vastasyntyneelle lisämaitoa vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nättitähti

Aktiivinen jäsen
14.08.2007
4 291
0
36
jos synnytän ihan normaalipainoisen vauvan (yli 3kg) niin tarviiko välttämättä tarjota lisämaitoa? jos sokeriarvotkin vauvalla hyvät? taysissa olen kaksi kertaa synnyttänyt ja molemmilla kerroilla on käsketty antaa lisämaitoa. itsellä lähti maito nousuun vasta n.3 päivää synnytyksestä.
edellisillä kerroilla mulla myös on seurattu raskausdiabetestä. nyt rasituksessa yksi arvo oli sama kun raja-arvo on. mitään ei seurailtu. itse piikitin ja katsoin sokereita mutta ne pysy ok.
esikoisesta imetys ei onnistunu ollenkaan,kuopus sai tissiä jonkun aikaa mutta öisin sai rintaraivareita. öisin annoin eka tissiä hetken ja sit korviketta/pumpattua maitoo.
nyt kuitenkin oon valmistautunu vaikka valvoon vuoden että imetys onnistuu ja mahdollisimman pitkään ilman pulloo. mieluiten jo sairaalassa mikäli vauva tulee toimeen noilla tipoilla mitä tulee? tuttia vauvalle tarjoon,vaan sentakia kun se kuulemma ehkäsee kätkytkuolemia.

Tottakai lisämaitoa tarttee antaa jos itseltäsi ei tule tarpeeksi. Ei se ole pelkästään vauvan painosta kiinni, vaan jos vauva ei saa tarpeeksi nestettä, se alkaa kärsiin kuivumisoireista.
Mutta älä välitä vaikkei oma maito riitä, lapsen etua aina ajateltava. Korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin omamaitokin. Ei korvikkeen käyttö tee sinusta yhtään huonompaa, ei minustakaan ole tehnyt :)

Ekalle annettiin sairaalassa ekana päivänä, mutta tokalle kielsin antamasta. Hyvin ne pärjää vähäiselläkin määrällä. Imetys lähtee kunnolla käyntiin kun ahne vauva rinnalla tarpeeks usein. Ja minulla siis sektiovauvat.

pointtina olikin juuri nuo ekat päivät ennenkun oma maito kunnolla nousee. nyt jo tulee ihan kivasti tippoja,joten niitä riittää. kuitenkin on povattu että vauva olisi pieni,ja pienipainoisille pitää kait antaa lisämaitoa. tai jos paino laskee synnytyksen jälkeen kovasti. mutta jos vauva tosiaan olis reilu 3kg sen pienen painonlaskun jälkeen niin mielelläni antaisin vaan omaa rintaa enkä pulloo.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
pointtina olikin juuri nuo ekat päivät ennenkun oma maito kunnolla nousee. nyt jo tulee ihan kivasti tippoja,joten niitä riittää. kuitenkin on povattu että vauva olisi pieni,ja pienipainoisille pitää kait antaa lisämaitoa. tai jos paino laskee synnytyksen jälkeen kovasti. mutta jos vauva tosiaan olis reilu 3kg sen pienen painonlaskun jälkeen niin mielelläni antaisin vaan omaa rintaa enkä pulloo.

Meillä oli tyttö alle 3kg eikä kukaan puhunu lisämaidosta. Tissille sitä yritettiin kirveen kanssa sairaalassakin saada vaan eipä suostunu. Aluksi kyllä, mutta muutaman kuukauden iässä pisti topin siihen.

Mulla oli 3,6 kg vauva ja itseltäni ei muutamaa tippaa enempää maitoa herunut ekaan viikkoon. Kyllä jo sairaalassa piti antaa lisämaitoo, koska tosissaan vauva alkoi kuivua, iho rypistyy entisestään, varsinkin käsistä sen huomaa ja hoitajat ohjeistivat heti lisämaidolle.
Meitin sairaalassa on sääntö, että vaikka kuinka iso vauva, ei kotiin ole lähtemistä jos paino ei lähde nousuun tai laskee liikaa.

Minä olen kolme lasta TAYSissa synnyttänyt (tai siis saanut) sektiolla. Kahden viimeisen kohdalla kielsin lisämaidon antamisen ilman lääketieteellistä syytä ja hienosti pärjättiin (esikoinen sai ensimmäisenä yönä ). Eikä kukaan väkisin tyrkyttänyt lisämaitoa. Kuopuksen sokereita seurattiin, ja hoitaja jo sanoi että jos sokerit eivät seuraavalla mittauskerralla ole korkeammat, niin sitten annetaan lisämaitoa. Minä tietysti myönnyin, koska sille oli lääketieteelliset perusteet. Mutta arvot pysyivät riittävän korkealla pelkällä kolostrumilla.

Joka kerralla minulla on maito noussut kolmantena päivänä ja kolostrum on riittänyt vauvoille. Niinhän se tavallisesti riittääkin ellei vauva ole todella iso, ennenaikaisesti syntynyt, sokerivauva, kellastunut tms.

Ehkä kohdallasi raskausdiabetes on vaikuttanut siihen että lisämaitoa on hanakammin tarjottu. Mutta kirjoita esitietolomakkeeseen että et halua lisämaitoa ilman lääketieteellistä syytä, niin vauvan vointia kyllä seurataan ja lisämaitoa ehdotetaan vasta sitten jos sitä todella tarvitaan.

ei toki viikko tolkulla pelkillä tipoilla. uskon ja tiedän että mulla maitoo tulee kunhan se ensin nousee. ja saattaahan se nyt nousta nopeestikkin,edellisestä imetyksestä ei oo aikaa vuottakaan,se voi auttaa et nousee ny nopeemmin.

Meillä 5 lasta ja kaikille annettiin lisämaitoa sairaalassa. Ja miksei olisi annettu, kun kerran vauvalla on kova nälkä eikä vielä tule tarpeeksi maitoa. Ei siinäkään ole järkeä, että tunti tolkulla yrittää imettää vastasyntynyttä ja sitten on rinnat niin arat seuraavat 2 viikkoa, että silmissä sätii ja selkärankaan asti vihloo joka kerran imettäessä.
Eikä mulla ainakaan ole maidon tuloon vaikuttanut tuo lisämaidon anto, kun se on annettu aina vasta sen jälkeen, kun on ensin imettänyt.
Yksi meidän lapsista söi sairaalassa pullosta kerralla 90ml parin tunnin imetyksen jälkeen..Toki poika oli iso jössikkä, 4.7kg..

Ei sitä etukäteen voi oikein tietää tarviiko antaa vaiko eikö. Tilanteen mukaan. Aina ensin anna kuitenkin imeä rintaa. Mulla on molemmillle annettu laitoksella/muutama pvä kotona lisämaitoa pullosta, kunnes maidontuotanto on lähtenyt kunnolla käyntiin ja ihan hyvin on imetys siitä huolimatta onnistunut :)

kyllä ne nännit kipeytyy vaikka maitoo tulee roimastikkin. oon jo pakannu mukaan kaikenmaailman nännituotteet. ja kyllä mä uskon että esikoisella se imetys ei onnistunu sentakia että sai pullosta. vauva vietiin happikaappiin heti synnyttyä ja sain sen rinnalle vasta n.3 tuntia synnytyksestä. ei se ees koittanu hamuta. vierelleni en yöllä saanut ja hoitajat antoi pulloo. seuraavana päivänä ruvettiin kokeileen rinnalle. ei onnistunu ees kuminkanssa. muutaman viikon kotona jaksoin kokeilla ennenkun siirryin kokonaan pulloon enkä ees koittanu enää antaa tissiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71 harmaana:
Meillä 5 lasta ja kaikille annettiin lisämaitoa sairaalassa. Ja miksei olisi annettu, kun kerran vauvalla on kova nälkä eikä vielä tule tarpeeksi maitoa. Ei siinäkään ole järkeä, että tunti tolkulla yrittää imettää vastasyntynyttä ja sitten on rinnat niin arat seuraavat 2 viikkoa, että silmissä sätii ja selkärankaan asti vihloo joka kerran imettäessä.
Eikä mulla ainakaan ole maidon tuloon vaikuttanut tuo lisämaidon anto, kun se on annettu aina vasta sen jälkeen, kun on ensin imettänyt.
Yksi meidän lapsista söi sairaalassa pullosta kerralla 90ml parin tunnin imetyksen jälkeen..Toki poika oli iso jössikkä, 4.7kg..

Näinpä. Kahdella ekalla kerralla sairaalassa ei mielellään annettu lisämaitoa ja niinpä minulla sit meni rinnat niin kipeiksi ja verta vuotaviksi että ei kummallakaan kerralla loppu pelistä imetys onnistunut koska se oli niin kamalaa tuskaa että sitten oli parempi olla ilman.
Nyt kolmannella kerralla (eri sairaala) tarjottiin pojalle heti lisämaitoa jotta ei rinnat ihan kipeydy, toki olin eka imettänyt abou ½h-1h, ja niinpä nyt imetys onnistui pari kk ja oli ihanaa imettää, en olisi halunnut lopettaakaan mutta maidon tulo ehtyi koska jouduin myös pullosta antamaan kun poika jo kolme viikoksena jos 200ml kerralla, ja vaikka minulle on niin monta kertaa sanottu että maitoa kyllä' tulee kun vaan imettää mutta eipä vaan tullut ainakaan minun pojan tarpeisiin, enkä vauvaa todellakaan nälässä tahdo pitää.

Mutta kaveri kanssa ei tahtonut lisämaitoa vauvalle, ja hienosti hänen kanssa pärjäsi ja taisi poika olla puoli vuotta täys-imetyksellä :)

Meitä on niin moneen junaan, kuten vauvojakin. =)

Yhteistyössä