Mksi joidenkin vanhempien on niin vaikeaa pukea lapselle säänmukainen vaatetus päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja juuri niitä vanhempia minä tässä yritin herätellä. Lapset ovat erilaisia, juu todellakin, mutta että ne saamarin 27 kumpparit 24 jalassa ovat joka lapselle ihan liian isot. Ja se littanaan pesty aivan liian pieni ja ohuen ohut toppapuku, jonka hihat ulottuvat vähän kyynertaipeiden alle on liian kylmä -5 asteessa ihan jokailelle lapselle. Nih.

Joihinkin kirjoituksiin vastaukseksi vielä, minusta minun työhöni kuuluu tutkia lasten reput ja etsiä niistä sopivat vaatteet. Ja minun työhöni kuuluu laittaa 10 lahjetta ja lenksua, hanskaa, vetoketjua, ja tarkistaa 10 ison lapsen vaatetus ennen kuin päästän lapsen pihalle.

no huh. ei käy kateeksi, minusta taas ei pukemisella ole väliä vaan sillä miten viihdytään.

[QUOTE="Vieras";27351799]Kyllä kaikilla on mahdollisuus liittyä facebookin kirppisryhmiin :)[/QUOTE]

Onko? Siis ilman, että tarvitsee tehdä profiili Facebookiin? Voiko noihin ryhmiin liittyä jotenkin muutenkin?

Omalla nimelläni en Faceen kirjaudu enkä periaatteesta haluaisi sinne mitään feikkiprofiilia tehdä.

Onko? Siis ilman, että tarvitsee tehdä profiili Facebookiin? Voiko noihin ryhmiin liittyä jotenkin muutenkin?

Omalla nimelläni en Faceen kirjaudu enkä periaatteesta haluaisi sinne mitään feikkiprofiilia tehdä.

Tietenkin pitää tehdä profiili faceen. Mutta miksi ihmeessä et voi sitä omalla nimelläsi tehdä?

Suomessa on vapaus käyttää nimenä myös muita etunimiäsi, joten jos tee profiili vaikka toisella nimelläsi, jos se oman etunimen käyttäminen ei hotsita. Eikä sun tarvitse sinne mitään kaverilistaa alkaa keräilemään tai liittyä mihinkään muunun porukkaan, kuin niihin kirppispaikkoihin.

Olin pari päivää koulutuksessa enkä ulkoillut päivän mittaan yhtään. Autolta kuljin ovelta ovelle. Myönnän suoraan, lapsi oli puettu miten sattuu. Yleensä olen ulkona joka päivä ja mietin oman pukeutumiseni sen mukaan. Samalla laitan lapsellekin kunnon varusteet mukaan.

Tietenkin pitää tehdä profiili faceen. Mutta miksi ihmeessä et voi sitä omalla nimelläsi tehdä?

Suomessa on vapaus käyttää nimenä myös muita etunimiäsi, joten jos tee profiili vaikka toisella nimelläsi, jos se oman etunimen käyttäminen ei hotsita. Eikä sun tarvitse sinne mitään kaverilistaa alkaa keräilemään tai liittyä mihinkään muunun porukkaan, kuin niihin kirppispaikkoihin.

Sen tarkemmin erittelemättä sanotaan nyt että ammatin vuoksi. Tarkkaa syytä tähän en kerro ja aikaisemmista kirjoituksistasi päätellen olet sen verran fiksu, että uskot kyllä kun sanon että minulla on pätevät syyt :-)

Siis täähän on ihan lapsesta kiinni, itse harkitsen jo toppatakin kaivamista varastosta itselleni kun taas likka pärjää ihan hyvin välikausi puvussa jossa alla vaan sukat,golitsi housut ja t-paita, huppari laitettiinn lisäksi kun oli +1.5 astetta mutta silloinkin valitti hikistä oloa.
Jos lapsi kertoo palelevansa niin sitten tietty lisää vaatetta mutta meidän tyttö ainakin tarkenee yllättävän vähällä.
Liian pienet vaatteet on sitten taas jo rikos lasta kohtaan mitä en ymmärrä minäkään.

[QUOTE="haa";27351687]Mä sitten taas usein mietin, että miten niiden hoitajien on niin vaikea pukea lapseni säänmukaisiin vaatteisiin ulos? Kun pakkaan reppuun ja laitan lokeroon aivan joka säälle sopivaa roipetta, että voi sitten rauhassa yhdistellä niinkuin itse parhaaksi näkee, niin usein on aivan hölmösti puettu.

Esim. +10 astetta, lapsella päällä fleecepuku, vedenkestävä vk-puku ja vielä kurikset päällä, voin kertoa, että sen oli hieman hiki!!![/QUOTE]

Meidän päiväkodissa taas hoitajat eivät viitsi pukea lasta ns. loppuun asti, vaan jättävät aina kaulan paljaaksi. Kuinka vaikeaa muka on vetää se haalarin vetoketju ylös asti?

Ja tuo säänmukaisuus: jotkut lapset ovat "kuumaverisempiä" kuin toiset. Siskoni tytär hikoilee helposti, ja jos hänellä olisi "oikeaoppiset" talvivaatteet, hän olisi yltä päältä hiessä.

Sen tarkemmin erittelemättä sanotaan nyt että ammatin vuoksi. Tarkkaa syytä tähän en kerro ja aikaisemmista kirjoituksistasi päätellen olet sen verran fiksu, että uskot kyllä kun sanon että minulla on pätevät syyt :-)

Ymmärrän. Mutta jos toinen nimesi ei ole koko kansan tiedossa, niin käytä vaikka sitä. Ja on siellä niitäkin näkynyt joilla on nikkinä vaikka "Kati Kirppistelee".

Eli ei siellä tarvitse olla ns. tunnistettavissa jos ei halua :)

[QUOTE="haa";27351687]Mä sitten taas usein mietin, että miten niiden hoitajien on niin vaikea pukea lapseni säänmukaisiin vaatteisiin ulos? Kun pakkaan reppuun ja laitan lokeroon aivan joka säälle sopivaa roipetta, että voi sitten rauhassa yhdistellä niinkuin itse parhaaksi näkee, niin usein on aivan hölmösti puettu.

Esim. +10 astetta, lapsella päällä fleecepuku, vedenkestävä vk-puku ja vielä kurikset päällä, voin kertoa, että sen oli hieman hiki!!![/QUOTE]

joo, just hain tällä viikolla pojan päiväkodista sateessa pihalta, kaikille muille oli puettu kurikset jalkaan mutta ei mun lapselle... En kyllä kysynyt että miksi, mutta hämmästyin kyllä.

Hei ihan oikeasti! Lämpötilan ollessa +5 C en todellakaan laita villapukua tai fleecepukua laadukkaan välikausipuvun alle lämminverisille, liikkuvaisille, leikki-ikäisille lapsilleni.

Mitä itse asiaan tulee, niin olen ihmetellyt samaa. Lapseni päiväkodissa eräät ovat jo pari kuukautta kulkeneet toppavaatteissa (ja lenkkareissa :O ), myös lämpötilojen ollessa yli +10 C. Ei käy kateeksi.

Toiset lapset tarvitsevat enemmän vaatetta päälle kuin toiset. Meillä pärjätään vähemmälläkin vaatteilla mutta sitä ei välttämättä huomioida päiväkodissa. Lapsi itkee kotona että täti käskee laittaa liika vaatetta päälle ja se on totta. Monesti hakiessa lasta kotiin toinen on hiestä märkä kun on pitänyt laittaa kaikki vaatteet mitä on ollut mukana päälle. Talvikenkäänkin pitäisi laittaa säällä kun säällä villasukat. Kun en ole katsonut niitä tarpeelliseksi niin ovat laittaneet päiväkodin villasukat jalkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säänmukainen äiti;27353468:
Hei ihan oikeasti! Lämpötilan ollessa +5 C en todellakaan laita villapukua tai fleecepukua laadukkaan välikausipuvun alle lämminverisille, liikkuvaisille, leikki-ikäisille lapsilleni.

Mitä itse asiaan tulee, niin olen ihmetellyt samaa. Lapseni päiväkodissa eräät ovat jo pari kuukautta kulkeneet toppavaatteissa (ja lenkkareissa :O ), myös lämpötilojen ollessa yli +10 C. Ei käy kateeksi.

Tuli oikein tuskanhiki lukiessa tätä ketjua ja erityisesti ap:n kirjoituksia. Villapuku 15 asteessa...? Huh.
Itse olen pukenut lapseni mielestäni aina hyvin säänmukaisesti ja tarkkaan harkiten, enkä tosiaan ole laittanut mitään villapukuja vielä edes 5 asteen lämpötilassa päälle. Ehkä silloin kun lapsi istui rattaissa eikä liikkunut.
Paljon ulkoilevana perheenä tiedän kyllä mitä ulos puetaan päälle sekä itselle että lapsille.

Joo no kyllä päiväkodin väki on kanssa välillä niin p...skaa. Valittavat vaan ja ryystävät kahvia ja juoruavat keskenään. Ymmärrän että palkat on huonot mutta vähän ammatillista kunnianhimoa ja peiliinkatsomista.

Meillä on lapsella ollut kaikki vermeet ja näitä LTO:n pyytämiä vaihtoehtoja tarjolla. Vaan arvaapa vaan, kuinka usein ne on lapsen päällä. Kädet on kylmät kun hakee, kun ei ole laitettu päälle hanskoja, ei pipoa, ei sitä fleeceä. Ihan mitä sattuu laitetaan lapselle päälle.

Ja on aivan uskomatonta, miten ryhmän "aikuiset" eivät saa ollenkaan kontaktia vanhempiin. Sellainen flegmaattinen, seinien reunoja maleksiva, toiseen suuntaan epämääräisesti katseleva hoitajalauma, joka hädin tuskin saa sanottua hyvää huomenta aamuisin. Aivan kuin näkymätöntä lasta toisi hoitoon. Sama se jos roikkuu äidissään ja jää parkumaan - hoitajat ei tunnu yhtään tajuavan, että se on HEIDÄN hommansa ottaa lapsi vastaan ja kantaa siitä jotain vastuuta.

En kyllä arvosta enää yhtään tuon päiväkodin aikuisia. Aikaisemmassa päiväkodissa oli kokeneet hyvät hoitajat, jotka jatkuvan palaveeraamisen sijasta hoitivat niitä lapsia.

[QUOTE="vieras";27351959]lämpöhalvaus tulee ihan lukiessa näitä :D meillä mennään vielä ihan tuulitakissa ja tuulihousuissa minkä alla on sukkikset ja ohuet trikoot...hyvin tarkenee ;) ainiin ja ikää on alta 2v.[/QUOTE]

Anteeks, mut luuletko oikeesti että alle 2v osaa sanoa jos palelee?
ja missäpäin asustatte? Pk-seudulla ehkä sen 10 astetta missä ehkä just pärjäis tuolla varustuksella. Ohut tuulitakki ja housut on aika kylmät, kunnon kosteussuojattu välikausihaalari paljon parempi.

Jooo viimeks tänä aamuna pähkäilin että mitä ulkovaatetta puen 1,5v tytölle tarhaan. Asteita ulkona oli +1 ja päädyin laittamaan siis ohuet legginsit, collegehousut, alupaidan ja trikoopaidan. Ulkovaatteiksi kevyttoppahousut- ja takin sekä kuomat jalkaan. Niin ja paksut välikausitumput käteen,päähän kypärälakki ja välikausipipo. Eiköhän tarkene,aika viileä ilma nimittäin oli. Sitä nyt mietin että oliskohan pitänyt jo laittaa toppapuku.. Meillä on tuommonen uusi lämmin ticketin puku, tulisikohan siinä jo liiian kuuma.. Vaikeaa :D

Ymmärrän. Mutta jos toinen nimesi ei ole koko kansan tiedossa, niin käytä vaikka sitä. Ja on siellä niitäkin näkynyt joilla on nikkinä vaikka "Kati Kirppistelee".

Eli ei siellä tarvitse olla ns. tunnistettavissa jos ei halua :)

Mulla on sukunimi sen verran harvinainen, että jos sen liittää tähän paikkakuntaan, niin ei tarttee kenenkään kauaa arvailla :-)

Mutta joo, pitäis ehkä oikeesti tehdä joku höpsis-profiili tota varten. Mulla on lähinnä paljon semmosta lastenvaatetta ja tavaraa, mikä pitäis saada meiltä pois...

Mut toi sun vastauksen asiallisuus vahvisti taas mun mielikuvaa susta "järki-ihmisenä" ;-D

Yhteistyössä