Entäs nyt aikuisena elämä?
Lyhyestä virsikaunis. Masennusta, vakavaa masennusta, mutta ei vain kodin tai äidin takia. Sen tajuaminen vei aikaan, miten paljon äiti ja koti on seurannut elämässä ja vienyt kohti itsetuhoista käytöstä. On tullut muutamia muitakin vakavia kuoppia matkan varrella sieluun, joita joutui parantelemaan isona.
Minun oli parannuttava äidistä ja ymmärrettävä se, että minussa on äitiäni. En anna äidin enää kiusata minua (en niin paljon sen sisäisenkään äidin joka kertoo kuinka kelvoton olen). Tosin sen sijaan hän siirtyi kiusaamasta minua ja aloitti siskoni vainoamisen. Minusta tuntuu, ettei siskoni ole koskaan ennen tajunnut ihan millä voimalla äiti on tehnyt elämästä helvettiä. Ei ennen viime vuosia.
Minun eroamiseni äidistä alkoi kun minun mieheni soitti toisen lapsemme syntymän jälkeen ja sanoi hyvin rauhallisesti, että uhkailun on loputtava. Hän ei ole tervetullut meille, ellei osaa ymmärtää paikkaansa. Kyse on meidän perheestä, ei hänen. Siinä vaiheessa minulla ei ollut voimia taistella vastaan äidin harhaluuloisia ja psykoottiseltakin kuulostavia väitteitä, joita meistä levitteli. Ei se vainoaminen siihen loppunut, mutta vei pahimman terän.
Pistin välit poikki äitiini tuossa muutaman kesää sitten, kun hän haukkui lapseni tämän kuulleen, tämän ulkonäön joka muistuttaa liiaksi mieheni sukua, lapseni ujouden, minut, mieheni, lasten toisen mummon ja vaarin. Ovat aivopesseet minut häntä vastaan. Kuvittelen kaiken. Paskahousu tytär, vittupää huora... Minulle välien poikkipistäminen oli lomaa. Lapset vain alkoivat oireilla niin rajusti, että oli korjattava välejä tietylle etäisyydelle.
Nyt lapset ovat tässä isompana itse alkaneet vältellä mummoaan, koska on niin riitaisa, saattaa alkaa haukkumaan turhista ja mitättömistä asioista. Riitelee ja haukkuu aviomiestään. En päästä lapsiani mielelläni sinne, eikä lapset enää sinne mielellään mene. Hyvä näin. Äitini ei lakkaa kiusaamsta. Hän on itsekin perheväkivallan ja henkisen väkivallan kasvattama. Eikä hän tule ikinä näkemään mitä teki ja mitä tekee edelleen. Ymmärrän sen, että äitini on sairas.
Se viha, joka on sisällä on lähinnä itseeni kohdistuvaa. Rankaisen itseäni virheistä, pelkään niitä kroonisesti. Syyllistän itseäni jatkuvasti pienistäkin asioista.
Omia lapsiani en suostu kurittamaan fyysisesti. Enkä henkisesti. Äitini kasvatusmetodit ovat olleet helvettiä, enkä sitä sen enempää halua omilleni siirtää. Äitini hoitaa sen osuuden varmasti niin kauan kuin henki hänessä pihisee.
Sen sijaan. Jos ei olisi ihan kivikkoista polkua, olisin tuskin niin hyvä siinä mitä teen. Olen saanut ammattiani varten erialaisia eväitä ja voin ehkä jopa uskoa olevani hyvä.