Oon 19v ja mulla on pieni lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse alle 30 ja minulla on kolme alle kouluikäistä lasta. Toisin kuin osa tässä ketjussa sanoi, niin olen vahvasti sitä mieltä että elämä ei pääty siihen lapsen syntymään. Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, että lasten pitäisi olla jatkuvasti hoidossa. Omani eivät ole vauvana olleet juuri ollenkaan ja sen jälkeenkin lähinnä muutaman tunnin pituisia pätkiä. Yökylässä mummolassa vasta kun ovat alkaneet olla sen ikäisiä, että ovat itse halunneet jäädä.

Elämä ei siis pääty lapseen, mutta kutsuisin tätä pienten lasten kanssa olemista jumitteluksi. Esikoinen lähtee kohta jo kouluun ja voin kertoa, että nämä vuodet ovat menneet todella nopeasti! Sen vuoksi nuorempien kanssa oleminen ei niin jumittelulta enää tunnukaan, kuin ensimmäisen lapsen kanssa tuntui, sillä tiedän, että nämä vuodet menevät todella nopeasti.

Voit miettiä, mitkä ovat sellaisia asioita, joita voit tehdä vauva mukana kulkien ja missä et voi käydä, mitä et voi tehdä vauva mukana. Kahviloissa notkumiset..? Onnistuu lasten kanssakin ja jos ei onnistu, niin et menetä niissä yhtään mitään. Minä olen ehtinyt vuosien aikana pyöriä paljon baareissa ja voin kertoa senkin, että siellä on ihan sama meininkin nykyään mitä oli kymmenen vuotta sittenkin. Et siis menetä yhtään mitään jos mietit, että et pääse nyt menemään ja sompailemaan kuten ikätoverisi.

Jos taas kaipaat omaa aikaa muuhun kuin bilettämiseen, se on ymmärrettävää. Lähes jokainen haluaa joskus käydä yksin edes siellä ruokakaupassa. Minulla itselläni niitä muutamien tuntien hetkiä on kuukausittain 0-4 kappaletta - riippuen aivan omasta tarpeestani.

Oleellisinta sinun olisi nyt muistaa, että elämä ei häviä minnekään vaikka jumittelisit lapsesi kanssa kotona vuosi tolkulla. Kun lapsesi aloittaa koulun, sinä olet vasta 26-vuotias. Ehdit tekemään ja näkemään elämää ja maailmaa vielä monien vuosien ajan, lapsen kanssa ja hänen aikuistuttuaan ilman lastakin.

Nyt kun olet yksinhuoltaja, niin opettele elämään arkeasi yksin lapsesi kanssa äläkä rakenna sitä jatkossakaan yhdenkään miehen varaan, sillä todentotta ero voi tulla uudelleenkin.

[QUOTE="Veera";24552857]Yritän tässä vastata kaikille. En todellakaan oo housut kintussa nykyään. Oma aika ei tarkota bilettämistä, tosi harvoin käyn. Oon vain kerran tässä ollut yhden pojan kanssa, hain vaan lohdutusta eroon. Lapsen isä tulee käymään mun takia ei lapsen, haluis vaan sitä. Eli voi miettiä miten kusipää se on. Tarkotus oli kyllä olla yhdessä perheenä, mutta ei se sit onnistunut.

Ja enemmänhän se niin on, että nuorempana tekee mieli mennä useammin kuin vanhempana. Poikkeuksiakin on. Mä sain liian nuorena lapsen, mutta se ei tarkota että pystyisin lapsen antamaan pois. En ikinä vaan pystyis siihen. Olen ihan hyvä äiti kun vaan saan omaa aikaakin.[/QUOTE]

Hei! kamala lukea mitä ihmiset sulle kirjoittaa. itse olen ihan vähän päältä 20 ja minulla on kaksi lasta joiden yh olen. sanon tämän nyt kaikille äideille, myös neuvola samaa mieltä asiasta ÄITI JOKA ANTAA ITSELLEEN AIKAA, TEKEE ITSESTÄÄN VAAN PAREMMAN JA PAREMMAN ÄIDIN! Jokainen tarvitsee joskus pienen tauon. haluaisin tietää minkä ikäinen se sinun lapseni on? ei meillä ainakaan joka päivä käydä oikein puistoilemassa, omassa pihassa ihan hiekkalaatikolla tai mäkee laskemassa..jne. Meillä ei ole kumpikaan lapsi ollut ikinä muskareissa tai muissa. itse pidän turhana, kotonakin voi laulaa, muita lapsia lapset tapaa pihassa, tutuilla tai sitten vaikka siellä puistossa. tee äidillesi selväksi että se on sinun lapsesi ja sinä päätät miten lapsi kasvatetaan, äitisikin varmasti arvostaisi kun huomaisi että kaikki ne päätökset tulevat sinulta. Toivon kaikkea hyvää teille! yritä sopia jotakin äitisi kanssa vaikka 2vk välein lapsi kahdeksi tunniksi hoitoon tai muuta vastaavaa. 4h/kk esim on todella vähän jos muuten olet itse lapsen kanssa koko ajan. :)

Itse olen 22 ja 5kk tytön äiti. mielestäni kukaan ei voi sanoa olevansa valmis vanhemmaksi... vanhemmaksi kasvetaan ja se on aina oppimista..

ikä yksin ei kerro sitä kuka on kypsä vanhemmaksi ja kuka ei.. on monia jo "oikeasti" aikuisia jotka huomaavat lapsen saatuaan kuinka eivät olleet valmiita siihen...

kuitenkin kuten ketjussa on jo todettu ovat lapsen vanhemmat yksin vastuussa lapsen hoidosta eikä sitä voi sysätä lapsen isovanhemmille sen takia että "nyt vain on tälläinen vaihe"...
Itsellä oli synnytyksen jälkeinen masennus mutta silti hoidin lapsen ihan itse...

Toisaalta äitisi tekee väärin määräillessään mutta oletko varma ettet vain koe asiaa niin "oman muutenkin pahan olon takia"? Varmasti äitisi tarkoittaa vain hyvää...

Mielestäni on väärin sanoa että "oma elämä on ohi" tai "omat menot on ohi" koska lapsi on osa elämää ja menot ovat yhä omia vaikka lapsi onkin osa niitä.. itselleni on alusta asti ollut itsestäänselvyys että jos haluan ostoksille menen sinne tytön kanssa ja jos haluan mennä lenkille menen sinne tytön kanssa..

Mun mielestä ap on todella selväjärkinen. Älykkäämpi kuin suurin osa kirjoittajista ja neuvojista. Elmäntilanne on vain hankala ja purkaa sitä tänne, muut pelistä jo parhaat päivänsä nähneet yrittää kohottaa itseään. Hauskaa luettavaa ja tsemppiä aloittajalle, toivottavasti löydät vastuuntuntoisen miehen. Vinkki: juoppoja löytyy baarista, urheilijoita liikuntahalleista, yh-isiä hiekkalaatikoilta..jos etsit baarista tiedät mitä löydät.

Sain sellaisen käsityksen kun tätä luin. AP haluaisi sen takia omaa aikaa tällä hetkellä jotta voisi käsitellä eroansa? Ero on aina ero mutta joka kerta se on henkisesti raskasta. Varsinkin kun tulee jätetyksi. Uskon että AP oisi hyvä äiti jos saisi koottua henkiset eron sirpaleet takaisin kokoonsa. Olen itse 24-vuotias nainen ja avoliitossa ja voin sanoa että jos tulisin raskaaksi ja mieheni lähtisi livohkaan, niin tottakai mäkin luhistuisin ja olisin henkisesti väsynyt(ja tunteet tosi pinnalla). Sitä kun täytys muka olla aina vahva ja unohtaa omat murheensa kun lasta täytyy hoitaa, muuten sitä leimataa heti huonoksi äidiksi kun keskitytään hetkeks omaan terveyteen. Hyvä äiti osaa pistää stopin(tai "lomaa") kun näkee ettei jaksa ja muistaa pitää myös itsetään huolta. Ja uskon että AP tajuaa omat vastuunsa, hänellä on nyt vain tunteet pinnassa kun on tapahtunut mullistavia asioita. Ero ja raskaus. Ei lapsen kasvattaminen yksin ole helppoa ja varsinkin kun on tullut jätetyksi. Ja kyllä mullaki kiristäis pantaa jos jotkut tulee sanomaan miten mun kuuluis kasvattaa lasta, varsinki sillo jos ois omia murheita käsiteltävänä.

Kyllä AP osaa hoitaa lastansa, hänellä on vain omia murheita joita pitää käsitellä :)

Tämmösen kuvan itse sain ku luin viestiketjun - voin olla väärässäki tai oikeassa :)

Toivon että AP:lle pastais se aurinko sinne risukasaan :)

[QUOTE="Veera";24552698]En olekaan ja oon siitä äitilleni sanonutkin. Tykkään vielä mennä ja vastuu lapsesta tuntuu liian isolta.[/QUOTE]

Öö, olisiko tätä pitänyt miettiä ennen kun päätit pitää lapsen? Mä sain lapseni 18-vuotiaana, nyt siis 20. Vuoden olen ollut aivan yksin ja ei, en tunge lastani hoitoon vanhemmilleni jatkuvasti, koska tiesin jo raskautuessani, ettei vastuu todellakaan kuulu isovanhemmille. Käyn juhlimassa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, vaikka toki mieleni tekisi useammin. Mä oon päättänyt lapseni pitää ja siihen kuuluu myös suuri vastuu, ja vastuu on yksin minulla.

Mahtaa olla provo?

nojoo, lapsen kanssa ei todellakaan ole pakko rampata jatkuvast joka päiväi puistossa, muskareissa , uimassa sun muissa touhuissa. pieni lapsi ei tarvitse harrastuksia vaan normaalia arkea.
lapsen voi laittaa rattaisiin ja myös mennä shoppailemaan, bilettämään ei kyllä kannata mukaan ottaa :) ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa hoitaa lasta, ei kaikki halua tehdä itsestään elämntapaäitiä eikä tarvitsekaan.

saanut esikon 19-vuotiaana,ja en kyllä ollut ihan tuola tasolla henkisesti=)Ei elämä lapsiin lopu,vaikka oon saanut lapsen nuorena ei se ole minua mitään estänyt tekemästä..toki omaa haluakaan ei oo ollu esim.koko ajan bilettää=)Lapset on pieniä hetken ja kyllä sitä kerkee..4:stä lapsesta huolimatta oon esim. matkustellut yms paljon=)Nyt oon jo 32-vuotias

En pidä ap:ta kovin kypsänä, mutta vielä asiattomampia on nämä vastaukset!:O Siis jos nuorta äitiä väsyttää, ahdistaa ja haluaa omaa aikaa niin täällä ehdotetaan lapsen antamista adoptioon? Häh? Käykö se muuten ihan tuosta vaan? En mä tätä enää halua, hakekaa pois?

En tiedä, kuinka usein ap on nyt lastansa mummolla hoidattanut, mutta jos useasti viikossa tai viikottain ylipäänsä niin ymmärrän, että mummo koittaa laittaa jotain rajaa. Mutta sitten taas, on ihan ap sun oma asia, milloin viet lasta ulos, puistoon jne. Ei sun tarvitse, ettehän te edes asu mummon kanssa saman katon alla? Viet sillon kun viet. Älä vaikka vastaa sille mummolle tai sano, että joo käyty on jos ei siitä muuten pääse.

Toi viimenen sidukkaviesti kyllä vahvisti mun käsitystä, että tämä on provo, mut jos ei ole niin sitten mä suosittelisin myös juttelemaan neuvolassa, ottamaan etäisyyttä äitiin (ehkä sopimaan, että pääset "viihteelle" kerran kuukaudessa jos se mummolle sopii ja pitää sut paremmin elämässä kiinni). Mun mielestä on turha tulla ap:lle kirjoitustyylin (ja kypsymättömyyden) perusteella vittuilemaan. Väsyneitä ja omaa aikaa kaipaavia äitejä on varmasti muissakin ikäryhmissä ja tuntuu sitä vahinkoja käyvän vanhemmillekin.

taas niin täynnä ihme paskaa nää vastaukset? jos tää kirjottaja kertois olevansa 32-vuotias kolmen lapsen äiti ja valittais samasta asiasta ni se olis ihan ok..
ja alottajalle : sun täytyy vaan tehdä se valinta et haluatko mieluummin sitä lapsenhoitoapua vai laittaa välit poikki ja hankkia toisen hoitajan. olin ite aika pitkään samassa tilanteessa mut sain selvitettyä sen sillä että se on nyt sitten mun äiti joka vie lasta muskariin ym kun kerran sellasia pitää tärkeänä. ja olen ite siis 24-v.

Olen itsekkin 19-vuotiaana synnyttänyt, nyt kaksikymppinen äiti, en yksinhuoltaja, mutta kuitenkin. Lapsi tarvitsee sinua ja ympäristön joka on tuttu ja turvallinen. Äidiksi tuleminen on iso juttu, se on vaativaa, joskus palkitsevaa ja ennenkaikkea sitovaa.
Ehkä tarvitset vielä totuttelua asiaan? Pystyisitkö neuvolassa keskustelemaan tästä? Tai jos kotiisi tulisi perhetyöntekijä?
Vastuu toisesta ihmisestä yksin on varmasti rankkaa, ehkä voisit neuvotella äitisi kanssa sopivan viikkorytmin? Vastuu on todellakin yksin sinun, mutta voisit sopia pienen henkireiän itsellesi jokaviikolle.
Kylmä totuushan nyt on, että lapsen tarpeet menevät etusijalle ja tärkeää olisi, että sinulla äidillä, on asiat tasapainossa.

no ei todellakaan tarvi joka päivä lasta käyttää puistos,en itekkään käy ku 2kertaa viikossa puistos.lapset 2v ja kohta 1v. kyllämä uskon et löydät jonku hoitajan ajanmittaan joka voisi sillointällöin hoitaa. enmäkyll itekkää jaksais jos jotuisin ite nuista huolehtii aina. Mun mies onmyös paljon lastenkassa.

Öö, olisiko tätä pitänyt miettiä ennen kun päätit pitää lapsen? Mä sain lapseni 18-vuotiaana, nyt siis 20. Vuoden olen ollut aivan yksin ja ei, en tunge lastani hoitoon vanhemmilleni jatkuvasti, koska tiesin jo raskautuessani, ettei vastuu todellakaan kuulu isovanhemmille. Käyn juhlimassa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, vaikka toki mieleni tekisi useammin. Mä oon päättänyt lapseni pitää ja siihen kuuluu myös suuri vastuu, ja vastuu on yksin minulla.

Mahtaa olla provo?

EI ole mikään syy olla pitämättä lasta että haluaa samalla silti vielä mennä. Jos on olemassa isovanhemmat jotka auttavat lapsen hoidossa niin miksi ei? Ja sitten on teitä jotka unohtavat oman elämänsä ja keskittyvät pelkästään lapseen ja kun täytät 50 huomaat että kaikki on kohta ohi ja alat pyöriä liian lyhyessä minihameessa Onnelassa ja etsit parikymppisiä miehiä että tunnet itsesi nuoreksi.

yrittäkää astua tuon tytön maailmaan hetki sitten oli viel elämä ja poikakaveri.nyt pitäs huolehtia lapsesta kun ei vielä oikein osaa itsestäänkään huolehtia !! huomatkaa ettei ole edes 20 !! minä ainakin haluan kannustaa sua kysyppä äidiltä jos sopisitte hoitovuoret että saat omaa aikaa sano ettet jaksa.

Yhteistyössä