Mitenkäs tekisitte? (oon miettinyt koko yön pääni puhki )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja manta amalia:
Mä sanoisin suoraan kaikille sukulaisille että tänä jouluna tilanne on tämä että lahjoja ei osteta ja samaan syssyyn sanoisin etten itsekään mitään odota heiltä. Luulisi kaikkien ymmärtävän ja jos eivät ymmärrä niin se on vaan voi voi... ei kai varsinkaan aikuiset ihmiset voi odottaa toisilta lahjoja...ei meillä ainakaan! Ja siskojen/veljien lapset varmasti saavat lahjoja muutenkin ettei teidän lahjojen puutos heidän elämäänsä vaikuta. Jos itselle jää jostain syystä paha mieli, voithan sitten muistaa noita lapsia joulun jälkeen jollain pienellä kivalla! Nyt laitatte oman kotinne kuntoon ja hankitte tarvittavat tavarat ITSELLENNE, sitten alatte nauttimaan elämästä ja odottelemaan syntyvää pienokaista :hug:

Peesi tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Miten ihmeessä rahat riittäisi noin hirveeseen määrään lahjoja ihan vain sillä että jättää lieskarin ostamatta?

Se liesituuletin on vähän keskivertoa kalliimpi ( on saarreke malli, ne tuntuu maksavan maltaita silti vaikka löytäisi ns halvankin..)

Jos mistään et halua/voi luopua, niin ei voi minkään...
Pitää olla sitä ja tätä, se on pakollinen ja se, kallis on..

Eikö sukulaiset ymmärrä ettei aina ole rahaa? Vai onko todella niin noloa se sanoa?
Ja miksi kaikki on pakollista eikä mikään ehdotettu apu / kompromissi käy.

Sitten ei voi minkään jos mistään ei voi luopua, toivotaan että rahaa tippuu taivaalta.

Ei: en mä kaivannut kompromisseja. Mä pohdin mitä teen. Kiusallani en kumoa kaikkia ehdotuksia, meillä on nyt vaan sellainen tilanne että huoneiden välisiä ovia ei ole (yksi yläkerrassa, siellä taas ei ole vesipistettä pyllyn pesua varten ), kodinhoitohuonetta ei ole (pyykkikoneet on eteisessä ), kylpyhuonetta ei ole (suihku on pienessä kylmässä huoneessa kellarissa ) jne jne.
Toisaalta, tajuan että tälläistä tilannetta on vaikea ymmärtää ellei itse elä siinä. :D

Mä haluaisin tän kodin jouluksi kuntoon, tai ellei jouluksi niin ainakin vauvan syntymää ennen.
Ei oo mahdollista. Meillä on siis remontti alakerrassa kesken, ja niin kauan kun siellä ei ole valmista meillä ei ole itseasiassa kuin yksi vaatekaappi (jossa on mun sekä miehen vaatteet, lakanat ja pyyhkeet mitkä on käytössä ).
Meidän kodinhoitohuonetta ei ole vielä olemassa
Onko se tossa tilanteessa oikeasti realistista olettaa että koti on jouluksi kunnossa? Ja jos kerran ei ole, onko se niin kauheaa jos puuttuu säilytyskaluste tai hoitopöytä tammikuuhun asti?

Sukulaiset taatusti ymmärtävät, jos tänä jouluna tuleekin vähän pienemmät lahjukset kuin aiemmin, ja jos eivät ymmärrä, niin sitten se on vaan tosi harmillista. Mutta oma napa on kuitenkin se lähin, eli ota omat tarpeenne nyt päällimmäiseksi.

Mä lisäisin vielä, että moni tarvittava tavara on joulun jälkeen edullisempi, eli miettikäähän nyt minkä hankkimista voisitte lykätä vähän.

huoneiden välisiä ovia ei ole (yksi yläkerrassa, siellä taas ei ole vesipistettä pyllyn pesua varten ), kodinhoitohuonetta ei ole (pyykkikoneet on eteisessä ), kylpyhuonetta ei ole (suihku on pienessä kylmässä huoneessa kellarissa ) jne jne.
Mä en nyt oikeasti oikein näe että teillä ois jouluksi valmista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilä vauvanhoitopaikkana oli kylpyhuone, jossa pyykikoneen päällä oli hoitoalusta ja toimi erittäin hyvin.. Oven voi laittaa kiinni, kun menee vauvaa hoitamaan..

Meillä ei ole vielä varsinaisesti kylpyhuonettakaan.

Nää on tarkkaan suunniteltuja juttuja juuri siksi, että meillä on kaikki vielä kesken ja rempallaan..

No miten aiemmin olitte ajatelleet nämä ongelmat hoitaa?

Siis hoitaa mitkä ongelmat: vaipanvaihto ja vaatteet? Sillä että hankin vauvalle vaatelipaston yläkertaan, ja sitt hoitopöydän tohon olohuoneeseen missä voin rauhassa vaihtaa vaipat ilman että koirat on koko ajan samalla korkeudella. Sellanen lipasto, minkä voi sitt myöhemmin käyttää lasten huoneessa kalusteena ja mihin saa noiden (sekä jätkän että vauvan ) vaihtovaatteet ja vaipat myös tähän asuinkerrokseen. Tää on suunnitelma.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
niin ja mitä jos sanotte sukulaisille, et tänävuonna muistetaan vain lapsi... ja tässä hyvä joulu tuliainen..
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/leivonnaiset_l_p/fi_FI/makea_joululimppu/
mä oon ajatellu antaa tällaisen joulutuliaisen.. 4 limppua mahtuu hyvin uuniin kerralla.. helppo ja nopea tehdä..

Juuri näin!

Peesi. Mä olen kans leiponut limppuja, tehnyt joulukarkkeja ja naposteltavia, pakannut kauniisti. Hyvin on kelvannut, jopa paremmin kuin kaupasta ostettu sälä. Itse tehty on ainakin meidän suvussa arvossaan. Lisäksi voi esim. virkata, neuloa, nikkaroida, tai esim. ommella keittiöpyyhkeitä ja painaa kangasväreillä niistä yksilölliset. "Lahjakortit" ovat myös kova sana. Esim. "vien sinut vaellusratsastukselle/ illalliselle tms."
Lapsille yhteiset lahjat, esim. lautapeli säästää kustannuksissa.
Käytä mielikuvitustasi!

Me just sovittiin miehen sisarusten ja vanhempien kanssa, että toisia ei "lahjota", vaan laitetaan vain joulukortit toisillemme. kaikilla kun tuntuu olevan jo kaikkea, niin ei ees oikein oo mitä ostaa.. Ja mun siskojen kans ei toisille oo koskaan lahjoja osteltu, mut joskus joulun alla jos on kylässä käyty, niin voitu viedä suklaata tai jotain leivonnaista. Koti sentään on ihana saada valmiiksi ennen joulua, eiköhän sukulaisetkin sen ymmärrä!?!

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
saatteko keneltäkään hyvää käytettyä hoitopöytää tai voitko esim. ostaa sen pehmusteen ja sijoittaa sen esim kodinhoitohuoneen pöydälle ja lapsen vaatteet sinne kaappiin?

Meidän kodinhoitohuonetta ei ole vielä olemassa (muuten äärimmäisen hyvä idea ).

meil on juuri kodinhoitohuone remontti valmistumassa.. (vinkki: ehdottomasti kannattaa laittaa sinne ISO allas, helppo pestä lapsen pylly) sijoitan sinne pienempien vaatteet + meidän käyttövaatteet!

Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Mä haluaisin tän kodin jouluksi kuntoon, tai ellei jouluksi niin ainakin vauvan syntymää ennen.
Ei oo mahdollista. Meillä on siis remontti alakerrassa kesken, ja niin kauan kun siellä ei ole valmista meillä ei ole itseasiassa kuin yksi vaatekaappi (jossa on mun sekä miehen vaatteet, lakanat ja pyyhkeet mitkä on käytössä ).
Onko se tossa tilanteessa oikeasti realistista olettaa että koti on jouluksi kunnossa? Ja jos kerran ei ole, onko se niin kauheaa jos puuttuu säilytyskaluste tai hoitopöytä tammikuuhun asti?

Mun mielestä on. Tai siis mä olen elänyt tän puoli vuotta niin että oon odottanut että jouluksi on edetty johonkin. Se johonkin ei luonnollisestikaan tarkoita valmista, vaan että jotain on tapahtunut. Joku kohta on valmis: esim nyt siis keittiö. Vaikka mikään muu ei vielä olisi. Jos kaikki on koko ajan vaan kesken... siis kun on ollut alusta asti. Niin mulla loppuu usko tähän touhuun.

Meilä vauvanhoitopaikkana oli kylpyhuone, jossa pyykikoneen päällä oli hoitoalusta ja toimi erittäin hyvin.. Oven voi laittaa kiinni, kun menee vauvaa hoitamaan..

Meillä ei ole vielä varsinaisesti kylpyhuonettakaan.

Nää on tarkkaan suunniteltuja juttuja juuri siksi, että meillä on kaikki vielä kesken ja rempallaan..

No miten aiemmin olitte ajatelleet nämä ongelmat hoitaa?

Siis hoitaa mitkä ongelmat: vaipanvaihto ja vaatteet? Sillä että hankin vauvalle vaatelipaston yläkertaan, ja sitt hoitopöydän tohon olohuoneeseen missä voin rauhassa vaihtaa vaipat ilman että koirat on koko ajan samalla korkeudella. Sellanen lipasto, minkä voi sitt myöhemmin käyttää lasten huoneessa kalusteena ja mihin saa noiden (sekä jätkän että vauvan ) vaihtovaatteet ja vaipat myös tähän asuinkerrokseen. Tää on suunnitelma.

Hanki se hoitopöytä missä on laatikoita nyt, vastasyntyneellä ei niin kauheasti ole joka päivä tarvittavia vaatteita. Pidät siellä tammikuulle ne ekat vaatteet jotka on käytössä.

Sitten ostat jotkut pienet joulumuistamiset, ja joulun jälkeen alennusmyynneistä sen säilytyskalusteen.

Mutta siis jos tän ketjun pointti oli siinä että et halua ostaa sukulaisille lahjoja vaan tavaraa ittelles, niin osta ihmeessä. Haluatko sä että täällä vaan kerrotaan että juu, kaikki sun hankinnat on pakollisia etkä mitenkään pärjää ilman mitään niistä tammikuulle?

Alkuperäinen kirjoittaja Huomaamaton:
Sukulaiset taatusti ymmärtävät, jos tänä jouluna tuleekin vähän pienemmät lahjukset kuin aiemmin, ja jos eivät ymmärrä, niin sitten se on vaan tosi harmillista. Mutta oma napa on kuitenkin se lähin, eli ota omat tarpeenne nyt päällimmäiseksi.

Mä lisäisin vielä, että moni tarvittava tavara on joulun jälkeen edullisempi, eli miettikäähän nyt minkä hankkimista voisitte lykätä vähän.

Mietin tätäkin viime yönä kyllä (valvoin oikeasti johonkin neljään, ja valvotin miestäkin. Mikä possu naiseksi!! |O )

huoneiden välisiä ovia ei ole (yksi yläkerrassa, siellä taas ei ole vesipistettä pyllyn pesua varten ), kodinhoitohuonetta ei ole (pyykkikoneet on eteisessä ), kylpyhuonetta ei ole (suihku on pienessä kylmässä huoneessa kellarissa ) jne jne.

ihan hyvin voi olla. meijän talon rakentamiseen ei menny ku 3kk....

Hei. Lahjat ei ole mitään pakollisia. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ensin ostetaan ne tarpeelliset asiat, ruoka, ja muu. Lahjat on ylimääräisiä, jos rahaa jää niin sitten. Ei mitään järkeä alkaa ostelemaan lahjoja lahjan perään muille ja olla sitten pa. koko kuukauden siitä hyvästä. Ei lahjoja ennen kuin omat pakolliset tarpeet on saatu kuntoon, sinä voit itse miettiä mitkä niitä pakollisia on.
Tätä vaan näkee valitettavan usein, että ostetaan lapsille ja muille pakettivuori ja unohdetaan millä syödään joulukuu.

ymmärrän hyvin tuon sun "talokuntoon" jouluksi ajatuksen. Meil on kans remontoitu (aloitettiin heinäkuun alussa).. se on tosi ressaavaa asua lasten kans siinä remontin keskellä... mut ISO palkinto odottaa :D

http://www.jysk.fi/359/362/3628100/a/catalog
meil on tämän tyylinen (sotkasta ostettu) ja oon tykänny.. tosin jää käyttämättömäksi, kun tuo remppa valmistuu.. mut eiköhän tuolle käyttöä löydy..

Mä laittaisin rahani näihin:

1. hyväkuntoiset kaksostenrattaat käytettyinä
2. hyväkuntoinen hoitopöytä käytettynä tai Ikeasta (pakko hankkia - onko?)
3. hyväkuntoinen säilytyskaluste käytettynä tai Ikeasta (voi olla samassa kalusteessa sekä hoitopöytä että lipasto vaatteille)
4. pienet, mutta kivat joululahjat omille lapsille
5. pienet, mutta kivat joululahjat sisaruksen lapsille
6. pienet joulukukat (esim. tulppaanit ovat edullisia) ja -arvat niille, joilla kyläillään jouluna, muille aikuisille vain joulukortit

- aikuisille ihmisille pitää pystyä toivottamaan hyvää joulua "pelkän" kortinkin muodossa
- liesituuletin, hella ja uuni hankitaan sitten joulun jälkeen, kun rahaa taas on (ja ne ovat ehkä tarjouksessa!)

Eiköhän teille noilla hankinnoilla jää vielä hieman budjettia jouluruokiinkin, joten oikein mukavaa pyhien odotusta ja maistuvaa joulua! :)

hella, uuni (pärjätään vielä vanhoillakin ) ja liesituuletin (sitä ei ole ollutkaan tässä asunnossa ) ja sitten tietysti ne joululahjat (tytölle vasta on ostettu ). Nämä siis joulukuulle. Nyt mä mietin että koska selvää nyt on että listalta jää pois joko liesituuletin tai joululahjat niin kumpi? Koska tilannehan on sellainen, että mulla on sisaruksia yhteensä viisi joista yhdellä on kaksi lasta ja me ollaan aina lahjottu kaikki, huolimatta siitä ollaanko saatu itse lahjoja takaisin päin vai ei. Sen lisäksi on lahjottu mun veljien äiti (siis mun äitipuoli ) ja erikseen vielä isä ja hänen puolisonsa, mun äiti ja mummu nyt ainakin. Eikä ne lahjat oo koskaan olleet mitään halpoja vaan on kerätty astiasarjaa, kirjasarjaa jne joten mulle on kova kynnys sanoa että sori, mutt tänä vuonna ei tipu mitään. :ashamed: Tiedän että ne jo odottaakin niitä lahjoja, kun oon aina hankkinut. Ja sitt mies: sillä on sisaruksia neljä ja niiden lisäksi on lahjottu äiti ja isä kumppaneineen, sekä muistettu yhtä tätiä. Mä en tiedä mitä tehdään. Mä haluaisin tän kodin jouluksi kuntoon, tai ellei jouluksi niin ainakin vauvan syntymää ennen. Mutta jostain on tingittävä: eli tinginkö nyt perheen lahjomisista vai omista tarpeistani? :ashamed: [/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

ihan hyvin voi olla. meijän talon rakentamiseen ei menny ku 3kk....

Voihan se olla valmis jouluksi juu, mutta uutta tekee paljon nopeemmin, kuin vanhaa remontoi. Vanhan kanssa voi aina tulla kaiken maailman ylläreitä ja kun ensi purkaa ja sitten vasta rakentaa, menee aikaakin usein ainakin tuplasti.
Nasulla kun ei oo mikään älväri.

Jaa-a,tossa tilanteessa ostasin joululahjat visalla. Mutta jos se ei käy niin lahjosin sukua pienemmin,en kyl usko että aikuiset ihmiset odottaa yhtään mitään...outoa jos oikeesti odottavat jotain kirjasarjaa tms..eiköhän ne lahjat ihan lapsille kuulu vaan.Liesituulettimenkin kyllä saa monista liikkeistä osta nyt maksa tammikuussa tyyliin.

Puhuin juuri (hyvin paljon väsyneen ) miehen kanssa ja tultiin siihen lopputulokseen että mun perhe (siskoa, äitiä ja isää lukuunottamatta ) eivät tule ymmärtämään mitään ns semi lahjoja: silläkin uhalla kirjat ja astiat saa jäädä kauppaan ja pentikin sijaan me suunnataan lahjaostoksille lelukaupan pelihyllyille hakien vähän sitä ja tätä hassua ja halpaa koko porukalla (palikkapelit kunniaan ). Ja miehen perheestä erikseen lahjotaan vain yksi sisko ja äiti, loppuporukka saa yhteisen joulumuistamisen jossakin muodossa.

Ja mä toivon että meidän rahat riittää vielä liesituulettimeen (meillä on kyllä hyvä tarjous kodinkonepaketista, eli toivon että saan sen hyödynnettyä nyt eikä tarvii parin satasen takia jättää käyttämättä ).

Mä en aio tehdä mitään kompromissiratkaisuja vauvan tarvikkeissa (vaunuja, lipastoa ja hoitopöytää koskien ) koska tiedän millä mä helpotan omaa arkielämääni täällä lasten kanssa, ja millä saan kaiken kaaokseen.. ja mä mieluiten valitsen sen helpomman arjen, sen verran mukavuuden haluinen olen. Organisointikyky tälläisissä asioissa sentään on vielä tallella, vaikka muuten ajatus ei luista.

Mun mielestä on. Tai siis mä olen elänyt tän puoli vuotta niin että oon odottanut että jouluksi on edetty johonkin. Se johonkin ei luonnollisestikaan tarkoita valmista, vaan että jotain on tapahtunut. Joku kohta on valmis: esim nyt siis keittiö. Vaikka mikään muu ei vielä olisi. Jos kaikki on koko ajan vaan kesken... siis kun on ollut alusta asti. Niin mulla loppuu usko tähän touhuun.

Kuule, puoli vuotta ei tässä touhussa ole mikään aika. Olen itse elänyt nyt 4 vuotta samalla tavalla kahden lapsen kera+ mies joka tekee hommat itse. Ei ole ollut keittiötä, ei makuuhuoneita ja nyt on menossa alakertaan vievät portaat, eli ulkokautta kierretään alakertaan saunaan yms. Eli pientä sopeutumista asiaan!

Jos rahat on loppu, ne on. Ja on se kummallista, ettei voi olla rehellinen edes lähimmille sukulaisilleen jos näin on.

Puhuin juuri (hyvin paljon väsyneen ) miehen kanssa ja tultiin siihen lopputulokseen että mun perhe (siskoa, äitiä ja isää lukuunottamatta ) eivät tule ymmärtämään mitään ns semi lahjoja: silläkin uhalla kirjat ja astiat saa jäädä kauppaan ja pentikin sijaan me suunnataan lahjaostoksille lelukaupan pelihyllyille hakien vähän sitä ja tätä hassua ja halpaa koko porukalla (palikkapelit kunniaan ). Ja miehen perheestä erikseen lahjotaan vain yksi sisko ja äiti, loppuporukka saa yhteisen joulumuistamisen jossakin muodossa.

Ja mä toivon että meidän rahat riittää vielä liesituulettimeen (meillä on kyllä hyvä tarjous kodinkonepaketista, eli toivon että saan sen hyödynnettyä nyt eikä tarvii parin satasen takia jättää käyttämättä ).

Mä en aio tehdä mitään kompromissiratkaisuja vauvan tarvikkeissa (vaunuja, lipastoa ja hoitopöytää koskien ) koska tiedän millä mä helpotan omaa arkielämääni täällä lasten kanssa, ja millä saan kaiken kaaokseen.. ja mä mieluiten valitsen sen helpomman arjen, sen verran mukavuuden haluinen olen. Organisointikyky tälläisissä asioissa sentään on vielä tallella, vaikka muuten ajatus ei luista.

Ihan pienenä vinkkinä vaan.. mulla ei ole yksikään lapsi suostunut kellistymään hoitopöydälle, kaksosten vaunuissa ne ei saanu nukkuttua kun yksi kerrallaan ym ym. Eli ainakaan mun elämä ei noilla välineillä helpottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja manta amalia:
Mä sanoisin suoraan kaikille sukulaisille että tänä jouluna tilanne on tämä että lahjoja ei osteta ja samaan syssyyn sanoisin etten itsekään mitään odota heiltä. Luulisi kaikkien ymmärtävän ja jos eivät ymmärrä niin se on vaan voi voi... ei kai varsinkaan aikuiset ihmiset voi odottaa toisilta lahjoja...ei meillä ainakaan! Ja siskojen/veljien lapset varmasti saavat lahjoja muutenkin ettei teidän lahjojen puutos heidän elämäänsä vaikuta. Jos itselle jää jostain syystä paha mieli, voithan sitten muistaa noita lapsia joulun jälkeen jollain pienellä kivalla! Nyt laitatte oman kotinne kuntoon ja hankitte tarvittavat tavarat ITSELLENNE, sitten alatte nauttimaan elämästä ja odottelemaan syntyvää pienokaista :hug:

Peesi tähän.

Mä peesaan tätä myös ! ! ! koti kuntoon nyt! :)

Yhteistyössä