Moneltako voi tulla kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Me oltiin kesällä useasti parvekkeella, esim. juotiin kahvit ja leikittiin jotain ja ohi käveli muutaman kerran yhden nuoremman tytön päiväkotiryhmäläinen isineen. Heidän perheen äiti synnytti kesän alussa, joten tuo isä on ollut paljon liikenteessä isomman lapsensa kanssa. He asuvat siis lähellä.

Tyttö ei välitä tästä päiväkotikaverista siitä syystä, että hänelle on nyt tullut jotain käytöshäiriötä, on mm. lyönyt kasvoihin tyttöäni. Onko uhmaa vai jotain muuta. Tyttöni on 5 ja tämä toinen 4. Ennen näitä lyömisiä ym. tämä kaveri oli vaan liian pieni kaveriksi.

Lopun kaiken kiljuivat siellä kadulla, jos ei oltu parvekkeella... kun ovi oli auki kun oli tämä helle. Siis kummatkin huuteli tyttöäni nimeltä, myöhäänkin illalla. Oli sitten pakko pitää ovea kiinni, kunnes lapset nukahtavat. Toinen tyttöni on nyt ekaluokkalainen. Olisi varmaan pitänyt mennä silloin sanomaan ja asettamaan rajoja...

No eilen tulivat sitten pimpottamaan ovikelloa ja yrittivät tunkea sisään klo 19.30. Eivät ole muutenkaan käyneet kylässä, koska nämä tytöt eivät ole tosiaankaan sellaisia kavereita, että kyläilisivät toistensa luona. Isän on parvekkeesta ja sukunimestä päätellyt missä asumme :(. Sanoin että meillä on iltapala kesken ja ei oteta vieraita enää tähän aikaan.

Mitä jos ne nyt käy ramppaamaan täällä, en mä halua heitä kylään...
Mitä se isä oikein meinaa?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No ne elää toisessa rytmissä kuin te, ja todennäköisesti luulevat että teidän tytöt on kavereita.

Meilläkin on lomilla aika myöhäinen rytmi, mut todellakin ymmärrän sen, et suurimmalla osalla lapsiperheistä ei ole. Eli en päästäisi lapsia pimputtamaan toisten ovikelloa 19:30.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
älä päästä sisään. taitaa olla sos.tapaus koko perhe, siltä ainakin kuulostaa...

En nyt tiedä, onko ihan sosiaalitapaus, mutta hieman oudolta vaikuttaa. Hyvä alue. Kovin köyhä ei voi tuosta naapurista ostaa kotia. Täytyy olla vähintään keskiluokkaiset tulot.

Ehkä isä yrittää saada lähiseudulta tytölleen kavereita ei sen kummempaa. Eikä 19.30 vielä ole mikään myöhä ettei voisi mennä kylään noin yleisesti, mutta meillä myöskään ei arki-iltoina kyläillä noin myöhään, vaan siinä vaiheessa alan hätistää lasten kavereita kotiin ja aletaan iltapalalle.

Parvekkeelta huutelua taasen en ymmärrä lainkaan aikuisen kohdalla. Aikuisen pitäisi tajuta antaa toisille rauha olla kotona ja kieltää lastakin sinne huutelemasta.

No ne elää toisessa rytmissä kuin te, ja todennäköisesti luulevat että teidän tytöt on kavereita.

Niin, varmaan sen vauvan myötä heillä koko perheen rytmi on myöhempi. Mutta luulisi että järki sanoo, että ei tulla tuohon aikaan, tietävät että meillä on tuo koululainenkin.

Noita lyömisiä selviteltiin viime keväänäkin, joten aika optimisti saa olla jos ajattelee että tytöt on niin hyviä kavereita. Ja miksi ei oltaisi aiemmin kyläilty, jos kerran ollaan kavereita...

Alkuperäinen kirjoittaja Kika:

Meilläkin on lomilla aika myöhäinen rytmi, mut todellakin ymmärrän sen, et suurimmalla osalla lapsiperheistä ei ole. Eli en päästäisi lapsia pimputtamaan toisten ovikelloa 19:30.

Ei siis ollut vaan se 4-v (joka ei varmaan kellosta niin paljoa ymmärrä), vaan ihan isänsä kanssa oli siellä tulossa kylään...

no mitä isä sanoi kun kerroit tämän hänelle? Vai kuulutko niihin jotka spekuloivat ja puhuvat muille mutta ei asianosaisille. Joskus muuten lapset tarvisevat aikuisten apua että kavereita saa ja leikit luistavat. Kamalaa jos vain hyvät kaverit saavat leikkiä yhdessä. Uusia ei saa ottaa.

Esim. "Minusta tämä aika on myöhäinen lasten enää leikkiä. Meillå ollaan jo iltapalalla. Haluaisitteko tulla toisen kerran parempaan aikaan"

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kika:

Ei siis ollut vaan se 4-v (joka ei varmaan kellosta niin paljoa ymmärrä), vaan ihan isänsä kanssa oli siellä tulossa kylään...

Ymmärsin kyllä, mutta lapset olivat isällä mukana kuitenkin. Eli selvennykseksi, en menisi itsekään tuohon aikaan pimputtelemaan lapsiperheen ovikelloa, että saako tulla kyläileen:)

Oisko näin, että se 4v olisi yksinäinen ja tahtovat seuraa tytölleen enemmän.. Ja ihan tuskin mitään sosiaalitapauksia ovat eivät vaan hoksi, että ilta hommat ovat teillä jo siihen aikaan. Me saatetaan olla joskus kaupassa tai ulkona 20.00 aikaan illalla. Silti iltapala ja iltatoimet on hoidettu rauhassa ja lapset 21.00 sängyssä ja täydessä unessa..

Nuo lyömiset ym. asiat ovat tuonikäisillä melko yleisiä, kun ne sosiaaliset taidot eivät vain riitä. Niistä nyt en ottaisi kovin suurta pulttia, vaikka väärin se on ja lapselle asia pitää selväksi tehdä. Kavereita voidaan mun mielestä olla, vaikka tuollaista olisi sattunutkin. Joo, mut tuo kyläily aika on kyllä myöhäinen. Oma nelivuotiaani on myös jo tuohon aikaan iltapalalla ja menossa nukkumaan. Joskus saattaa olla jo puol kasilta ihan pedissäkin eli en tykkäisi, jos ovikello soisi.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ehkä isä yrittää saada lähiseudulta tytölleen kavereita ei sen kummempaa. Eikä 19.30 vielä ole mikään myöhä ettei voisi mennä kylään noin yleisesti, mutta meillä myöskään ei arki-iltoina kyläillä noin myöhään, vaan siinä vaiheessa alan hätistää lasten kavereita kotiin ja aletaan iltapalalle.

Parvekkeelta huutelua taasen en ymmärrä lainkaan aikuisen kohdalla. Aikuisen pitäisi tajuta antaa toisille rauha olla kotona ja kieltää lastakin sinne huutelemasta.

Tämä isä oikein yllyttää huutelemaan, olen kuullut. Me ollaan siis tokassa kerroksessa, 1. on maan tasalla. Joten olen kuullut mitä puhuvat siellä kadulla. Ovat ihan aikuisia ihmisiä, isä varmaan noin 35, äiti noin 30.

Varmaan yrittää saada kavereita, mutta kun näillä ei synkkaa. Enkä aio pakottaa ottamaan kaveriksi. Mites mä sanon tästä, jos ja kun taas yrittää. Tämä toinen ei vielä ole päiväkodissa (enkä tiedeä meneekökään vai onko kotona äidin & vauvan kanssa).

Tämä isä oikein yllyttää huutelemaan, olen kuullut. Me ollaan siis tokassa kerroksessa, 1. on maan tasalla. Joten olen kuullut mitä puhuvat siellä kadulla. Ovat ihan aikuisia ihmisiä, isä varmaan noin 35, äiti noin 30.

Varmaan yrittää saada kavereita, mutta kun näillä ei synkkaa. Enkä aio pakottaa ottamaan kaveriksi. Mites mä sanon tästä, jos ja kun taas yrittää. Tämä toinen ei vielä ole päiväkodissa (enkä tiedeä meneekökään vai onko kotona äidin & vauvan kanssa).

Pakottaa et voi, mutta mä olen yrittänyt omani saada tulemaan toimeen kaikenkarvaisten ihmisten kanssa.... Erotella ei voi lyömisen tai iän yms.takia ketään. Mun pojalla on eri-ikäisiä kavereita ja osaa tulla toimeen kiusaajan ja nyhverön kanssa, kyky yhteiskunnassa sekin taito lapsella on harvinainen. Mutta yhden virheen takia en noin tuomitsisi isää enkä lasta. Entä sitten jos yllyttää huutamaan??? He toimivat näin, koska sä viisas vamhenpi et ole sanonut. että seura ei kiinnosta!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja koo:
no mitä isä sanoi kun kerroit tämän hänelle? Vai kuulutko niihin jotka spekuloivat ja puhuvat muille mutta ei asianosaisille. Joskus muuten lapset tarvisevat aikuisten apua että kavereita saa ja leikit luistavat. Kamalaa jos vain hyvät kaverit saavat leikkiä yhdessä. Uusia ei saa ottaa.

Esim. "Minusta tämä aika on myöhäinen lasten enää leikkiä. Meillå ollaan jo iltapalalla. Haluaisitteko tulla toisen kerran parempaan aikaan"

Mä kirjoitin jo mitä sanoin, eli "Sanoin että meillä on iltapala kesken ja ei oteta vieraita enää tähän aikaan" aloitusviestissäni. Sitten sanoin vaan hei ja laitoin oven kiinni. En kutsunut toisella kertaa, koska en halua heitä tänne. Mietin juuri että miten mä sen sanon, josyrittää toiste.

Ylipäätään mun mielestä tuonikäisten kyläilyt sovitaan etukäteen, jos ei ole mikään vanha tuttu joka kulkee yksin jo.

Mun tyttö ei tykkää siitä toisesta, on ollut aikaa totutella vuosi. Hänellä on muita kavereita. Uusia saa ottaa, mutta mielummin ei sellaisia jotka vetää nyrkillä useamman kerran kasvoille niin että silmälasit lentävät.

Ja tuo isä vaikuttaa niin oudolta, ei osaa sosiaalisia sääntöjä näemmmä, ja muutenkin hermoheikolta.

Mun mies on nyt työmatkalla, joten olin täällä yksin aikuisena. Soitin miehelle illalla ja hän sanoi, että missään nimessä ei tätä porukkaa meille kylään.

Alkuperäinen kirjoittaja fs:
Oisko näin, että se 4v olisi yksinäinen ja tahtovat seuraa tytölleen enemmän.. Ja ihan tuskin mitään sosiaalitapauksia ovat eivät vaan hoksi, että ilta hommat ovat teillä jo siihen aikaan. Me saatetaan olla joskus kaupassa tai ulkona 20.00 aikaan illalla. Silti iltapala ja iltatoimet on hoidettu rauhassa ja lapset 21.00 sängyssä ja täydessä unessa..

Varmaan, mutta toivottavasti eivät enää tuu ovelle. Jos tulevat niin pitää kehittää jotain, mitä sanon. Tyttö itse sanoi että ei halua tätä leikkimään kanssansa.

Mä kirjoitin jo mitä sanoin, eli "Sanoin että meillä on iltapala kesken ja ei oteta vieraita enää tähän aikaan" aloitusviestissäni. Sitten sanoin vaan hei ja laitoin oven kiinni. En kutsunut toisella kertaa, koska en halua heitä tänne. Mietin juuri että miten mä sen sanon, josyrittää toiste.

Ylipäätään mun mielestä tuonikäisten kyläilyt sovitaan etukäteen, jos ei ole mikään vanha tuttu joka kulkee yksin jo.

Mun tyttö ei tykkää siitä toisesta, on ollut aikaa totutella vuosi. Hänellä on muita kavereita. Uusia saa ottaa, mutta mielummin ei sellaisia jotka vetää nyrkillä useamman kerran kasvoille niin että silmälasit lentävät.

Ja tuo isä vaikuttaa niin oudolta, ei osaa sosiaalisia sääntöjä näemmmä, ja muutenkin hermoheikolta.

Mun mies on nyt työmatkalla, joten olin täällä yksin aikuisena. Soitin miehelle illalla ja hän sanoi, että missään nimessä ei tätä porukkaa meille kylään.

Eli te järjestelmällisesti opetatte pienestä pitäen millaisten ihmisten kanssa leikitään ja millaisten ei!!! Sitten mietitään mistä koulukiusaus johtuu?????? "Isä on sellainen ja sellainen meidän JAnica ei tasan leiki sen tytön kanssa kun kerran on lyönytkin.." Joopa joo AP kato peiliin lapset riitelee joskus sä tuomitset liikaa!!!! Opeta suvaitsevuutta lapsellesi ja myös itsellesi..

Alkuperäinen kirjoittaja 4 veen äiti:
Nuo lyömiset ym. asiat ovat tuonikäisillä melko yleisiä, kun ne sosiaaliset taidot eivät vain riitä. Niistä nyt en ottaisi kovin suurta pulttia, vaikka väärin se on ja lapselle asia pitää selväksi tehdä. Kavereita voidaan mun mielestä olla, vaikka tuollaista olisi sattunutkin. Joo, mut tuo kyläily aika on kyllä myöhäinen. Oma nelivuotiaani on myös jo tuohon aikaan iltapalalla ja menossa nukkumaan. Joskus saattaa olla jo puol kasilta ihan pedissäkin eli en tykkäisi, jos ovikello soisi.

Useamman kerran nyrkillä naamaan? Ja niin että oman tyttöni silmälasit on lentäneet? Syyt sellaisia että väittää olevansa samanikäinen kuin mun tyttö ja kun tyttöni on sanonut, että hän on vanhempi, niin nyrkki heiluu...

Niitä on jo selvitelty ja musta käsitelty loppuun, mutta mitään ystävyyttä en nyt käy hieromaan.

Pakottaa et voi, mutta mä olen yrittänyt omani saada tulemaan toimeen kaikenkarvaisten ihmisten kanssa.... Erotella ei voi lyömisen tai iän yms.takia ketään. Mun pojalla on eri-ikäisiä kavereita ja osaa tulla toimeen kiusaajan ja nyhverön kanssa, kyky yhteiskunnassa sekin taito lapsella on harvinainen. Mutta yhden virheen takia en noin tuomitsisi isää enkä lasta. Entä sitten jos yllyttää huutamaan??? He toimivat näin, koska sä viisas vamhenpi et ole sanonut. että seura ei kiinnosta!!!!!

Häh, olen yrittänyt olla kohtelias. Olisi varmaan pitänyt sitten tokaista heti huuteluihin, että menkääpä muualle siitä häiritsemästä.

Häh, olen yrittänyt olla kohtelias. Olisi varmaan pitänyt sitten tokaista heti huuteluihin, että menkääpä muualle siitä häiritsemästä.

Juurikin näin tyhjää täällä jankaat, koska et itsekään sano suoraan.

Eli te järjestelmällisesti opetatte pienestä pitäen millaisten ihmisten kanssa leikitään ja millaisten ei!!! Sitten mietitään mistä koulukiusaus johtuu?????? "Isä on sellainen ja sellainen meidän JAnica ei tasan leiki sen tytön kanssa kun kerran on lyönytkin.." Joopa joo AP kato peiliin lapset riitelee joskus sä tuomitset liikaa!!!! Opeta suvaitsevuutta lapsellesi ja myös itsellesi..

Eli sun lapsi on näitä lyöjiä... Eiköhän tässä oo toisinpäin kuka oli se kiusaaja.

En mä pakota tyttöä ottamaan kiusaajaa tai sellaista päiväkotiryhmäläistä josta ei pidä, kotiin. Kysyin jo huuteluiden aikaan, haluaako että tämä x tulee joskus kylään leikkimään, niin vastaus oli yliselitteinen ei. Päiväkodissa sietää tuota, mutta ei koskaan leiki hänen kanssaan vapaita leikkejä.

Jos itse joskus haluaa olla kaveri, niin sitten saa mun mielestä olla kaveri.

Onko kellään järkevämmällä kuin tämä jankkaaja fs neuvoa, miten voin kohteliaasti sanoa, että tyttöni ei halua leikkiä tämän toisen kanssa. Eli että jättäisivät eidät rauhaan.

okei. Onneksi mun lapseni kavereiden vanhemmat eivät ole kaltaisiasi. Lapseni on lyönyt toista päiväkodissa ja ystäviä ovat silti. Teko oli tyhmä ja toinen joutui käymään terveyskeskuksessa. Vanhemmat myös keskustelivat asian läpi.

Olen myös kannustanut lastani leikkimään jonkun toisen kanssa vaikka aina ei ole synkannut. He ovat tosi ystäviä. Tuon ikäisillä mieli menee minusta kuin tuuliviiri.

Ja kamalaa. Mä oon käynyt hakemassa lapseni kanssa jotain toista leikkiin ja ei sitä tartte tulla jos ei halua. Mutta outoa olisi jos kavereita ei saa käydä vanhemman kanssa hakemassa. Mä en päästl omaani yksin liikenteeseen ja lapsi voi jännittääkin kovasti hakemistilannetta.

Eli sun lapsi on näitä lyöjiä... Eiköhän tässä oo toisinpäin kuka oli se kiusaaja.

En mä pakota tyttöä ottamaan kiusaajaa tai sellaista päiväkotiryhmäläistä josta ei pidä, kotiin. Kysyin jo huuteluiden aikaan, haluaako että tämä x tulee joskus kylään leikkimään, niin vastaus oli yliselitteinen ei. Päiväkodissa sietää tuota, mutta ei koskaan leiki hänen kanssaan vapaita leikkejä.

Jos itse joskus haluaa olla kaveri, niin sitten saa mun mielestä olla kaveri.

Sanoinko, että mun lapsi lyö????? Ei ole lyönyt ketään.. Mä vaan tarkoitin, että pitää osata tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa!!!! Sä et itse ole isälle sanonut suoraan, että sun tyttö ei halua leikkiä sen tytön kanssa ja siksi käyvät sun ovella ja huutelevat parvekkeella. Ei ihmiset osaa ajatuksia lukea ja harvat edes rivien välistä...... Mun mielestä se, ei tee kiusaajaa jos kerran lyö!! Jos se asia oli jo selvitetty miks tuot sitä esiin kokoajan... Tuon ikäisillä lapsilla se nahistelu menee lyömiseksi ja tosiaan kuuluu ikäkauteen.... En kyllä ymmärrä miks vedit mun lapseni tähän keskusteluun mukaan???????

Yhteistyössä