Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Se on vain sellainen juttu että ymmärrän kuinka kätilöillä on äärimmäisen vaikea työ yrittää miellyttää kaikkia äitejä ja toimia vauvan parhaaksi. Vauvat ovat kuitenkin kautta aikain pärjänneet rintamaidolla heti syntymästään alkaen (muutenhan olisimme kuolleet sukupuuttoon jo tuhansia vuosia sitten), joten oletus on, että lisämaitoa ei tarvita. Ja monet äidit haluavatkin sitä välttää taatakseen onnistuneen imetyksen ja pienentääkseen riskiä maitoallergiaan. Sitten on äitejä, joiden mielestä kaikki kitinä on nälkää eikä vauvaa nälässä sovi pitää, tai kuvitellaan että vastasyntyneen pitäisi olla tuntikausia tyytyväinen imetyksen jälkeen, ja jos ei ole, hän ei saa rinnasta riittävästi. Vaikka vauvan kitinä saattaisikin johtua siitä että hänellä on nälkä, niin minusta ei ole väärin "kiusata" sen verran vauvaa, että tarjotaan pelkkää rintaa. Vauvan parhaaksihan se imetyksen onnistuminen on, ja hoitajat valvovat ettei vauvan terveys ole vaarassa. Pieni epämukavuus voi johtaa suuriin hyötyihin (ja täysimetyshän ont utkitusti vauvalle hyödyksi).
Synnärillä on kyllä "mittarit" sille koska vauva oikeasti tarvitsee lisämaitoa, nimittäin verensokerit ja liiallinen painonpudotus sekä esim. keltaisuus. Eli vauvan hyvinvoinnista kyllä huolehditaan, ja hoitajiin kannattaa luottaa. He aika suurella todennäköisyydellä kyllä tietävät paremmin kuin ensisynnyttäjä.
Tietysti juuri rinnanpäiden rikkoutuminen haittaa imetystä ja olisi jossain määrin vältettävissä imuotteen tarkistuksella, mutta sekin kipu on kuitenkin hetkellistä, ja minun mielestäni onnistunut imetys on alkuvaiheen kivun arvoista. Tiedän sen itse, sillä esikoisesta imetys sattui todella paljon ensimmäiset päivät, mutta niin se vain meni ohi.
Onko ap:n vauvan kohdalla muuten tutkittu ettei refluksi vain ole maitoallergiaa?
Ei uskota olevan allergiaperäistä, koska on jo nyt niin hyvällä mallilla (vauva nyt 4,5 kk about).

Tuo sakeuttaja ja Gaviscon riitti meillä auttamaan tuota tilannetta niin paljon, että lääkärin mukaan oli syytä olettaa, et homma johtuu vain siitä, ettei mahanportin sulkijalihas ollu riittävän kehittynyt. Toki varoin alkuun kaikenlaista, mikä saattoi pahentaa tilannetta, mut nykyisin syön aika vapaasti, koska oon huomannu, ettei sillä ole juurikaan (ainakaan enää ) vaikutusta. Mut siis tällä hetkellä tuo tilanne on muutenkin tosi hyvällä mallilla.
Ja joo, ei tarttee kaikkia miellyttääkään. Itsekin tahdoin, että imetys ois onnistunut ja alkuun pelkäsin sitä lisämaidon pyytämistä. Siksipä tälläkin hetkellä istun pumppu kädessä ja pumppaan vauvalle maitoa sen sijaan, että hakisin kaapista korvikkeen. Siis en tosiaankaan lähtenyt sille linjalle, että otan lisämaidon enkä edes yritä imettämistä (jos sitä meinasit). Mutta. Tunnen kroppani aika hyvin ja tiesin, ettei niin luttanoista tisseistä juuri mitään irronnut. Joten kokemattomana kysyin kätilöltä, saako vauva varmasti riittävästi ruokaa, vaikka mulla ei tunnu tulevan mitään. Ja muutenkin luotin siihen, mitä mulle neuvottiin ja sanottiin. Juurikin siksi, että he ovat ammattilaisia, minä ensisynnyttäjä.
Kaikissa ohjeissa se vaan ei toiminut, edellä esitetty ruoka-annosjuttu esimerkkinä. Nyt tiedän, etten olisi voinut vauvaa ylisyöttää, vaan ylimääräinen olisi tullut pulautuksena (tosin meidän vauvaa ei muutenkaan ylisyötetä. Kun hän on täys, hän ei yksinkertaisesti syö ). Sokereita vauvalta ei olisi tarkistettu, jos en itse niin olisi pyytäny (mulla sanottiin, että noh, voidaan me ne sokerit katsoa, jos sä niin tahdot. Sanoin, että mielellään kiitos =)). En tiedä sitten, mitä ois tapahtunu luonnossa. Oisinko antanu vauvan jollekin toiselle juuri synnyttäneelle sijaisimetykseen vai mitä. Lisäruokaa hän kuitenkin tarvitsi, painonlasku ja sokerien lasku siitä melko varmoina merkkeinä. (Painoa ei muuten tarkistettu ennen kuin sokereista huomattiin, että ovat alhaalla. En tiedä miksi. Sit veivät myös puntarille ja huomasivat, että ohhoh, onpas paino laskenut).
Ja p.s. tämä lisämaitojuttu tapahtui sen jälkeen, kun oli jo tiedossa, että vauvan sokerit ja paino ovat laskeneet. Eli siitä huolimatta oli maito tiukassa. :xmas: