Mten tulee toimeen 20e/viikkobudjetilla? -VINKKEJÄ kaivataan-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiina"

Vieras
Moikka palstalaiset!

Perhettämme kohtaa tulevina kuukausina "lama" kun isäkuukausi alkaa ja minä jään kodihoidontuelle. Joten Muutama kuukausi tulee olemaan meillä todella tiukkaa.
Ruokaan meillä on mennyt n. 600e/kk ja nyt pitäs TODELLA nipistää kaikesta, sillä Lainanlyhennykset ym. laskut pukkaa pahasti päälle.

Onko mahdollista tulla toimeen 20e:lla/vko. Ja tarkotan nyt ainoastaan ruokakuluja. Perheeseen kuuluu ekaluokkalainen, 9KK ja minä ja isä.

VAIN asiallisia vinkkejä kaivataan.

Kiitos! *halit ja kukkapuskat- auttaville*

Tiina

Kannattaa mestätstää tarjouksia, tehdä itse käytännössä kaikki. Halpoja, yksinkertaisia reseptejä löytyy netistä tosi paljon. Esim. makaronilaatikko on halpaa ja täyttää, lihaperunasoselaatikko, kasvissosekeitot, itsetehty hernekeitto, muut keitot yms

Paljon ruokia mihin tule enimmäkseen perunaa, porkkana, sipulia, makaroonia, näitä melkein vaihtelevasti, halvan makkaran ja jauhelihan kanssa. Leivo sämpylöitä ja leipää itse, tee vauvan ruoat itse samalla kun teet muun perheen ruoat, ikävä kyllä et voi ostaa kasviksia tai hedelmiä :/

Ei tule onnistumaan tollanen menojen pienentäminen, siis mulla ei ainakaan onnistuis yhtäkkiä. Voisko mieluummin ottaa jostain pienen lainan jota makselisitte sitte takas kun mies palaa töihin.

Puuroa aamupalaksi, jugurtteja ym. vähemmän. Osaatko leipoa itse tai löytyykö lähistöltä leipomoa jossa myymälä? Myyvät yleensä melko edullisesti leipää isoissa säkeissä :) Ja muista ale lihat, esim. Prismoissa aamuisin on paljon -30% lihoja.

No ei onnistu 20e viikkobudjetilla, mutta tarvittaessa saatte kyllä selkeitä säästöjä normaaliin 600e kulutukseen.
Osta isot pussit perunaa, porkkanaa ja tee yksinkertaisia perusruokia
Itse tein eilen peruna-porkkana-tomaattikeittoa ja isolle kattilalliselle ei kyllä paljon tullut hintaa (perunat oli 0,59e/kg ja porkkanat suurinpiirtein samanhintaisia, tomaatti purkista). Lapsille lisukkeeksi keiton sekaan raejuustoa ruokaisuutta lisäämään.

Ja sitä ennen tein ison astian kinkkukiusausta. Eipä sillekään paljoa hintaa tullut.

20 € kuulostaa mielestäni jokseenkin utopistiselta tuon kokoiselle perheelle. Mutta ruokamenoja voi toki karsia. Puurohiutaleet, täysjyvämakaroni, linssit, soijarouhe, juurekset ostoslistalle. Leivo itse sämpylät. Hyviä ruokia esim. makaronilaatikko soijarouheesta ja porkkanasta, kasvissosekeitot terästettynä keitetyllä kananmunalla tai raejuustolla.Karsi ostoslistalta einekset, jugurtit, leivät, juustot ja leikkeleet.

Ymmärrän, että on ihana ja idyllinen ajatus, että isä viettää isäkuukauden samaan aikaan kun äiti on hoitovapaalla ja koko perhe saa kerrankin viettää kiireetöntä aikaa ja keskittyä vain lapsiin ja heidän tarpeisiinsa. Mutta eikö sitä idyllisyyttä vähän häiritse, jos talous pitää vetää noin tiukalle saman aikaisesti?

Meillä myös edessä sama ensi kesänä, mutta tilanteeseen on varauduttu etukäteen säästämällä.

Perunoita, keittojuureksia, tarjouslenkkiä siitä kahden päivän keitto ehkä noin 4 e. Hernekeitto kuivaherneistä sekaan porkkanaa raasteena tai tarjousjauhelihaa siitäkin riittää kahdeksi päiväksi hinta 3 e. Kinkku/tonnikala/jauhelihakiusaus, perunavelli, uunijuurekset, pannari, puurot ja pelkkä ruskea kastike ilman lihoja tai maitokastike kananmunalla. Kaikki saa tehtyä halvalla alle vitosen ja riittää kahdeksi päiväksi.Ostat hyt jo puuroriisit ja hiutaleet, makaroonit, tonnikalat kaappiin.

Kiitos vastauksista. Myönnän Meille 20e/vko on aikalailla mahdottomuus, mutta ajattelin toiveekkaana, että voisko olla mahdollista ja pystyykö joku siihen oikeesti.

te kaikki palstalaiset ootte niin fiksuja ja mielikuvituksellisia, niin en yhtään ihmettele vaikka joku pystyiski siihen. Haaste tulee olemaan mulle kaupassa käydessä.

Yritän alittaa kuitenkin 200e/kk. nähtäväksi jää.
On meilläkin säästöjä ja parjattäis kun kroisokset tämän "laman" yli. mutta ne on kaavailtu muuhun.
Mielestäni olisi vaan aihetta karsia turhia asioita pois kauppalistalta, jotka saa kauppalaskun lähelle 100e/käynti. eli on sääästöjä Pahanpäivänvaralle, mutta Haasteen haluun itselle heittää. ja jos oikein tiukka paikka tulee, niin sit pakko lainata itseltään :)

Siis ihan oikeastiko sivuutat lyhennysvapaa-asian noin vaan? Jotenkin hassua ja lapsellista kotirouvaleikkiä tuollainen turha pihistely. Syökää mieluummin laadukasta ruokaa nuokin muutama kuukausi.

Ei mitenkään. Jos kaksi aikuista syö kaikki ateriat kotona,plus lapsen aamupala,välipala,päivällinen ja iltapala. Kai se 9kk ikäinenkin jotain syö? Laskehan huvikses että paljon maksaa yhteensä maitopurkki,leipäpussi,kurkku,jauheliha ja pussi perunoita ja kerro se vaikka viidellä.

En usko, että 20€/viikko tulee toimeen.

Mutta kyllä te ruokabudjettia puolet pienemmäksi nykyisestä saatte. Meillä perhekoko 2+3 ja ruokaan menee kuussa 350€ jos melko pitkälle katson mitä ostan. Tuostakin saa vielä vähän tingittyä, mutta mitenkään en sitä 80 euroon saakka saisi.

Onko isäkuukausi pakko pitää, jos tekee tiukkaa? Ja mites ne kuuluisat säästöt? Varmaankin isäkuukauden ajankohta on ollut tiedossa pidempään...?

Minäkin ihmettelen, että miksi tuohon isäkuukauteen ei ole alettu valmistautua jo hyvissä ajoin eli nipistämällä siitä n. 600 euron ruokabudjetista esim. 100-150 euroa kuukaudessa säästöön tuota isäkuukautta varten. Helpompihan tuolleen on säästää kuin yhtäkkiä kuvitella pudottavansa ruokamenot 100 euroon tai jopa alle per kuukausi...

Miksi pitää isänkin olla kotona jos eläminen menee tuollaiseksi pihistelyksi? Mä en tajua miksi pitää tahallaan vetää perheen talous tiukille kun parempaankin on mahdollisuus.

Itse elän kädestä suuhun näin opiskelijana enkä todellakaan haluaisi tätä.

Yhteistyössä