mites teidän ekaluokkalaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
miten oma-aloitteisia/omatoimisia teidän ekalle menevät on?

mä mietin kun tää meidän ekalle menevä (miehen esikoinen) ei mielestäni ole ollenkaan kumpaakaan noista... Mun mielestä ekaluokkalaisella pitäs olla jo jonkin verran taitoa ja kykyä selvitä päivän askareista.

Mä myöskin odotan ja vaadin osallistumista yhteisiin askareisiin ja jonkilaisia käytöstapoja.

kun tuli tänne (asuu siis äitinsä kanssa), syötiin ruokaa. Hänellä loppui maito. Sen sijaan että olisi ottanut itselleen lisää maitoa, tai pyytänyt sitä, hän ottaa tyhjän kuppinsa ja alkaa sitä heilutella tuossa nenän edessä. Annoin tovin heilutella ja totesin että meillä ei moista elekieltä osata, jos on jotain vailla, suu auki ja sanoo mitä haluaa.

Jos hänellä on jano, ei myöskään mene ja ota itselleen vettä/juotavaa vaan käy jatkuvasti pyytämässä. Käsien pesusta, nenän niistämisestä jne. pitää jatkuvasti huomauttaa.

tuntuu kovasti siltä että toisessa kodissa ei odoteta juuri mitään eikä ole opetettu tyttöä omatoimiseksi. Mietin tässä eräänä päivänä että tuo ei ole valmis olemaan yksin kotona, yhtään. Kertoi miten äiti jätti kotiin yksin ja hänellä itketti kun äiti oli pois kotoa. Luulen että siihenkään ei tyttöä valmisteltu mitenkään, yhtäkkiä todettiin että menen kauppaan, heippa.

myöskään itsekseen en laskisi tyttöä vielä kulkemaan minnekään. Sen verran on epävarmaa tuo kulkeminen ihmisten ilmoilla.

Kuopus on hieman toista äärilaitaa. Käsien pesemisestä ja muusta sellaisesta joudun vielä huomauttelemaan, mutta osasi jo eskarin loppuaikoina tulla bussilla itse kotiin yms.

Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

päinvastoin, hän on meille erittäin rakas. Mielestäni olisi tärkeää opettaa lapselle perusasioita. Mutta kun olen katsonut muita lapsia, olen huomannut että tytöllä on kovin alkeelliset taidot.

Mikäs helvetti se on jos opetetaan peruskäyttäytymissääntöjä?

Eikö se ole hyvä että jossain ne opetetaan kuitenkin?

Kärjistetysti tyttö kuolee janoon jos kukaan ei tarjoa/hae vettä, kun ei itse tajua sitä hakea. Olen hänelle sanonut että jos janottaa, ota kaapista lasi ja hae vettä. jos et halua keittiöstä, ota vessasta missä on lavuaari matalammalla.

koulussa sitä oppii. voisiko ero olla syynä että lapsi arka, haluton tekemään itse. kaipaa ehkä huomiotakin. ja kun kaksi kotia niin pakosti on erilaisia sääntöjä, pitää vaan jaksaa niitä omia opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minunkin lapseni ja hänen kaverinsa pyytävät vielä esim. vettä kun heitä janottaa ja en näe tuossa mitään outoa ja ovat sentään jo 4-6 luokkalaisia.

no kyllä musta on outoa että ei tajua/osaa itse ottaa vettä jos janottaa?

Tai muutenkin istuu tuppisuuna ja odottaa että kaikki tulee nenän eteen. Jos tarvitsee apua, seisoo tumput suorina eikä ymmärrä sanoa mitä haluaa. Olen hänelle sanonut että kukaan ei voi tietää mitä hän haluaa jos hän toimettomana seisoo ja ihmettelee, pitää osata sanoa mitä haluaa tai mikä vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
koulussa sitä oppii. voisiko ero olla syynä että lapsi arka, haluton tekemään itse. kaipaa ehkä huomiotakin. ja kun kaksi kotia niin pakosti on erilaisia sääntöjä, pitää vaan jaksaa niitä omia opettaa.

no en tiiä. Voihan se olla sekin. Vanhemmat ovat kuitenkin eronneet jo kun tyttö oli reilun vuoden. Ja minun elämääni hän on kuulunut 1,5v ikäisestä. Isänsä on kertonut tytön äidistä ja huomaamme monia asioita joita hän oppii kotona/joissa muistuttaa äitiään. Ja se ei aina ole pelkästään hyvä asia...

en mä sano että mä olisin sen parempi mutta aina välillä tulee miettineeksi asioita ja toimintatapoja...

tänäänkin jouduimme tytölle selittämään että jos toiselle ihmiselle sattuu jotain, mennään katsomaan mikä hätänä ja koitetaan auttaa jos voi, tai sitten haetaan apua. Ei seistä vaan katsomassa että kappas, tuossa se huutaa ja jatketa omia leikkejä...

Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Meillä kouluunmenijä on 115 cm pitkä. Ja ottaa itse vettä kun olen niin laiska että en jaksa palvella. tämä laiskuus tuli kotiäitivuosina, toisten passaaminen alkoi väsyttää kun sitä teki 5 kertaa päivässä.
Mutta minusta olisi ihan kohteliasta käytöstä antaa sitä vettä pienelle, jonka on otettava tuoli yltääkseen sitä ottamaan. VAan kun en siis jaksa.

Minusta teidän lapsessa ei ole mitään outoa. säälittää hänet, kun tuollainen nariseva ja koko ajan opastava äitipuoli, jonka pitäisi huomata mitä hyvää hänessä on ja pitää hauskaa ja jättää paskanjauhaminen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Periaatteessa olet oikeassa, mutta kirjoituksestasi välittyy rivien välistä tietynlainen asenne lapsipuolta kohtaan. Ikävää, teille molemmille, ja miehellsi. Olen seurannut läheltä näitä uusperhekuvioita, eikä kyllä käy kateeksi. Veri on vettä sakeampaa, mutta sinä olet aikuinen ja jos et pysty hyväksymään tyttöä, niin sinun täytyy hankkia teille kaikille jotain ulkopuolista konsultaatiota.

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Meillä kouluunmenijä on 115 cm pitkä. Ja ottaa itse vettä kun olen niin laiska että en jaksa palvella. tämä laiskuus tuli kotiäitivuosina, toisten passaaminen alkoi väsyttää kun sitä teki 5 kertaa päivässä.
Mutta minusta olisi ihan kohteliasta käytöstä antaa sitä vettä pienelle, jonka on otettava tuoli yltääkseen sitä ottamaan. VAan kun en siis jaksa.

Minusta teidän lapsessa ei ole mitään outoa. säälittää hänet, kun tuollainen nariseva ja koko ajan opastava äitipuoli, jonka pitäisi huomata mitä hyvää hänessä on ja pitää hauskaa ja jättää paskanjauhaminen pois.

en mä marise koko ajan :) ihan hiljakseen teen havaintoja... Ja annan touhuta tuossa sellaisiakin juttuja joita tekisi mieleni kieltää mutta miksi pitäisi aina pingottaa?

siis kyllä mäkin annan vettä ja ruokaa ja mitä ikinä onkaan vailla, kyse olikin siitä että miten oma-aloitteisia lapset yleensä on?

musta on ihana katsoa miten nuo siskokset leikkii yhdessä ja nauttii kun vihdoin taas näkivät toisensa. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Olenko sanonut ettenkö hyväksyisi tyttöä? Hän on minulle rakas, kuin oma lapsi. Ja minulle on tärkeää että hän saa hyvät eväät elämään, osaa huomioida muita mutta kuitenkin niin ettei jää itse jalkoihin.

mutta koska hän käy täällä harvakseltaan nykyään, näkee helposti mihin suuntaan kehitys on mennyt. Siksi kysyinkin ihan asiallisesti että minkälaisia muilla ruukaa ekaluokkalaiset olla?

Suurin osa kauheita kakaroita jotka hakevat huomiota keinoja kaihtamatta. Se on totuus. Kuka heitä ehtisi kasvattaa kun hoitoon 1-2v ja sen jälkeen illat pyörän selässä kkun eihän äiti ja isä jaksa ja ehdi kun on töissä päivän.

Omasi kuulostaa varsin herttaiselta.

Kuulostaa nämä uusperhekuviot helvetiltä.
Normaali äiti tai isä ei kyttää mitä lapsi osaa ja mitä ei osaa ja miten käyttäytyy missäkin tilanteessa.
Muidenlapset ovat aina kauheita kakaroita , siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mutta että oikein isä ja äitipuoli yhdessä arvostelevat. Huhhuh. kouluun menijä on todella todella pieni lapsi, ei yhtään isompi kuin omasikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Suurin osa kauheita kakaroita jotka hakevat huomiota keinoja kaihtamatta. Se on totuus. Kuka heitä ehtisi kasvattaa kun hoitoon 1-2v ja sen jälkeen illat pyörän selässä kkun eihän äiti ja isä jaksa ja ehdi kun on töissä päivän.

Omasi kuulostaa varsin herttaiselta.

joo, ihana tuo tyttö onkin. Kyse olikin siitä että minkälaista taitoa, tietoa ja oma-aloitteisuutta lapsilta yleensä löytyy.

Kun kyllä mä opetan tuota pienempääkin koko ajan, lähes huomaamatta. Kädet pestään ruuan jälkeen, kiitetään asioista jne. Ei niitä tarvi nalkuttamalla opettaa kun ne tulee itsestään normaalielämässä ja esimerkin kautta.

Jos mä pyydän että "ojentaisitko maitoa", "voisitko ojentaa voin" jne. niin kyllä uskoisin että tuo lapsikin jossain vaiheessa huomaa että asioita pyydetään nätisti eikä marisemalla/kuppia heiluttelemalla tms.

Kuulostaa nämä uusperhekuviot helvetiltä.
Normaali äiti tai isä ei kyttää mitä lapsi osaa ja mitä ei osaa ja miten käyttäytyy missäkin tilanteessa.
Muidenlapset ovat aina kauheita kakaroita , siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mutta että oikein isä ja äitipuoli yhdessä arvostelevat. Huhhuh. kouluun menijä on todella todella pieni lapsi, ei yhtään isompi kuin omasikaan.

No ei tyttöä ole kukaan arvostellut. Mutta kyllä sitä väkisin huomaa jos on itse tottunut toisenlaiseen. Ilman sen suurempia kyttäämättä. Mä mietin sitä että miten tuo lapsi tulee pärjäämään jos joutuu esim. koulun jälkeen olemaan itsekseen, jos ei hoksaa itse tehdä asioita, ilman että ne tehdään valmiiksi hänelle?

Ja ei, hän ei ole kauhea kakara. Enkä ole niin sanonut. Hän on ihana ja minusta on kiva kun tulee meille. Hän on meille ja siskolleen rakas. Olisi kamalaa jos häntä ei tänne saataisi ollenkaan.

Ja kyllä, hän on isompi kuin omani, koska pikkusisko on 2,5v :)

Logotar, tosi tutun kuuloista tekstiä. Täällä samanmuotoinen juttu, kouluun lähtijä passataan lähikotona täysin, mitään ei tarvitse tehdä. Ei siis osaa tehdä muka mitään täälläkään. On aivan toistamaata kuin meidän isommat lapset, jotka omatoimisia ja jopa pienemmätkin ovat omatoimisempia kuin tämä ekaluokalle menijä. Ei osaa kaataa maitoa, ei ottaa lasia, ei osaa voidella leipiä, ei pukea vaatteita oikein jne. Huomion hakua vai mitä?

Tsemppiä vaan siihen opetteluun. Selitätte teidän talon säännöt selkeästi aina lapsen tullessa, kyllä kuulemma pitäisi jossain vaiheessa muistaa säännöt sitten. Jos on huomionhakua niin ette anna siinä sitä huomiota, mutta muuten sitten muissa jutuissa.

Kyllä ekaluokkalaiselta vaaditaan tiettyjä osaamisia ja tiettyä omatoimisuutta. Ei siellä kukaan ole antamassa ruokaa ja kaatamassa maitoja, ei kukaan pue välitunnille tai riisu. Ei siellä kukaan kaiva niitä kyniä kynäkotelosta, eikä anna kirjoja nokaneteen. Itse joutuvat jopa läksynsä merkitsemään ylös. Siellähän sitä kyllä oppiikin, mutta opettajan taakkaa se helpottaa, jos lapset jotakuinkin itse osaavat perusasioita.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Logotar, tosi tutun kuuloista tekstiä. Täällä samanmuotoinen juttu, kouluun lähtijä passataan lähikotona täysin, mitään ei tarvitse tehdä. Ei siis osaa tehdä muka mitään täälläkään. On aivan toistamaata kuin meidän isommat lapset, jotka omatoimisia ja jopa pienemmätkin ovat omatoimisempia kuin tämä ekaluokalle menijä. Ei osaa kaataa maitoa, ei ottaa lasia, ei osaa voidella leipiä, ei pukea vaatteita oikein jne. Huomion hakua vai mitä?

Tsemppiä vaan siihen opetteluun. Selitätte teidän talon säännöt selkeästi aina lapsen tullessa, kyllä kuulemma pitäisi jossain vaiheessa muistaa säännöt sitten. Jos on huomionhakua niin ette anna siinä sitä huomiota, mutta muuten sitten muissa jutuissa.

Kyllä ekaluokkalaiselta vaaditaan tiettyjä osaamisia ja tiettyä omatoimisuutta. Ei siellä kukaan ole antamassa ruokaa ja kaatamassa maitoja, ei kukaan pue välitunnille tai riisu. Ei siellä kukaan kaiva niitä kyniä kynäkotelosta, eikä anna kirjoja nokaneteen. Itse joutuvat jopa läksynsä merkitsemään ylös. Siellähän sitä kyllä oppiikin, mutta opettajan taakkaa se helpottaa, jos lapset jotakuinkin itse osaavat perusasioita.

ah, kiitos tästä. Mä jo mietin että oonko mä ihan tyranni
:ashamed:

Tyttö on kuitenkin viisi ja puoli vuotta käynyt meillä säännöllisesti ja meidän kanssa elänyt, kyllä perussäännöt varmaan onkin takaraivossa... mutta just noi taitojen oppimiset/opettamiset...

On se vähän raskasta jos aina muutamien viikkojen aikana pitää opettaa asioita jotka pitäs tulla ihan luonnostaan arjen kuluessa.

Me ollaan hoidettu tytön kaikki sairausasiat, tyttö kuivaksi, käytettiin uimakoulussa jne. Pyörällä ei osaa ajaa, hädintuskin taluttaa jne. Siis huomaa selkeästi ettei hänen kanssaan juurikaan mitään tehdä, tai ainakin tosi vähän.

Opettakaa vaan! Mutta älkää arvostellen, eli "no avaa se monttus ja sano mitä tahdot" ei ole ihan kiltti ilmaisu, vaan voisi sanoa esim. "ole hyvä ja kerro mitä haluat". Parempi kannustaa kuin töniä. :) Ekaluokkalaisilta vaaditaan omatoimisuutta mm. ruokalassa, eli ihan itse pitää saada ruoka lautaselle, maito lasiin ja santsikierroskin haettua. Samoin jumppatunnilla pitää itse kaivaa jumppavaatteet kassista ja laittaa tossut jalkaan jne.

Oppiihan lapsi siellä koulussakin, mutta vetäkää kotona samaa "vaatimustasoa". Sitten on välillä ihan kiva hemmotella, keitellä vaikka pakkaspäivänä kaakaot nenän eteen ja pursottaa kermavaahdotkin valmiiksi päälle. Niin lapsi oppii arvostamaan sitä, että joku muu tekee hänen puolestaan, eikä ota itsestäänselvyytenä.

Kyllä se lapsi aika pian oppii, että teillä on vähän eri säännöt kuin toisessa kodissa. Se ei kuitenkaan haittaa, kun on loppujen lopuksi pienistä asioista kyse ja se kouluun meno tukee myös teidän linjaanne.

Meidän tyttö haluaisi tehdä kaiken itse. Ottaa ruuan, kaataa maidot, siivota astiat pois...viedä roskat, imuroida, hakea postit laatikosta. Jne.

Paljon annankin tehdä. Pakkohan kouluun menevän on osata mm. ottaa itse ruokaa ja juomaa, kuoria perunat, sitoa kengännauhansa, viedä astiat pois, huolehtia tavaroistaan, osata avata ulko-ovi sisältä ja ulkoa, yms.

Joulukuun lopussa tämä meidän neiti omatoimisuus täyttää vasta 7 v.

Jatkan vielä, että kyllä meillä tuota 10-vuotiasta pitää edelleen välillä muistuttaa nenän niistämisestä, käsien pesusta, maidon viemisestä jääkaappiin, repun/kenkien/ulkovaatteiden siirtämisestä pois keskeltä olkkarin lattiaa, Aku Ankkojen kärräämisestä olkkarista omaan huoneeseen, hampaiden harjaamisesta... Jatkanko? :D

Niin ja muistakaa, että ekaluokalle mennessään lapsi on aika reipas ja syksyllä yleensä oppii paljon taitoja ja omatoimisuutta, mutta sitten iskee vuoden-parin tyhmyyskohtaus. Eteväkin lapsi jostain syystä taantuu ihan onnettomaksi rääpäleeksi, joka ei löydä edes kirkkaanpunaisia kumppareita keskeltä eteisen lattiaa.

Jaa, minusta nimenomaan NORMAALI äiti ja isä seuraa lapsensa käytöstä eri tilanteissa, ja on perillä siitä mitä lapsi osaa, ja mitä lapselle kenties kannattaisi pikkuhiljaa opettaa vaikkapa ennen koulun alkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Jaa, minusta nimenomaan NORMAALI äiti ja isä seuraa lapsensa käytöstä eri tilanteissa, ja on perillä siitä mitä lapsi osaa, ja mitä lapselle kenties kannattaisi pikkuhiljaa opettaa vaikkapa ennen koulun alkua.

no tätä mäkin mietin... ei musta oo kiva ajatus että reppana on aivan peukalo keskellä kämmentä siellä kavereitten keskellä. Perustaidot olisi hyvä olla hallussa. Kurja se on olla janoissaan koko päivän jos ei osaa itse ottaa vettä tai saa sanottua että janottaa.

Yhteistyössä