Mua ihan tosissaan hivenen pelottaa ja huolestuttaa *valitusaloitus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Sairastelusta edelleen, mistäpä muusta. Nopea pohjustus: marraskuusta asti kipeä lähes koko ajan, mykoplasma- diagnoosi joka myöhemmin todettiin ettei sittenkään ja keuhkoissa näkyy jotain, jonka lääkäri epäili vanhaksi keuhkoputkentulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi. Kuukausi (?) sitten söin kahden viikon antibiootin ja olin elämäni voimissa. Kuurin päätyttyä sairastuin uudelleen. Aloitin käyttämään luontaistuotetta, joka parantaa vastustuskykyä ja se auttoi. Jälleen olin elämäni voimissa, mutta nyt tunnen taas tulevani kipeäksi. Tuo luontaislitku loppui viikko sitten.

Ja sitten asiaan: mulla on tällä hetkellä menossa PEF-mittaus ja arvojen pitäisi olla 500 hujakoilla. Noihin lukemiin olen päässyt vain pari kertaa. Yleisin arvo on ollut 470. Eilen huomasin, että olen tulossa taas kipeäksi (huomaan sen hassusti siitä, että maistan voimakkaasti aina hetkittäin. Tulee siis sellaisia maksusyöksyjä suuhun). Olin kuitenkin lenkillä ja sen jälkeen uimassa. Tehtiin esikoisen kanssa vedessä käsilläseisontoja ja tuolloin huomasin, että pystyn pidättämään henkeä todella paljon lyhyemmin kuin aiemmin.

Keuhkoissa on koko ajan tunne, että olisin edellisenä päivänä vetänyt askillisen röökiä. Sellainen tunkkainen olo ja hapenottokyky ei todellakaan ole huipussaan. Tänään aamulla tein taas PEF- mittauksen ja tulos oli 430. Keuhkoihin oikein sattui, enkä pystynyt vetämään keuhkoja täyteen ilmaa.

Mitä ihmettä tämä voi olla? Mittauksessa olen sen takia, että katsotaan onko astmaa. Mutta voiko astman oireet olla tällaisia? Pelkään vilkkaan mielikuvitukseni kanssa tietysti kaikenlaista, enkä vähiten keuhkoahtaumaa tai keuhkosyöpää. Mitä ihmettä tämä tämmöinen voi olla??

[QUOTE="jenni";26619522]Astmaa ensinnä epäilisin. Älä ainakaan mistään vakavammasta murehdi, ennenkuin on mustaa valkoisella. Voimia![/QUOTE]

Mä olen jotenkin kuvitellut, että astmassa tulee kohtauksia, yskittää kamalasti ja henki vaan pihisee. Mutta ehkä tämä on lievempi?

Eipä se astma silti selitä tuota sairastelukierrettä varmaankaan, mutta se voi olla monen tekijän summa (=useampi antibioottikuuri vei vastustuskyvyn, henkinen romahtaminen työn loppumisen vuoksi jne.).

Niin ja kiitos, koitan olla murehtimatta vaikka se vaikeaa onkin.

Meidän lapsella ei ainakaan ole mitään kohtauksia vaikka lievää astmaa/infektioastmaa onkin. Mutta jos lääkkeet koittaa lopettaa saa heti kuumetta, on levoton ja ei nuku.

Lapsen myötä olen ymmärtänyt ettei astman diagnosointi aina ole niin yksinkertaista.
Saisitko säännöllisen lääkityksen kokeiluun?

Jos ei terveyskeskus, niin yksityinen..

Astma voi ihan hyvin alkaa sillä tavoin, että ollaan sairastelukierteessä, joka sitten lopulta laukaisee astman. Oletko saanut inhaloitavia lääkkeitä ja teetko ennen jälkeen puhalluksia pef:lla.
Astma ei aina ilmene niin, että saat vaikeita hengenahdistuskohtauksia. Se voi olla tuloillaankin, mutta alkuun olo on jokseenkin vain hankala ja outo.

Onko suvussa keuhkoahtaumaan taipuvaisia. Onko sinulle tehty spirometriaa? Tupakoinnin lopettaminen pysäyttää kyllä oireiston, mutta paranemista ei enää siitä pisteestä mihin on sairastuttu ei tapahdu. Harvinaisempaa kuitenkaan näin. Tod.näk. on astma. Keuhkosyöpä on ehkä kaikkein epätodennäköisin, mutta toki siihen vaikuttaa se, että oletko kuinka kauan tupakoinut ennen lopettamista. Myös syöpätapauksissa yleisoireistot kuuluvat usein mukaan ja sinun kohdallasi oireisto on hyvin pitkälti hengityselimistön. Jos lääkärit epäilisi jotain pahempaa, tehtäisiin sinulle niihin tutkimukset. Rtg + veret.

Toisaalta nämä tämän päivän keuhkoinfektiot on tosi pitkäaikaisia, useita kuukausia menee monilla. Ollut näin parin viimeisen vuoden ajan.

Mulla tehtiin se spirometria (tai mikä lie) ja siinä oli selvä ero astmalääkkeen jälkeen. Nyt mulla on menossa vasta eka viikko PEF- seurantaa ja ens viikolla teen saman lääkkeen kanssa. Eli silloin pääsen näkemään auttaako lääke.

Tupakoinnista: olen polttanut kauan (melkein 20 vuotta), mutta sinä aikana monta kertaa polttamatta, välillä pitkiäkin aikoja. Ajoittain olen polttanut paljonkin, mutta enimmäkseen noin puoli askia päivässä. Viimeisen vuoden verran, ellei enemmänkin, olen polttanut korkeintaan 5 tupakkaa päivässä. Ja edelleen välissä on ollut jopa kuukausien taukoja. Nyt olen ollut polttamatta hmm...en muista. Viime marraskuusta asti polttaminen on ollut vähäistä.

Suvussa on astmaa (äidillä, siskolla ja veljellä) ja se kuulemma on perinnöllistä. Jostain luin myös, että esim. stressi saattaa laukaista astman. Ja mulla oli viime syksyllä ihan mieletön stressi ja henkinen romahdus. Ikinä en ole ollut niin paskana kuin silloin.

Mulla tehtiin se spirometria (tai mikä lie) ja siinä oli selvä ero astmalääkkeen jälkeen. Nyt mulla on menossa vasta eka viikko PEF- seurantaa ja ens viikolla teen saman lääkkeen kanssa. Eli silloin pääsen näkemään auttaako lääke.

Tupakoinnista: olen polttanut kauan (melkein 20 vuotta), mutta sinä aikana monta kertaa polttamatta, välillä pitkiäkin aikoja. Ajoittain olen polttanut paljonkin, mutta enimmäkseen noin puoli askia päivässä. Viimeisen vuoden verran, ellei enemmänkin, olen polttanut korkeintaan 5 tupakkaa päivässä. Ja edelleen välissä on ollut jopa kuukausien taukoja. Nyt olen ollut polttamatta hmm...en muista. Viime marraskuusta asti polttaminen on ollut vähäistä.

Suvussa on astmaa (äidillä, siskolla ja veljellä) ja se kuulemma on perinnöllistä. Jostain luin myös, että esim. stressi saattaa laukaista astman. Ja mulla oli viime syksyllä ihan mieletön stressi ja henkinen romahdus. Ikinä en ole ollut niin paskana kuin silloin.

Sittenhän tuo on ihan selvä. Keuhkoahtauma :( Ahdistuisin oikeasti kuoliaaksi jos mulla olisi. Ei voi olla mitään niin hirveää sairautta kuin se ettei saa henkeä ja tukehtuminen kuolintapana kammottava...

Astma voi ihan hyvin alkaa sillä tavoin, että ollaan sairastelukierteessä, joka sitten lopulta laukaisee astman. Oletko saanut inhaloitavia lääkkeitä ja teetko ennen jälkeen puhalluksia pef:lla.
Astma ei aina ilmene niin, että saat vaikeita hengenahdistuskohtauksia. Se voi olla tuloillaankin, mutta alkuun olo on jokseenkin vain hankala ja outo.

Onko suvussa keuhkoahtaumaan taipuvaisia. Onko sinulle tehty spirometriaa? Tupakoinnin lopettaminen pysäyttää kyllä oireiston, mutta paranemista ei enää siitä pisteestä mihin on sairastuttu ei tapahdu. Harvinaisempaa kuitenkaan näin. Tod.näk. on astma. Keuhkosyöpä on ehkä kaikkein epätodennäköisin, mutta toki siihen vaikuttaa se, että oletko kuinka kauan tupakoinut ennen lopettamista. Myös syöpätapauksissa yleisoireistot kuuluvat usein mukaan ja sinun kohdallasi oireisto on hyvin pitkälti hengityselimistön. Jos lääkärit epäilisi jotain pahempaa, tehtäisiin sinulle niihin tutkimukset. Rtg + veret.

Toisaalta nämä tämän päivän keuhkoinfektiot on tosi pitkäaikaisia, useita kuukausia menee monilla. Ollut näin parin viimeisen vuoden ajan.

Mitä ihmettä? Viitsisitkö täsmentää? Olen nimittäin itse yskinyt hulluna kohta kuukausia ja kypsyttää korvienväliäkin tämä. Muutaman viikon olin terveenä välillä ja sama alkoi uudelleen. Lääkkeetön astma minulla pohjalla, mutta tämä on eri tuntuista. Nyt on yskä alkanut helpottaa mutta edelleen olo on ihan kuin keuhkot olisivat jotenkin pienemmät. Limaakin tuli ja paljon, mutta sitä ei missään vaihessa tuntenut ennen kuin tuleekin äkkipakko yskiä putki auki. Sitä astmaan kuuluvaa pillin ahtauden tunnetta ei ole ollut.

[QUOTE="vieras";26619788]Sittenhän tuo on ihan selvä. Keuhkoahtauma :( Ahdistuisin oikeasti kuoliaaksi jos mulla olisi. Ei voi olla mitään niin hirveää sairautta kuin se ettei saa henkeä ja tukehtuminen kuolintapana kammottava...[/QUOTE]

Älä nyt viitsi. En nyt epäilisi tuota heti ensimmäisenä reilu 30v. ihmisellä.

Tarkoitan tuolla sairasvastaanottoon perustuvaa kokemusta, joka on parin viimeisen vuoden aikana antanut ilmi sen, että monet ovat kertoneet sairastaneensa koko syksyn (tai kevään) ja saavat vain lyhyitä hengähdystaukoja, kun taas uutta tautia pukkaa päälle.

Ilmeistä syytä en osaa sanoa, spekulaatiota vain. Viruskannat voivat olla uusiutuneet ja ihmisten immuniteetti ei vielä tunnista liikkeellä olevia viruksia, joten moni joutuu sairastamaan useita virustauteja, jotta sitten taas saavat olla useamman vuoden rauhassa. Jostain syystä tämä nyt sitten on iskenyt päälle parin viimeisen vuoden aikana niin, että tätä on todella monella. Ja ihmiset ovatkin sitten hyvin hyvin väsyneitä.

Voihan toki olla, että peruskunnon heiketessä noin yleisesti ottaen ihmisillä infektion laskeutuu useammin alahengitysteihin ja siitäkin syystä tuntuu, että ihmiset sairastaa pitkään.
Tuskin kukaan nyt ihan varsinaista syytä asialle keksii, kyse kun on asiasta, jota nyt ei ole mielekästä edes tutkia mahdollisten alueellisten vaihteluiden takia ja syiden moninaisuuden vuoksi.

Turkilmas:
Koska spirometriassa olet saanut paremman tuloksen lääkkeen jälkeen tämä antaa viitteen siihen, että kyseessä ei olisi copd, vaan paremminkin astma. Mutta spirometria sisältää myös paljon muita arvoja, joiden tulkitseminen diagnostisessa mielessä on lääkärin tehtävä, joka myös olisi kertonut jos epäilisi copd:ta. Astma ja copd on samankaltaisia oireistoiltaan, mutta niissä on vivahde-eroja, joiden selvittämiseksi tehdään diagnoosia varsin pitkään (viikoista puhutaan nyt, ei mistään vuosien odotuksista).

Kiitos kovasti näkemyksestä "astma". Olin kuvitellut, että lapsen saaminen vei vastustuskyvyn kun pian sen jälkeen sain kaikki mahdolliset rintatulehdukset ja keuhkokuumeen. Sen jälkeen jokainen räkätauti on ollut pitkä ja rankka, ja lapsella ne menevät heti kurkunpäähän.

Aiemmin kun on saanut räkätaudin, sitä on kohauttanut olkiaan että jaahas saapa levätä muutaman päivän. Nyt tulee itku, että en jaksa taas olla viikkoja ja kuukausiakian kyvyttömänä. Onneksi tauteja on tullut vielä suhteellisen harvoin, kun lapsi ei ole päivähoidossa.

Onko muille tullut vastaavaa, joko tuo että lapsen syntymän jälkeen vastustuskyky on huono tai sitten vain sitä, että viimeiset pari vuotta on taudit olleet ankaria tai pitkiä?

[QUOTE="Minna";26619904]Älä nyt viitsi. En nyt epäilisi tuota heti ensimmäisenä reilu 30v. ihmisellä.[/QUOTE]

Siis ootko lääkäri vai mitä selität? Mun työkaverilla diagnosoitiin se 35-vuotiaana. Jos on 20 vuotta polttanut, onko mikään ihme että keuhkot on aivan paskana? Luulisi jokaisen sen verran olevan tietoinen tupakan vaaroista että ne todellisia eikä vaan jotain lätinää.

Yhteistyössä