mites teidän ekaluokkalaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
koulussa sitä oppii. voisiko ero olla syynä että lapsi arka, haluton tekemään itse. kaipaa ehkä huomiotakin. ja kun kaksi kotia niin pakosti on erilaisia sääntöjä, pitää vaan jaksaa niitä omia opettaa.

no en tiiä. Voihan se olla sekin. Vanhemmat ovat kuitenkin eronneet jo kun tyttö oli reilun vuoden. Ja minun elämääni hän on kuulunut 1,5v ikäisestä. Isänsä on kertonut tytön äidistä ja huomaamme monia asioita joita hän oppii kotona/joissa muistuttaa äitiään. Ja se ei aina ole pelkästään hyvä asia...

en mä sano että mä olisin sen parempi mutta aina välillä tulee miettineeksi asioita ja toimintatapoja...

tänäänkin jouduimme tytölle selittämään että jos toiselle ihmiselle sattuu jotain, mennään katsomaan mikä hätänä ja koitetaan auttaa jos voi, tai sitten haetaan apua. Ei seistä vaan katsomassa että kappas, tuossa se huutaa ja jatketa omia leikkejä...

siis jätitkö isäänsä tapamaan tulleen kouluun menevän lapsen vahtimaan sinun kakaraa? vai kenestä hänen olsii pitänyt tulla sanomaan?

en jättänyt. Olimme ulkona ja olin kulman takana kun sisko kaatui. Ja kun huomasin että toinen vaan seisoa tuijottaa, kerroin että jos näkee että joku kaatuu/loukkaa on hyvä mennä katsomaan voiko auttaa ja jos ei niin pyytää apua. Koskien ihan kaikkia ihmisiä, ei vain siskoa. Tai ainakin minulla on käsitys että hädässä olevaa yritetään auttaa.

Kuulin itkun ja menin luonnollisesti heti katsomaan mitä kävi.

olet oksetus. säälittää tuo miehesi lapsi ja paljon.

mua taas säälittää kun sä et oo ollu lähelläkään eturiviä kun älykkyyttä on jaettu..

niin voi että. Lapsella on kaksi kotia joissa häntä rakastetaan. Voi lapsiriepua :'(

et petä ketääntuolla että puhut rakkaudesta, mutta arvostelet lasta, vertaat häntä muihin, ojennat koko ajan, yrität kasvattaa häntä vahtimaan omaa kakaraasi, joka on sinun velvollisuus. sinun.

nyt kun säälimään alettiin, säälitään sitäkin että tyttöriepu JOUTUU jakamaan huoneen pikkusiskon kanssa :'( äidin ja muidenkin mielestä se on iso miinus...

harmi vaan kun tyttö eilen sanoi ettei halua omaa huonetta eikä pois kerrossängystä, kun tuli puhetta tulevasta laajennuksesta :D

niin voi että. Lapsella on kaksi kotia joissa häntä rakastetaan. Voi lapsiriepua :'(

et petä ketääntuolla että puhut rakkaudesta, mutta arvostelet lasta, vertaat häntä muihin, ojennat koko ajan, yrität kasvattaa häntä vahtimaan omaa kakaraasi, joka on sinun velvollisuus. sinun.

kuka on sanonut että häntä koulutetaan vahtimaan pikkusiskoaan? teet vaan omia päätelmiä. Jos ollaan ulkona ja mä käyn nurkan takana, niin onko se joku rikos? Itse varmaan olet sitten koko ajan metrin päässä lapsistasi, jos niitä edes on...

Se että pistää asioita merkille ja yrittää selvittää ja keskustella asiasta, ei tee siitä lapsen arvostelua, eikä ainakaan hänen kuultensa. Jos muistutan että vessan jälkeen pestään kädet, niistetään nenä kun räkä turisee tai että sanon ettei likavaatteita jätetä lojumaan, mikä siitä tekee niin kamalaa? Eikä se ole koko ajan ojentamista. Olet näemmä saanut kuvan että naputtaisin koko ajan, sitä en toki tee. Ja nuo mainitut ovat asioita joita kyllä tuo pienempikin saa opetella.

Ja jos mä täällä vertaan hänen taitojaan muiden taitoihin, miten se on häneltä pois? jos yritän selvittää minkälaisia taitoja ekaluokkalaisella olisi hyvä jo olla? en kai mä nyt hänelle sano että kuule, hae ite vetes kun naapurin Pekkakin hakee...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sovitaanko hei, että jätetään tuo "niin" täysin huomioimatta, ja jatketaan me muut fiksua ja rakentavaa keskustelua?

Lurps lurps. joko kieli on musta? nuolaise vielä muutaman kerran.

olen varma että älysi riittää tajuamaan että logotar on inhottava ihminen ja ilkeä äitipuoli pienelle lapselle. mutta sinua ei kiinnosta toisten kakarat ja heidän kohtelu. Omia ilkeitä pentujasi et tuollaiselle antaisi koulittavaksi.

tytöllä on varmaan erilaista äitinsä luona. toki on ok, että teidän kodissa on säännöt joita noudatetaan, mutta ei todellakaan ole outoa, että niistä joutuu kouluun menevää muistuttamaan. ei varmasti ole lapselle helppoa, että joutuu hyppimään kahden kodin välillä, vaikka kuinka olisi ollut lähes koko hänen elämänsä tuo tilanne. ja muistatahan, että lapset tarvitsevat myös positiivista huomiota, vaikka hän tuntuukin isolta omaasi verrattuna.
kun on kyse ekalle menevästä, niin voisit jutella hänen itsensä kanssa siitä millaista käytöstä odotat. ja olethan jutellut miehesi kanssa, niin että teillä on suunnilleen samat ajatukset.

Alkuperäinen kirjoittaja de:
tytöllä on varmaan erilaista äitinsä luona. toki on ok, että teidän kodissa on säännöt joita noudatetaan, mutta ei todellakaan ole outoa, että niistä joutuu kouluun menevää muistuttamaan. ei varmasti ole lapselle helppoa, että joutuu hyppimään kahden kodin välillä, vaikka kuinka olisi ollut lähes koko hänen elämänsä tuo tilanne. ja muistatahan, että lapset tarvitsevat myös positiivista huomiota, vaikka hän tuntuukin isolta omaasi verrattuna.
kun on kyse ekalle menevästä, niin voisit jutella hänen itsensä kanssa siitä millaista käytöstä odotat. ja olethan jutellut miehesi kanssa, niin että teillä on suunnilleen samat ajatukset.

kyllä ollaan juteltu ja mies on samaa mieltä. Kyllähän sen huomaa että kotona on eri meininki kuin täällä. Niin ruokailussa, käyttäytymisessä kuin muussakin.

Positiivista huomiota toki yritetään antaa. Tämä keskustelu jotenkin antaa kuvan siitä että meillä vaan naputettaisiin ja nalkutettaisiin. Siltähän se kuulostaa jos listaa asioita joissa on opettelemista tai muistuttamista. Mutta ei noita asioita tietenkään koko ajan ole esillä.

jäin vielä miettimään tuota... jos olisi niin, että en lapsesta tykkäisi enkä häntä tänne haluaisi, niin olisin varmaan sanonut miehelle etten halua tyttöä tänne, ainakaan viideksi viikoksi kerrallaan? Kyllä tässä on nähty vaivaa suuret määrät vuosien saatossa että tyttöä saadaan nähdä ja sisarukset saa tavata toisiaan. ei kai kukaan sellasta viittis jos ei oikeesti välittäs?

En jaksa lukea koko ketjua. Meillä 4-v. osaa ottaa itse jääkaapista maitopurkin ja kaataa maitoa lasiin. vettäkin osaa ottaa omatoimisesti, mutta yltää vain tuolin avulla. Sekä 4-v. että 6-v. osaavat itse lämmittää ruokaa mikrossa, kunhan katson, että aika on laitettu oikein. Molemmat heittelevät pöydälle ruokapalasia, joista eivät satu tykkäämään, kielloista huolimatta. 6-v. passauttaa joskus ja pyytää kaatamaan maidon lasiin, liekö sitten päiväkodissa ollut tapana, ettei saa itse kaataa. Tuleva ekaluokkalainen on siis omatoiminen, mutta liikenteen sekaan en vielä uskalla häntä päästää. Hän ei osaa riittävästi varoa muuta liikennettä. Luulenpa, että ap:n kertoma tyttö oikeasti "osaa" pöytätavat yms. mutta kyse on ikään liittyvästä aikuisen hermojen koettelusta ja laiskuuteen hamuilemisesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luulenpa, että ap:n kertoma tyttö oikeasti "osaa" pöytätavat yms. mutta kyse on ikään liittyvästä aikuisen hermojen koettelusta ja laiskuuteen hamuilemisesta. :)

mä en oikeesti tiedä, osaako edes... musta tuntuu ettei saa kotona kauheasti harjoitella/äiti passaa kaiken valmiina... sen näkee otteista ja eleistä kun tyttö jotain tekee, kovin on epävarmaa kaikki. mutta harjoittelemallahan niistä selviää :)

jäin vielä miettimään tuota... jos olisi niin, että en lapsesta tykkäisi enkä häntä tänne haluaisi, niin olisin varmaan sanonut miehelle etten halua tyttöä tänne, ainakaan viideksi viikoksi kerrallaan? Kyllä tässä on nähty vaivaa suuret määrät vuosien saatossa että tyttöä saadaan nähdä ja sisarukset saa tavata toisiaan. ei kai kukaan sellasta viittis jos ei oikeesti välittäs?

Jos sinä et välittäisi, niin sinä et oikeasti välittäisi yhtään siitä, mitä tyttö osaa tai on osaamatta.

Se, että tunnet huolta ja asetat rajoja, on merkki rakkaudesta!

Jos sinä et välittäisi, niin sinä et oikeasti välittäisi yhtään siitä, mitä tyttö osaa tai on osaamatta.

sitä vaan alkaa epäilemään itseään kun ihmiset on niin ilkeitä ja muka tietää paremmin kuin minä itse...

me toivotaan kovasti että saatas tyttö tänne asumaan ja käymään koulua, uskomme että se olisi hänelle parempi. Suomessa vaan äiti on niin hiton vahvoilla, siinä ei auta ei mikään argumentti... täällä paikallisen sossun mielestä on tärkeämpää tavata koulukavereita kuin isää :'(

Aivan varmasti! ne kaikki palstamammat, jotka valittavat kun naapurin kakarat sitä ja tätä, ei sitä osata eikä sitä käytöstapaa, ja oma on niiiiiin hyvä kaiekssa ja sisäsiisti ja kaikkea. He rakastavat niitä naapurin kakaroita kun välittävät siitä mitä he osaavat tai eivät osaa. he rakastavat kun asettavat rajoja.

sitä vaan alkaa epäilemään itseään kun ihmiset on niin ilkeitä ja muka tietää paremmin kuin minä itse...

me toivotaan kovasti että saatas tyttö tänne asumaan ja käymään koulua, uskomme että se olisi hänelle parempi. Suomessa vaan äiti on niin hiton vahvoilla, siinä ei auta ei mikään argumentti... täällä paikallisen sossun mielestä on tärkeämpää tavata koulukavereita kuin isää :'(
Joku purkaa omia traumojaan sinuun - älä ota kuuleviin korviisi sellaista ilkeilyä :hug:

Toivotaan, että saisitte tytön teille, jos ja kun hänellä olisi parempi olla teidän kanssanne.

Joku purkaa omia traumojaan sinuun - älä ota kuuleviin korviisi sellaista ilkeilyä :hug:

Toivotaan, että saisitte tytön teille, jos ja kun hänellä olisi parempi olla teidän kanssanne.

joo pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta. Ja vaikkei saatas asumaan, toivottavasti saadaan nähdä enemmän kuin mitä sossu ehdottaa, kerran puolessa vuodessa :(

joo pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta. Ja vaikkei saatas asumaan, toivottavasti saadaan nähdä enemmän kuin mitä sossu ehdottaa, kerran puolessa vuodessa :(

Kerran puolessa vuodessa on vähän...todella vähän :|

Kerran puolessa vuodessa on vähän...todella vähän :|

joo niin on, varsinkin kun on tähän asti käynyt joka toinen kuukausi. Sossun mielestä on ihan tarpeeksi jos on joka toinen loma... sehän ei ole suunnilleen ikinä :(

ollaan yritetty sanoa että kyllä täälläkin koulu on, ei se koulunkäynti estä isää tapaamista mutta ei meitä kukaan kuuntele...

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

En tiedä miksi ei käy, mutta en juuri ihmettele :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

En tiedä miksi ei käy, mutta en juuri ihmettele :(

koska oli eskarissa. Siksi ei käy. Koska kukaan ei suostunut ottamaan kuuleviin korviinsa sitä että täälläkin on koulu ja eskaria olisi voinut käydä täällä. Puhumattakaan siitä että se ei ole edes pakollista...

tyttö kaipaa isäänsä ja ihmettelee itsekin miksei saa käydä täällä kuin tosi harvoin.

Yhteistyössä