Miten täällä ollaan niin huonoja raha-asioissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja iiiik:
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta voisko joku kertoa mulle mikä on YLLÄTTÄVÄ LASKU joka postiluukusta tupsahtaa? Mä ainakin tiedän mitä vakuutuksia olen ottanut, lehtiä tilannut ja tv-lupakin tulee tasan puolivuosittain. + kaikki muut juoksevat laskut, tulee aina säännöllisin väliajoin. Eivät yllätä ainakaan minua!

En lukenu koko ketjua, mutta yllättävä lasku tuli minulle kun mummu kuoli. Piti maksaa mummon hoitokuluja vanhainkodista sekä mummolan kuluja. Onneksi kyllä oli muutama satanen jemmassa pahan päivän varalle.

Miksi sinä jouduit ne maksamaan? Eikö mummolla ollut säästöjä? Ja jos ei ole, niin eikö yhteiskunta maksa hoitokulut?

En ole ketjua lukenut, mutta luulisin että tässä on melkoista vääristymää. Ap, ajattele, jos jokainen ilmottaisi palstalla jokaisen maksetun laskun, ja rauhassa tehdyn kauppareissun, tulisi varmaan tunne että kylläpä palstalaiset hoitavat hyvin raha-asiansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta voisko joku kertoa mulle mikä on YLLÄTTÄVÄ LASKU joka postiluukusta tupsahtaa? Mä ainakin tiedän mitä vakuutuksia olen ottanut, lehtiä tilannut ja tv-lupakin tulee tasan puolivuosittain. + kaikki muut juoksevat laskut, tulee aina säännöllisin väliajoin. Eivät yllätä ainakaan minua!

En lukenu koko ketjua, mutta yllättävä lasku tuli minulle kun mummu kuoli. Piti maksaa mummon hoitokuluja vanhainkodista sekä mummolan kuluja. Onneksi kyllä oli muutama satanen jemmassa pahan päivän varalle.

Miksi sinä jouduit ne maksamaan? Eikö mummolla ollut säästöjä? Ja jos ei ole, niin eikö yhteiskunta maksa hoitokulut?

Siksi jouduin maksamaan kun perintöä oli, mutta se oli kiinteässä omaisuudessa (mummola ja läntti pikkuinen metsää). Olen perijänä isäni kuoleman jälkeen. Maksettiin porukassa mummon kahden lapsen kanssa eli perikunnan kans.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesulayrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
[ Työssäolevalla tulee matkakuluja, ( työvaatekuluja) enemmän.

noi saa vähentää verotuksessa!

Juuri näin. Ja työmatkalla voi käydä asioilla, niin ei tarvitse erikseen lähteä[/quote

ei se sillä hetkellä auta, työnteo ei kannata jos ei tulot ole HUOMATTAVASTI suuremmat,300e ei ole riitävä, koska se vaikuttaa myös sitten asumistukeen,hotitomaksuihi esim. silloin kunämä vähennetään KSTEEN JÄÄ VÄHEMMÄN kuin työttömänä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Oon huomannut, että täällä palstalla on tosi useasti joku, joka valittaa, ettei ole rahaa ruokaan ja elämiseen. Ja ollaan sossun asiakkaina, ikäänkuin se olis ihan normaali elämäntilanne.
Sori nyt vaan, mutta minua kummastuttaa. Oon ollut kotona kotiäitinä lähes aina ja lapsia on monta. Mieskin on rakennusalalla, eli ei mikään huipputienari ja silti ollaan aina tultu toimeen!! Ikinä ei ole tarvinnut ajatella sossuun menemistä.
Talo ollaan rakennettu muutama vuosi sitten ja meillä on kaks autoa.
En vaan tiedä, että onko se nuorempien juttu nykyään, ettei raha-asioitaan osata hoitaa vai mistä moinen johtuu. Itse olen kolmevitonen.
Saan varmaan palutetta, mutta kun kummastuttaa niin kummastuttaa. Miten esim. puhelinlaskuja voi kertyä niin kauheasti, että niitä ei voi maksaa!!? Haloo... kannattaiskohan soitella niin paljon? Meillä kuuden kännykän laskut joka kk maksettavana..

No jos on rakennusalan ihmienn puolisona, niin silloinhan on nykyaikana automaattisesti rikas. Kun saa itselle puolta halvemmalla talon ja rakennusalan ihmisillä valtavat palkat ja monet tekevät pimeästi töitä vielä lisäksi.

Ärsyttää tämä, että aina ollaan sanomassa, että ollaan "ihan perusduunareita" ja silti meillä on varaa. Tottakai duunareilla on rahaa milllä elostella. Valmistutaan nuorena (parikymppisenä) ja on isommat palkat kuin korkeakoulutetuilla, jotka valmistuvat pätkätöihin 10 vuotta myöhemmin.

Jos teillä menee hyvin taloudellisesti, niin ei kaikki muut ole niin hyväpalkkaisia ja rikkaita kuin te. Tottakai duunareilla on rahaa.

Ei se onneksi ihan noinkaan mene että duunarit tienaavat paremmin kuin korkeasti koulutetut. Muutenhan koko hommassa ei olisi mitään järkeä, siis kouluttautumisessa.

Veikkaanpa, ettei monikaan duunari ansaitse 4000-5000 euroa/kk mikä on taas esim. DI:lle, lääkärille, juristille tms. ihan normaali palkka ja monille pienikin sellainen.

Kyllä se menee juuri niin. Vasta oli sanomalehdessä tilastoja, ja isot otsikot, että duunari tienaa enemmän kuin korkeakoulutettu.

Kyllä varmaan yksittäisissä tapauksissa voi näin olla, mutta noin keskimäärin on minusta hölmöä väittää, että duunareilla olisi korkeammat palkat. Vai haluaisitko kertoa minulle duunarialasta, jossa keskimääräinen palkka on 5000 euroa/kk ja se tulee ns. päivätyötä tekemällä 8 h päivässä.

Ja kaikki lehdissä (varsinkin otsikkotasolla) kirjoitettuhan on jumalan tosi. pientä kriittisyyttä, kiitos (joka sekin tulee ilmaiseksi koulutuksen myötä).

Haluaisitko kertoa minulle korkeakoulutusta vaativan alan, jossa palkka on yli 5000 (muu kuin lääkäri)?
Sanomalehdissä luki, että duunarit tienaavat keskimäärin enemämn. Ei mitään jossittelua. Rikkaita SUOMESSA ovat duunarit. Muualla tietysti korkeakoulutettujen kesipalkka on kaksinkertainen.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesulayrittäjä:
[ Työssäolevalla tulee matkakuluja, ( työvaatekuluja) enemmän.

noi saa vähentää verotuksessa!

Juuri näin. Ja työmatkalla voi käydä asioilla, niin ei tarvitse erikseen lähteä

ei aina voi, jos työajat eivät sovi virka-aikoihin.

No, yllättävä meno voi tulla vaikka siitä, että joku laite tai vastaava (auto) hajoaa ja pitää ostaa uusi/korjauttaa.
Sairastuessakin voi tulla yllättäviä menoja; sairaalalaskuja, ja lääkekuluja ja tulonmenetystä.
Mitä vaan voi sattua, kaikkeen ei millään voi varautua, ellei sitten ole miljonääri.

Oon huomannut, että täällä palstalla on tosi useasti joku, joka valittaa, ettei ole rahaa ruokaan ja elämiseen. Ja ollaan sossun asiakkaina, ikäänkuin se olis ihan normaali elämäntilanne.
Sori nyt vaan, mutta minua kummastuttaa. Oon ollut kotona kotiäitinä lähes aina ja lapsia on monta. Mieskin on rakennusalalla, eli ei mikään huipputienari ja silti ollaan aina tultu toimeen!! Ikinä ei ole tarvinnut ajatella sossuun menemistä.
En vaan tiedä, että onko se nuorempien juttu nykyään, ettei raha-asioitaan osata hoitaa vai mistä moinen johtuu. Itse olen kolmevitonen.
Saan varmaan palutetta, mutta kun kummastuttaa niin kummastuttaa. Miten esim. puhelinlaskuja voi kertyä niin kauheasti, että niitä ei voi maksaa!!? Haloo... kannattaiskohan soitella niin paljon? Meillä kuuden kännykän laskut joka kk maksettavana..

No mitenkähän? Eihän näiltä tämän palstan vakimammoilta voi odottaa et osaisivat hoitaa raha-asioitaan. Hyvä että ehtivät lapsensa hoitaa palstailun lomassa!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mikä muuten mahtaa olla sähkömiehen tai putkimiehen keskimääräinen palkka?

Mun tietämät sähkömiehet saa jotain 11eur/h, ei mun mielestä mikään älyttömän hyvä palkka kuitenkaan..

tuohan on hyvä ku esim kokin palkka ilman lisiä on noin 9.65 ja varmasti tekeeraskaanpaa työtä. siiivoojall taitta ola just ja just 8e ja iheidänki pitää elää. siksi juuri miehet eivät näihin ammatteihin ala, kun niistä ei makseta mtään siihen työn raskauteen nähden

Ei se ole hyvä palkka, eikä ole kokilla tai siivoojillakaan (tosin sitä ei kukaan väitäkään).. Jokaisessa työssä on omat haasteensa, ei voi väittää että kokki tekee raskaampaa työtä kuin sähkömies jne, sekin riippuu työpaikasta ja työnkuvasta.

Kyllä yksityisellä sektorilla toimivat korkeasti koulutetut ansaitsevat reilusti paremmin, kuin ammatillisen koulutuksen saaneet. Arkkitehdin keskituntipalkka on n.100e plus ALV.

Onhan se jo tutkittu juttu, yli varojensa elävien määrä on nousussa. Varakkaalta näyttäminen on monille tärkeää, ja sitten hankintoja tehdään luotolla.

Siksi jouduin maksamaan kun perintöä oli, mutta se oli kiinteässä omaisuudessa (mummola ja läntti pikkuinen metsää). Olen perijänä isäni kuoleman jälkeen. Maksettiin porukassa mummon kahden lapsen kanssa eli perikunnan kans.

ja mulle tuli siskon kanssa kuollen äidin veromätkyt puoliksi maksettavaksi. oneksi ei senäitään minun ei tarvinnut äitini hautajaiskuluja maksaa.

ja myös oman lapseni hautajaiskulut olivat meno, jota en osanut odotaa......

No jos on rakennusalan ihmienn puolisona, niin silloinhan on nykyaikana automaattisesti rikas. Kun saa itselle puolta halvemmalla talon ja rakennusalan ihmisillä valtavat palkat ja monet tekevät pimeästi töitä vielä lisäksi.

Ärsyttää tämä, että aina ollaan sanomassa, että ollaan "ihan perusduunareita" ja silti meillä on varaa. Tottakai duunareilla on rahaa milllä elostella. Valmistutaan nuorena (parikymppisenä) ja on isommat palkat kuin korkeakoulutetuilla, jotka valmistuvat pätkätöihin 10 vuotta myöhemmin.

Jos teillä menee hyvin taloudellisesti, niin ei kaikki muut ole niin hyväpalkkaisia ja rikkaita kuin te. Tottakai duunareilla on rahaa.

Ei se onneksi ihan noinkaan mene että duunarit tienaavat paremmin kuin korkeasti koulutetut. Muutenhan koko hommassa ei olisi mitään järkeä, siis kouluttautumisessa.

Veikkaanpa, ettei monikaan duunari ansaitse 4000-5000 euroa/kk mikä on taas esim. DI:lle, lääkärille, juristille tms. ihan normaali palkka ja monille pienikin sellainen.

Kyllä se menee juuri niin. Vasta oli sanomalehdessä tilastoja, ja isot otsikot, että duunari tienaa enemmän kuin korkeakoulutettu.

Kyllä varmaan yksittäisissä tapauksissa voi näin olla, mutta noin keskimäärin on minusta hölmöä väittää, että duunareilla olisi korkeammat palkat. Vai haluaisitko kertoa minulle duunarialasta, jossa keskimääräinen palkka on 5000 euroa/kk ja se tulee ns. päivätyötä tekemällä 8 h päivässä.

Ja kaikki lehdissä (varsinkin otsikkotasolla) kirjoitettuhan on jumalan tosi. pientä kriittisyyttä, kiitos (joka sekin tulee ilmaiseksi koulutuksen myötä).

Haluaisitko kertoa minulle korkeakoulutusta vaativan alan, jossa palkka on yli 5000 (muu kuin lääkäri)?
Sanomalehdissä luki, että duunarit tienaavat keskimäärin enemämn. Ei mitään jossittelua. Rikkaita SUOMESSA ovat duunarit. Muualla tietysti korkeakoulutettujen kesipalkka on kaksinkertainen.

Toinen sellainen on juristi. En myöskään tunne montaakaan DI:tä (suunnittelu- ja myyntipuolella), joka liikahtaisi alle tuon. Toimitus- ja talousjohtaja kaupalliselta puolelta. Viestintäpäällikkö/-johtaja jossain vähänkin isommassa talossa. Onhan noita.

Mun tietämät sähkömiehet saa jotain 11eur/h, ei mun mielestä mikään älyttömän hyvä palkka kuitenkaan..

tuohan on hyvä ku esim kokin palkka ilman lisiä on noin 9.65 ja varmasti tekeeraskaanpaa työtä. siiivoojall taitta ola just ja just 8e ja iheidänki pitää elää. siksi juuri miehet eivät näihin ammatteihin ala, kun niistä ei makseta mtään siihen työn raskauteen nähden

Ei se ole hyvä palkka, eikä ole kokilla tai siivoojillakaan (tosin sitä ei kukaan väitäkään).. Jokaisessa työssä on omat haasteensa, ei voi väittää että kokki tekee raskaampaa työtä kuin sähkömies jne, sekin riippuu työpaikasta ja työnkuvasta.

huomaa ettetole ollut RAVINTOLAN KEITTIÖLLÄ TÖISSÄ.
vai se joka sillä on ollut töissä ollut voi tietää mitä se on.

Itseasiassa olen ravintolakokki ammatiltani, ja tiedän mitä se on. :) Mutta olen myös ollut sähkömiehen kanssa yhdessä ja tiedän mitä sekin on.. Mutta tämä nyt menee ihan ohi aiheen..

Se on ainakin hyvä että sinä olet ollut tehtaassa sähkömiehenä, siirtelemässä älyttömän painavia moottoreita ja konttaamassa oljyn ja lian keskellä sähkökaapeleiden kanssa, että on jotain vertauskohtia työn raskaudesta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Avainsana näissä asioissa on etukäteen varautuminen. Ei pidä elää niin, että esim. sairastuminen kaataa koko perheen talouden.

Näin juuri. Aina pitää jäädä jonkun verran sukan varteen säästöön, eikä elää kädestä suuhun. Eikä etenkään toisten kädestä, kuten Karalahti... ;)

helpommin sanottu ku tehty. Meille on kans käynyt niin kuin useille muillekin: tuli liian iso lasku, maksettiin erissä, ei jäänyt sukan varteen, tulikin yllättäen toinen iso lasku ja sitten lainattiinkin toisilta ja sitten ei enää ollut mitään mahiksia säästämiseen. ja siinä kierteessä edelleen ollaan.

[
Mutta esim. sähköasentajan työ voi olla ihan hengenvaarallistakin!
Miksi sun pitää yrittää saada muiden työt näyttämään ihan helpoilta ja vähäpätöisiltä ja sun ammattis vain on raskasta ja vastuullista?
Kokkeja ja ravintoloita/keittiöitäkin on monenlaisia. Se, että sä olet kokki, ei tarkoita sitä, että sä tietäisit ko. ammatista ja muistakin kokeista kaiken.

Kyllä 5000e (peruspalkka+bonarit+ylityöt, ennen veroja) on mahdollista hieman kokeneemmalle immeiselle esim IT alalle (olkoon insinööri, DI, lakimies, kauppatieteen kannattaja) tai myynnin&markkinoinnin puolella (ei siis rivimyyjä...) . Alkupalkkahan tuo ei todellakaan ole. Mutta kyllä sellainen 30-35v voi tota jo tienata kevyesti. Minä tienaankin sen, vaikka olenkin kollegoihini nähden palkkakuopassa.

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että duunarit jyrää - tekevät niin helvetillisiä päiviä.

Mun viimoisin tuntipalkkani siivoojanan oli 8.06 euroa tekee n. 1200 erkkiä kuussa. Verojen jälkeen siitä jäi 900 euroa ja sitten siitä miinus lapsen hoitokulut ja bensat. Elikkäs kuussa jäi n. 600 euroa ruokaan + lapsilisä muihn juokseviin lapsen kuluihin.

Nyt kotihoidontuella mä saan Kelalta n. 500 euroa + 2 lapsen lapsilisät.

Mulle jää melkein saman verran käteen nyt kuin töissä ollessa.

Ironista eikö?

Ja se kaikki mikä tulee myös menee...

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Mun viimoisin tuntipalkkani siivoojanan oli 8.06 euroa tekee n. 1200 erkkiä kuussa. Verojen jälkeen siitä jäi 900 euroa ja sitten siitä miinus lapsen hoitokulut ja bensat. Elikkäs kuussa jäi n. 600 euroa ruokaan + lapsilisä muihn juokseviin lapsen kuluihin.

Ironista eikö?

just näin tyhmää että työnteko ei kananta

esim. sairaalalasku on aika yllättävä. tiedät kyllä että olet ollut sairaalassa ja se tulee maksamaan, mutta ei siihen summaan parissa viikossa kerkeä valmistautumaan. Tai esim. kun maksat ajoneuvoveroa erissä ja kerran maksu viivästyy: sitten pitääkin maksaa koko vuoden maksut kerralla
:/

Todella mukavaa, että sinä pärjäät noin hienosti. Kuuletko aplodit kun oikein tarkennat kuuloa.
Mulla sama tilanne kun sulla, mutta en julista sitä täällä. Saahan sitä toki ihmetellä jos ihmetyttää.
Närkästys ja sellainen vaan paistaa niin herkästi läpi jos sellaista on.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:

Ironista eikö?

siivooja täälläkin,mut mie saan kotihoidon tukee vaan 300e,nyt kannattaa viikonlopputyöt ja lapset kummiski kotona.eli palkka ja kh tuki.

Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Tai esim. kun maksat ajoneuvoveroa erissä ja kerran maksu viivästyy: sitten pitääkin maksaa koko vuoden maksut kerralla
:/

Mutta sen maksun viivästyminen ei ilmeisesti ollut yllätys. Tai edes se ajoneuvovero vai ostitko auton ihan yllättäen? ;)

Yhteistyössä