mites teidän ekaluokkalaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

En tiedä miksi ei käy, mutta en juuri ihmettele :(

koska oli eskarissa. Siksi ei käy. Koska kukaan ei suostunut ottamaan kuuleviin korviinsa sitä että täälläkin on koulu ja eskaria olisi voinut käydä täällä. Puhumattakaan siitä että se ei ole edes pakollista...

tyttö kaipaa isäänsä ja ihmettelee itsekin miksei saa käydä täällä kuin tosi harvoin.

Jos tekstisi perusteella olisit lapseni äitipuoli, tekisin kyllä kaikkeni ettei lapsi tulisikaan. Et kuulosta välittävältä vaan arvostelevalta äitipuolelta. Ja kirjoituksen perusteella en usko, että oikeasti välität lapsesta. Siitä paistaa niin suuri inho tms. lasta/lapsen äitiä kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

päinvastoin, hän on meille erittäin rakas. Mielestäni olisi tärkeää opettaa lapselle perusasioita. Mutta kun olen katsonut muita lapsia, olen huomannut että tytöllä on kovin alkeelliset taidot.

Mikäs helvetti se on jos opetetaan peruskäyttäytymissääntöjä?

Eikö se ole hyvä että jossain ne opetetaan kuitenkin?

Kärjistetysti tyttö kuolee janoon jos kukaan ei tarjoa/hae vettä, kun ei itse tajua sitä hakea. Olen hänelle sanonut että jos janottaa, ota kaapista lasi ja hae vettä. jos et halua keittiöstä, ota vessasta missä on lavuaari matalammalla.

No meillä nyt tokalle menevä pyytää myös vettä, syy on se, ettei yltä ottamaan juomalasia korkealta kaapista. Hätätilanteessa toki siirtää tuolin sinne, mutta mielummin minä annan sen veden, kun lapsi siirtää tuolin ahtaaseen i:n muotoiseen keittiöön.

Poika ei myöskään koko vuonna uskaltanut jäädä koulun pihalle yksin.

Enkä kyllä omatoimiseen ja yksin toimeentulevaan esikoiseenikaan verrattuna pidä tyttöänne mitenkään poikkeavana ekaluokkalaisena.

Lapset kehittyvät myös eri aikoihin.

Jos tekstisi perusteella olisit lapseni äitipuoli, tekisin kyllä kaikkeni ettei lapsi tulisikaan. Et kuulosta välittävältä vaan arvostelevalta äitipuolelta. Ja kirjoituksen perusteella en usko, että oikeasti välität lapsesta. Siitä paistaa niin suuri inho tms. lasta/lapsen äitiä kohtaan.

No siinä tapauksessa en kyllä sinuna luottaisi ainoaankaan tulkintaan mitä jostain teet. Koska metsään menee ja rankasti.

Jos en välittäisi lapsesta, en haluaisi häntä kotiini. En haluaisi vietää aikaani hänen kanssaan, en hankkisi hänelle vaatteita joita hän tarvitsee, sopivia kenkiä kun äitinsä lähettää liian pienissä. En olisi puuttunut kuulon alenemaan jota äiti ei noteerannut, mutta meidän toimestamme tyttö pääsi hoitoon ja pysyvä kuulonvaurio estettiin. Jos en välittäisi, en hoitaisi ja rasvaisi tytön ihoa kun hän tänne tulee ja on huonossa kunnossa.

Kyllä minä välitän ja lapsi on kuin omani. Sanokaa mitä sanotte.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

päinvastoin, hän on meille erittäin rakas. Mielestäni olisi tärkeää opettaa lapselle perusasioita. Mutta kun olen katsonut muita lapsia, olen huomannut että tytöllä on kovin alkeelliset taidot.

Mikäs helvetti se on jos opetetaan peruskäyttäytymissääntöjä?

Eikö se ole hyvä että jossain ne opetetaan kuitenkin?

Kärjistetysti tyttö kuolee janoon jos kukaan ei tarjoa/hae vettä, kun ei itse tajua sitä hakea. Olen hänelle sanonut että jos janottaa, ota kaapista lasi ja hae vettä. jos et halua keittiöstä, ota vessasta missä on lavuaari matalammalla.

No meillä nyt tokalle menevä pyytää myös vettä, syy on se, ettei yltä ottamaan juomalasia korkealta kaapista. Hätätilanteessa toki siirtää tuolin sinne, mutta mielummin minä annan sen veden, kun lapsi siirtää tuolin ahtaaseen i:n muotoiseen keittiöön.

Poika ei myöskään koko vuonna uskaltanut jäädä koulun pihalle yksin.

Enkä kyllä omatoimiseen ja yksin toimeentulevaan esikoiseenikaan verrattuna pidä tyttöänne mitenkään poikkeavana ekaluokkalaisena.

Lapset kehittyvät myös eri aikoihin.

noniin. Kiitos. Vihdoinkin asiallinen kommentti jossa vastataan kysymykseen :) Meillä on siis ihan muki tuossa tiskipöydällä että voipi juoda jos janottaa... ei tarvi joka kerta kiikkua ees taas... mutta se vesi oli vaan esimerkki, johon kovin moni tarttui ärhäkästi.

on totta että lapset kehittyvät eri aikoihin, mutta on myös kotiaktiivisuudesta kiinni paljonko lapselle annetaan mahdollisuuksia yrittää itse ja opetella asioita.

on niin tylsiä vastauksia, ettei noita jaksa kahlata läpi...

miedän <3 koulukas on tosi reipas, johtuu varmaan laiskasta ja toimeen patistelevasta äidistä ja isästä sekä siitä että tiedämme mitä tuon ikäinen jo osaa ja pystyy tekemään(hän on meidän 5. lapsi).
ruoan ja juomiset ottaa itse ja tekee voileivät, teeveden kaataa vielä isompi vaikkakin joskus kaataa itse, kun keittimessä vähemmän vettä.
pesee kädet ennen ruokailua ja sisälle tullessa, oppinut päiväkodin eskarissa.
käy itsenäisesti suihkussa ja saunassa isoveljien kanssa, tosin hänellä tosi lyhyet hiukset.
auttaa pienempiä sisaruksia ja lukee toisinaan heille jotain kirjaa.
isompien kanssa menee kavereille kylään pyörällä, matkaa yli 5km.
tyhjentää ja täyttää tiskaria, imuroi, pyyhkii pölyjä...
tämmöisiä touhuilee.

Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

En tiedä miksi ei käy, mutta en juuri ihmettele :(

koska oli eskarissa. Siksi ei käy. Koska kukaan ei suostunut ottamaan kuuleviin korviinsa sitä että täälläkin on koulu ja eskaria olisi voinut käydä täällä. Puhumattakaan siitä että se ei ole edes pakollista...

tyttö kaipaa isäänsä ja ihmettelee itsekin miksei saa käydä täällä kuin tosi harvoin.

hän on pienenpieni lapsi. haluaisitko sinä käydä 2 työpaikkaa ja 2 perhettä? jossa toisessa vielä arvosteltaisiin sinua melkko rankasti. haluaisitko muuttaa edestakaisin?toisessa omaa perhettä pidettäisiin jotenkin parempana. ja sinun omaa biolgista äitiä rääsyläisenä.

onko miehelläsi enemmän rahaa kuin tytön äidillä vai miksi mies olisi parempi hoitaja vaikka asuu sinun kanssa ja on ehtinyt etsiä uutta mutta tytön äidille riittää oma lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
hän on pienenpieni lapsi. haluaisitko sinä käydä 2 työpaikkaa ja 2 perhettä? jossa toisessa vielä arvosteltaisiin sinua melkko rankasti. haluaisitko muuttaa edestakaisin?toisessa omaa perhettä pidettäisiin jotenkin parempana. ja sinun omaa biolgista äitiä rääsyläisenä.

onko miehelläsi enemmän rahaa kuin tytön äidillä vai miksi mies olisi parempi hoitaja vaikka asuu sinun kanssa ja on ehtinyt etsiä uutta mutta tytön äidille riittää oma lapsi?

ensinnäkin. Lapselle on rikkaus (ja oikeus) kun saa tavata molempia vanhempiaan. On valitettavan paljon eroperheitä joissa isät eivät välitä nähdä lastaan. Tämän tytön isä haluaa ja ajaa sen vuoksi väh. 1000km joka kerta kun tyttö tänne tulee. Toisinaan jopa lähes tuplamatkan jos äiti jostain syystä saa päähänsä että pitää hakea kotoa saakka.

Täällä ei kukaan arvostele häntä. Yritämme kannustaa ja motivoida, opettaa arjen asioita joissa tuntuu olevan hankaluutta, onko se väärin?

Emme ole koskaan, KOSKAAN, moittineet lapsen äitiä tämän kuullen. Ja varomme sitä tekemästä. Emme myöskään yritä vaikuttaa lapsen mielipiteisiin ja ajatuksiin, kuten siellä olemme huomanneet tehtävän.

Rahaa on enemmän, mutta ei raha tuo onnea. On toki niin että saamme hankittua tytölle kunnon varusteet esim. kylmää talvea varten jne. kun on mistä käyttää. Ei tarvitse miettiä paljonko lapsi kasvaa kesän aikana jos nyt jo alesta ostaisi talvihaalarin. Olemme molemmat työssä ja tuloja on riittävästi.

Ja sitten tuosta uuden etsimisestä ja ehtimisestä. Äiti taisi olla sen verran vikkelä että kerkesi etsiä uuden ennen kuin erosi edes edellisestä. Hänellä on siis olemassa miesystävä siellä, tytön isäpuoli siis. Ei se tee kenestäkään parempaa hoitajaa että on löytänyt uuden kumppanin.

- mutta se tekee että huolehtii lapsen tarpeista, niin fyysisistä kuin psyykkisistä.
- Haluaa ja huolehtii lapsen oikeudesta tavata molempia vanhempiaan.
- Ei yritä blokata toista vanhempaa lapsen elämästä ja tuoda tyrkylle ihmisiä sukulaisina, jotka eivät oikeasti ole edes mitään sukua.
- Huomaa jos lapsella on hoitoa vaativa vaiva ja sairaus joka vaikuttaa elämänlaatuun. Ja hankkii lapselle hoitoa. Ja hankkii sitä uudelleen kun toinen osapuoli tyrii homman.
- Hankkii lapselle aina kaikki lääkkeet ja voiteet mitä tämä tarvitsee, kun tulee kotoa tyhjin pakkauksin, tai ilman lääkkeitä. Vaikkei täällä ole edes lähimailla apteekkia. Saati muita kauppoja.
- Ei muuttaisi lapsen kanssa kertomatta toiselle vanhemmalle siitä.
- Ei hanki kotiin lemmikkiä joka on agressiivinen ja kaiken lisäksi lapsi on sille allerginen.

tässä ihan vaan muutama asia jotka tekisivät miehestäni paremman lähivanhemman.

Logotar, nyt ihan kaikella ystävyydellä tämän keskustelun voisit nyt siirtää perheneuvolaan, josta saatte kaikki (sinä, mies, lapsen äiti ja lapsi) apua tuohon vaikeaan ja moniulotteiseen tilanteeseen.Täällä nyt sinä kerrot omaa tarinaa ja mitkään teidän perheen asiat ei nyt ratkeaa täällä.

Logotar, nyt ihan kaikella ystävyydellä tämän keskustelun voisit nyt siirtää perheneuvolaan, josta saatte kaikki (sinä, mies, lapsen äiti ja lapsi) apua tuohon vaikeaan ja moniulotteiseen tilanteeseen.Täällä nyt sinä kerrot omaa tarinaa ja mitkään teidän perheen asiat ei nyt ratkeaa täällä.

:) en mä mitään ratkaisua täältä haekaan. Kunhan kysyin että mitä muut ekaluokkalaiset ruukaa tehdä :)

kyllä tässä on ollu sossut ja muut mukana, mutta ilmeisesti me ollaan vaan niin tyhmiä kun toivotaan ja odotetaan että saatas antaa tytölle parhaat mahdolliset lähtökohdat elämään. Kun äiti on äiti vaikka voissa paistaisi. Sama se siitä mitä tekee tai jättää tekemättä...

Kun oma lapsi oli 3v ja naapurissa asui pari koululaista, tuntui että he ovat niin isoja. Onneksi eivät olleet lapsipuoliani, koska olisin odottanut heitlä ihan erilaista käytöstä kuin nyt kun tiedän ja olen nähnyt millaisia koululaiset ovat ja kun oma lapsi on kasvanut, näkee koko ajan miten pieni ja miten paljon opittavaa.

Todellakin ette ole hyviä vanhempia. Suurin osa lääkkeistä on ihan turhia ja lääkäreiden määäräämiä jotta saavat sponssata lääkefirmoja.

ja se e ttä miehelläsi on rahaa eikä elätä lastaan eikä maksa tarpeeksi isoa elaria jos äidin tulot pienemmät tekee hänestä kyllä aika heikon isän. ja siis onko niin että äiti joutuu tuomaan lapsen puoleenväliin? vaikka isällä on rahaa.

Ja kyllä isän ja tyttären pitäisi saada kahdenkeskistä aikaa ja saada tehdä erikoista eikä niin, että sinä kuljetat pienempää lasta koko ajan ja jopa vahditutat sillä isommalla.

Käy niin sääliksi pieni kouluunmenijä. Tulisin hulluksi jos lapseni joutuisi tuohon tilanteeseen että joutuisin tuollaiseen paikkaan laittamaan. kaikki oli varmasti hyvin kunnes te saitte lapsen. Lähes kaikki äidit alkavat inhota kaikkia muita lapsia kun saavat itse lapsen. kuten olet alkanut sinäkin.

Todellakin isänsä ja sinun tehtävä on hakea lasit ja maidot ja kaikki muut kun hän on teillä ja muistuttaa käsienpesusta. ja hoitaa kouluunmenijää kuin pienät lasta mitä hän on.

Hän ei ole toisessa kodissaan vaan kylässä. ja sinä palvelet. sen oman voisit laittaa vaikka mummolan, jotta isä ja tytär saavat yhteistä aikaa.

Todellakin ette ole hyviä vanhempia. Suurin osa lääkkeistä on ihan turhia ja lääkäreiden määäräämiä jotta saavat sponssata lääkefirmoja.

ja se e ttä miehelläsi on rahaa eikä elätä lastaan eikä maksa tarpeeksi isoa elaria jos äidin tulot pienemmät tekee hänestä kyllä aika heikon isän. ja siis onko niin että äiti joutuu tuomaan lapsen puoleenväliin? vaikka isällä on rahaa.

Ja kyllä isän ja tyttären pitäisi saada kahdenkeskistä aikaa ja saada tehdä erikoista eikä niin, että sinä kuljetat pienempää lasta koko ajan ja jopa vahditutat sillä isommalla.

Käy niin sääliksi pieni kouluunmenijä. Tulisin hulluksi jos lapseni joutuisi tuohon tilanteeseen että joutuisin tuollaiseen paikkaan laittamaan. kaikki oli varmasti hyvin kunnes te saitte lapsen. Lähes kaikki äidit alkavat inhota kaikkia muita lapsia kun saavat itse lapsen. kuten olet alkanut sinäkin.

Todellakin isänsä ja sinun tehtävä on hakea lasit ja maidot ja kaikki muut kun hän on teillä ja muistuttaa käsienpesusta. ja hoitaa kouluunmenijää kuin pienät lasta mitä hän on.

Hän ei ole toisessa kodissaan vaan kylässä. ja sinä palvelet. sen oman voisit laittaa vaikka mummolan, jotta isä ja tytär saavat yhteistä aikaa.

Teet aika rankkoja päätelmiä, vaikket yhtään tunne meitä.

Jos lapsellasi kuoriutuisi iho irti allergian takia ja kutina olisi sietämätöntä, et varmaan ostaisi lapselle sopivaa korviketta, kalliita lääkevoiteita ja kutinaa rauhoittavaa lääkettä, ettei vaan lääkfirmat pääse tienaamaan? Mutta kyllä on edesvastuutonta lähettää lapsi paikkaan jossa ei ole apteekkia, ilman hänen tarvitsemiaan lääkkeitä. Tai ainakin voisi sanoa ettei niitä ole mukana, niin huomaisi sitten jo hakureissulla käydä apteekissa.

Kun lapsi on äitinsä luona ja isällä elatusvelollisuus, ei se tarkoita sitä että etä maksaa kaiken lapseen liittyvän myös siellä lähivanhemman luona. Hän maksaa tällä hetkellä ihan oma-aloitteisesti kolminkertaisesti sen mitä on määrätty, koska tulot ovat parantuneet. Ja lisäksi hankimme tytölle vaatteita, kenkiä ja muuta mitä tarvitsee jottei äidin tarvitse ostaa kaikkea. Ottaisimme tytön ilomielin tänne asumaan ja elämään eikä tarvittaisi edes äidiltä mitään elareita. Miksi kiskoa rahaa joltakulta jos sitä ei edes tarvita?

Äiti tuo lapsen puoliväliin koska tuo matka on kohtuuton ajaa yhdelle ihmiselle. Ja olemme tarjoutuneet maksamaan kulut siitäkin pätkältä mitä he kuljettavat mutta eivät ole halunneet. Jos olisi lentoyhteys tänne, antaisimme tytön reissata lentämällä jotta matka ei olisi hänelle niin raskas, vaikka se maksaakin maltaita. Valitettavasti ei lentämällä tänne pääse järkevästi.

olenko sanonut että isä ei viettäisi tytön kanssa kahden aikaa? Tuolla aiemmin sanottiin että pitäisi olla KOKO loman ajan mitä tyttö täällä on, mutta se on kyllä mahdotonta. Ja tarpeetonta. Tyttöhän on täällä perheen luona, siskon kanssa jne. Miksi pitäisi eristää muusta perheestä ja olla vain isän kanssa?

Minä en inhoa tätä lasta. Koita nyt uskoa. Ja ymmärtää.

Kyllä hän on toisessa kodissaan. Ei kylässä. Niin se vaan on. En ymmärrä miksi tämä ajatus istuu niin tiukasti ihmisissä?

Täytyy sanoa että toivottavasti ette koskaan eroa ja joudu siihen tilanteeseen että lapsesi isää ei yhtään kiinnosta lapsenne näkeminen tai hoitaminen ja saat väkipakolla yrittää pitää lapsen ja isän yhteyttä yllä.

Suomen maassa on suuri epäkohta siinä miten lapsi saa oikeutta tavata molempia vanhempiaan. Kun isä on kiinnostunut ja haluaa tavata lasta, lapsi haluaa kovasti käydä isän luona niin siitä on tehty hemmetin hankalaa ja monimutkaista. Mutta kun isää ei tippaakaan kiinnosta, lapset eivät halua ja äitikään ei ole niin innostunut, niin käytetään valtaisasti sosiaalitoimen ja ties kenen muun resursseja kun yritetään saada väkisin tapaamiset onnistumaan. Ei mene minun ymmärrykseen.

Kuin nii? Myö myös arvostetaan tiettyjä käytöstapoja, jotka pitää lapsienki oppia. Ruokapöydäs ollaan oikei, ei mitää pyörimisiä.
Ensmäinen on toella omatoiminen ikäsekseen.

Kun oma lapsi oli 3v ja naapurissa asui pari koululaista, tuntui että he ovat niin isoja. Onneksi eivät olleet lapsipuoliani, koska olisin odottanut heitlä ihan erilaista käytöstä kuin nyt kun tiedän ja olen nähnyt millaisia koululaiset ovat ja kun oma lapsi on kasvanut, näkee koko ajan miten pieni ja miten paljon opittavaa.

Kaikil on erilaiset tavat kasvattaa. Lapset, joil on 2 kotii, saattaa olla eri säännöt molemmis kodeis ja se heijastuu kyl lapsest. Siin mieles on todella kurja lasta kohtaan, et molemmis kodeis olis ne samat säännöt ja opit.

Sie perustat tän niinku mihin? Siun ei kannate sairastua mihkään ettet vaan saa mitää lääkkeit.

Tasavertaista, et lapsi tuodaan vaik puoleen väliin. Tai puolitetaan matkakustannukset. Tosin etävanhemmal on mahdollisuus hakee matkakustannuksiin kevennystä sossulta.

Näinki. En mie kävis äkkseltää uskomaan, et ap vahdituttais pienempää isommal.

En mie nähny, et ap olis mitenkää inhonnu lasta.
Ei silti, et kävis kieltäminen etteikö äiti-/isäpuoli vois olla ikäväki lasta kohtaa. Kokemusta on.

Miksi? Miks pitää lasta palvella? Lapsen opit tulloo kotoa. Ei saa aliarvioidakaan ekaluokkalaista. Ekaluokkalaine on pien, kyllä, mut silti hänen pitää osata tiettyi asioit. Perusarvot on sellasii, mitä joutuu käyttää yhteiskunnas.

Kyläs?!? Älä sie viihti naurattaa. Kyl lapsel tuollon on 2 kotia: lähi- ja etäkodit. Asian voi ajatella jopa silleen, et lapsel on 2 perhettä, joka voi olla hyväkin asia, mut voi olla myös pahaki asia. Riippuu nii vanhemmist.
Tää ap:n pienempi lapsi on tän ekaluokkalaisen sisarpuoli, joten miks hän ei sais olla isosiskonsa kans?

Voi luoja, kuinka te jaksatte edes kommentoida tuolle "niin":lle.. järkyttävä sekopää!!!

Logotar, ekalle menijä on pieni vielä, mutta omatoimisuuteen on hyvä opettaa jo kotona, siis kotona, ei kylässä ;)..
Sinun ohjeistamisesi kuulostaa ystävälliseltä, muista myös kehua lasta. Olet varmasti oikealla tiellä :).

Oletteko muuten jutelleet asiasta lapsen äidin kanssa? Ihan ystävällisessä hengessä tietenkin..?
Opettajalla ei ole koulussa aikaa passata 25 oppilasta luokassa, ja olisi kyllä tärkeää osata avata suu tarvittaessa, pukea itse kengät jalkaan ja toimia ohjeiden mukaan. Ehkä äiti ei ole ajatellut asiaa! Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Voi luoja, kuinka te jaksatte edes kommentoida tuolle "niin":lle.. järkyttävä sekopää!!!

Logotar, ekalle menijä on pieni vielä, mutta omatoimisuuteen on hyvä opettaa jo kotona, siis kotona, ei kylässä ;)..
Sinun ohjeistamisesi kuulostaa ystävälliseltä, muista myös kehua lasta. Olet varmasti oikealla tiellä :).

Oletteko muuten jutelleet asiasta lapsen äidin kanssa? Ihan ystävällisessä hengessä tietenkin..?
Opettajalla ei ole koulussa aikaa passata 25 oppilasta luokassa, ja olisi kyllä tärkeää osata avata suu tarvittaessa, pukea itse kengät jalkaan ja toimia ohjeiden mukaan. Ehkä äiti ei ole ajatellut asiaa! Tsemppiä!

ei sen äidin kanssa hyödytä jutella... kun aloin kiinnittää huomiota siihen että tyttö ei tunnu kuulevan kunnolla, kysyin äidiltä onko korvat tarkistettu esim. korvavaikun aiheuttaman tulpan/tukkeen vuoksi, hän suuttui että mä väitän ettei hän osaa putsata lapsensa korvia :headwall: Ja lopputulos oli että veimme tytön täällä lääkäriin, lääkäri totesi ettei kumpikaan tärykalvo liiku, nielurisat on valtavat ja kitarisa todennäköisesti aiheuttaa painetta korviin. Lisäksi oli kovaa kuorsausta öisin ja tyttö aina kuin nukkuneen rukous, ilmeisesti oli myös hengityskatoja öisin suurten risojen takia. Sai lähetteen operaatioon, tämä jätettiin tekemättä jostain kumman syystä. Haimme uuden lähetteen ja operaatio saatiin tehtyä ja kappas, liimakorva kummallakin puolella -> putket -> kuulo palautui eikä pysyvää vauriota jäänyt, toivottavasti.

ja kysyin ihan ystävällisessä hengessä...

äsken iltapalalla kysäisin vaan ohimennen että ovat jo alkaneet harjoitella kotona yksin olemista. Tyttö totesi että ei ole kun äidin mielestä on vielä liian pieni. Samaan hengenvetoon kertoi miten hän oli yöllä herännyt ja ollut nälissään, mennyt makuuhuoneeseen eikä siellä ollutkaan äitiä eikä isäpuolta. Kertoi miten itki yksin kotona. Äiti oli ollut viemässä isäpuolta töihin, muttei ollut sanonut tytölle mitään. Aiemminkin kertonut miten äiti jättää yksin kotiin ja lähtee kauppaan ja hänellä itkettää.

Yhteistyössä