Mksi joidenkin vanhempien on niin vaikeaa pukea lapselle säänmukainen vaatetus päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lto

Vieras
Yhdellä lapsella taas +5 asteessa trikoopaita ja -housut, huppari, ja ohut tuulipuku. Sormikkaat käteen, ei muita hanskoja. Pikkuisen voi tulla kylmä lapselle, mitään muita vaatteita ei ollut mukana...

Toisella +10 asteen sadekelissä toppapuku, ja päälle julmetun pientä kokoa olevat sadevaatteet. Aika mukava olo varmaan lapsella kun paksun toppapuvun päälle ängetty ne pari kokoa liian pienet kuravaatteet. Ja jalassa isoveljen vanhat, kolme numeroa liian isot kumpparit. Huoh.

Kolmannella +5 asteessa ohut välikausipuku, ja alle pyydettiin laittamaan kaksi verskapukua päällekkäin jotta tarkenee. Eipä paljon lapsi päässyt liikkumaan, kun jo pieneksi jäävän puvun alla oli kaksi verskapukua päällekkäin.

Ja niin edelleen. Kävin juuri kirppiksellä viikonloppuna, ja siellä oli todella paljon valikoimaa ulkovaatetukseen. Vaikka jotkut myyjät pyytävätkin ihan sikahintoja, niin edullisesti oli tarjolla paljon siistejä, ehjiä, kunnollisia pukuja. Rahasta on harvalla kiinni (tiedän, että meidän päiväkodissa ainakaan), niin mikä sitten mättää? Ettekö ulkoile lastenne kanssa, että tajuaisitte miten hankala lapsella on olla?

Ja kyllä, asiasta on puhuttu sekä vanhempainillassa että suoraan sanottu. Jospa tämä kuitenkin herättäisi jonkun vanhemman pohtimaan lapsensa vaatetusta... (ja kyllä kyllä, suuri osa pukee lapsensa oikein hyvin toimimiin vaatteisiin).

Ei kaikki aikuiset osaa pukea edes itseään sään mukaan, saati lasta.

Jos ei kotona paljon ulkoilla, ei synny "näppituntumaa" siitä, mikä toimii, mikä ei ja mitä millekin säälle kannattaa laittaa kullekin lapselle päälle (jokainen lapsi kun on vielä oma yksilönsä).

• Tykkää
Reactions: Terwa
No sanoithan sen itsekin - vanhemmat, jotka eivät itse ulkoile, eivät tiedä mitä millekin kelille tarvitaan. Ja mulle itsellenikin on kerran käynyt niin, että esikoisen kurahousut päiväkodissa olivat hiutuneet puhki (hiekkapiha, aika murhaa vaatteille) ilman että sitä itse tajusin, koska kotona on toiset kurakamppeet eikä päikyn kamoja tuoda kotiin kuin pesua varten. Eli kannattaa sanoa sille vanhemmalle itselleen, silloin kun aihetta on.

Mä sitten taas usein mietin, että miten niiden hoitajien on niin vaikea pukea lapseni säänmukaisiin vaatteisiin ulos? Kun pakkaan reppuun ja laitan lokeroon aivan joka säälle sopivaa roipetta, että voi sitten rauhassa yhdistellä niinkuin itse parhaaksi näkee, niin usein on aivan hölmösti puettu.

Esim. +10 astetta, lapsella päällä fleecepuku, vedenkestävä vk-puku ja vielä kurikset päällä, voin kertoa, että sen oli hieman hiki!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27351685:
Mutta lähes joka paikkakunnalla pyörii nykyisin jonkin sortin face-kirppis tms...

Kaikki ei ole facebookissa....

Itse olen facebookissa ja sitä kautta saanut lapselle mukavasti vaatteita, mutta ymmärrän sen, että ei kaikilla ole samaan mahdollisuutta.

Toki on myös muita paikkoja esim. tori.fi.

[QUOTE="haa";27351687]Mä sitten taas usein mietin, että miten niiden hoitajien on niin vaikea pukea lapseni säänmukaisiin vaatteisiin ulos? Kun pakkaan reppuun ja laitan lokeroon aivan joka säälle sopivaa roipetta, että voi sitten rauhassa yhdistellä niinkuin itse parhaaksi näkee, niin usein on aivan hölmösti puettu.

Esim. +10 astetta, lapsella päällä fleecepuku, vedenkestävä vk-puku ja vielä kurikset päällä, voin kertoa, että sen oli hieman hiki!!![/QUOTE]

No minä ainakin panostanut lasten pukemiseen ja takuulla kaivan lasten reput, naulakot, kassit yms. sopivan vaatetuksen löytämiseksi. Sääli, jos teidän päiväkodin täti ei tee niin, toivottavasti kyse oli yksittäisestä lipsahduksesta.

[QUOTE="Ilona";27351672]Pakko ottaa kantaa tuohon kirppisasiaan. Ei jokaisella paikkakunnalla edes ole kirppiksiä ja jos on niin valikoima todella huono.[/QUOTE]

Niin kuin joku sanoikin jo, facekirppiksiä on pilvin pimein liki joka paikassa.

Ja meillä täällä ON hyvät lastenvaatekirppikset, ja minä olen sanonut suoraan vanhemmille kun joku kehotti sanomaan asiasta. Olen sanonut monta kertaa joillekin vanhemmille, ja silti tuntuu että lapset tulevat päivästä toiseen niissä tajuttoman isoissa kumppareissa ja ohuen ohuet vaatteet päällä.

Mur.

Yhdellä lapsella taas +5 asteessa trikoopaita ja -housut, huppari, ja ohut tuulipuku. Sormikkaat käteen, ei muita hanskoja. Pikkuisen voi tulla kylmä lapselle, mitään muita vaatteita ei ollut mukana...

.

Meillä trikoopaita, housut ja päälle välikausipuku. (vaikka onkin vedenpitävä, ei varmaan ole paljon eroa tuulipukuun).Kuuma kuulemma on. Ei kaikki lapset tarvitse montaa kerrosta, on meilläkin fleecehaalari tuonne alle, mutta se otetaan käyttöön vasta 0-kelin kiepppeillä

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lapsella on sopiva vaatetus silloin kun ei palele eikä ole kylmä. Toiset tarkenee vähemmissäkin vaatteissa. :)

Oikeassa olet. Mun 6 v poika on kuumaveristä sorttia, ja vasta nyt eskarissa henkilökunta on alkanut kuuntelemaan lasta, kun hän sanoo että on hiki. Saa siis ulkoilla t-paidassa ja vk-takissa, eivätkä pakota laittamaan alle neuletakkia tai hupparia, kuten joskus (aika useinkin kai) aikaisemmissa ryhmissä kävi.

Ja samalla pihalla, samassa säässä, voi joku toinen lapsi leikkiä samaa leikkiä kevyttoppatakissa, jonka alla on fleecehuppari ja pitkähihainen trikoopaita, eikä hänellä siltikään ole yhtään kuuma.

[QUOTE="haa";27351687]Mä sitten taas usein mietin, että miten niiden hoitajien on niin vaikea pukea lapseni säänmukaisiin vaatteisiin ulos? Kun pakkaan reppuun ja laitan lokeroon aivan joka säälle sopivaa roipetta, että voi sitten rauhassa yhdistellä niinkuin itse parhaaksi näkee, niin usein on aivan hölmösti puettu.

Esim. +10 astetta, lapsella päällä fleecepuku, vedenkestävä vk-puku ja vielä kurikset päällä, voin kertoa, että sen oli hieman hiki!!![/QUOTE]

Olin just kirjottamassa samaa. Voin käsi sydämellä ja satavarmana vannoa, että meidän muksuilla olisi kyllä vaatepartta vaikka mihin lähtöön repussa mukana, ei haittais säänvaihtelu, mutta niihin kassin vaatteisiin ei oikein kyllä tutustuta. Oon koittanut sitäkin, että puran ne naulakkoon, mutta ei silti.

Päivän aikaan ei tunnu lämpötilaerot aamun ja iltapäivän välillä päivittyvän sisälle asti eli vaikka päivällä ois se kymmenen astetta lämpimämpää, päälle laitetaan samat kuin aamulla (ja joskus vielä lisääkin, jos on satuttu huomaamaan, että kassissa oli vaihtovaatteena vielä fleece-takki).

Ja pakko vielä lisätä, et toinen pää on sitten vähän tuo isompien perään katsominen. Tuntuu, että isomman puolella on tällä hetkellä niin henkilökuntavajaus, et kukaan ei välillä ehdi kattomaan, mitä tuo 3,5 v. pukee päälleen. Pukee kyllä itse, ei siinä mitään, mut yhdistelmät voi olla vähän säähän sopimattomia. Viimeisin oli takin alla vain t-paita, koska "mä halusin pistää tän t-paidan" ..joo. Olis EHKÄ tarvittu pitkähihainen, jos ulkolämpötilan otti huomioon.

Viimeksi muokattu:

Jaa meillä ei noilla asteilla ole edes tota hupparia ja ihan lämmin on. Meinaatko siis että kaikki lapset pitää pukea samalla tavalla? Naapuri laittaa villapuvun lapselleen +9 asteessa vk-puvun alle mut meidän poika olisi tuskaisen hikinen jo +5 asteessa moisessa varustelussa.

Miksette anna opastusta pukeutumiseen?

Äitinä olen huomannut, että välillä on tosi vaikea arvioida kiireessä mitä lapselle laittaisi päälle. Vasta ulkona huomaa välillä, että eihän noilla hanskoilla mitenkään pärjää yms.

En kyllä ymmärrä miksi liian pieniä tai suuria vaatteita. Voin kyllä ymmärtää, jos ei ole ehditty ostamaan uusia saappaita kun on vasta huomattu että vanhat on pienet. Laitettu vaan mukaan isoveljen liian isot. Parempi se kuin ne liian pienet.

Ymmärrän, että joillain on vaikeuksia tietää mitä lapselle pitäisi laittaa päälle. Se kun on myös aika paljon ikäkohtaista. Lapseni vauva-aikana mietin tosi paljon mitä hänelle pitäisi laittaa päälle millekin säälle, kun ei tiedä miten herkästi tulee kylmä niin pienelle. Itse kun pärjään ilman pipoa ja hanskoja jäätymättä. Vanhempanakin välillä olen huomannut ulkona, että lapsella on ihan liikaa vaatteita ja on hikoilee tai kotiin tullessa, että paita ihan märkä. Vaikka tälläisellä säällä kuin nyt, kun on kylmä, muttei tiedä laittaisiko talvivaatetta vai ei. Vai tuulipuvun ja alle jotain lämmintä ja miten lämmintä. Mikä on liian kylmä ja mikä liian lämmin.

Ulos katsoessa ei välttemättä huomaa kuinka kylmä ja märkä siellä on. Asteetkaan eivät kerro kaikkea. Kun on jo lähtenyt ja kiire (suurimmalla osalla on), niin saattaa siinä vasta huomata todellisen sään ja miettii että eiköhän lapsi silti pärjää. Parempi toki jos kaikki antaisivat mukaan enemmän ja pahemmalle säälle varustetun vaatekerran, että voi ottaa vaatteita sitten pois. Jotkut äidit voivat myös ajatella, ettei lasta laiteta ulos tosi huonolla säällä ja siksi ei laita muita mukaan. Ehkä taka-ajatuksena toive ettei lasta sitten oikeasti laitetakaan, koska vanhempi ei halua.

Mutta on musta välillä hankalaa ulosmentäessä miettiä mikä näistä pipoisa, mitkä hanskoista, mikä kerrasto, mitkä kengät. Suomessa kun sää vaihtelee niin paljon. Ei tiedä tuleeko sadetta, lumisadetta, kuinka kylmä, tuuleeko yms. kyllä siinä menee helposti vikaan. Kotona kun ei ole niin väliä kun voi mennä takaisin laittamaan jtoain muuta ylle kun huomaa että ei ole nyt oikea asuste.

En tosin ymmärrä jos liian pieniä vaatteita laitetaan mukaan. Ehkä on kokeiltu niitä kaikkia erikseen ja ajateltu että kaikki sopivat. En nyt halua haukkua ja olla törkeä, mutta kaikkia ei ole siunattu yhtä hyvillä aivoilla. Musta tälläiseen vaatevalintaakin tarvitsee oikeasti niitä aivoja. Oma päiväkin voi vaikuttaa siihen, miten hyvin niitä jaksaa ja ehtii käyttää.

Miksi siellä hoitopaikassa ei voida vetää lapsen ulkohaalarin lahkeita kumisaappaiden päälle, vaan ne jätetään saappaiden yläpuolelle ja saappaiden varsi on sen jälkeen aivan rutussa.

Miksi valittaa siitä, miten lapsen on hankala liikkua, jos kuitenkin ko. ammatinharjoittajat itse pukevat lapsia miten sattuu?

Joten eipä aina se vika löydy sieltä vanhempien puolelta...aloitus sinänsä oli ihan hyvä, mutta kyllä tämä menee ihan molempiin suuntiin.

[QUOTE="Ilona";27351709]Kaikki ei ole facebookissa....

Itse olen facebookissa ja sitä kautta saanut lapselle mukavasti vaatteita, mutta ymmärrän sen, että ei kaikilla ole samaan mahdollisuutta.

Toki on myös muita paikkoja esim. tori.fi.[/QUOTE]

Kyllä kaikilla on mahdollisuus liittyä facebookin kirppisryhmiin :)

• Tykkää
Reactions: chef ja Anatolia
Kertoisitko lto, mikä olisi sopiva vaatetus ko lämpötiloissa, mitä kuvailit?

Kaikkein järkevintä on pitää huolta, että lapsella on mukana riittävästi vaihtoehtoja. Välikausipuku/takki+housut, kuravaatteet, fleece/villapuku, riittävästi sisävaihtovaatteita, parit erilaiset hanskat, villasukat. Lämpötila ja keli vaihtelee päivän mittaan paljon, siitä voi sitten henkilökunta katsoa lapselle sopivat vaatteet. Kosteussuojatut vaatteet ovat loistavia (jos eivät ole loppuun kulutettuja tai surkeaa laatua), koska kuravaatteet hiostavat ja ovat tönkköjä.

Pari esimerkkiä:
+5 astetta, kuivaa: välikausipuku, alle villa/fleecepuku, kosteutta pitävät hanskat, korville tuleva pipo, kaulaan huivi ja jalkaan jo vähän nilkkaakin suojaavat kengät. Jos kosteaa, kosteussuojattu puku toimii samalla varustuksella tai sitten kurahousut ja saappaat jalkaan (villasukalla, jos ei vuorta).

+10, kuivaa: välikausipuku, alle sisävaatteiden lisäksi villatakki/ohueko fleece tms., sukkahousut sisähousujen alle, hanskat, pipo, lenkkaritkin vielä toimii. Jos kuravaatteita, sitten tuulisuuden yms. mukaan kevennetään tarvittaessa alle laitettavia vaatteita.

+1: toppapuku, alle kevyt sisävaatetus tai kevyttoppapuku ja alle enemmän vaatetusta, tai paksu välikausipuku, alle kunnon villapuku, kunnolliset hanskat (parhaat ovat kosteutta pitävät vuorelliset), goretex tms. kengät, kunnon korville tuleva pipo, huivi kaulaan.

[QUOTE="Ilona";27351709]Kaikki ei ole facebookissa....

Toki on myös muita paikkoja esim. tori.fi.[/QUOTE]

Siksi tuo tms. Halvin on varmasti on face-kirppis (jos ottaa ihan sen oman paikkakunnan peruskirppiksen, merkkikohtaiset face-kirppikset ovat ihan oma lukunsa), mutta onhan just mainitsemasi tori.fi ja huuto.net myös.

Yhteistyössä