 1,5-kuisena alkoi ongelmat ja kakskuisena en meinannu saada sitä syömään enää mitään (pullostakaan) ja silloin paljastuikin, et tytöllä on refluksivaivoja. Joten sen koommin oon pumpannu kaiken maidon pulloon (edelleen siis täysin äidinmaidolla, saa vain pullon kautta sen) ja sotkenut sekaan sakeuttajaa. Nyt ollaan oltu pari viikkoa ilman Gavisconia, mut siis perinteinen imetys meillä jäi tuolloin pois, koska tyttö ei pystyny enää syömään makuuasennossa. :)

Oliko tuo kaksi kuukautta sitten ihan täysimetystä, niin ettet tarjonnut maitoa edes pullosta? Missä vaiheessa pääsit lisämaidosta eroon?

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph...:
Ohhoh.. mulla oli vähän toisinpäin! Itse yritin kovasti imettää ja pumpata ja imettää ja pumpata että poitsun paino olisi noussut syntymäpainoon. Kätilö joutui maanittelemaan aika pitkään että suostuin antamaan lisämaitoa. Kotiinlähön edellytyksenä oli että näytin pojan osaavan syödä pullostakin :). Pian se maito kuitenkin nousi kun kotiin päästiin. Aikalailla näköjään vaihtelevat käytännöt sairaaloittain. Tämä oli HYS:issä.

Joo, parempi pitää lapsi nälässä kuin antaa korviketta.... Voi jeesus...

Ei mun poika huutanut nälkäänsä, jos näin olisi ollut niin toki olisin itsekin ollut lisämaidon kannalla. Ja ei - en ole imetysfanaatikko. Pointti tässä oli se, miten eri tavalla lisämaidon antamiseen suhtaudutaan eri sairaaloissa. Että kiitos tuosta kommentista, toivottavasti sun sädekehä kiiltää taas kirkkaammin. Dorka.

Itse olet dorka kun et tajunnut ruokkia lastasi, vaikkei se huutanutkaan. Jopa kätilökin tajusi tilanteen... Ja tässä mistään sädekehästä ole kysymys. Onhan se hyvä kun olet noin tietäväinen.

Mites muuten kun annoitte sitä Gavisconia niin kuinka monta kertaa päivässä annoitte ja kuinka paljon? Ja kuinka pitkän aikaa? Meille on sitä nyt kans määrätty, ollaan muutama päivä annettu 3*3ml, ei ainakaan vielä auta...pitäiskö sen nopeesti toimia?

Oliko tuo kaksi kuukautta sitten ihan täysimetystä, niin ettet tarjonnut maitoa edes pullosta? Missä vaiheessa pääsit lisämaidosta eroon?

Pullosta sai öisin, mutta rintamaitoa. Sitten kun mulla maito lähti nousuun, sitä tuli reilusti liikaa. =) Joten omaa pumpattua annoin öisin (omaa laiskuutta: söi niin paljon nopeammin ja paremmin pullosta, että meni nopeammin yösyötöt ja vauva nukkui pidempiä pätkiä. Samoin äiti. :xmas: ). Päivisin vain tissiä (aamukuudesta puoleenyöhön välisen ajan).

Lisämaitoa (siis korviketta) ei tarttu ekan viikon jälkeen (oisko menny tokalla viikolla vielä pari annosta).

mutta nelosella on yhteissuihkut ja vessat :/ oon ollu siä 2 kertaa, sehän on sellanen osasto mikä ennen oli siis synnyttämättömien osasto, nykyään siellä on vauvojakin mutta ensisijaiset paikat on kyllä noi uudet osastot jossa on vaan synnyttäneitä.

Niin oli tuolla 2 A:llakin. Meidän huone jakoi vessan ja suihkun vierushuoneen kanssa (ja vierushuoneessa oli joku äiti, joka joka kerta tuhri oikein kunnolla verellä vessanpöntön istuin renkaan eikä itse siivonnu sitä pois :xmas: ).

Mut ei sillä, ei tuolla kakkosella kaikki kätilöt tuntunu puusta olevan, kun sitä mun vierustoverin kätilöä kuuntelin. Mulle vaan tuntui sattuneen vähän kirjaviisaat versiot, joilla ei välttämättä ollu oikeaa kokemusta sit siitä vauvan hoidosta itsellä (siis omaa lasta).

Mua hirvittää nuo yhteiset kylppärit juuri sen takia, että jotku ääliöt eivät siivoa sotkujaan. Pyysitkö hoitajia siivoamaan vai putsasitko sitten vaan itse?

No jopas oli kommentti kätilöltä :o

Mulle sattui tän nuorimmaisen kanssa niin kanssa, että maitoa veteli kaksi kertaa sen 'sallitun' sairaalassa. Oli anoppi ja appiukko juuri tulossa vierailulle PikkuLikkaa katsomaan, ja tyttö huusi nälkäänsä. Lähetin miehen hakemaan lisämaitoa, koska halusin imettää ihan omassa rauhassa, vieraiden lähdettyä.
Ensin tuli ukko takasin tyhjän pullon kanssa ja perässä ylipirtsakka kakskymppinen hoitsu, joka totesi että; Nyt ei saa lisämaitoa, nyt imetetään! Siihen ensin en osannut sanoa mitään, ja sitten alkoi savu nousta korvista. Vähän painokkaammalla äänellä vastasin, että nyt en imetä täsääs täpötäydessä huoneessa joka täynnä ihmisiä + itselle tulossa nyt juuri vieraita ja vauva huutaa nälkäänsä. Sitä lisämaitoa nyt heti tänne.

Likka sai pullon ja hoitaja pahoitteli tilannetta jälkikäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Mites muuten kun annoitte sitä Gavisconia niin kuinka monta kertaa päivässä annoitte ja kuinka paljon? Ja kuinka pitkän aikaa? Meille on sitä nyt kans määrätty, ollaan muutama päivä annettu 3*3ml, ei ainakaan vielä auta...pitäiskö sen nopeesti toimia?

Meillä tuntui auttavan aika lailla heti. Seuraavana päivänä jo tyttö söi älyttömän hyvin (sitä ennen se ei suostunu syömään juuri mitään). Sit viikon perästä tuli takapakkia joksikin aikaa (en tiiä miks), mutta meni ohi.

Annettiin 2 ml 5-6 x päivässä. Sen annostuksen saat helpoten selville apteekista (en muista enää, kuinka se meni), kun maksimimäärä riippuu vauvan painosta. Ne laskee sen nopsasti. :) Noin kuuskiloiselle se oli tuon 6 x päivässä, alle sen oli 5 x. Neiti söi sitä 2 kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mua hirvittää nuo yhteiset kylppärit juuri sen takia, että jotku ääliöt eivät siivoa sotkujaan. Pyysitkö hoitajia siivoamaan vai putsasitko sitten vaan itse?

Putsasin itse yökkien sen käsidesin kanssa ja kävin monet kerrat valittamassa naapurihuoneessa. Pyysin olemaan vähän hienotunteisempi, kun vessaa käyttää muutkin, mutta ei tuntunu menevän perille. :xmas:

Ohhoh.. mulla oli vähän toisinpäin! Itse yritin kovasti imettää ja pumpata ja imettää ja pumpata että poitsun paino olisi noussut syntymäpainoon. Kätilö joutui maanittelemaan aika pitkään että suostuin antamaan lisämaitoa. Kotiinlähön edellytyksenä oli että näytin pojan osaavan syödä pullostakin :). Pian se maito kuitenkin nousi kun kotiin päästiin. Aikalailla näköjään vaihtelevat käytännöt sairaaloittain. Tämä oli HYS:issä.

Ei mun poika huutanut nälkäänsä, jos näin olisi ollut niin toki olisin itsekin ollut lisämaidon kannalla. Ja ei - en ole imetysfanaatikko. Pointti tässä oli se, miten eri tavalla lisämaidon antamiseen suhtaudutaan eri sairaaloissa. Että kiitos tuosta kommentista, toivottavasti sun sädekehä kiiltää taas kirkkaammin. Dorka.

Itse olet dorka kun et tajunnut ruokkia lastasi, vaikkei se huutanutkaan. Jopa kätilökin tajusi tilanteen... Ja tässä mistään sädekehästä ole kysymys. Onhan se hyvä kun olet noin tietäväinen.

Niin ja kysymyksessä oli 2. lapsi, eli tosiaan olin tietäväinen siitä, miten maitoni nousee ja miten poikani syö. Kyse tuntuu tosiaan olevan sädekehän kiillotuksesta, miksipä muuten sua noin mun lapseni syömiset kiinnostais.

Mehän ollaan oltu samoihin aikoihin TAYS:ssa. Mulla kokemukset ovat ihan erilaisia. Olivat tosi hanakoita tarkastamaan verensokeria ja antamaan lisämaitoa, kun sokerit olivat alhaiset.

En muista olinko 2A:lla vai B:llä. Portaista tullessa oikealla puolella olevalla osastolla kuitenkin.

Niin ja kysymyksessä oli 2. lapsi, eli tosiaan olin tietäväinen siitä, miten maitoni nousee ja miten poikani syö. Kyse tuntuu tosiaan olevan sädekehän kiillotuksesta, miksipä muuten sua noin mun lapseni syömiset kiinnostais.

Niin, ajatella jo toinen lapsi, ja kotiinlähdön edellytyksenä ollut, että lapsi osaa syödä tuttipullosta.... No huh. Tietäväinen....

Se on vain sellainen juttu että ymmärrän kuinka kätilöillä on äärimmäisen vaikea työ yrittää miellyttää kaikkia äitejä ja toimia vauvan parhaaksi. Vauvat ovat kuitenkin kautta aikain pärjänneet rintamaidolla heti syntymästään alkaen (muutenhan olisimme kuolleet sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten), joten oletus on, että lisämaitoa ei tarvita. Ja monet äidit haluavatkin sitä välttää taatakseen onnistuneen imetyksen ja pienentääkseen riskiä maitoallergiaan. Sitten on äitejä, joiden mielestä kaikki kitinä on nälkää eikä vauvaa nälässä sovi pitää, tai kuvitellaan että vastasyntyneen pitäisi olla tuntikausia tyytyväinen imetyksen jälkeen, ja jos ei ole, hän ei saa rinnasta riittävästi. Vaikka vauvan kitinä saattaisikin johtua siitä että hänellä on nälkä, niin minusta ei ole väärin "kiusata" sen verran vauvaa, että tarjotaan pelkkää rintaa. Vauvan parhaaksihan se imetyksen onnistuminen on, ja hoitajat valvovat ettei vauvan terveys ole vaarassa. Pieni epämukavuus voi johtaa suuriin hyötyihin (ja täysimetyshän ont utkitusti vauvalle hyödyksi).

Synnärillä on kyllä "mittarit" sille koska vauva oikeasti tarvitsee lisämaitoa, nimittäin verensokerit ja liiallinen painonpudotus sekä esim. keltaisuus. Eli vauvan hyvinvoinnista kyllä huolehditaan, ja hoitajiin kannattaa luottaa. He aika suurella todennäköisyydellä kyllä tietävät paremmin kuin ensisynnyttäjä.

Tietysti juuri rinnanpäiden rikkoutuminen haittaa imetystä ja olisi jossain määrin vältettävissä imuotteen tarkistuksella, mutta sekin kipu on kuitenkin hetkellistä, ja minun mielestäni onnistunut imetys on alkuvaiheen kivun arvoista. Tiedän sen itse, sillä esikoisesta imetys sattui todella paljon ensimmäiset päivät, mutta niin se vain meni ohi.

Onko ap:n vauvan kohdalla muuten tutkittu ettei refluksi vain ole maitoallergiaa?

Häh?

Mä syötin pullosta Helsingin Naistenklinikalla niin monta kertaa, että vauva tuli tyytyväiseks. Eka mies haki 20 ml satsin. Söi sen ja jäi nälkäiseksi. Mies haki toisen satsin jne.

Kukaan ei koskaan säännöstellyt maitoa siellä. Sitä sai niin paljon kuin halusi.

Mulla nousi maito vasta ku kotiuduttiin.

Mutta rinnalle ohjasivat aina tasaisin väliajoin ja sen jälkeen annettiin pulloa.

Ja mä imetin 2 vuotiaaks. Eli ihan hyvin lähti sujumaan silti.

Niin, ajatella jo toinen lapsi, ja kotiinlähdön edellytyksenä ollut, että lapsi osaa syödä tuttipullosta.... No huh. Tietäväinen....

Tutustupa aiheeseen ennenkuin alat keuhkota. Ei tosiaan lapsen painon tartte olla syntymäpainossa 3pv ikäisenä. Tämä oli kätilöllä se pointti. Mene sinä vaikka antamaan lapsellesi korviketta ja anna jo olla.

Tutustupa aiheeseen ennenkuin alat keuhkota. Ei tosiaan lapsen painon tartte olla syntymäpainossa 3pv ikäisenä. Tämä oli kätilöllä se pointti. Mene sinä vaikka antamaan lapsellesi korviketta ja anna jo olla.

Jos kotiin pääsyn edellytys on se, että pitää vauvan pitää osata juoda pullosta niin me oltais siellä vieläkin ja vauvalla ikää jo 8kk!!!

Se on vain sellainen juttu että ymmärrän kuinka kätilöillä on äärimmäisen vaikea työ yrittää miellyttää kaikkia äitejä ja toimia vauvan parhaaksi. Vauvat ovat kuitenkin kautta aikain pärjänneet rintamaidolla heti syntymästään alkaen (muutenhan olisimme kuolleet sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten), joten oletus on, että lisämaitoa ei tarvita. Ja monet äidit haluavatkin sitä välttää taatakseen onnistuneen imetyksen ja pienentääkseen riskiä maitoallergiaan. Sitten on äitejä, joiden mielestä kaikki kitinä on nälkää eikä vauvaa nälässä sovi pitää, tai kuvitellaan että vastasyntyneen pitäisi olla tuntikausia tyytyväinen imetyksen jälkeen, ja jos ei ole, hän ei saa rinnasta riittävästi. Vaikka vauvan kitinä saattaisikin johtua siitä että hänellä on nälkä, niin minusta ei ole väärin "kiusata" sen verran vauvaa, että tarjotaan pelkkää rintaa. Vauvan parhaaksihan se imetyksen onnistuminen on, ja hoitajat valvovat ettei vauvan terveys ole vaarassa. Pieni epämukavuus voi johtaa suuriin hyötyihin (ja täysimetyshän ont utkitusti vauvalle hyödyksi).

Synnärillä on kyllä "mittarit" sille koska vauva oikeasti tarvitsee lisämaitoa, nimittäin verensokerit ja liiallinen painonpudotus sekä esim. keltaisuus. Eli vauvan hyvinvoinnista kyllä huolehditaan, ja hoitajiin kannattaa luottaa. He aika suurella todennäköisyydellä kyllä tietävät paremmin kuin ensisynnyttäjä.

Tietysti juuri rinnanpäiden rikkoutuminen haittaa imetystä ja olisi jossain määrin vältettävissä imuotteen tarkistuksella, mutta sekin kipu on kuitenkin hetkellistä, ja minun mielestäni onnistunut imetys on alkuvaiheen kivun arvoista. Tiedän sen itse, sillä esikoisesta imetys sattui todella paljon ensimmäiset päivät, mutta niin se vain meni ohi.

Onko ap:n vauvan kohdalla muuten tutkittu ettei refluksi vain ole maitoallergiaa?

Ei uskota olevan allergiaperäistä, koska on jo nyt niin hyvällä mallilla (vauva nyt 4,5 kk about). :) Tuo sakeuttaja ja Gaviscon riitti meillä auttamaan tuota tilannetta niin paljon, että lääkärin mukaan oli syytä olettaa, et homma johtuu vain siitä, ettei mahanportin sulkijalihas ollu riittävän kehittynyt. Toki varoin alkuun kaikenlaista, mikä saattoi pahentaa tilannetta, mut nykyisin syön aika vapaasti, koska oon huomannu, ettei sillä ole juurikaan (ainakaan enää ) vaikutusta. Mut siis tällä hetkellä tuo tilanne on muutenkin tosi hyvällä mallilla.

Ja joo, ei tarttee kaikkia miellyttääkään. Itsekin tahdoin, että imetys ois onnistunut ja alkuun pelkäsin sitä lisämaidon pyytämistä. Siksipä tälläkin hetkellä istun pumppu kädessä ja pumppaan vauvalle maitoa sen sijaan, että hakisin kaapista korvikkeen. Siis en tosiaankaan lähtenyt sille linjalle, että otan lisämaidon enkä edes yritä imettämistä (jos sitä meinasit). Mutta. Tunnen kroppani aika hyvin ja tiesin, ettei niin luttanoista tisseistä juuri mitään irronnut. Joten kokemattomana kysyin kätilöltä, saako vauva varmasti riittävästi ruokaa, vaikka mulla ei tunnu tulevan mitään. Ja muutenkin luotin siihen, mitä mulle neuvottiin ja sanottiin. Juurikin siksi, että he ovat ammattilaisia, minä ensisynnyttäjä.

Kaikissa ohjeissa se vaan ei toiminut, edellä esitetty ruoka-annosjuttu esimerkkinä. Nyt tiedän, etten olisi voinut vauvaa ylisyöttää, vaan ylimääräinen olisi tullut pulautuksena (tosin meidän vauvaa ei muutenkaan ylisyötetä. Kun hän on täys, hän ei yksinkertaisesti syö ). Sokereita vauvalta ei olisi tarkistettu, jos en itse niin olisi pyytäny (mulla sanottiin, että noh, voidaan me ne sokerit katsoa, jos sä niin tahdot. Sanoin, että mielellään kiitos =)). En tiedä sitten, mitä ois tapahtunu luonnossa. Oisinko antanu vauvan jollekin toiselle juuri synnyttäneelle sijaisimetykseen vai mitä. Lisäruokaa hän kuitenkin tarvitsi, painonlasku ja sokerien lasku siitä melko varmoina merkkeinä. (Painoa ei muuten tarkistettu ennen kuin sokereista huomattiin, että ovat alhaalla. En tiedä miksi. Sit veivät myös puntarille ja huomasivat, että ohhoh, onpas paino laskenut).

Ja p.s. tämä lisämaitojuttu tapahtui sen jälkeen, kun oli jo tiedossa, että vauvan sokerit ja paino ovat laskeneet. Eli siitä huolimatta oli maito tiukassa. :xmas:

Tilojen puolesta 4 osasto on kyllä surkeampi, mutta henkilökuntaan olin todella tyytyväinen.

Esikoisen aikaan 2:lla meidän vauva sai lisämaitoa, ei rauhottunut vaikka oli ollut rinnalla ja itkua vääntäen hätyytin hoitajaa paikalle ja se ihana yökkö kysyi että jospa koitetaan onko vauvan vielä nälkä ja annettiin pullosta ja söihän vauva ja rauhottui sen jälkeen kun maha tuli täyteen. Esikoinen sai tosin kotonakin satunaisesti pullosta ja silti imetin yli 1v asti.
Ja mitä tulee kipuun imettäessä, esikoisen kanssa meillä oli tosi kamalasti ongelmia imettämisen suhteen. Jostainsyystä joitain viikkoja hänen syntymän jälkeen imettäminen alkoi sattua ja kovasti. Imuote tarkastettiin monesti eikä haavaumiakaan nännissä ollut, mutta se Koski. Rintakumilla sinnittelin kunnes kuukausien päästä imetys alkoi sujua ilman apulaitteita.

Kuopuskin siis sai maitoa pullosta laitoksella, tosin eri syystä. Hän on eri maata eikä pullo ole enää maistunut ollenkaan kun kotiin päästiin. Nyt siis 3 kk ja täysimetyksellä.

Mitä imetyksen sattumiseen muuten tulee, niin mun kokemuksella sattuu. Siitä huolimatta sitä edelleen teen (tai pumppaan). :xmas:

Imetin alkuun niin paljon kuin pystyin. Hampaat irvessä kyllä, sillä kun luttanaa, tyhjää tissiä imetään 3 h putkeen, hetken tauko ja taas uudestaan, nännit veti ihan vesikelloille ja myöhemmin haavoille. Ei auttanu yhtään, että raskaushormonien myötä mun nänneistä on tullu maailman tuntoherkimmät alueet. :xmas:

Enivei, sattui vaikka imuote tarkistettiin moneen moneen kertaan. Sattuu yhä, vaikka vain pumppaan. Edelleen välillä vetää nänninpää jostain syystä verille. Mutta äidin hulluutta, että silti jatkan. ....jos vain tuosta äidinmaidosta on pienikin apu vauvalle korvikkeeseen verrattuna...

Yhteistyössä