Miten sinä muuttaisit työsuojelua/AY-asioita, vai muuttaisitko mitenkään?

Mä olen jossain asioissa AY-liikkeen puolella, joissain hallituksen.

Mä kiristäisin joitakin työsuojeluasioita.

Esim. työntekijä saa olla pomon piikkiin 9-10 päivää saikulla. Hulluutta. Mä laskisin palkallisten päivien määrää viiteen. Ei flunssan/mahataudin aktiivinen ja tartuttavin vaihe kestä YLEENSÄ sen enempää, ja isoimman tartutustyön on työntekijä tehnyt päivää ennen oireittensa alkamista.
Poikkeuksia on, on mulla ollut kuume joka on kestänyt yli viikon.
 
Sitten pakottaisin työttömät töihin. Eli jos on jossain työpaikka joka ei tarvitse koulutusta/erityisosaamista, niin sinne vaan, jos ei ole diagnoosit esteenä.
Vaikka se ei olisikaan omaa alaa eikä sen vierekkäistä alaa vastaavaa.

Kaikki työttömät, hienot medianomit, filosofian maisterit. sukupuolentutkijat, sihteerit jne. istuttamaan metsää, keräämään kaupungilla roskia, henkilökohtaiseksi avustajaksi. :)

Ja jos olisi motivaatiopulaa kun naiset joutuis miesten hommiin ja miehet naisten, niin jäätävä kampanja ja kouluihin opetussuunnitelmaan lause "kaikki työ on arvokasta".
 
vierailija
Mä olen jossain asioissa AY-liikkeen puolella, joissain hallituksen.

Mä kiristäisin joitakin työsuojeluasioita.

Esim. työntekijä saa olla pomon piikkiin 9-10 päivää saikulla. Hulluutta. Mä laskisin palkallisten päivien määrää viiteen.
Entä jos työntekijä on kipeytynyt töiden takia? Liikaa nostoja tai samaa liikettä? Entisessä työpaikassa melkein jokaisen ranteet oli leikattu...
 
vierailija
Echo ei oo tehnyt päivääkään ruumiillista työtä?
Echo on juttujensa perusteella hoitotyössä, johon hän ei ole parasta valioainesta.
Työsuojelusta muistui mieleeni ay-kokous aiheena työsuojelu.
Maastotöissä oli ollut mukana muistaakseni harjoittelija, joka kuoli työtehtävässä sähköiskuun. Syitä onnettomuuteen selvitettiin oliko perehdytys kunnollinen ja riittävä. Maailmassa on paljon töitä, joissa henkiriepu on jatkuvasti hiuskarvan varassa. Jopa tällä palstalla pyöriminen on mielenterveydelle kuluttavaa ja vaarallista. Ei kannata altistaa itseään pahatahtoisten kirjoittajien ilkeilyille.
Tehkää aina ilmoituksia valvojalle loukkaavista viesteistä.
 
Koko tämä saikkuasia on aika hankala ja ikävä. Perusteettomia saikkuja ottaa isossa kuvassa aika pieni osa työvoimasta, kun katsotaan kaikki palkansaajat. Mutta ikävällä tavalla saikut keskittyvät. Nousujohteisia työuria lakitoimistossa tekevät toimistoterot eivät ole koskaan perusteetta saikulla ja vaikka peruste olisikin, niin silti esittävät tervettä. Teollisuuden liukuhihnalla margariinia purkittavat tehdastyöläiset taas edustavat ehkä sitä toista äärilaitaa. Jos keskiviikkona kenkuttaa, niin kynnys jäädä kotiin on kohtalaisen pieni, maanantain kohmelosta ehkä puhumattakaan.

Kukaan ei halua oikeasti sairasta töihin, sillä hän on paitsi tuottamaton, usein toisetkin tartuttava ja pahimmillaan työturvallisuuden vaarantava. Mutta miten erotella motivaatiosaikuttajat ja aidosti sairastavat, kun ei sitä usein erota edes lääkäri. Lääkärinkin on käytännössä mahdotonta diagnosoida vaikkapa kiputiloja. Jos potilas sanoo selkään sattuvan, niin hyvin vaikeaa se on kiistää että ei varmaan muuten satu. Ainoa keino isossa kuvassa on koittaa vaikuttaa työntekijän omaan motivaatioon, että tämä ei haluaisi olla saikulla. Siihen kulmaan hallituksen ehdotus ensimmäisestä palkattomasta saikkupäivästä koittaa iskeä. Saikku siis aiheuttaa pienen kustannuksen työntekijälle.

Tuntuuko se sitten epäreilulta oikeasti sairaana olevasta työntekijästä? Tietenkin tuntuu. Vaikka maailmalla sairastaminen tapahtuukin useimmiten omaan piikkiin, ei siihen Suomessa ole totuttu. Koetaan ettei se ole työntekijän vika, mutta toisaalta eihän se ole työnantajankaan vika. Aiheuttaako ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus sitä, että etenkin pienipalkkaisissa ammateissa tullaan sairaana töihin? Varmasti aiheuttaa. Kohoaako sen takia riski työyhteisön muiden jäsenten sairastumiseen ja asiakassairastumisiin? Varmasti kohoaa.

Oikeistohallituksen linjauksista olen pitkälti samaa mieltä, mutta tässä saikkukysymyksessä tarkoitus on hyvä, mutta toteutus huono. Samaan tavoitteeseen tulisi pyrkiä muilla keinoilla kuin sillä, että lastentarhanavustaja hoitaa pieniä pilttejä noroviruksen kourissa. Mallia pitäisi siis muuttaa jotenkin. Esimerkiksi niin, että ensimmäinen sairaspäivä on palkaton, mikäli se on työntekijän vapaapäivää seuraava päivä. Tai että 4-5 ensimmäistä sairaspäivää kalenterivuodessa ovat palkallisia, minkä jälkeen niistä tulee jatkossa palkattomia, tai ne olisivat palkallisia mutta samalla vuosilomaa vastaavassa suhteessa vähentäviä (juten jenkeissä).
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Teollisuuden liukuhihnalla margariinia purkittavat tehdastyöläiset taas edustavat ehkä sitä toista äärilaitaa. Jos keskiviikkona kenkuttaa, niin kynnys jäädä kotiin on kohtalaisen pieni, maanantain kohmelosta ehkä puhumattakaan.
Alku oli hyvä, mutta sitten meni ikävästi omiin negatiivisiin stereotypioihin ja ajatus hukkui. Itse edustan sitä purkittavien tehdastyöläisten osastoa ja olin ensimmäista kertaa elämässäni sairauslomalla 38-vuotiaana. Eikä kyse ollut siitä, että olisin vasta silloin mennyt duuniin. Yhdessä vaiheessa työterveyshoitaja otti yhteyttä ja pakotti ylimääräiseen tarkastukseen kun minulla ei ollut historiaa ja se vaikutti omituiselta. Sitten seuraavan kerran olinkin useamman kuukauden sairauslomalla kun vammauduin työtapaturmassa. Luultavasti tulen sen seurauksena jäämään ennen aikojani eläkkeelle koska jossain vaiheessa kivut tulevat olemaan liikaa enkä enää pärjää. Ikää on sen verran ettei vakuutusyhtiö välttämättä enää viitsi kouluttaa uusiksi. Mutta siihen on joka tapauksessa vielä vuosia kun toistaiseksi selviän lääkityksen avulla työpäivistä.

Systeemiä muuttaisin sillä tavalla, että ammattiliiton jäsenyydestä tulisi pakollista kaikille liiton solmiman työehtosopimuksen alla työskenteleville ja samalla liittojen poliittiset kytkyt lakkautettaisiin. Liittoa on ihan turha ajatella mörkönä tai työelämän ulkopuolisena instanssina. Ne ovat kiinteä osa työelämää vähän niin kuin joku Trafi on kiinteä osa kuljetusalaa. Toki Trafi on viranomainen, mutta se on tässä tapauksessa vähän veteen piirretty se ero. Tavallisen työntekijän kannalta ammattiliitto on hyvin etäinen instanssi, joka lähinnä neuvottelee työehtosopimukset ja jolta voi kysyä apua työelämään liittyvissä asioissa.
 
vierailija
Mallia pitäisi siis muuttaa jotenkin. Esimerkiksi niin, että ensimmäinen sairaspäivä on palkaton, mikäli se on työntekijän vapaapäivää seuraava päivä. Tai että 4-5 ensimmäistä sairaspäivää kalenterivuodessa ovat palkallisia, minkä jälkeen niistä tulee jatkossa palkattomia, tai ne olisivat palkallisia mutta samalla vuosilomaa vastaavassa suhteessa vähentäviä (juten jenkeissä).
Tuo ensimmäinen kohta olisi sellainen, josta voisi varmasti löytyä helppo kompromissi.
 
Echo on juttujensa perusteella hoitotyössä, johon hän ei ole parasta valioainesta.
Työsuojelusta muistui mieleeni ay-kokous aiheena työsuojelu.
Maastotöissä oli ollut mukana muistaakseni harjoittelija, joka kuoli työtehtävässä sähköiskuun. Syitä onnettomuuteen selvitettiin oliko perehdytys kunnollinen ja riittävä. Maailmassa on paljon töitä, joissa henkiriepu on jatkuvasti hiuskarvan varassa. Jopa tällä palstalla pyöriminen on mielenterveydelle kuluttavaa ja vaarallista. Ei kannata altistaa itseään pahatahtoisten kirjoittajien ilkeilyille.
Tehkää aina ilmoituksia valvojalle loukkaavista viesteistä.
Ja taas huti, armas Alepa. En ole hoitotyössä.

Ja metsän istuttamisessa ei kuolla yleensä sähköiskuun. Tule ulos sieltä Helsinki-kopperosta ja Yliviikari-maailmastasi tänne landelle.
 
Koko tämä saikkuasia on aika hankala ja ikävä. Perusteettomia saikkuja ottaa isossa kuvassa aika pieni osa työvoimasta, kun katsotaan kaikki palkansaajat. Mutta ikävällä tavalla saikut keskittyvät. Nousujohteisia työuria lakitoimistossa tekevät toimistoterot eivät ole koskaan perusteetta saikulla ja vaikka peruste olisikin, niin silti esittävät tervettä. Teollisuuden liukuhihnalla margariinia purkittavat tehdastyöläiset taas edustavat ehkä sitä toista äärilaitaa. Jos keskiviikkona kenkuttaa, niin kynnys jäädä kotiin on kohtalaisen pieni, maanantain kohmelosta ehkä puhumattakaan.

Kukaan ei halua oikeasti sairasta töihin, sillä hän on paitsi tuottamaton, usein toisetkin tartuttava ja pahimmillaan työturvallisuuden vaarantava. Mutta miten erotella motivaatiosaikuttajat ja aidosti sairastavat, kun ei sitä usein erota edes lääkäri. Lääkärinkin on käytännössä mahdotonta diagnosoida vaikkapa kiputiloja. Jos potilas sanoo selkään sattuvan, niin hyvin vaikeaa se on kiistää että ei varmaan muuten satu. Ainoa keino isossa kuvassa on koittaa vaikuttaa työntekijän omaan motivaatioon, että tämä ei haluaisi olla saikulla. Siihen kulmaan hallituksen ehdotus ensimmäisestä palkattomasta saikkupäivästä koittaa iskeä. Saikku siis aiheuttaa pienen kustannuksen työntekijälle.

Tuntuuko se sitten epäreilulta oikeasti sairaana olevasta työntekijästä? Tietenkin tuntuu. Vaikka maailmalla sairastaminen tapahtuukin useimmiten omaan piikkiin, ei siihen Suomessa ole totuttu. Koetaan ettei se ole työntekijän vika, mutta toisaalta eihän se ole työnantajankaan vika. Aiheuttaako ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus sitä, että etenkin pienipalkkaisissa ammateissa tullaan sairaana töihin? Varmasti aiheuttaa. Kohoaako sen takia riski työyhteisön muiden jäsenten sairastumiseen ja asiakassairastumisiin? Varmasti kohoaa.

Oikeistohallituksen linjauksista olen pitkälti samaa mieltä, mutta tässä saikkukysymyksessä tarkoitus on hyvä, mutta toteutus huono. Samaan tavoitteeseen tulisi pyrkiä muilla keinoilla kuin sillä, että lastentarhanavustaja hoitaa pieniä pilttejä noroviruksen kourissa. Mallia pitäisi siis muuttaa jotenkin. Esimerkiksi niin, että ensimmäinen sairaspäivä on palkaton, mikäli se on työntekijän vapaapäivää seuraava päivä. Tai että 4-5 ensimmäistä sairaspäivää kalenterivuodessa ovat palkallisia, minkä jälkeen niistä tulee jatkossa palkattomia, tai ne olisivat palkallisia mutta samalla vuosilomaa vastaavassa suhteessa vähentäviä (juten jenkeissä).
Hyvää pohdintaa. Mulla on ollut työkavereina sellaisia jotka tulee pää kainalossa töihin, sekä myös ammattisaikuttajia.

Tuo että saikku vähentäis vuosilomaa voisi päteä pitkissä saikuissa. Tiedän että tää kuulostaa raa'alta, mutta ei se ole työnantajan kannalta reilua että jos Pirjo on jalan loukkaamisen takia 1 kk saikulla pomon maksamana, niin että saa vetää täyden kesäloman perään.

Eräs työkaveri oli kesällä 1 kk ihan oikeutetulla saikulla vakavasta syystä, mutta kun hän veti siihen perään 5 viikon kesäloman, niin ei se reilulta tuntunut.
 
vierailija
Omalla alalla työsuojeluasia on ihan oikeasti epäpätevät kollegat joilla ei alunperinkään ole ollut minkäänlaista pohjaa opiskella asioita mitä ihan oikeasti pitäisi osata ja siihen syynä useimmiten puuttuva kielitaito.
Ammatillisessa koulutuksessa olisi oltava ylioppilastutkintoa vastaavalla tavalla toteutettu kaikille yhteinen loppukoe joka on läpäistävä että valmistuu. Sama kaikille. Ei voi olla niin että epämääräisillä näyttötutkinnoilla saa pätevyyden tehtäviin osaamatta yhtään mitään, edes perusasioita.

ennen kun lähdetään kenenkään sairauslomia vatvomaan, pitäisi selvittää myös miksi niitä sairauslomia on ja katsoa perusteita uudelleen. Minun alallani sairauslomien suurin syy on infektiot (usein töistä saadut), tuki- ja liikuntaelinsairaudet (yleensä työn takia) ja työuupumus/burnout joka myös yleensä johtuu työn kuormituksesta. Näiden kaikkien yksi osatekijä on nimenomaan se, että osaamattomat kollegat eivät osaa huolehtia asianmukaisesti hygienia-asioista, eivät osaa asianmukaisia fyysistä kuormitusta vähentäviä työasentoja ja se, että osaamattomien takia työkuorma kasautuu pienelle osalle työntekijöistä kun näitä vapaamatkustajia on vaan liikaa
 
vierailija
Omalla alalla työsuojeluasia on ihan oikeasti epäpätevät kollegat joilla ei alunperinkään ole ollut minkäänlaista pohjaa opiskella asioita mitä ihan oikeasti pitäisi osata ja siihen syynä useimmiten puuttuva kielitaito.
Ammatillisessa koulutuksessa olisi oltava ylioppilastutkintoa vastaavalla tavalla toteutettu kaikille yhteinen loppukoe joka on läpäistävä että valmistuu. Sama kaikille. Ei voi olla niin että epämääräisillä näyttötutkinnoilla saa pätevyyden tehtäviin osaamatta yhtään mitään, edes perusasioita.

ennen kun lähdetään kenenkään sairauslomia vatvomaan, pitäisi selvittää myös miksi niitä sairauslomia on ja katsoa perusteita uudelleen. Minun alallani sairauslomien suurin syy on infektiot (usein töistä saadut), tuki- ja liikuntaelinsairaudet (yleensä työn takia) ja työuupumus/burnout joka myös yleensä johtuu työn kuormituksesta. Näiden kaikkien yksi osatekijä on nimenomaan se, että osaamattomat kollegat eivät osaa huolehtia asianmukaisesti hygienia-asioista, eivät osaa asianmukaisia fyysistä kuormitusta vähentäviä työasentoja ja se, että osaamattomien takia työkuorma kasautuu pienelle osalle työntekijöistä kun näitä vapaamatkustajia on vaan liikaa
Näinpä, ihmiset uupuu töissä ja yhä pahemmin kun porukkaa vähennetään mutta jäljellä olevat saa lähtijöiden työt vielä lisäksi. Tuo kieliongelma on oikeasti myös vaiettu ongelma työpaikoilla.
 
vierailija
Hyvää pohdintaa. Mulla on ollut työkavereina sellaisia jotka tulee pää kainalossa töihin, sekä myös ammattisaikuttajia.

Tuo että saikku vähentäis vuosilomaa voisi päteä pitkissä saikuissa. Tiedän että tää kuulostaa raa'alta, mutta ei se ole työnantajan kannalta reilua että jos Pirjo on jalan loukkaamisen takia 1 kk saikulla pomon maksamana, niin että saa vetää täyden kesäloman perään.

Eräs työkaveri oli kesällä 1 kk ihan oikeutetulla saikulla vakavasta syystä, mutta kun hän veti siihen perään 5 viikon kesäloman, niin ei se reilulta tuntunut.
No ei se reilulta tunnu siitäkään joka joutuu saikulla olemaan, ei se ole mitään oikeaa lomaa jolla voi tehdä kaikkea mitä normaalilla lomalla, eikä myöskää muitakaan normaaleja asioita.
 
vierailija
Ois paremminkin epäreilua, että menettäisi jo ansaitun loman sairastumisen vuoksi. Itse olen nyt ollut viikon pois töistä selän takia. Ei tätä lomaksi voi kutsua kun ei kunnolla pysty edes nukkumaan.
 

Yhteistyössä