Miten täällä ollaan niin huonoja raha-asioissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Totuus on, että nämä omasta mielestään köyhät "perusduunarit" eivät ymmärrä ollenkaan, missä köyhyydessä monetkin korkeammin koulutetut elävät. Tosin se ei haittaa, koska elämässä on paljon muutakin kuin vertailu mitä materiaa on ja mitä ei. Mutta siis moni korkeakoulutettu tottuu pärjäämään jo opiskeluaikana sillä 250 euron opintorahalla, josta ensin verot pois, yli puolet menee asumiseen ja loput kaikkeen muuhun. Ja kun sillä alla 100 eurolla pärjää, niin pärjää sitten korkeasti kouluettujen heikoilla palkoilllakin.

Mutta tuo asenne, että "ollaan vain duunareita ja pärjätään" on tosi yleinen, kun oikeasti ovat perheistä suurituloisempia. Kuka vain pärjäisi hyvin, jos olisi rakennusalalla tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja liirumlaarum:
En jaksa lukea koko ketjua,mutta kommentoin vain tuohon otsikkoon. Tässä yksi syy,erään ystäväni taloudelliseen "ahdinkoon". Pitää yrittää näyttää paremmalta/rikkaammalta kuin ovat. Pitää ostaa uudet autot,talot,kalliit lastenvaatteet/-tarvikkeet. Taloa kun olivat etsimässä,niin ei kelvannut alle 150 000? talot,olivat kuulemma niin halvan näköisiä...nyt on sitten monet laskut maksamatta jne...ja noh,taas pitäisi vaan ostaa uusi auto,kun perheenlisäystä on tulossa...vaikka mahtuisivat ihan helposti vanhaankin autoon,mutta kun se ei enää ole niin hieno ja uusi...inhottavaa katsella vierestä,kun joku pilaa raha-asiansa sen takia,että saavat näyttää toisille olevansa muka tosi rikkaita...puhuttiinkin näiden ihmisten sukulaisten kanssa,että ei mene kuin pari vuotta korkeintaan,ja ovat ihan kusessa...arvatkaahan vain,onko tällaisen ihmisen muksuille kiva yrittää keksiä lahjoja,kun mikään ei kelpaa(siis äidille ei kelpaa;))...

Tiedän tän ihmistyypin hyvin. Aina ihmetellään miehen kanssa, ku varmasti meitä pienituloisemmilla kavereilla on hienot autot ja asunnot, merkkivaatteet ja systeemit. Ollaan tultu siihen tulokseen, että kulutusluotot paukkuu. Jos ne joskus joutuu voudin kynsiin, niin mua ei ainakaan säälitä. Mitäs elävät yli varojensa.

Hyvä palkkakin on suhteellinen käsite! Siivoojan mielestä tonni käteen kuussa on jo hyvä, lehdenjakaja ei semmoisesta edes unelmoi. Joku murisee että se kotihoiddontuen hoitolisä-raja on liian matala, toisen mielestä se 3400 vai mikä onkaan, on aivan hulppea...

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Oon huomannut, että täällä palstalla on tosi useasti joku, joka valittaa, ettei ole rahaa ruokaan ja elämiseen. Ja ollaan sossun asiakkaina, ikäänkuin se olis ihan normaali elämäntilanne.
Sori nyt vaan, mutta minua kummastuttaa. Oon ollut kotona kotiäitinä lähes aina ja lapsia on monta. Mieskin on rakennusalalla, eli ei mikään huipputienari ja silti ollaan aina tultu toimeen!! Ikinä ei ole tarvinnut ajatella sossuun menemistä.
Talo ollaan rakennettu muutama vuosi sitten ja meillä on kaks autoa.
En vaan tiedä, että onko se nuorempien juttu nykyään, ettei raha-asioitaan osata hoitaa vai mistä moinen johtuu. Itse olen kolmevitonen.
Saan varmaan palutetta, mutta kun kummastuttaa niin kummastuttaa. Miten esim. puhelinlaskuja voi kertyä niin kauheasti, että niitä ei voi maksaa!!? Haloo... kannattaiskohan soitella niin paljon? Meillä kuuden kännykän laskut joka kk maksettavana..

No jos on rakennusalan ihmienn puolisona, niin silloinhan on nykyaikana automaattisesti rikas. Kun saa itselle puolta halvemmalla talon ja rakennusalan ihmisillä valtavat palkat ja monet tekevät pimeästi töitä vielä lisäksi.

Ärsyttää tämä, että aina ollaan sanomassa, että ollaan "ihan perusduunareita" ja silti meillä on varaa. Tottakai duunareilla on rahaa milllä elostella. Valmistutaan nuorena (parikymppisenä) ja on isommat palkat kuin korkeakoulutetuilla, jotka valmistuvat pätkätöihin 10 vuotta myöhemmin.

Jos teillä menee hyvin taloudellisesti, niin ei kaikki muut ole niin hyväpalkkaisia ja rikkaita kuin te. Tottakai duunareilla on rahaa.

Ei se onneksi ihan noinkaan mene että duunarit tienaavat paremmin kuin korkeasti koulutetut. Muutenhan koko hommassa ei olisi mitään järkeä, siis kouluttautumisessa.

Veikkaanpa, ettei monikaan duunari ansaitse 4000-5000 euroa/kk mikä on taas esim. DI:lle, lääkärille, juristille tms. ihan normaali palkka ja monille pienikin sellainen.

Kyllä se menee juuri niin. Vasta oli sanomalehdessä tilastoja, ja isot otsikot, että duunari tienaa enemmän kuin korkeakoulutettu.

Totuus on, että nämä omasta mielestään köyhät "perusduunarit" eivät ymmärrä ollenkaan, missä köyhyydessä monetkin korkeammin koulutetut elävät. Tosin se ei haittaa, koska elämässä on paljon muutakin kuin vertailu mitä materiaa on ja mitä ei. Mutta siis moni korkeakoulutettu tottuu pärjäämään jo opiskeluaikana sillä 250 euron opintorahalla, josta ensin verot pois, yli puolet menee asumiseen ja loput kaikkeen muuhun. Ja kun sillä alla 100 eurolla pärjää, niin pärjää sitten korkeasti kouluettujen heikoilla palkoilllakin.

Mutta tuo asenne, että "ollaan vain duunareita ja pärjätään" on tosi yleinen, kun oikeasti ovat perheistä suurituloisempia. Kuka vain pärjäisi hyvin, jos olisi rakennusalalla tällä hetkellä.

:whistle: Tervemenoa kokeilemaan.
Ei se raha taivaasta tipu rakennusalalla töissä olevillekaan.
Meillä mies on rakennusalalla, mutta tekee kyllä sitten pitkää päivää ja kovasti töitä palkkansa eteen. Ei tuu helpolla, ei.

Oon huomannut, että täällä palstalla on tosi useasti joku, joka valittaa, ettei ole rahaa ruokaan ja elämiseen. Ja ollaan sossun asiakkaina, ikäänkuin se olis ihan normaali elämäntilanne.
Sori nyt vaan, mutta minua kummastuttaa. Oon ollut kotona kotiäitinä lähes aina ja lapsia on monta. Mieskin on rakennusalalla, eli ei mikään huipputienari ja silti ollaan aina tultu toimeen!! Ikinä ei ole tarvinnut ajatella sossuun menemistä.
En vaan tiedä, että onko se nuorempien juttu nykyään, ettei raha-asioitaan osata hoitaa vai mistä moinen johtuu. Itse olen kolmevitonen.
Saan varmaan palutetta, mutta kun kummastuttaa niin kummastuttaa. Miten esim. puhelinlaskuja voi kertyä niin kauheasti, että niitä ei voi maksaa!!? Haloo... kannattaiskohan soitella niin paljon? Meillä kuuden kännykän laskut joka kk maksettavana..

No jos on rakennusalan ihmienn puolisona, niin silloinhan on nykyaikana automaattisesti rikas. Kun saa itselle puolta halvemmalla talon ja rakennusalan ihmisillä valtavat palkat ja monet tekevät pimeästi töitä vielä lisäksi.

Ärsyttää tämä, että aina ollaan sanomassa, että ollaan "ihan perusduunareita" ja silti meillä on varaa. Tottakai duunareilla on rahaa milllä elostella. Valmistutaan nuorena (parikymppisenä) ja on isommat palkat kuin korkeakoulutetuilla, jotka valmistuvat pätkätöihin 10 vuotta myöhemmin.

Jos teillä menee hyvin taloudellisesti, niin ei kaikki muut ole niin hyväpalkkaisia ja rikkaita kuin te. Tottakai duunareilla on rahaa.

Ei se onneksi ihan noinkaan mene että duunarit tienaavat paremmin kuin korkeasti koulutetut. Muutenhan koko hommassa ei olisi mitään järkeä, siis kouluttautumisessa.

Veikkaanpa, ettei monikaan duunari ansaitse 4000-5000 euroa/kk mikä on taas esim. DI:lle, lääkärille, juristille tms. ihan normaali palkka ja monille pienikin sellainen.

Kyllä se menee juuri niin. Vasta oli sanomalehdessä tilastoja, ja isot otsikot, että duunari tienaa enemmän kuin korkeakoulutettu.

Silti joidenkin mielestä kouluttautuminen kannattaa, vaikka saa huonoa palkkaa, koska se tuo sisältöä elämään enemmän. Ei tarvitse näyttää, että on kaikkea, kun on muuta sisältöä elämässä kuin shoppailu.

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:

:whistle: Tervemenoa kokeilemaan.
Ei se raha taivaasta tipu rakennusalalla töissä olevillekaan.
Meillä mies on rakennusalalla, mutta tekee kyllä sitten pitkää päivää ja kovasti töitä palkkansa eteen. Ei tuu helpolla, ei.

En nyt halua kokeilla, kun on tulossa lama ja rakentaminen on jo hiljaisempaa. Tosin nyt on aletaan korjata vanhojen talojen putkistoja ym. joten töitä varmasti riittää. En ole kateellinen, koska pidän omasta työstäni, mutta kommentoin vain tuota hyvin yleistä lausetta "olemme vain perusduunareita, ja meillä on varaa". Se ärsyttää, kun tilastojen valossa eniten rahaa on juuri duunareilla. VAin lääkärit yltävät korkeakoulutetuista samoille palkoille kuin putkimiehet tai muurarit tai paperi tai metallimiehet.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta voisko joku kertoa mulle mikä on YLLÄTTÄVÄ LASKU joka postiluukusta tupsahtaa? Mä ainakin tiedän mitä vakuutuksia olen ottanut, lehtiä tilannut ja tv-lupakin tulee tasan puolivuosittain. + kaikki muut juoksevat laskut, tulee aina säännöllisin väliajoin. Eivät yllätä ainakaan minua!

Kumma juttu: Kun rahatilanne oli suht heikko niin jostain kumman syystä sitä vaan pärjäsi ja vielä vähemmälläkin olisi pakon edessä toimeen tullut.
Kun rahatilanne sai kohennusta esim. kesätöiden merkeissä niin silti mulla ainakaan ei mitään jäänyt säästöön. Silloin tuli ostettua sellaisia "pitkäkestoisia" asioita mitkä eivät kuitenkaan ole turhia (huonekaluja, kodin tarvikkeita).
Ja mun kohtaloksi on jo useasti koitunut se, että jos meinaat saada tilille jemmaan muutaman satasen niin PUM ja auto hajoaa --> huoltoon. Mutta onneksi on hajonnut silloin kun on ollut rahaa! Olenkin tullut siihen johtopäätökseen, että jos ylimääräistä tuntuu jossain kohtaa löytyvän niin mun on parempi lyhentää saman tien vaikka opintolainaa koska muuten ne rahat vain häviäisivät mystisesti johonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja iiiik:
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta voisko joku kertoa mulle mikä on YLLÄTTÄVÄ LASKU joka postiluukusta tupsahtaa? Mä ainakin tiedän mitä vakuutuksia olen ottanut, lehtiä tilannut ja tv-lupakin tulee tasan puolivuosittain. + kaikki muut juoksevat laskut, tulee aina säännöllisin väliajoin. Eivät yllätä ainakaan minua!

No tätä muuten sopii ihmetellä. Ei minullekaan ole vielä naapurit yllättäen lyöneet käteen omia laskujaan.

Yllättävä voi olla esim jos jääkaappi hajoaa, hella hajoaa... Molemmat aika välttämättömiä kotona. Tai autosta vaihdelaatikko hajoaa... Tai kaatuu ja joutuu sairaalaan. Tietty suurimmalla osalla on itselle tapaturma- ja/tai sairausvakuutus, mut köyhillä ei välttämättä ole

Kyllä varmaan yksittäisissä tapauksissa voi näin olla, mutta noin keskimäärin on minusta hölmöä väittää, että duunareilla olisi korkeammat palkat. Vai haluaisitko kertoa minulle duunarialasta, jossa keskimääräinen palkka on 5000 euroa/kk ja se tulee ns. päivätyötä tekemällä 8 h päivässä.

Ja kaikki lehdissä (varsinkin otsikkotasolla) kirjoitettuhan on jumalan tosi. pientä kriittisyyttä, kiitos (joka sekin tulee ilmaiseksi koulutuksen myötä).

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Mutta tosiaan, toivon sydämestäni joka päivä, että postiluukusta ei ole tippunut mitään yllättävää joka kaataisi talouteni ja joutuisin sumplimaan laskujen maksua ja siirtelemään eräpäiviä ja juoksemaan sossun luukulla.

Anteeksi tyhmyyteni - millaisissa tilanteissa postilaatikosta tippuu yllättäviä laskuja? Multa ainakin laskutetaan tasan ne asiat jotka oon tilannut.
Sairastelu voi toki joskus kaataa talouden, mutta ei nekään laskut postilaatikkoon tippuessaan enää yllättäviä ole...

Jos vaikka jääkaappi, pesukone tai auto kosahtaa. No ilman pesukonettakin kyllä pärjää, mutta esim jääkaappi tai liesi ja joillekin auto ovat melko välttämättömiä saada kuntoon tai kokonaan uudet.

Toisaalta. Duunarit valmistuu amiksesta parikymppisenä heti työelämään ja korkeammasti koulustetut kymmenen vuotta myöhemmin. Ja esim. se duunari on ottanut asuntolainan kakskymppisenä ja on se melkein jo maksanut, kun se korkeasti koulutettu edes alkaa haaveilemaan omasta asunnosta. Tätä olen miettinyt usein. :D

Ja loppujenlopuksi muuten, kyllä monet duunarit tienaa paremmin, kuin korkeasti koulutetut! Oikeasti! Putkimiehet ja sähkömiehet!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Toisaalta. Duunarit valmistuu amiksesta parikymppisenä heti työelämään ja korkeammasti koulustetut kymmenen vuotta myöhemmin. Ja esim. se duunari on ottanut asuntolainan kakskymppisenä ja on se melkein jo maksanut, kun se korkeasti koulutettu edes alkaa haaveilemaan omasta asunnosta. Tätä olen miettinyt usein. :D

Ja loppujenlopuksi muuten, kyllä monet duunarit tienaa paremmin, kuin korkeasti koulutetut! Oikeasti! Putkimiehet ja sähkömiehet!

Tuo on eri asia että tienaa pidempään kuin se, että on korkeammat tulot.
Se on ihan ymmärrettävää.

Mikä muuten mahtaa olla sähkömiehen tai putkimiehen keskimääräinen palkka?

Mä olen korkesti koulutettu mutta luultavasti joudun aloittamaan ihan duunaritasolta ja etenemismahdollisuudet on vuosien ja kokemuksen myötä luultavasti samat kuin vähemmän koulutetuilla :headwall:
Olisko kannattanut katsoa palkkataulukoita alaa valitessa :headwall: :headwall: :headwall:

Keskipalkkaa en tiedä, mutta sähkömies sukulaiseni tienaa paremmin kuin korkeassa asemassa oleva anoppinsa.

Noiden duunareiden palkkoihin vaikuttaa paljon myös esim. urakkapalkat. Niistähän saa kivasti, mutta paljon sitten joutuu töitä tekemäänkin.

Keskipalkkaa en tiedä, mutta sähkömies sukulaiseni tienaa paremmin kuin korkeassa asemassa oleva anoppinsa.

Noiden duunareiden palkkoihin vaikuttaa paljon myös esim. urakkapalkat. Niistähän saa kivasti, mutta paljon sitten joutuu töitä tekemäänkin.

Niinpä, mutta noissa esimerkeissäsi on jälleen kerran kyse yksittäistapauksista, ei koko alasta. Sitä en kiellä, etteikö sähkö- ja putkimiehillä olisi hyvät palkat.

Ja ero syntynee juuri tuossa, että saadakseen kovan palkan pitää tehdä pitkää päivää urakalla. Tosin ei se työaika akateemisella hyvässä asemassakaan olevalla usein jää siihen 8 tuntiin päivä. Useimmiten kuitenkin.

Tuli muuten vielä sellainen asia mieleen, että miten ihmeessä tiedät, mitä sukulaisesi tienaavat? Minusta ihan absurdi ajatus. Itse en edes tiedä, paljonko mieheni tarkalleen ottaen tienaa enkä vanhempienikaan tuloja tiedä. Eikä kyllä kiinnostakaan...

Kun ne tilanteet muuttuvat, voipi esim. jäädä yllättäen työttömäksi tai vaikkapa sairastua ja heti kyllä näkyy elämisessä.

Tilanteet tosiaan muuttuvat. Itsellä on aina vararahasto ja tililläkin pitää olla tietty summa jota ei voi alittaa. MUTTA, juuri silmälääkäristä palanneena voin sanoa, että tiukkaa tulee tekemään seuraavat pari kuukautta rahan kanssa. Sain melko tylyn tuomion näön kanssa joka johtuu harvinaisesta "sairaudesta" joten uudet silmälasit maksavat erikoislinssien kanssa aika monen kuukauden palkan verran. Joten säästöt meni että heilahti, eikä siis riittänyt.

Eli ei se pennien laskeminen aina "tuhlaavaisuudesta" johdu.

tuohon vain nopeana kommenttina Greipille:
meillä ei edes kavereiden tai sukulaistenkaan kesken palkat ole mitenkään salassapidettäviä asioita tai muutenkaan tabuja. Ei niillä kerskuta mutta kyllä niistä voidaan puhua mitä kukin tienaa tai onnitella toista palkankorotuksen johdosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä:
Kun ne tilanteet muuttuvat, voipi esim. jäädä yllättäen työttömäksi tai vaikkapa sairastua ja heti kyllä näkyy elämisessä.

Tilanteet tosiaan muuttuvat. Itsellä on aina vararahasto ja tililläkin pitää olla tietty summa jota ei voi alittaa. MUTTA, juuri silmälääkäristä palanneena voin sanoa, että tiukkaa tulee tekemään seuraavat pari kuukautta rahan kanssa. Sain melko tylyn tuomion näön kanssa joka johtuu harvinaisesta "sairaudesta" joten uudet silmälasit maksavat erikoislinssien kanssa aika monen kuukauden palkan verran. Joten säästöt meni että heilahti, eikä siis riittänyt.

Eli ei se pennien laskeminen aina "tuhlaavaisuudesta" johdu.

Siis miten niin ei voi alittaa? Mistä sä sitten ne _oikeat yllätykset_ maksat?

Niinpä, mutta noissa esimerkeissäsi on jälleen kerran kyse yksittäistapauksista, ei koko alasta. Sitä en kiellä, etteikö sähkö- ja putkimiehillä olisi hyvät palkat.

Ja ero syntynee juuri tuossa, että saadakseen kovan palkan pitää tehdä pitkää päivää urakalla. Tosin ei se työaika akateemisella hyvässä asemassakaan olevalla usein jää siihen 8 tuntiin päivä. Useimmiten kuitenkin.

Pitää myös huomioida, että dipparit, lääkärit ja juristit muodostaa yliopistotutkinnoista vain murto-osan. Loput onkin enemmän - vähemmän 70- ja 80 -luvun julkisen sektorin tarpeisiin suunniteltu eli nykyisin töitä ei heille juuri ole ja palkat on pers*estä. Opettajat ja kunnan/valtion virkamiehet saa järestään alle 2500 bruttona ensimmäiset 10 vuotta. Ja kun ottaa huomioon pitkän opiskeluajan amikseen verrattuna, niin sitten alkaa olla jo toinen jalka haudassa eikä paljon taloja rakennella ym.. Kyllä otti takaraivoon nuo tehyn korotukset, joihin ei yli 200 ov:a yliopistossa riitä lähellekkään.

Yhteistyössä