Miten sitä jaksaa tätä arkea kun ei saada koskaan lastenhoitoapua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän molempien molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Sukulaisia ei juurikaan ole, jotka olis valmiita lapsia katsomaan. Melkein kaikilla ystävillä on omat menonsa ja muksunsa ja osa asuu kaukana.
Silti olen tämän lapsen halunnut tehdä, vaikka tiedän, että hoitoapu tulee olemaan kiven alla. Voi olla, että jossain vaiheessa en jaksakaan, mutta olen asennoitunut tähän asiaan niin, että tämä on meidän lapsi. Me ollaan tässä kiinni tyyliin 24/7 suurinpiirtein kouluikään asti.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon sitä mieltä,että pitäisi miettiä tarkkaan asioita,ennenkuin lapsia aletaan suunnitella ja miten monta lasta.
Ja näillä asioilla tarkoitan sitä parisuhdetta,omaa jaksamista ja sitä tukiverkostoa.Ei niitä lapsia pitäisi hankkia ainoastaan sen takia,että lapsia pitää olla

Olen harvinaisen samaa mieltä tästä asiasta!

Ja taas tässä puhuvat ne joilla mummot sun muut ryntää kilvan apuun!!Ei sitä nyt voi parisuhde voida hyvin jos IKINÄ ei olla kahden kesken!!Ei tosiaankaan.ei se hyvä parisuhde ole itsestäänselvyys,sen eteen täytyy tehdä töitä ja olla kahdenkin joskus!

meillä mies on periaatteessa viikot pois.käy syömässä ja nukkumassa.kolmen lapsen kanssa olen yksin,tällä haavaa teen remonttia taloon(mies ei osaa),viikonloppuna hoidetaan parisuhdetta olemalla lasten kanssa.joskus tehdään niin että laitetaan lapset nukkumaan yhdessä illalla ja saunotaan kahdestaan,katsotaan joku hyvä leffa.voidaan lakanoitakin pelmuuttaa.
minusta siihen ei tarvita lastenhoitajaa.kahden keskistä aikaa saadaan pari kertaa vuodessa vaikka mummulat on muutaman kilsan päässä.

8e/tunti ei ole paha hinta hoitajasta.jos ottaa kahdeksi tunniksi niin kerkeää tehdä vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vittu mitä pellejä:
Mä oon sitä mieltä,että pitäisi miettiä tarkkaan asioita,ennenkuin lapsia aletaan suunnitella ja miten monta lasta.
Ja näillä asioilla tarkoitan sitä parisuhdetta,omaa jaksamista ja sitä tukiverkostoa.Ei niitä lapsia pitäisi hankkia ainoastaan sen takia,että lapsia pitää olla

Auttoiko kyseinen kommentti alkuperäistä?
Olette te uskomattomia superäitejä!

Ei varmaankaan auttanut,mutta tosiaan sitä jaksamista pitäisi miettiä ennen kuin lapsia alkaa hommaamaan.
Monella varmasti sama tilanne,ettei ole sitä tukiverkostoa,eikä lapsenhoitoapua...ja moni ei sitä kaipaakkaan eikä varsinkaan valita!

Ja höpönhöpön!!Totta helvetissä jokainen kaipaa tukiverkostoa ja hengähdystaukoja,mutta ikävä tosiasia on että kaikilla sitä mahista ei ole! Ne jotka muuta väittää,joko valehtelevat tai koittavat päteä ja olla muita parempia,supermammoja!!

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:

Ei varmaankaan auttanut,mutta tosiaan sitä jaksamista pitäisi miettiä ennen kuin lapsia alkaa hommaamaan.
Monella varmasti sama tilanne,ettei ole sitä tukiverkostoa,eikä lapsenhoitoapua...ja moni ei sitä kaipaakkaan eikä varsinkaan valita!

Elämä voi yllättää.Voi tulla monikkoraskauksia,puoliso sairastuu,isovanhemmat muuttaa satojen kilometrien päähän,työttömyyttä.....
ja nää kaikki asiat pitää tietää jo ennen kuin lapsia alkaa tekemään?
Onko sulla oikeasti edes lapsia.

Juu elämä voi yllättää,mutta kyseisessä tapauksessahan ei ole tästä kyse,vaan normaalin arjen pyörittämisestä ja parisuhteenhoitamisesta.
Ja itselläni on kolme lasta!!

No mutta hei....sä oletkin superäiti.
Kun MINÄ pärjään,kun MINÄ jaksan....MINULLAKIN kolme lasta.
Pitäiskö sulle ojentaa mitali?

En ole mitallia vailla:)
Mutta mun on todellakin PAKKO pärjätä ja jaksaa!

Ihan satavarmasti sullekkin tulee se seinä vastaan vielä!!Toivottavasti saat paskaa niskaas täällä kun sitten tänne tulet itkemään tilannetta!Ihminen ei ole mikään superolento!

Meillä täysin sama tilanne! :hug:
Meillä lapset ovat 4.v. ja 1.v. eikä hoitajaa saada juuri koskaan, ehkä max.2x vuodessa.Ja tämä juuri näkyy parisuhteessamme.:( Aika kovat riidat on tullut riideltyä juuri tuon yhteisen ajan puuttuessa. Eikä tämä ole mitään vaöitusta siitä että "harmi kun on lapsia" tms., vaan ihan luonnollista kaipuuta hoitaa ja pitää huolta parisuhteesta!

Äitini asuu "hurjan" pitkällä:n.3 km:n päässä, mutta ei silti ole hoitanut esim. tyttöämme vuoden sisällä kertaakaan! Siskoni poikaa hän hoitaa lähes joka viikonloppu tai vähintään 3x/kk.

Meille olisi myös lastenhoitoapu enemmän kuin tarpeen ja harmittaa kun kaikki ehdottelevat ainoastaan MLL:n lastenhoitajia. --> Kokeilimme pari vuotta sitten ja järkytys oli suuri kun hoitaja tuli meille päissään omat kaljat mukanaan! Voitte olla varmoja ettei ko. paikasta hoitajaa enää meille hommata!! Tietystihän sitä voisi ajatella ettei kaikki hoitajat sellaisia ole, mutta minulle ainakin lapseni ovat niin tärkeitä että ajattelen vain heidän parastaan! :heart:

Mekin ollaan muuten kans Pk-seudulta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Olen useammallekin parille sanonut, että hoidan lapsia mielelläni. En koskaan ole lopulta hoitanut kuin yhden perheen lapsia. Ovatkohan tuttavani sitten olleet minuun pettyneitä? No, syy miksi en ole päässyt muihin perheisiin lapsenvahdiksi on se, etteivät he ole koskaan pyytäneet!

Luulen, että tuttavat pelkäävät jäävänsä kiitollisuuden velkaan tai sitä että heidän pitään vastavuoroisesti ottaa sinun lapsesi hoitoon. Monikaan ei kyllä raaski loppujen lopuksi antaa lapsiaan hoitoon vaikka ei ystävän taka-ajatuksia pohtisikaan.

Ja taas tässä puhuvat ne joilla mummot sun muut ryntää kilvan apuun!!Ei sitä nyt voi parisuhde voida hyvin jos IKINÄ ei olla kahden kesken!!Ei tosiaankaan.ei se hyvä parisuhde ole itsestäänselvyys,sen eteen täytyy tehdä töitä ja olla kahdenkin joskus!

No meillä ei ole mummot eikä sun muut ole koskaan rynnänneet kilvan apuun. Itse ollaan lapsi hoidettu. Suosittelen ajattelemaan järjen kanssa asioita myös perhesuunnittelussa. Välillä tuntuu että "minä haluuuun" on riittävä peruste. Sitten kun niitä lapsia on iso liuta niin sitten yhtä äkkiä "minä haluuun" taas jotain muuta (parisuhteen hoitoa tms). Kyllä lapsia VOI olla, niitä VOI itse hoitaa ja siinä samalla VOI samalla hoitaa jopa parisuhteensa!

Elämä voi yllättää.Voi tulla monikkoraskauksia,puoliso sairastuu,isovanhemmat muuttaa satojen kilometrien päähän,työttömyyttä.....
ja nää kaikki asiat pitää tietää jo ennen kuin lapsia alkaa tekemään?
Onko sulla oikeasti edes lapsia.

Juu elämä voi yllättää,mutta kyseisessä tapauksessahan ei ole tästä kyse,vaan normaalin arjen pyörittämisestä ja parisuhteenhoitamisesta.
Ja itselläni on kolme lasta!!

No mutta hei....sä oletkin superäiti.
Kun MINÄ pärjään,kun MINÄ jaksan....MINULLAKIN kolme lasta.
Pitäiskö sulle ojentaa mitali?

En ole mitallia vailla:)
Mutta mun on todellakin PAKKO pärjätä ja jaksaa!

Koko ajan jankutat omaa paremmuuttasi.

Jaa-a,milläköhän tavalla?
Tuskin olen ainoa äiti tälläkään palstalla,joka hoitaa itse lapsensa ja siinä sivussa parisuhteensa,eikä valita.
Pääseeköhän ne yh:t sitten helpommalla kun ei ole sitä parisuhdetta hoidettavana?

SIINÄ SIVUSSA PARISUHTEENSA..olipa kommentti.Nimenomaan sivussa...mutta kun tarpeeksi kauan siinä sivussa hoidetaan niin kyllä se kuihtuu.Eipä kohta riitäkkään pikaset nusasut ja halipusumuiskikset kerran kuukaudessa..Empä tiä,mutta luulen että nykyään erotaan aika paljon sen takia kun suhdetta ei hoideta(väsymys,ei ole yhteistä aikaa).Nykyään on joku ihme juttu menossa "mun on pakko pärjätä ilman lastenhoitoapua,tai olen luuseriäiti"-tyyliin..HALOO??!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Olen useammallekin parille sanonut, että hoidan lapsia mielelläni. En koskaan ole lopulta hoitanut kuin yhden perheen lapsia. Ovatkohan tuttavani sitten olleet minuun pettyneitä? No, syy miksi en ole päässyt muihin perheisiin lapsenvahdiksi on se, etteivät he ole koskaan pyytäneet!

Luulen, että tuttavat pelkäävät jäävänsä kiitollisuuden velkaan tai sitä että heidän pitään vastavuoroisesti ottaa sinun lapsesi hoitoon. Monikaan ei kyllä raaski loppujen lopuksi antaa lapsiaan hoitoon vaikka ei ystävän taka-ajatuksia pohtisikaan.

Ymmärrän kyllä. Mutta poistit tuosta lainauksesta sen olennaisen syyn, miksi kirjoitin noin. Eli ryhdyin pohtimaan Lumi-Marjan kommenttia siitä, että hän on pettynyt lastenhoitoapua lupailleisiin kavereihinsa. Tuli vaan mieleeni, että onkohan heitä tarpeeksi suoraan ja selvästi edes pyydetty?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kans:

No meillä ei ole mummot eikä sun muut ole koskaan rynnänneet kilvan apuun. Itse ollaan lapsi hoidettu. Suosittelen ajattelemaan järjen kanssa asioita myös perhesuunnittelussa. Välillä tuntuu että "minä haluuuun" on riittävä peruste. Sitten kun niitä lapsia on iso liuta niin sitten yhtä äkkiä "minä haluuun" taas jotain muuta (parisuhteen hoitoa tms). Kyllä lapsia VOI olla, niitä VOI itse hoitaa ja siinä samalla VOI samalla hoitaa jopa parisuhteensa!

AHHAA...LAPSI!! siis vain YKSI lapsi? Se selittiki jo.Taitaa olla viä aika pienikin.No,onnea ja menestystä,kyllä se tämä teillekkin eteen tulee vielä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meille olisi myös lastenhoitoapu enemmän kuin tarpeen ja harmittaa kun kaikki ehdottelevat ainoastaan MLL:n lastenhoitajia.......Tietystihän sitä voisi ajatella ettei kaikki hoitajat sellaisia ole, mutta minulle ainakin lapseni ovat niin tärkeitä että ajattelen vain heidän parastaan! :heart:

MLL:n hoitajia en ole käyttänyt, vaan "metsästänyt" työpaikan nuorista työllistetyistä tai tuttujen teineistä lastenhoitajan. Joku on käynyt montakin kertaa, joku vain kerran. Olen pyytänyt tutustumaan niin että en ole itse menossa minnekään ja maksanut tästä tutustumiskäynnistä varsinaisen lapsenvahtihomman yhteydessä. En minäkään uskaltaisi lapsiani vieraalle ihmiselle uskoa hoitoon.

Meillä yhteistä aikaa on iltaisin, kun lapset jo nukkuu.
Yhdessä käytiin ulkona viimeeksi viime vuoden heinäkuussa, ja sitä ennen edellisen vuoden heinäkuussa.
Ja silti väitän, että parisuhde on kunnossa. Paremmassa kunnossa kuin monella sellaisella, jolla on huomattavasti enemmän yhteistä aikaa miehensä kanssa. Nämä ovat osittain asennekysymyksiä, väittäisin.

ryhdyin pohtimaan Lumi-Marjan kommenttia siitä, että hän on pettynyt lastenhoitoapua lupailleisiin kavereihinsa. Tuli vaan mieleeni, että onkohan heitä tarpeeksi suoraan ja selvästi edes pyydetty?

Hyvä huomio! Tuo suoraan ja selvästi puhuminen on aika vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Yhdessä käytiin ulkona viimeeksi viime vuoden heinäkuussa, ja sitä ennen edellisen vuoden heinäkuussa.
Ja silti väitän, että parisuhde on kunnossa. Paremmassa kunnossa kuin monella sellaisella, jolla on huomattavasti enemmän yhteistä aikaa miehensä kanssa. Nämä ovat osittain asennekysymyksiä, väittäisin.

Meillä ainakin se iltaisin omaa aikaa ei onnistu,koska aina joku lapsista valvottaa.Nukkumaan minä pääsen yleensä yhden-kahden aikaan vasta. Eli on meitäkin joiden lapset eivät mene nukkumaan niinkuin kauniissa ja rohkeissa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kans:

AHHAA...LAPSI!! siis vain YKSI lapsi? Se selittiki jo.Taitaa olla viä aika pienikin.No,onnea ja menestystä,kyllä se tämä teillekkin eteen tulee vielä =)

Luit juuri oikein. Yksi lapsi. Sitähän minä juuri painotan, perhesuunnittelua! Lapsi on 13 vuotias. Ehkäpä lapsenhoito-ongelmat ovat ihan nurkan takana.

Meillä ainakin se iltaisin omaa aikaa ei onnistu,koska aina joku lapsista valvottaa.Nukkumaan minä pääsen yleensä yhden-kahden aikaan vasta. Eli on meitäkin joiden lapset eivät mene nukkumaan niinkuin kauniissa ja rohkeissa..

Oli meilläkin tuollainen aika, mutta ei se kauan kestä. Paitsi jos lapsia on useampi, kaikki vuoden välein tms syntyneitä...meillä on vaan nuo 4 v ja 2 v, ja enempää tuskin tulee ennen kun nuorempikin on eskarissa. Nimenomaan siitä syystä, että en halua itselleni suurempaa taakkaa mitä jaksan kantaa :|

Luit juuri oikein. Yksi lapsi. Sitähän minä juuri painotan, perhesuunnittelua! Lapsi on 13 vuotias. Ehkäpä lapsenhoito-ongelmat ovat ihan nurkan takana.[/quote]

Jotenkin en usko,mutta jos nyt aatellaan että on totta,niin kivat sulle =) Mutta et sä tosissas voi väittää että kaikkien pitäs max.hankkia yksi lapsi tai ei ollenkaan??! Ei herranjumala sentään =)

Kyllä tosiaan voi tulla yllätyksiä matkan varrella, ei voi sanoa (niin kuin joku aiemmin kirjoitti) että ehkä vain yksi ylläri iskee per perhe. Meillä ainakin monikkoraskaus (enemmän kuin kaksi kerralla), muutto kauas isovanhemmista, välirikko) ja voin sanoa, että elämä on mietittävä uudelleen kun tukiverkko on totaalisesti poissa!

Ja tottakai ap:llä on oikeus väsyä ja haluta yhteistä aikaa miehen kanssa. Ei lapsia jätetä tekemättä sen vuoksi, että ehkäpä myöhemmin väsyy!!! Rasittavia ihmisiä nämä, jotka vaahtoaa, että miettiikää etukäteen oletteko valmiit hoitamaan lapsenne!

Kuten sanottua, perustin kerhon hoitoringiksi pk-seutulaisille - kerho on salattu, mutta salasanan saa multa. Siellä on mahdollista keskustella lastenhoidosta yleensä tai sit kysellä tilapäishoitoapua tai tarjoutua hoitamaan. Kerhon jäsenyys ei ole velvoite yhtään mihinkään, vaan ideana on vaan yhdistää ihmisiä keskustelemaan salasanan suojissa. Saa siis osallistua toki muutkin kuin pk-seudulta kotoisin olevat.

Oli meilläkin tuollainen aika, mutta ei se kauan kestä. Paitsi jos lapsia on useampi, kaikki vuoden välein tms syntyneitä...meillä on vaan nuo 4 v ja 2 v, ja enempää tuskin tulee ennen kun nuorempikin on eskarissa. Nimenomaan siitä syystä, että en halua itselleni suurempaa taakkaa mitä jaksan kantaa :|

Niinpä,useampia joo.Ja kyllä meillä koululainenki välistä valvottaa ja autas kun ollaan kipeenä.kuukausi-kaksi menee helposti ennenkun tauti on häipynyt ja sitten onkin jo uus tauti kolkuttamassa =( mutta oma valinta näm ä lapset,mutta mua ihmetyttää silti nämä supermammat joiden mielestä ei saa väsyä ja varsinkaan olla lapsenvahtia vailla??!!

Yhden lapsen äidit ovat parhaita neuvomaan ja kommentoimaan! Kun ettei tiedä mitään elämästä kun lapsia on enemmän. Se on hiukan erilaista. Joskin myös rikasta kun on lapsilla sisaruksia :)

Yhteistyössä