mites teidän ekaluokkalaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Opettakaa vaan! Mutta älkää arvostellen, eli "no avaa se monttus ja sano mitä tahdot" ei ole ihan kiltti ilmaisu, vaan voisi sanoa esim. "ole hyvä ja kerro mitä haluat". Parempi kannustaa kuin töniä. :) Ekaluokkalaisilta vaaditaan omatoimisuutta mm. ruokalassa, eli ihan itse pitää saada ruoka lautaselle, maito lasiin ja santsikierroskin haettua. Samoin jumppatunnilla pitää itse kaivaa jumppavaatteet kassista ja laittaa tossut jalkaan jne.

joo tietenkään ei saa rumasti. Ja toivottavasti en niin teekään.

tuota mäkin mietin että siellä koulussa on yksi opettaja ja kaksikymmentä lasta, eihän ne pääse ikinä tekemään mitään jos kaikkien pitää odottaa että se ope ehtii jokaiselle kaivaa kynät esiin tai kirjat kassista...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Normaali äiti tai isä ei kyttää mitä lapsi osaa ja mitä ei osaa ja miten käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Jaa, minusta nimenomaan NORMAALI äiti ja isä seuraa lapsensa käytöstä eri tilanteissa, ja on perillä siitä mitä lapsi osaa, ja mitä lapselle kenties kannattaisi pikkuhiljaa opettaa vaikkapa ennen koulun alkua.

no tätä mäkin mietin... ei musta oo kiva ajatus että reppana on aivan peukalo keskellä kämmentä siellä kavereitten keskellä. Perustaidot olisi hyvä olla hallussa. Kurja se on olla janoissaan koko päivän jos ei osaa itse ottaa vettä tai saa sanottua että janottaa.

eiköhän jokainen lapsi harjaannut eskarissa ottamaan ruoat ja vedet.
silti kun tulee isälleen varmaan olisi kiva saada vähän palvelua.

Ja sinusta kuulee, että lapsi oli ehkä joskus tärkeä kun omaa ei ollut. nyt on vieras teillä, jota arvostellaan ja joka on kiva vaan kun viihdyttää teidän yhteistaä lasta.

vai onko isällä ja esikoistyttärellä ohjelmaa tyttärensä koko kesäloman ajaksi? omaa ohjelmaa ilman teidän lasta ja sinua?

ei menny kauaakaan kun ap teilattiin jo pahaksi ja ilkeäksi äitipuoleksi. Jos kyseessä olisi ollut oma lapsi niin aivan toinen ääni olis ollut.

aina kun on kyse puolison lapsesta niin kaikki mitä teet ja yrität opettaa on aina pahasta, koskaan ei saisi kritisoida vaikka aihetta olisikin. Minusta ap:n " vaatimukset" on täysin kohtuulliset ja on normaalia vaatia jo oma-alotteisuutta nuorena. kaikkea ei saisi kantaa nenän eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Normaali äiti tai isä ei kyttää mitä lapsi osaa ja mitä ei osaa ja miten käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Jaa, minusta nimenomaan NORMAALI äiti ja isä seuraa lapsensa käytöstä eri tilanteissa, ja on perillä siitä mitä lapsi osaa, ja mitä lapselle kenties kannattaisi pikkuhiljaa opettaa vaikkapa ennen koulun alkua.

no tätä mäkin mietin... ei musta oo kiva ajatus että reppana on aivan peukalo keskellä kämmentä siellä kavereitten keskellä. Perustaidot olisi hyvä olla hallussa. Kurja se on olla janoissaan koko päivän jos ei osaa itse ottaa vettä tai saa sanottua että janottaa.

eiköhän jokainen lapsi harjaannut eskarissa ottamaan ruoat ja vedet.
silti kun tulee isälleen varmaan olisi kiva saada vähän palvelua.

Ja sinusta kuulee, että lapsi oli ehkä joskus tärkeä kun omaa ei ollut. nyt on vieras teillä, jota arvostellaan ja joka on kiva vaan kun viihdyttää teidän yhteistaä lasta.

vai onko isällä ja esikoistyttärellä ohjelmaa tyttärensä koko kesäloman ajaksi? omaa ohjelmaa ilman teidän lasta ja sinua?

no en tiiä, eskarivuosi meni eikä kyllä mitään edistystä tapahtunut.

Ai että saada vähän palvelua kun tulee isälleen? Mikäs palvelija se isä oikein on? Ja toisekseen lapsi käy isänsä luona ja asuu täällä osana perhettä, ei hän tule tänne vain lomalle tai isän vieraaksi. Kuten monella tuntuu olevan käsityksenä. Monesti kuulee että "ai sinä olet tullut isän luokse lomalle?" Kyllä me korjataan että ei ole tullut lomalle, vaan isänsä luo.

välillä tuntuu että isän luona pitäisi sitten olla juhlaa ja lomaa ja vain hauskoja juttuja. Mun ymmärrykseen ei käy se, että jos lapsi tulee etävanhemman luokse, niin silloin se muu elämä pysähtyy ja kaikki pyörii lapsen ympärillä.

Me joudumme olemaan ihan normaalisti töissä vaikka tyttö täällä onkin. Ei kukaan pysty järjestämään kaksinkeskistä ohjelmaa vain tytön kanssa kuukaudeksi, vain siksi kun tämä tänne tulee. Eikä ole mielestäni tarkoituksenmukaistakaan. Tyttö on osa perhettämme ja arkeamme kun täällä on. Hän on myös sisarelleen tärkeä ja ihana katsoa miten he ovat onnellisia kun taas näkivät pitkästä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ei menny kauaakaan kun ap teilattiin jo pahaksi ja ilkeäksi äitipuoleksi. Jos kyseessä olisi ollut oma lapsi niin aivan toinen ääni olis ollut.

aina kun on kyse puolison lapsesta niin kaikki mitä teet ja yrität opettaa on aina pahasta, koskaan ei saisi kritisoida vaikka aihetta olisikin. Minusta ap:n " vaatimukset" on täysin kohtuulliset ja on normaalia vaatia jo oma-alotteisuutta nuorena. kaikkea ei saisi kantaa nenän eteen.

joo mäkin mietin että tää on tyypillistä palstaa tämä...

kysyt että "mitä lapsesi osaa kouluun mennessään?" niin saat pskaa niskaan ja ilkeän äitipuolen leiman otsaan, vaikka yrittäisit ajatella lapsen parasta.

On olemassa varmaan hyvin paljon perheitä jossa puolison lapsia ei hyväksytä osaksi perhettä, näin ei meillä ole. Toivomme iteseasiassa että saisimme tytön tänne käymään koulua. Koska uskomme vahvasti että meillä on paremmat edellytykset kasvattaa työstä itsenäinen, itseään arvostava nuori.

kysyt että "mitä lapsesi osaa kouluun mennessään?" niin saat pskaa niskaan ja ilkeän äitipuolen leiman otsaan, vaikka yrittäisit ajatella lapsen parasta.

On olemassa varmaan hyvin paljon perheitä jossa puolison lapsia ei hyväksytä osaksi perhettä, näin ei meillä ole. Toivomme iteseasiassa että saisimme tytön tänne käymään koulua. Koska uskomme vahvasti että meillä on paremmat edellytykset kasvattaa työstä itsenäinen, itseään arvostava nuori.

Kukaan äiti ei puhu lapsestaan noin kuten sinä puhut tuosta lapsesta. Inhottavan kuuloista. hän on teillä vain viihdyttämässä sinun lastasi, muuten et välitä hänestä yhtään.

Tottakai isän pitäisi osoittaa että on kaivannut lasta jos harvemmin näkee ja tehdä erikoisia juttuja.

totta.. äitipuoli muuttuu aina pahaksi kun tulee vähän kritisoitavaa. "On kauheeta kun on tuollainen äitipuoli", vaikka kaikkensa yrittää antaa ja kohtelee lasta kuin sen omasta kropasta olis puskenut.

Miksi siis aina uusperheessä äiti muuttuu pahaksi kun on vähän lapsista kritisoitavaa? Bioäidin toimintatapoja ei saisi koskaan kritisoida vaikka olisikin aihetta.. ehei...

mitä sinun lapsi osaa? Mielestäni 2½v pitää osata puhua, olla kuiva, osata jakaa, tehdä kotitöitä, astiat tiskikoneeseen, ja pois ja pyykit ojentaa äidille, auttaa ruoanlaitossa, siivota ja kerätä omat lelut.

Inhottaisiko sinua jos sinun lapsi nmenisi jonnekin ja häntä vain arvosteltaisiin?

Kukaan äiti ei puhu lapsestaan noin kuten sinä puhut tuosta lapsesta. Inhottavan kuuloista. hän on teillä vain viihdyttämässä sinun lastasi, muuten et välitä hänestä yhtään.

Tottakai isän pitäisi osoittaa että on kaivannut lasta jos harvemmin näkee ja tehdä erikoisia juttuja.

perus palstashittiä..

jos ei lapsesta välitettäis yhtään niin miksi nähdä edes vaivaa yrittää ns. "kouluttaa" eli opettaa oma-alotteisuutta kun sitä kuitenkin koulussa vaaditaan jo aika huimasti

totta.. äitipuoli muuttuu aina pahaksi kun tulee vähän kritisoitavaa. "On kauheeta kun on tuollainen äitipuoli", vaikka kaikkensa yrittää antaa ja kohtelee lasta kuin sen omasta kropasta olis puskenut.

Miksi siis aina uusperheessä äiti muuttuu pahaksi kun on vähän lapsista kritisoitavaa? Bioäidin toimintatapoja ei saisi koskaan kritisoida vaikka olisikin aihetta.. ehei...
Näinhän se tuntuu menevän...

Jokainen äiti olettaa tiettyjä asioita omilta biologisilta lapsiltaan, asettaa rajat, jne. Kun tekee saman lapsipuolelle, on kaamea noita-akka, oikein hirviö äitipuoleksi. Vaikka aina sanotaan, että pitää kohdella tasapuolisesti sekä omia lapsia että lapsipuolia...
:whistle:

Normaaliperheessä isä rakastaa lastaan eikä tarkkaile häntä mitä hän osaa. Näin se toimii. lasta rakastetaan ehdoitta.
teillä uusperheessä sinä syötät lapsen tossukkaisälle jotain köyttä että hänen lapsi on jotenkin huonompi kuin toiset (vertasit häntä muihin) ja että hänen pitäisi tulla teille vahtimaan sisartaan ja tekemään kotitöitä ja osata tehdä sitä sun tätä.
lapselle tulee hyvä itsetunto kun häntä rakastetaan ehdoitta. ei siitä että joutuu tuollaiseen tilanteeseen kuin tuo lapsi.

Näinhän se tuntuu menevän...

Jokainen äiti olettaa tiettyjä asioita omilta biologisilta lapsiltaan, asettaa rajat, jne. Kun tekee saman lapsipuolelle, on kaamea noita-akka, oikein hirviö äitipuoleksi. Vaikka aina sanotaan, että pitää kohdella tasapuolisesti sekä omia lapsia että lapsipuolia...
:whistle:

how true
:flower:

lapselle tulee hyvä itsetunto kun häntä rakastetaan ehdoitta..

Totta.

Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö lapselta vaadittaisi tiettyjä asioita tietyssä iässä.

Kyllä mä rakastan lapsiani ehdoitta, vaikka muistutankin esim. pienempää sitkeästi siitä, että omat astiat korjataan ruokailun jälkeen tiskipöydälle, ja isompaa siitä että kun tullaan sisään niin kenkiä ei jätetä leviäksi keskelle eteistä.

mitä sinun lapsi osaa? Mielestäni 2½v pitää osata puhua, olla kuiva, osata jakaa, tehdä kotitöitä, astiat tiskikoneeseen, ja pois ja pyykit ojentaa äidille, auttaa ruoanlaitossa, siivota ja kerätä omat lelut.

Inhottaisiko sinua jos sinun lapsi nmenisi jonnekin ja häntä vain arvosteltaisiin?

no hän puhuu ja paljon, osaksi saamea. Laskee kymmeneen, suomeksi että saameksi. On ollut kuiva jo vuoden päivät, tosin yövaippaa vielä tarvitsee. Osaa kyllä jakaa, joskin siinä on harjoittelemista tietenkin. Kotitöistä tekee kyllä osansa kuten siivoaa lelut paikalleen ja vie pyykkinsä pyykkikoriin. Auttaa pyykinpesussa ja tiskikoneen tyhjentämisessä, tykkää pyyhkiä rätillä :D mitä vielä?

eikä kukaan edelleenkään arvostele lasta, nämä ovat mun omia hiljaisia havaintojani ja siksi kysyinkin että miten muut osaavat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

päinvastoin, hän on meille erittäin rakas. Mielestäni olisi tärkeää opettaa lapselle perusasioita. Mutta kun olen katsonut muita lapsia, olen huomannut että tytöllä on kovin alkeelliset taidot.

Mikäs helvetti se on jos opetetaan peruskäyttäytymissääntöjä?

Eikö se ole hyvä että jossain ne opetetaan kuitenkin?

Kärjistetysti tyttö kuolee janoon jos kukaan ei tarjoa/hae vettä, kun ei itse tajua sitä hakea. Olen hänelle sanonut että jos janottaa, ota kaapista lasi ja hae vettä. jos et halua keittiöstä, ota vessasta missä on lavuaari matalammalla.

en tiedä ketään äitiä joka käskisi lastaan juomaan vessaassa. juoko sinun 2v vessassa? yltää ihan yhtä hyvin kuin 6v.

Normaaliperheessä isä rakastaa lastaan eikä tarkkaile häntä mitä hän osaa. Näin se toimii. lasta rakastetaan ehdoitta.
teillä uusperheessä sinä syötät lapsen tossukkaisälle jotain köyttä että hänen lapsi on jotenkin huonompi kuin toiset (vertasit häntä muihin) ja että hänen pitäisi tulla teille vahtimaan sisartaan ja tekemään kotitöitä ja osata tehdä sitä sun tätä.
lapselle tulee hyvä itsetunto kun häntä rakastetaan ehdoitta. ei siitä että joutuu tuollaiseen tilanteeseen kuin tuo lapsi.

miksi isän luona pitäisi saada olla kuin elopellossa??

talossa talon säännöt. jos muiltakin vaaditaan pientä osallistumista kotihommiin ja pientä huolehtimista pienemmistä. JOs ei osaa niin sitten opetetaan. tasapuolista kohtelua

Voi tyttöraukka, onpa saanut ikävän äitipuolen sinusta:( Jotenkin kirjoituksestasi aistii sen ettet pidä miehesi lapsesta vaan aiot tehdä hänen elämästään helvetin kun on sinun luonasi!

päinvastoin, hän on meille erittäin rakas. Mielestäni olisi tärkeää opettaa lapselle perusasioita. Mutta kun olen katsonut muita lapsia, olen huomannut että tytöllä on kovin alkeelliset taidot.

Kärjistetysti tyttö kuolee janoon jos kukaan ei tarjoa/hae vettä, kun ei itse tajua sitä hakea. Olen hänelle sanonut että jos janottaa, ota kaapista lasi ja hae vettä. jos et halua keittiöstä, ota vessasta missä on lavuaari matalammalla.

en tiedä ketään äitiä joka käskisi lastaan juomaan vessaassa. juoko sinun 2v vessassa? yltää ihan yhtä hyvin kuin 6v.

miten vessan vesi hanasta eroaa keittiön hanavedestä??

Alkuperäinen kirjoittaja -:
koulussa sitä oppii. voisiko ero olla syynä että lapsi arka, haluton tekemään itse. kaipaa ehkä huomiotakin. ja kun kaksi kotia niin pakosti on erilaisia sääntöjä, pitää vaan jaksaa niitä omia opettaa.

no en tiiä. Voihan se olla sekin. Vanhemmat ovat kuitenkin eronneet jo kun tyttö oli reilun vuoden. Ja minun elämääni hän on kuulunut 1,5v ikäisestä. Isänsä on kertonut tytön äidistä ja huomaamme monia asioita joita hän oppii kotona/joissa muistuttaa äitiään. Ja se ei aina ole pelkästään hyvä asia...

en mä sano että mä olisin sen parempi mutta aina välillä tulee miettineeksi asioita ja toimintatapoja...

tänäänkin jouduimme tytölle selittämään että jos toiselle ihmiselle sattuu jotain, mennään katsomaan mikä hätänä ja koitetaan auttaa jos voi, tai sitten haetaan apua. Ei seistä vaan katsomassa että kappas, tuossa se huutaa ja jatketa omia leikkejä...

siis jätitkö isäänsä tapamaan tulleen kouluun menevän lapsen vahtimaan sinun kakaraa? vai kenestä hänen olsii pitänyt tulla sanomaan?

kyllä rakastava isä laittaa merkille jos lapsi ei selviä aivan arkisista asioista ilman jatkuvaa apua. Tällä lapsella on sentään isä joka taistelee saadakseen tavata tytärtään, toisin kuin tuhannet muut isät Suomessa.

Enkä ole sanonut että lapsi olisi huonompi, olen vain todennut että on asioita joita pitää harjoitella ja opettaa. Kyllä mustakin on kiva tehdä asioita ilman että pitää koko ajan joltakulta muulta pyytää.

Eikä tyttö tänne piiaksi tule, missä mä niin oon sanonu? Ei se ole kenellekään pahaksi että joutuu vähän omista tavaroistaan huolehtimaan ja osallistumaan yhteiseen arkeen.

ihania päätelmiä te teette kyllä ihan tuosta vaan :heart:

en mä ole käskenyt juomaan vessassa. Olen sanonut että sieltä voi ottaa jos ei jaksa keittiöstä kavuta hakemaan. Samaa vettä sieltä tulee. Tiedän kyllä muitakin joiden lapset käyvät itse hakemassa vessasta vettä kun keittiössä on hana korkealla. Kyllä tuo 2,5v tekee perässä sitä mitä siskokin.

koulussa sitä oppii. voisiko ero olla syynä että lapsi arka, haluton tekemään itse. kaipaa ehkä huomiotakin. ja kun kaksi kotia niin pakosti on erilaisia sääntöjä, pitää vaan jaksaa niitä omia opettaa.

no en tiiä. Voihan se olla sekin. Vanhemmat ovat kuitenkin eronneet jo kun tyttö oli reilun vuoden. Ja minun elämääni hän on kuulunut 1,5v ikäisestä. Isänsä on kertonut tytön äidistä ja huomaamme monia asioita joita hän oppii kotona/joissa muistuttaa äitiään. Ja se ei aina ole pelkästään hyvä asia...

en mä sano että mä olisin sen parempi mutta aina välillä tulee miettineeksi asioita ja toimintatapoja...

tänäänkin jouduimme tytölle selittämään että jos toiselle ihmiselle sattuu jotain, mennään katsomaan mikä hätänä ja koitetaan auttaa jos voi, tai sitten haetaan apua. Ei seistä vaan katsomassa että kappas, tuossa se huutaa ja jatketa omia leikkejä...

siis jätitkö isäänsä tapamaan tulleen kouluun menevän lapsen vahtimaan sinun kakaraa? vai kenestä hänen olsii pitänyt tulla sanomaan?

en jättänyt. Olimme ulkona ja olin kulman takana kun sisko kaatui. Ja kun huomasin että toinen vaan seisoa tuijottaa, kerroin että jos näkee että joku kaatuu/loukkaa on hyvä mennä katsomaan voiko auttaa ja jos ei niin pyytää apua. Koskien ihan kaikkia ihmisiä, ei vain siskoa. Tai ainakin minulla on käsitys että hädässä olevaa yritetään auttaa.

Kuulin itkun ja menin luonnollisesti heti katsomaan mitä kävi.

Eli normaaliperheessä isä vaan katsoo lastaan ja on aivan rakkaudesta sokeana, eikä ollenkaan pistä merkille tai ymmärrä että lapsi ei osaa tehdä asioita ikätasoonsa kuuluvalla tavalla? En mä näe siinä mitään normaalia...

en jättänyt. Olimme ulkona ja olin kulman takana kun sisko kaatui. Ja kun huomasin että toinen vaan seisoa tuijottaa, kerroin että jos näkee että joku kaatuu/loukkaa on hyvä mennä katsomaan voiko auttaa ja jos ei niin pyytää apua. Koskien ihan kaikkia ihmisiä, ei vain siskoa. Tai ainakin minulla on käsitys että hädässä olevaa yritetään auttaa.

Kuulin itkun ja menin luonnollisesti heti katsomaan mitä kävi.

olet oksetus. säälittää tuo miehesi lapsi ja paljon.

miksi isän luona pitäisi saada olla kuin elopellossa??

talossa talon säännöt. jos muiltakin vaaditaan pientä osallistumista kotihommiin ja pientä huolehtimista pienemmistä. JOs ei osaa niin sitten opetetaan. tasapuolista kohtelua

mä oon tätä miettinyt... koska tosi monella tuntuu olevan se käsitys että isän luona lomaillaan ja pidetään vaan hauskaa. Musta siinä mennään metsään. Isän luona on toinen perhe jossa elätään arkea, siinä missä muutenkin elettäisiin. Kyllä lapsen äiti esim. muinoin yritti ettei oltaisi saatu laittaa tyttöä täällä ollenkaan päiväkotiin. pakkohan se on jos meinaa elättää itsensä, perheen ja maksaa elareita lisäksi.

Monesti törmää siihen että isän pitäisi olla 24/7 lapsen kanssa mutta äidiltä tätä samaa ei luonnollisesti odoteta...

Yhteistyössä