miten toimitte, jos teidän lapselle tulee kaveri, joka ei saa

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
katsoa telkkaria, oli syy siihen sitten mikä tahansa. laitatteko telkkarin kiinni ja se ei avaudu ennen kuin lapsi on mennyt. entä jos lapset tulee ja sanoo että he haluaa katsoa vaikka pikku kakkosen. annatko luvan vaikka tiedät, että se toinen ei saa katsoa telkkaria. meillä on menetelty niin, että koska jokainen saa asua ja tehdä kotona mitä haluaa, niin telkkari on pysynyt auki, jos sitä joku on katsonut. ja jos on kysymään tultu, niin pienimmille olen sanonut, että nyt ei katsota telkkaria, vaan nyt leikitään vieraan kanssa. isommille olen sit sanonut, että ne katsoo sitä sitten omalla vastuullaan, siis isot 10 vuotta ja siitä yli, että minulle ei sitten tarvii tulla lapsen vanhempien valittamaan

Jos tiedän, että vieraana oleva lapsi ei saa katsoa telkkari, niin telkka laitetaan kiinni. Meillä ei kyllä yleensäkään katsota telkkaria jos on vieraita, saa he katsoa tai ei sitä.

Miksi sitten laitan kiinni, no, koska en halua loukata vieraan lapsen vanhempia ja koen, että lapsi on minun vastuullani jos hän on meillä kylässä ja jos haluan, että hän pääsee meille uudelleenkin, niin suljen telkun... ettei kaveruussuhde mene siihen, että toisen lapsen vanhemmat ei enää päästä lasta meille.

Kodissa kodin tavalla ja hyvin on lestadiolais lapsetkin tämän ymmärtäneet samoin heidän vanhempansa jotka välillä kylässä meillä käy:)
Toki koitan yleensä sen telkan kiinne pitää mutta jos tosiaan pikkukakkonen alkaa niin silloin se aukenee:)

Talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan.

Ei kyllä henk.koht. kokemusta, mutta ajatusleikkinä jotenkin noin kuin kuvailit.
Eli lapsi/lapset joilla se vieras on ei tarvitse katsoa sitä televisiota, vaan leikkivät jne. Vanhemmat / isommat sisarukset / pikkusisarukset saavat kyllä katsoa.

no yleensäkin, en anna lastenikaan katsoa telkkaria, kun on kavereita, joten ko. ongelmaa ei ole meillä koskaan. Ylipäätään katsomme todella vähän sitä muutenkin. Mutta aloitukseen: minusta voisi olla selkeää kaikille sekä omille lapsillesi että vieraille, ettei telkkaria katsota. Voisi olla paljon kivempaa leikkiä kaverin kanssa.

meillä pysyisi telkkari kiinni. sitä voi katsoa silloin, kun ollaan omalla porukalla. ajattelen, että jos tiedän jonkin asian olevan lasten kaverien perheessä kiellettyä, on minun aikuisena tuettava toisten aikuisten sääntöjä. se on asia erikseen, jos en asiasta tiedä.

mä en vaan näe siinä mitään järkeä jos mennään kaverille tai kaveri tulee meille et sitten istutaan tuntitolkulla telkkarin edessä ja tuijotetaan sitä
likalla on yks tällänen kaveri ja aina valitti kotiin tullessaan et pää ja silmät särkee kun sitte kysyin et mitä te teette niin paljastus et kattovat dvd:tä sen 5 tuntia putkeen silloin kielsin et ei tarvi telkkaria katsoa kun on kavereilla tai kavereita meillä

En tiedä, ei ole ajankohtaista, mutta kuvittelisin, että jos perheen vanhempien kanssa on puhuttu, että telkkaria ei katsota niin sitten sitä ei katsota. Jos taas on vaan kiertotietä saatu käsitys siitä, että ko. perheessä ei katsota telkkaria, niin sitten en välttämättä tekisi mitään toimenpiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vingutin:
kyllä mun mielestä asunnossa eletään asunnun tavoin!! eli tv pysyy auki. jos lapseni haluavat katsoa, niin ok. menköönsä vieras muksu leikkii vaikka sitten lastenhuoneeseen.
Näin meilläkin olisi toimittu, jos olisi lapsilla telkkarin katsomisesta kiellettyjä kavereita. Tai sitten olisin kehoittanut kaveria menemään kotiinsa.

Meillä on useimmiten telkkari kiinni ja myöskin sovittu ettei tietsikkapelejä istuta pelaamaan jos on kaveri - ulkoilua ja muuta leikkiä silloin. Jos sellainen kaveri tulisikin joka ei nimenomaan saa katsoa, niin musta se olisi lähinnä omallekin lapselle hyvä syy keksiä jotain muuta.

Ei ole vastaavaa tullut eteen, paitsi että tytön kaveri ei saanut kotona katsoa salattuja elämiä ja olis sitte tullu aina siihen aikaan meille kylään kun se ohjelma tuli niin siihen puutuin että et katso meillä kun tiedän ettet kotona saa kattoo. Että näin joko kotiin sellanen joka ei saa kattoo, tai sitte meidänkään lapset ei kato. Siis meillä ei ole telkkari kokopäivää auki ikinä =)

No meillä ei lapset katsoisi telkkua vaan leikkisivät yhdessä. Minun tai ukon telkunkatsomiseen tilanne ei vaikuttaisi. Saatetaanhan me katsella mukulalta kiellettyjä ohjelmia muutenkin ja silloin ei omalla lapsella ole asiaa olkkariin. Muutenkaan meidän olkkari ei olisi leikkipaikka, joten ongelmaa ei ole.

Meillä pysyisi telkkari kiinni, mutta niin se pysyisi muutenkin kun lapsella on kaveri. Musta ei ole mitään järkeä lasten keskenään istua katsomassa telkkaria kun sitä voi yksinäänkin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Jos tiedän, että vieraana oleva lapsi ei saa katsoa telkkari, niin telkka laitetaan kiinni. Meillä ei kyllä yleensäkään katsota telkkaria jos on vieraita, saa he katsoa tai ei sitä.

Miksi sitten laitan kiinni, no, koska en halua loukata vieraan lapsen vanhempia ja koen, että lapsi on minun vastuullani jos hän on meillä kylässä ja jos haluan, että hän pääsee meille uudelleenkin, niin suljen telkun... ettei kaveruussuhde mene siihen, että toisen lapsen vanhemmat ei enää päästä lasta meille.

Juuri näin! Sama periaate ja perustelut löytyy meiltäkin.

Meillä on neljä lasta ja usein ne kaverit käy lomittain eli ei ole sääntöä, että jos jollakulla on kavereita, niin tv kiinni!
JA tuolla "talossa talon tavoilla" on meilläkin menty, eli kun ne (lestadiolais)kaverit tulee kylään ja vaikkapa pienemmät kattoo pikkukakkosta, niin en kyllä tosiaan sulje telkkaria heidän takiaan! Tosin koskaan ei heidän äitinsä ole tv:n katselua kieltäny, vaikka heillä ei sitä suvaitakaan.
Pyrin kyllä ohjaamaan lapset muihin tekemisiin, mut joskus on käynyt niinkin, että talviaikaan kun ovat ulkona ja meillä tv auki, seisovat terassilla ikkunan takana ja tuijottavat tv:tä!! (eli kiinnostaahan se "kielletty hedelmä")

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vingutin:
kyllä mun mielestä asunnossa eletään asunnun tavoin!! eli tv pysyy auki. jos lapseni haluavat katsoa, niin ok. menköönsä vieras muksu leikkii vaikka sitten lastenhuoneeseen.
Näin meilläkin olisi toimittu, jos olisi lapsilla telkkarin katsomisesta kiellettyjä kavereita. Tai sitten olisin kehoittanut kaveria menemään kotiinsa.

oho...
Meidän 3,5v likka ei katso ikinä kotona telkkaa eikä lasten dvd:täkään. Miehen kanssa jos katsotaan, katsotaan lasten mentyä nukkumaan mun tietsikalta.
Jos ollaan kylässä,ja kaveri ehdottaa et katsotaan jotain,minä tai kaverini sanoo että eipäs katsota,leikkikää tai piirtäkää tms.
Kuitenkin,jos ystäväni vanhemmat lapset katsovat,on tv auki,ja saa ollakin. Saattaapa joskus muksuni kaveri ja muksunikin pysähtyä hetkeksi katsomaan. Mutta jos toivon,etteivät katso, ystäväni myös neuvottelee omansa kanssa,että katsoo sitten myöhemmin. Koskaan ei lastani yksin ole lähetetty leikkimään.
Jos ollaan vaikka äidilläni, niin tv saa olla päällä, vaikka ennemmin usein kuunnellaankin radiota

Meillä ei kyllä muutenkaan ole olohuone lasten leikkipaikka, joten lapset kavereineen ovat leikkineet lastenhuoneessa. Enkä muista olleen kertaakaan sellaista tilannetta, että omat lapseni olisivat - ennen teini-ikää - halunneet katsoa telkkaria silloin, kun heillä on ollut kavereita.

Yhteistyössä