Monimutkaista....:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inna

Vieras
Minulla on vaikea suhde. Tai sitten vain teen siitä vaikean. En tiedä, kertokaa te omat mielipiteenne:

Olen seurustellut poikaystäväni kanssa vuoden, josta neljä kuukautta olemme asuneet yhdessä. Se oli looginen ratkaisu, koska käyn töissä samalla paikkakunnalla kuin hän asui. Olemme nuoria (minä 19- ja poikaystäväni 22-vuotias) ja poikaystäväni on parhaillaan armeijassa, josta ajasta on jo puolet kulunut. Eli emme ole nähneet toisiamme teoriassa sen enempää, kuin ennen yhteen muuttoamme.

Poikaystäväni sanoo tietävänsä, että haluaa viettää minun kanssani loppuelämänsä ja rakastavansa minua ehdoitta ja hyväksyy minut ja rakastaa minua ilman vaatimuksia. Hänellä on takanaan pari suhdetta, mutta minulle hän on ensimmäinen vakava seurustelukumppani, enkä tiedä, millaista olisi seurustella muiden kanssa.

Ongelma:
Me emme puhu! Minusta tuntuu, että tunsin hänet paremmin silloin, kun emme vielä asuneet yhdessä, kuin nyt. En viitsi kertoa asioistani, koska on koko ajan tunne, ettei häntä kiinnosta. Tähän tulokseen olen tullut, koska kun alan kertoa jotain juttua, hän ei reagoi siihen mitenkään.Sitten kun toistan sanottavani, hän vain tokaisee että "joojoo, kuulin ekallaki kerralla" tai sitten vastaus on "Jaa". Hänkään ei puhu asioistaan minulle, en oikeastaan tiedä mitään hänen armeijajutuistaan eikä hän välitä kertoa niitä minulle, koska en kuulemma ymmärtäisi.

Hän sanoo arvostavansa minua ja pelkäävänsä eniten maailmassa sitä, että jättäisin hänet. Miksi häne ei sitten käyttäydy sen mukaisesti?

Ymmärrän sen, että armeija on rankkaa, ja että poikaystäväni haluaa rentoutua lomilla jne. Mutta jos ainoa asia, jonka hän perjantai-iltana kotiin tullessaan sanoo, on "Moi", jonka jälkeen hän käynnistää tietokoneen ja istuu loppuillan luurit korvilla (jolloin on myös hankala aloittaa minkäänlaista keskustelua), niin en ymmärrä. Yleensä hän vielä nukahtaa sohvalle ja minä nukun yksin sängyssämme. Loppu viikonloppu meneekin sitten samoissa merkeissä: ei puhuta mitään, ja jos puhutaan, minä kysyn jotain ja hän vastaa siihen joko "en tiedä" tai yhdellä sanalla.

Monet kerrat olen suunnitellut jos jonkinlaista: tehnyt hyvää ruokaa hänen toiveidensa mukaan, ehdottanut jonkin leffan katsomista yhdessä tai elokuviin menemistä. Näistä asioista olemme periaatteessa jo viikolla sopineet, kun suunnitellaan (tekstiviestein), että teemme jotain yhdessä viikonloppuna. Ikinä nämä suunnitelmat eivät kuitenkaan toteudu. Jos esimerkiksi olen tehnyt jotain "parempaa" ruokaa, poikaystävälläni ei olekaan nälkä juuri silloin kun se on valmista. Päädyn yksin keittiön pöydän ääreen syömään ja hän syö jossain välissä telkkaria katsellessaan.

En uskalla koskettaa tai halatakaan häntä omasta aloitteestani, koska pelkään, ettei hän reagoi siihenkään (näinkin on käynyt). Se tuntuu ihan torjumiselta, koska minä AINA osoitan hänelle, jos hän koskettaa minua, että olen huomannut sen ja että se tuntuu hyvältä.

Viikolla hän laittaa joka päivä teksitviestejä, joissa sanoo ikävöivänsä minua ja odottavansa viikonloppua, mutta siltä se ei todellakaan hänen käyttäytymisensä perusteella vaikuta kun hän on lomilla.

Olen yrittänyt puhua asiasta monet kerran ja hän kommentoi näin: "Ei sun tarvi pelätä sanomisiasi ja tekemisiäsi kanssani". Toisaalta hän myöntää asian olevan niin, ja haluaa asioiden parantuvan. Minua taas ärsyttää hänen alistuvuutensa, ettei hän sano omaa mielipidettään (tai siltä minusta tuntuu) ja lopulta alan tiuskimaan ja suutun. Tiedän käyttäytyväni lapsellisesti, mutta minusta tuntuu, että se on ainoa keino saada asiani perille; raivoaminen. Poikaystäväni puhuu koko ajan normaalilla äänensävyllä ja harvemmin korottaa ääntään.

Toisin sanoen tuntuu, ettemme edes ole avopari, vaan toisillemme melkein vieraat kämppikset.

Koko sen ajan, jonka olemme olleet yhdessä, vanhempani ja ystäväni ovat sanoneet minulle, että ansaitsisin parempaa, ja että poikaystäväni on lurjus yms., yleensä silloin, kun puran heille turhautumistani tai puhun heille siitä, minkälainen meidän suhteemme on. Tietenkin kerron asioista varsinkin silloin, kun on jotain riitaa menossa tai olen loukkaantunut jostain hänen tekemisistään, eli ehkä äänensävyni tai puhetyylinikin vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä. Tiedän, ettei esimerkiksi äidilläni ole mitään poikaystävääni vastaan.
Myös eräs hyvä ystäväni, jonka kanssa olen sähköpostitse yhteydessä sanoo, ettei tämä meidän suhteemme ihan normaalilta vaikuta, ja että kertomani perusteella poikaystäväni käyttäytyminen antaa ihan sellaisen vaikutelman, että minä roikkuisin hänessä epätoivoisesti. Sähköpostitse ei liiemmin äänensävy voi vaikuttaa hänen mielipiteisiinsä.

Ehkä pohdin asiaa liikaa omassa mielessäni ja haudon sitä ja oma epävarmuuteni ja huono itsetuntonikin vaikuttavat osaksi siihen, että jotenkin tämä suhde ahdistaa. Itken aina yksin makuuhuoneessa, kun poikaystäväni on kotona, koska minulla on jotenkin paha olla. Minua satuttaa hänen käyttäytymisensä. Sama kuitenkin toistuu ja toistuu, joka ikinen viikonloppu, kun hän on kotona.

Olenkin miettinyt, että jos armeijan jälkeenkin tämä jatkuu näin, meille molemmille olisi parasta erota. Minä tiedän olevani aivan hajalla lopulta, eikä poikaystävänikään varmasti jaksa ainaisia kiukunpuuskiani. Olen myös pohtinut sitä, että rakastanko häntä oikeasti, vaikka välitänkin todella paljon hänestä. Ehkä en osaa suhtautua hänen käytökseensä välinpitämättömästi ja se sattuukin niin paljon juuri sen takia, että välitän hänestä niin lujaa.

Mutta tiedänkö edes mitä rakkaus on vielä tämän ikäisenä? Onko vika minussa, poikaystävässäni vai meissä kummassakin? Olemmeko vain väärät ihmiset toisillemme? Olenko liian nuori näin vakavaan suhteeseen, kun en ole varma edes siitä, että onko poikaystäväni tuleva aviomieheni? En osaa vielä ajatella asioista muuten, kuin että katson mitä elämä tuo tullessaan, enkä siis rupea päättämään tulevaisuuteni asioista sen kummemmin.

Teenkö asioista monimutkaisempia kuin ne ovatkaan? En kuitenkaan voi mitään sille, että loukkaannun poikaystäväni käytöksestä ja pahoitan mieleni.

jos joku ihana ihminen jaksoi lukea tämän sepustuksen, olisin kiitollinen hänen mielipiteestään ja uudesta näkökulmasta. Otan myös mielelläni vastaan neuvoja tilanteen parantamiseksi, eli mitä voisin tehdä.

Jos kukaan ei jaksanut lukea, sainpahan edes puettua ajatuksiani sanoiksi.

Olipas kypsää tekstiä ikäiseltäsi. Olette edenneet "pakonsanelemana" kovin nopeasti. Jaksaisitko odottaa, että poikaystäväsi kotiutuu armeijasta ja pääsisitte kokeilemaan oikeaa yhdessäoloa? Armeija on stressaava paikka nuorelle miehelle, mutta hänen pitäisi ottaa sinunkin tunteesi paremmin huomioon.

Olet saanut itsesi aika ahtaaseen paikkaan, ja ennen kaikkea yksinäiseen. Kannattaa miettiä kahta asiaa. Mitkä olivat syynä teidän kahden haluun olla yhdessä alunperin eli mihin hänessä sinä ihastuit? Toinen tärkeä kysymys on oletko valmis elämään yhdessä miehen kanssa joka ei ole yhteydessä omien tunteiden kanssa? Harmillista sanoa tämä, mutta "miehen" käytös vaikuttaa epäkypsältä ja tunnekylmältä. Ihmiset eivät kehity, jos parisuhteessa eivät koe siihen tarvetta. "Miehesi" ei vältämättä ole edes huomannut, että teillä on jokin ongelma. Nosta kissa pöydälle ja kerro miehelle, että hänen olisi hyvä miettiä tapaansa toimia parisuhteessa. Muutosta käytökseen ei välttämättä tule vaikka molemmat sitä toivoisivat. "Jos on lusikalla annettu, ei kauhalla voi ottaa"

Samaa mieltä, vaikutat hyvin kypsältä ikäiseksesi ja anteeksi vaan, liian fiksulta tuollaiselle jörrikälle.On todella huonotapaista välttää keskustelua toisen kanssa, olla syömättä kun toinen on laittanut ruokaa jne...Parisuhteessa pitää pystyä ottamaan myös toinen huomioon, elämä on ottamista ja antamista.Älä turhaan pahoita mieltäsi jatkuvasti, miksi se tuosta muuttuu?Onko hän ollut aiemmissa suhteissa samalainen mölli?Muutut tulevaisuudessa kyyniseksi ja kylmäksi jos jatkat suhteessa etkä enää tiedä millaista elämä voisi olla hyvässä parisuhteessa.Onko hän mustasukkainen ja siksi käyttäytyy noin?
Miehet ovat henkisesti lapsia paljon pitempään(jotkut loppuikänsä) kuin naiset eivätkä ajattele ja analysoi asioita samoin vaan olla jollottavat tasaisen tyytyväisenä.Sanonta ei puhu eikä pussaa sopii kyllä miehhesi, mutta ehkä kannattaa katsoa armeija-ajan loppuun.
Jos jätät hänet, älä anna hänen syyllistää itseäsi erosta.

Minäkin ihailin tekstiäsi. Se oli erittäin fiksua ajatelmaa. Minusta tuntuu, että poikaystäväsi ei osaa ihmissuhdetaitoja. Hän taitaa olla tietokone ja pelimaailman kasvatti. Hän haluaa seuraasi, mutta silti hän ei osaa olla normaalissa vuorovaikutuksessa.
Se on sinun päätettävä haluatko jatkaa hänen kanssaan. Mutta minä toivoisin, että näytä aloituksesi hänelle. Hänen tulisi saada tietää mitä hän tekee väärin, että voisi edes jatkossa yrittää parempaa jonkun toisen kanssa, jos sinä et ala saamaan parempaa huomioimista.
Toisaalta sinä olet kovin nuori aloittamaan parisuhde ja sinunkin näköalasi kasvaisi, jos kokisit muunkinlaisia ystävyyksiä.
Hankala tilanne , tsemppiä.

Minäkin olen sitä mieltä, että armeija-aika kannattaa nyt katsoa kuitenkin loppuun. Hän viestittelee viikolla että on ikävä mutta kun tulee kotiin, ehkä itsekin yllättyy siitä ettei "jaksa" tehdä asioita joita on suunniteltu. Hän voi yksinkertaisesti olla vain poikki armeijan takia, tai esimerkiksi masentunut. Voi olla, että hän itsekin on pettynyt itseensä ja käytökseensä viikonloppuna. Se voi olla että hän kaipaa vain omaa aikaa, koska armeijassahan sitä ei saa. Vaikea tilanne, koska asutte yhdessä. Muuten ehdottaisin, että hän ainakin perjantai-illan viettäisi ihan hiljaisuudessa yksinään ja miettisi asioita ja rauhoittuisi.

Tämä kaikki yllä oleva on tietenkin vain spekulointia mutta ehkä kuitenkin erilainen näkökulma, jota myös halusit.

Luin viestisi kyllä huolella ja siinä on paljonkin kohtia joihin voisin kommentoida. Itse muutin myös yhteen ensimmäisen poikaystäväni kanssa 19-vuotiaana lukion jälkeen. Neljän vuoden yhdessäolon jälkeen lähdin. Et välttämättä rakasta poikaystävääsi vielä noin lyhyen ajan jälkeen täysin varauksetta ja pyytettömästi. Ja tunteesi voivat muuttua. Jos niin käy, niin eroaminen on parasta, itse ainakin olen todella iloinen että lähdin huonosta suhteesta - olin silloin vasta 21 vuotias enkä todellakaan olisi ansainnut jäädä loppuelämäksi kärvistelemään siihen. Nyt olen 26 ja täysin erilaisessa elämäntilanteessa kuin silloin, paljon enemmän hienoja kokemuksia, matkailua ja uusia ystäviä.

Mutta sitä sinun ei kannata vielä miettiä paljoa, kunhan vain pidät mielessä kaikki mahdollisuudet.

Tottakai ystäväsi pitävät sinun puoliasi. Itselle tuokin on tuttua, että ystäville tulee purettua vain silloin kun menee huonosti. Vihaisena sitä voi liioitellakin asiat, tai ainakin esittää ne sillä tavalla ettei ole ihmekään jos ystävät pitävät miestä ihan kamalana. Näin minullekin on nykyisen kanssa tupannut joskus käymään, kun niissä kriiseissä on ystäville purkanut tunteitaan mutta kun menee hyvin ei välttämättä osaa sitä niin kuvailla - tai haluakaan.

Mitä sitten voit tehdä juuri nyt.. puolet armeijasta on kuitenkin vielä jäljellä. Ellei ole mahdollista muuttaa pois (ainakin väliaikaisesti) niin sitten saattaa asiat jatkua samaan malliin. En oikeastaan osaa yhtään sanoa, että mitä sinun "pitäisi" tehdä. Ehkä sinun kannattaa keksiä joillekin viikonlopuille menoa, jotta miehesi saa rauhassa olla kotona yksin ja miettiä asioita. Joskus sekin voi tehdä ihmeitä.

Lisäys omaan viestiini. Jos kirjoitat hänelle kirjeen, niin tietysti poistat siltä muiden mielipiteet ja nimet, koska heitä asiaasi ei saa sekoittaa. Mutta aloitus on muuten valmis annettavaksi poikaystävällesi. Toisaalta se voi olla liian raju teksti armeija-aikana. Olisiko armeijan päättyminen sellainen hetki, jolloin määritellään toivomukset parisuhteelta ja katsotaan miten ne lähtevät toteutumaan?

Usein yksinkertaisin selitys on se oikein: poikaystävästäsi on kivaa, kun on tyttöystävä. Armeijassa on mukava ajatella, että kotona odottaa nainen, ja tekstailu antaa vaihtelua inttielämään. Pääasia hänelle siis on, että hänellä on kotona tyttöystävä.

Mutta. Vaikka ajatus tyttöystävästä onkin mukava, ei itse tyttöystävä olekaan enää niin kiinnostava. Todellisuudessa poika haluaa istua tietokoneella, katsoa telkkaria, syödä yksin... Tyttöystävä on siis ajatuksena ok, mutta käytännössä sillä ei oikein tee mitään. Poikaystäväsi siis rakastaa ajatusta tyttöystävästä, ei sinua.

Sanon nyt suoraan, että mitä pikemmin ymmärrät ettei tuo poika ole sinulle se oikea, eikä hän ole se ihminen johon luulit rakastuneesi, sitä pikemmin voit löytää oikean rakkaan. Voit lyödä päätäsi seinään vaikka vuosikausia, mutta on hyvin epätodennäköistä että mies tuosta muuttuisi. Vaikka armeija-aika olisi kuinka rasittavaa ja väsyttävää, pitäisi teidän suhteenne olla kuitenkin miehelle tärkeä; eli kyllä asioista pitäisi jaksaa silti keskustella, tai edes halauksiin vastata. Kuten sinkkuelämässäkin todettiin: "He's just not that into you".

Sinuna yrittäisin jaksaa odottaa armeija-ajan loppuun ja sen jälkeen katsoa tilannetta. Itse olen nyt miehen kanssa etä-suhteessa, hänen työkeikkansa ajan. Yhdessä olemme asuneet n. 6 vuotta. Viikonloput menee juuri kuvailemallasi tavalla. Kovasti suunnitellaan viikolla viikonlopun tekemisiä ja odotetaan näkemistä. Lopputulos on kuitenkin usein se, ettei yksinkertaisesti jaksa. Saatetaan molemmat tehdä omiamme. Mies rentoutuu tietokoneen ääreesä ja minä saatan lukea tai löhötä sohvalla. Hirveästi olisi myös puhumista viikon asioista, mutta toisaalta ei viitsi "rasittaa" toista jutuilla ja itsekin huomaa ettei välttämättä jaksa keskittyä toisen kuulumisiin.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että emme rakastaisi toisiamme ja haluaisi jatkaa yhdessä. Tärkeintä on kuitenkin se, että olemme saman katon alla viikonloppuna vaikka yhdessä emme jaksaisikaan tehdä asioita. Tämä on vain kestettävä niin kauan kun ollaan etä-suhteessa...Meidän tilaanteemme on kuitenkin erilainen, kun ollaan oltu jo vuosikaudet yhdessä ennen tätä.

Nimimerkki C.D. puhui asiaa. Sinun kirjoituksestasi minulle tuli aivan samanlainen tunne, kuin hänellä. Olet tyttöystävä, et juuri Sinä. Kerro tunteesi, kun hän ei vielä ole syventynyt tietokoneen tms. maailmaan. Anna tunteesi kirjallisena, jos puhe ei saa mitään aikaan. Sitten alat etsimään itsellesi uutta asuntoa ja aloitat ns. uuden elämän. Turha odotella enää armeijan loppuun kärvistellen, vaan toimi jo nyt. Et ole kenellekään velkaa elämääsi, joten voit rauhassa ajatella omaa parastasi. Hän ei kertomasi mukaan taatusti ajattele sinun, tai edes teidän parastanne. Anna elämän hymyillä ja anna viikonloppujenkin tuntua mukavilta. Alkuun voisit tietysti tehdä muutaman viikonloppumatkan ystäviesi kanssa esim. kylpylään tai mökille jonnekin, jotta paha olosi poistuu. Siten saat energiaa järjestellä elämääsi uuteen uskoon.

Kun luin kirjoituksesi, aloin muistella aikaa kun olin ikäisesi ja nykyinen mieheni oli armeijassa.

Hän tuli usein viikollakin lomalle, koska ikävä oli kova, ehdimme vain rakastella ja samantien hän joutui lähtemään takaisin. Jos hänellä oli pidempi loma, olimme kuin paita ja peppu kiinni toisissamme...ja aina suukottelemassa yms.silloin kiihko oli kova.

Et kertonut rakasteletteko silloin kun kaverisi on lomilla? C.D.:n kirjoitus oli tosi hyvä, poikaystäväsi on kuin pikkupoika, josta on kivaa kun omistaa tyttöystävän, saa kertoa kamuilleen että sellainen on...ja tietsikkakin on kivempi kuin tyttöystävä.

Ansaitset paljon parempaa, älä odota yhtään, vaan ala kaikessa hiljaisuudessa etsiä uutta asuntoa, alkukärvistelyn jälkeen huomaat että sinusta välittäviä miehiä on olemassa. Et ole nykytilanteessa onnellinen, miksi siis kiduttaa itseään?

Kerro mitä mieltä olet kirjoituksistamme, oletko päätynyt joihinkin ratkaisuihin jne...

Onnea tulevaisuuteen!

Muistan ainakin itse kun olin intissä niin ei siellä mitään stressiä ollut...
Onko sieltä palveluspaikasta pitkä matka? Onko poika vaan vasynyt matkasta eikä ole muutakaan paikkaa mennä olemaan "rauhassa" kuin tietokoneen ääressä. Mies tarvitsee "luolansa"

Jos sanoo ikävöivänsä niin kyllä se luultavasti on niin...

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi:
Muistan ainakin itse kun olin intissä niin ei siellä mitään stressiä ollut...

Taidat olla ns. Puppelipuolen poika jos ei intti stressannut. Vai saitko säännöllisesti sotkun tytöiltä. Näin mä ajattelin hoitaa isoimmat paineet kun tulee intti parin vuoden päästä ajankohtaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Ap:n kannattaisi tulostaa tämä viestiketju poikaystävälleen, jospa hän on vaikka niin ääliö ettei tajua asioita, ennenkuin näkee mustaa valkoisella.

Kyllä nykypäivän lastenkammarissa, missä on tietokone, pelikone ja televisio kehittyy näitä ääliöitä molempiin sukupuoliin. On varmasti outoa alkaa kommunikoimaan muun kuin tietokoneen kanssa.
Enkä minä tiedä voiko heitä opettaa huomioimaan enää?

Yksi ei puhu ollenkaan ja toinen puhuu liikaa. Siinä se teidän ongelmanne on.

Mies (tuo mainittu yksilö) stressaantuu sitä enemmän, mitä enemmän nainen puhuu ja samalla puhuu vähemmän ja vähemmän.
Nainen stressaantuu sitä enemmän, mitä vähemmän mies puhuu ja samalla puhuu enemmän ja enemmän. Ja loukkaantuu.

Kuulostaa siltä, että mies on väsynyt ja jaksamaton ja haluaa olla rauhassa 'työviikon' jälkeen. Tietokoneen tai telkkarin äärellä on helppo olla väsyneenäkin.

Tuonikäiset miehenalut tosin ei ymmärrä naisista mitään, joten olis helpompaa, jos opettaisit. Ei ärjymällä ja karjumalla, kuten armeijassa. Eikä tiuskimalla ja turhautumalla. Se on sinusta kiinni, minkälaisen timantin pystyt miehestä hiomaan.

Mut myönnetään, että onhan se outoa, että 22-vuotias jannu pystyy pitämään näppinsä erossa tyttöystävästään viikonlopun ajan. Tosin jos muisto edelliseltä viikonlopulta on tiuskivasta tai itkevästä tyttöystävästä, niin kynnys voi olla aika korkea.

Onnistuuko teiltä telkkarin äärellä löhöily yhtäaikaa, vai onko sulla tarve tehdä jotain ja päästä siitä sohvalta ylös?

Oikein yllätyin siitä, että näin moni vastasi. Kiitos :)
Haluaisin tehdä muutaman tarkennkusen vielä vaikka tuota tekstiä on vaikka kuinka paljon tullut kirjoitettua:

Olen joskus lähtenyt esim. lauantaina jumpalle tai ystävän kanssa kaupoille tai ulos, joten olen ottanut huomioon senkin, että poikaystäväni saisi olla rauhassa. Hän on sanonut, että haluaisi viettää viikonlopun yhdessä, ja että olisin hänen kanssaan. Minulla on myös töitä usein viikonloppuisin.

Poikaystäväni on todella sosiaalinen ja ihastuinkin aluksi hänen huumorintajuunsa ja eloisuuteensa. Meillä olikin ihanaa ensimmäiset kuukaudet seurustelustamme. Tiedän toki sen, ettei suhteen edetessä enää ole niin kovasti tarvetta osoittaa välittämistään toiselle. Silti olisi kiva saada huomiota enemmän kuin nyt...

Ja sitten vielä: Poikaystäväni on enemmän tosissaan kuin minä. Muistan erään keskustelun juuri ennen tänne muuttoani, jossa hän kysyi minulta, mitä sanoisin jos hän ehdottaisi kihloihin menoa. Sanoin, että pyytäisin aikaa miettiä asiaa. Kun kysyin, mitä hän sanoisi, jos minä kysyisin samaa, hän vastasi menevänsä kihloihin kanssani riemusta kiljuen.

Hän on kertonut minulle (silloin alkuaikoina), että vasta minun kanssani hän oppi tietämään mitä rakkaus on. Aiemmin hän on kuulemma vain luullut rakastavansa entisiä tyttöystäviään. Kun aloimme seurustella, poikaystäväni varoitti, ettei ole samanlainen kuin muut. Enhän minä siinä vaiheessa, kun en tiennyt tarkalleen, mitä hän tarkoitti, tajunnut miten vaikeaa se tulisi olemaan.

Ongelmahan on nimen omaan siinä, että hän käyttäytyy todella ristiriitaisesti siihen nähden, mitä hän sanoo tuntevansa minua kohtaan. Tunnen hänet kuitenkin sen verran hyvin, että tiedän ettei hän todellakaan tee ikinä mitään mitä ei halua, eikä sano mitään mitä ei tarkoita. Esimerkiksi minä tunnen suurta kiusausta kaunistella joitain asioita, jotten loukkaisi häntä, mutta hän sanoo asiat niinkuin ne ovat.

Tavallaan hän on kypsempi kuin minä, onhan hänellä kokemustakin enemmän ihmissuhteista kuin minulla. Ajatusmaailmamme ovat melko erilaisia. Hän ei esimerkiksi ymmärrä, minkä takia pitäisi loukata toista, jos tämä on ensin loukannut häntä. Minulle taas tulee hirveä tarve sanoa jotan mikä loukkaa toista, jos tämä siis on ensin loukannut minua. Hän ei ikinä loukkaisi minua tahallaan. Minua taas hävettää myöntää, että jos hän tekee/sanoo jotain, mikä minua loukkaa, minun on annettava samalla mitalla takaisin, vaikka hän olisi tehnyt sen kuinka tahattomasti tahansa.

Arvostan sitä, että hän antaa minun olla oma itseni eikä vaadi minulta mitään. Hän hyväksyy minut virheineni päivineni. Hän ei ole ikinä hoputtanut minua minkään päätöksen kanssa, ei edes tämän muuton.

Minusta tuntuu, että olisi paljon helpompaa, jos olisi aivan selvää, että vain roikkuisin hänessä epätoivoisesti. Parempi niin, kuin että hänen sanansa ja käytöksensä olisi ristiriidassa keskenään.

Katson vielä tosiaan tuon armeijan loppuun asti, mitä tästä tulee. Emmehän me vielä ole ehtineet kokea yhteistä, ihan tavallista arkea.

Puutun nyt ainostaan tuohon loukkaus osioon. Mielestäni poikaystäväsi on tässä asiassa oikeassa. Tuo tahalleen loukkaaminen vaan kasvattaa molempien pahaa oloa ja pitkittää riitaa. Mieti myös sitä miltä sinusta tuntuu jos tahattomasti loukkaat toista ihmistä ja hän antaa takaisin samalla mitalla tai jopa pahemmin, vain sen vuoksi että haluaa tasoitusta. Loppumaton noidankehä. Ethän fyysissestikään satuta toista, jos joku vaikkapa kaupassa törmää sinuun kärryjen kanssa vahingossa?

Usein tuon ikäinen mies on vasta poika ja vaikka nyt sanoo, että haluaa elää koko elämänsä kanssasi, niin hän tulee vielä muuttumaan paljon ja käymään monia asioita läpi. Ikävä sanoa, että seksuaalisuuden hakemistakin usein. Harva nykykundi haluaa sitoutua tuossa iässä vielä koko loppuiäkseen, ikävä kyllä, vaikka nyt siltä tuntuu. Oma mieheni sanoi, että oli vasta n. 30-vuotiaana valmis vakiintumaan (kun tapasimme). Ja että sai viettää poikamieselämää niin kauan, ettei mitään hinkua enää ole.

Samaa mieltä tulen kanssa. Minusta viimeisen kirjoituksesi valossa poikaystäväsi vaikuttaakin vahvalta persoonalta. Jokin hänen luonteessaan miellyttää minua. Minusta sinun pitää nyt tutkia myös itseäsi ja sitä mitä vaadit häneltä ja miksi. OK, on aivan oikeutettua vaatia huomiota, mutta onko tilanteenne lukossa Ja sinun suhtautumisesi kypsää tuonlaatuiseen persoonaan?

Ei teissä kummassakaan luultavasti mitään erityistä vikaa ole. Olette vain toisillenne sopimaton pari. Sinä olet tunneherkkä draamakuningatar, ja poikaystäväsi on tietokonetta päivät päästään näpelöivä nuori kloppi joka ei vielä tajua naisista hölkäsen pöläystä. Se kävi selväksi vasta yhteen muutettua - varsin tavallinen tarina.

Voit tietysti katsoa intin loppuun jos haluat, mutta takaan ja alleviivaan että vuoden kuluttua tuntemuksesi ovat kutakuinkin samat. Eihän teillä kirjoituksesi perusteella näytä olevan mitään yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Samaa mieltä tulen kanssa. Minusta viimeisen kirjoituksesi valossa poikaystäväsi vaikuttaakin vahvalta persoonalta. Jokin hänen luonteessaan miellyttää minua. Minusta sinun pitää nyt tutkia myös itseäsi ja sitä mitä vaadit häneltä ja miksi. OK, on aivan oikeutettua vaatia huomiota, mutta onko tilanteenne lukossa Ja sinun suhtautumisesi kypsää tuonlaatuiseen persoonaan?

En tietenkään väitä, että olisin kypsä tai että minun suhtautumiseni asioihin on kypsää. Tai että vika olisi nimenomaan poikaystävässäni.

Aina kun huomaan, että jokin ärsyttää minua, yritän miettiä onko aiheellista ärsyyntyä juuri siitä asiasta. Olen huomannut miettiväni muiden mielipiteitä, ja vertaillut ystävieni poikaystäviin. Johtunee huonosta itsetunnosta. Poikaystäväni vähät välittää muiden mielipiteistä. Toisaalta haluaisin olla hänen kaltaisensa. Välillä tulee tunne, että hän on se "ymmärtäväinen ja kärsivällinen" osapuoli, joka jaksaa tyynenä kuunnella minun "epäkypsän ja kokemattoman" kiukutteluja. Mutta toisaalta, enhän minä kiukuttelisi, jos siihen ei olisi aihetta. Minun mielestäni. Voin kertoa teille yhden esimerkin, vaikkapa viime viikonlopulta:

Poikaystäväni veljen avovaimo soitti minulle perjantai-aamuna, että menisimmekö syömään heidän luokseen, kun he olivat tuossa naapurissa "talonmiehinä" poikaystäväni ja tämän veljen äidin asunnossa. Sanoin, että poikaystävälläni on ollut rankka viikko armeijassa, koska tiesin (tekstiviestin perusteella), että hän on ollut koko viikon metsässä jollain leirillä, ja että siellä ei ole saanut nukkua sitäkään vähää, mitä normaalisti. Poikaystäväni oli ilmoittanutkin olevansa todella väsynyt ja haluavansa vain nukkua.

Kysyin kuitenkin poikaystävältäni, haluaisiko hän lähtä syömään, koska hän on tosi paljon tekemisissä veljensä kanssa ja yleensä lähtee tämän kaltaisiin juttuihin mielellään (aluksi tekstiviestillä, ja sitten ihan suullisesti kun hän tuli kotiin, koska ei vastannut viestiin.) Vastaus oli "En tiedä". En ollut tehnyt kotiin ruokaa, koska en viitsinyt tehdä sitä "turhaan" jos olisimmekin menneet naapuriin syömään. Kysyin vielä, että jaksatko vai et, jotta tiedän ilmoittaa hänen veljensä avovaimolle, jotta hän taas tietäisi varatako ruokaa meillekin. Vastaus oli jälleen "En tiedä". Kehotin poikaystävääni sanomaan, jos ei jaksa, niin tekisin ruoan tänne, ja vastaus oli "En mä tiedä jaksanko tänään mennä sinne" Minä hermostuin, ja menin sitten yksin naapuriin, koska olin kuitenkin luvannut mennä poikaystävän veljen avovaimon seuraksi sinne. Poikaystäväni sanoi tulevansa sinne jos jaksaa. Häntä ei kuitenkaan näkynyt. Seuraavana päivänä poikaystäväni sanoi, että olisi toivonut minun jäävän kotiin hänen kanssaan.

Minua ärsytti se, ettei poikaystäväni voinut sanoa heti, jaksaako lähteä vai ei. Mietin samaa tilannetta omalle kohdalleni, ja olen varma, että vastaavassa tilanteessa olisin heti sanonut, etten jaksa. Minusta ei ole kiva odotuttaa muita sen takia, että odotellaan tulisiko ehkä parempaa tekemistä (tiedän, ei liity juuri tähän tapaukseen, mutta poikaystäväni tekee juuri tällaista, ettei voi sopia mitään, koska ei tiedä tulisiko jotain parempaa tekemistä. "En mä tiedä, ku en tiedä mitä silloin teen") Minä taas haluan suunnitella asioita ja sopia etukäteen.

Mitä minun olisi tuossa tapauksessa pitänyt tehdä? Tiedän, että lähdin hieman äkäisen oloisena, enkä tietoisesti vaivautunut korjaamaan tilannetta, koska minua ärsytti. Pitäisi varmaan mennä itsehillintäkurssille...:

Että tällaista taas tällä kertaa. tulipahan taas litania.

Yhteistyössä