Miten sinä muuttaisit työsuojelua/AY-asioita, vai muuttaisitko mitenkään?

Tässä karmea esimerkki siitä, miten voi käydä, kun alalle kouluttamaton tai vailla kokemusta alalta oleva ohjataan hakemaan työtä.

"ESPOOLAISEN pienen päiväkodin työntekijä on tuomittu ehdottomaan vankeuteen useista törkeistä lapsen seksuaalisista hyväksikäytöistä ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavien kuvien levittämisestä.


Uhrit olivat tekoaikaan 4–5-vuotiaita. Tuomittu mies muun muassa kosketteli ja puristeli heitä vaatteiden päältä ja itseään esimerkiksi päiväuniaikaan.

MIEHELLÄ ei ollut koulutusta tehtävään, vaan hän on työvoimaviranomaisten kehotuksesta työttömänä työnhakijana ohjattu hakemaa työtä päiväkodissa."



Hohhoijjaa. Eli sä allekirjoitat sen että jokainen työtön on pedari?
Oikeasti teidän työnpakoilijoiden puolustajien argumentit on surkuhupaisia välillä.
 
Mitä tällaiset työt ovat ja missä niitä on? Ja luuletko, että työnantaja on kiinnostunut ottamaan ns. hanttihommiin korkeasti koulutettua, joka mitä luultavammin kuitenkin etsii omaa koulutustaan vastaavaa työtä?

Kun aikanaan itse palasin ulkomailta tutkintotodistukset mukanani, hain aluksi ihan kaikenlaista työtä, ihan siivoustakin. Siivousfirmassa mulle sanottiin, että olen liian koulutettu siivoustyöhön eli juuri arvelivat, että haen kohta kuitenkin muualle. Kohta löysin kyllä töitä, en vielä oman alani, mutta sitten, kun mahdollisuus koulutusta vastaavaan työhön avautui, niin sille tielle lähdin.

Mutta siis periaatteessa voisin tehdä kaikenlaista muutakin, jos työtä tarvitsisin. Ongelma on se, mitä ne työnantajat haluavat JA ikä. Se on valitettavasti iso ongelma tässä maassa, kun vanhemmat ihmiset eivät työllisty työttömäksi jouduttuaan, vaikka olisi kokemusta ja osaamista vaikka kuinka.
Ainahan, joka työssä on ollut ja tulee olemaan se riski, että osa porukkaa jatkaa muualle.

Ja aina on lähestulkoon mikä tahansa työ parempi kuin kotona makoilu.

....Pitäisikö yhteiskunnan maksaa jollekin arkeologiopinnot/medianomiopinnot päättäneelle tuet seuraavien työttömyysvuosien ajalta, koska hän pitää itseään niin erinomaisena ettei muut alat kelpaa, kuin oman alan työt?

Ja mä tiedän että joillakin korkeakoulutetuilla aloilla hanttihommien tekeminen välissä huonontaa varsinaiseen työhön pääsyä, kun ei ole ollutkaan vain omaan ammattiin liittynyt nousujohteinen ura.
Mutta onko työttömyyspätkätkään niin mairittelevia CV:ssä?

Miksi, oi miksi pitää yhteiskunnan koskaan maksaa kotona makoilusta?
 
vierailija
Hohhoijjaa. Eli sä allekirjoitat sen että jokainen työtön on pedari?
Oikeasti teidän työnpakoilijoiden puolustajien argumentit on surkuhupaisia välillä.
Sulla meni nyt kaikki tässä väärin: en "allekirjoita" mitään tuollaista - missä sä sellaisen väitteen näit? Kyse oli siitä, miten PAHIMMILLAAN VOI KÄYDÄ, kun osaamattomia laitetaan johonkin työtehtävään. Eikö sun mielestäsi ole huolestuttavaa tällainen?

Toinen väite "teidän työpakoilijoiden" - en ole vailla työtä, olen yksinyrittäjä ja sen lisäksi olen tehnyt töitä about "aina", myös opintojen ohella.

Kummallista, että suhtauduit tähän näin kipakasti ja vielä väärin väittein.
 
Sulla meni nyt kaikki tässä väärin: en "allekirjoita" mitään tuollaista - missä sä sellaisen väitteen näit? Kyse oli siitä, miten PAHIMMILLAAN VOI KÄYDÄ, kun osaamattomia laitetaan johonkin työtehtävään. Eikö sun mielestäsi ole huolestuttavaa tällainen?

Toinen väite "teidän työpakoilijoiden" - en ole vailla työtä, olen yksinyrittäjä ja sen lisäksi olen tehnyt töitä about "aina", myös opintojen ohella.

Kummallista, että suhtauduit tähän näin kipakasti ja vielä väärin väittein.
Lue tarkemmin. Kirjoitin "teidän työnpakoilijoiden puolustelijoiden".

Juu ja pahimmillaan se päiväkotiin pakotettu on sarjakuristaja/Putinin vakooja mitälie....juu, niin siinä yleensä käy.
 
vierailija
Ainahan, joka työssä on ollut ja tulee olemaan se riski, että osa porukkaa jatkaa muualle.

Ja aina on lähestulkoon mikä tahansa työ parempi kuin kotona makoilu.

....Pitäisikö yhteiskunnan maksaa jollekin arkeologiopinnot/medianomiopinnot päättäneelle tuet seuraavien työttömyysvuosien ajalta, koska hän pitää itseään niin erinomaisena ettei muut alat kelpaa, kuin oman alan työt?

Ja mä tiedän että joillakin korkeakoulutetuilla aloilla hanttihommien tekeminen välissä huonontaa varsinaiseen työhön pääsyä, kun ei ole ollutkaan vain omaan ammattiin liittynyt nousujohteinen ura.
Mutta onko työttömyyspätkätkään niin mairittelevia CV:ssä?

Miksi, oi miksi pitää yhteiskunnan koskaan maksaa kotona makoilusta?
Olen samaa mieltä, että aina on parempi tehdä työtä, ja kuten tuossa yllä kirjoitin, niin itsekin ole näin tehnyt, aina ensimmäisistä kesätyöpaikoista lähtien. Mutta kun sitä työtä ei nyt vaan aina ihmisille löydy, ja niitä "makoilijoita" ei nyt taida oikeasti kovin paljon olla. Siihen pitää puuttua, ehdottomasti. En pidä reiluna sitä, ett yksinyrittäjänä saan välillä painaa työtä iltakymmeneen, eikä tulot ole mitenkään päätähuimaavat.

Valitettavasti yritykset eivät noin vain palkkaa ihmisiä tai sitten on näitä työkokeiluja tai mitä työllistämistoimia ne on, kun yritykset saavat näitä ihmisiä itselleen töihin joutumatta mitään maksamaan, heivaavat ulos ja ottavat seuraavan. Ei sekään ole reilua, koska ihmisiä ei oikeasti työllistetä.
 
vierailija
Lue tarkemmin. Kirjoitin "teidän työnpakoilijoiden puolustelijoiden".

Juu ja pahimmillaan se päiväkotiin pakotettu on sarjakuristaja/Putinin vakooja mitälie....juu, niin siinä yleensä käy.
Ok juu luin väärin mutta ei myöskään omalta osaltani pidä paikkansa, että mitenkään puolustelisin. Sanon vain, että eivät ne asiat niin helposti hoidu, sanomalla "minä pakottaisin" jne. Ja siks toisekseen, kyllä ihmisillä pitää olla oikeus saada kohtuullinen korvaus työpanoksestaan, koska sittenhän just tarvitaan näitä lisätukia, kun muuten ei pärjää.
 
Olen samaa mieltä, että aina on parempi tehdä työtä, ja kuten tuossa yllä kirjoitin, niin itsekin ole näin tehnyt, aina ensimmäisistä kesätyöpaikoista lähtien. Mutta kun sitä työtä ei nyt vaan aina ihmisille löydy, ja niitä "makoilijoita" ei nyt taida oikeasti kovin paljon olla. Siihen pitää puuttua, ehdottomasti. En pidä reiluna sitä, ett yksinyrittäjänä saan välillä painaa työtä iltakymmeneen, eikä tulot ole mitenkään päätähuimaavat.

Valitettavasti yritykset eivät noin vain palkkaa ihmisiä tai sitten on näitä työkokeiluja tai mitä työllistämistoimia ne on, kun yritykset saavat näitä ihmisiä itselleen töihin joutumatta mitään maksamaan, heivaavat ulos ja ottavat seuraavan. Ei sekään ole reilua, koska ihmisiä ei oikeasti työllistetä.
Niistä työllistämispätkistä tulee

-CV:hen täytettä
-kokemusta elämän eri aloilta
-ne joskus johtavat pidempiin töihin tai intoon opiskella sitä alaa
-ne suojelevat masennukselta ja syrjäytymiseltä.
 
Tässä karmea esimerkki siitä, miten voi käydä, kun alalle kouluttamaton tai vailla kokemusta alalta oleva ohjataan hakemaan työtä.

"ESPOOLAISEN pienen päiväkodin työntekijä on tuomittu ehdottomaan vankeuteen useista törkeistä lapsen seksuaalisista hyväksikäytöistä ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavien kuvien levittämisestä.


Uhrit olivat tekoaikaan 4–5-vuotiaita. Tuomittu mies muun muassa kosketteli ja puristeli heitä vaatteiden päältä ja itseään esimerkiksi päiväuniaikaan.

MIEHELLÄ ei ollut koulutusta tehtävään, vaan hän on työvoimaviranomaisten kehotuksesta työttömänä työnhakijana ohjattu hakemaa työtä päiväkodissa."



Miten hitossa joku uskaltaa laittaa kenet tahansa valvomaan TOISTEN LAPSIA!!!!!
Kyllä tuossa pitäis jo maalaisjärjenkin puskea pintaan!

Tai, noh, totta kai uskaltaa kun ei joudu vastuuseen itse päätöksistään!

Onko täällä enää muut kuin duunarit vastuussa yhtään mistään mistään!!?
 
Ok juu luin väärin mutta ei myöskään omalta osaltani pidä paikkansa, että mitenkään puolustelisin. Sanon vain, että eivät ne asiat niin helposti hoidu, sanomalla "minä pakottaisin" jne. Ja siks toisekseen, kyllä ihmisillä pitää olla oikeus saada kohtuullinen korvaus työpanoksestaan, koska sittenhän just tarvitaan näitä lisätukia, kun muuten ei pärjää.
No mä aina jauhan tätä: Mol.fi on täynnä henkiläkohtaisen avustajan töitä.

Ihan satavarmasti ainakin puolet työttömistä voisivat tehdä sitä sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden hoito ei vaadi hoitajakoulutusta.

Ai ei oo kivaa ja motivoivaa?
VOI KYYNEL. Hymy pyllyyn ja sen neliraajahalvaantuneen luo, mars mars.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Miten hitossa joku uskaltaa laittaa kenet tahansa valvomaan TOISTEN LAPSIA!!!!!
Kyllä tuossa pitäis jo maalaisjärjenkin puskea pintaan!

Tai, noh, totta kai uskaltaa kun ei joudu vastuuseen itse päätöksistään!

Onko täällä enää muut kuin duunarit vastuussa yhtään mistään mistään!!?
Ööö...sä siis aliarvioit työttömiä? Pidät niitä oletusarvoisesti rikollisina tai muuten psykopaatteina?

Ookei...mulla on käsitys että kun työttömiä niin yliymmärretään, että he ovat ymmärtämisen ja sympatian arvoisia = mukavia ja fiksuja ihmisiä, joilta vain puuttuu työ.
Eivät siis olekaan?
 
vierailija
Niistä työllistämispätkistä tulee

-CV:hen täytettä
-kokemusta elämän eri aloilta
-ne joskus johtavat pidempiin töihin tai intoon opiskella sitä alaa
-ne suojelevat masennukselta ja syrjäytymiseltä.
Olen samaa mieltä, mutta kun sitä työtä ei nyt aina vain ole saatavilla ja sitten tällaisia tapauksia. Ei tällaisia ihmisiä pidä niin sanotusti potkia päähän vaan tukea, jotta pääsisi takaisin töiden pariin.

"– Ei minulle ole paikkaa maailmassa.

Näin kuvaili yksi Hyvin sanotun köyhyyttä koskevan nettikyselyn vastaajista vaikeaa tilannettaan. Vastauksen takaa paljastuu 33-vuotias oululainen kolmen lapsen äiti Maria Kekkonen.

Hän perustelee toivottoman kuuloista kommenttiaan sillä, ettei ole riittävän sairas päästäkseen eläkkeelle, mutta ei myöskään riittävän terve ollakseen töissä. Virallisesti hän on työtön työnhakija, välillä myös sairauslomalla.

Kekkonen on ollut työttömänä reilut kolme vuotta. Vuosi 2020 oli käänteentekevä hänelle: hän hoiti kolmea alle 10-vuotiasta lasta, kävi töissä ja teki opinnäytetyötä. Koronarajoituksien vuoksi vanhin lapsista oli etäopetuksessa.

Lopulta arjen pyörittäminen kävi liian raskaaksi, ja seurauksena oli loppuunpalaminen. Taustalla on myös muita terveysongelmia, ja Yle on nähnyt niitä koskevat lääkärinlausunnot.

Vuoden 2021 alusta asti Kekkonen on elänyt yhteiskunnan tukien varassa."



 
Olen samaa mieltä, mutta kun sitä työtä ei nyt aina vain ole saatavilla ja sitten tällaisia tapauksia. Ei tällaisia ihmisiä pidä niin sanotusti potkia päähän vaan tukea, jotta pääsisi takaisin töiden pariin.

"– Ei minulle ole paikkaa maailmassa.

Näin kuvaili yksi Hyvin sanotun köyhyyttä koskevan nettikyselyn vastaajista vaikeaa tilannettaan. Vastauksen takaa paljastuu 33-vuotias oululainen kolmen lapsen äiti Maria Kekkonen.

Hän perustelee toivottoman kuuloista kommenttiaan sillä, ettei ole riittävän sairas päästäkseen eläkkeelle, mutta ei myöskään riittävän terve ollakseen töissä. Virallisesti hän on työtön työnhakija, välillä myös sairauslomalla.

Kekkonen on ollut työttömänä reilut kolme vuotta. Vuosi 2020 oli käänteentekevä hänelle: hän hoiti kolmea alle 10-vuotiasta lasta, kävi töissä ja teki opinnäytetyötä. Koronarajoituksien vuoksi vanhin lapsista oli etäopetuksessa.

Lopulta arjen pyörittäminen kävi liian raskaaksi, ja seurauksena oli loppuunpalaminen. Taustalla on myös muita terveysongelmia, ja Yle on nähnyt niitä koskevat lääkärinlausunnot.

Vuoden 2021 alusta asti Kekkonen on elänyt yhteiskunnan tukien varassa."



Sanoin jo ekoissa viesteissä, että jos ei diagnoosit ole esteenä? Tuolla ihmisellä on terveysongelmia?
 
vierailija
No mä aina jauhan tätä: Mol.fi on täynnä henkiläkohtaisen avustajan töitä.

Ihan satavarmasti ainakin puolet työttömistä voisivat tehdä sitä sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden hoito ei vaadi hoitajakoulutusta.

Ai ei oo kivaa ja motivoivaa?
VOI KYYNEL. Hymy pyllyyn ja sen neliraajahalvaantuneen luo, mars mars.
Oho, ai jopa puolet. Laitapas tähän vähän lukuja. Ja ei, kuka tahansa ei tuotakaan työtä voi tehdä. Oot ihan pöhkö.
 
vierailija
Sanoin jo ekoissa viesteissä, että jos ei diagnoosit ole esteenä? Tuolla ihmisellä on terveysongelmia?
Niin mutta kun etkö tajua, että monet ihmiset, joiden pitäisi päästä sairaseläkkeelle, eivät pääse, koska Kelan lääkäri sanoo ei, ja sitten taas eivät olekaan riittävän työkykyisiä, jotta kelpaisivat joihinkin töihin.

Tämä yhteiskunta alkaa olla aika kafkamaista.
 
Tietysti, tietysti mun pakottamismallissakin pitää kuunnella, että mitkä alat olis mieluisammat/vähiten kamalat, jos ei oman alan töitä saa.

Eli jos on työtön kiinteistöhuollon äijä, niin sitä en ihan ekana pakottais päiväkotiin, vaan hautausmaalle/puutarhahommiin/maatalouteen/rakennussiivoojaks jne.

Mutta jos ei mikään ala vedä, niin sitten päiväkotiin.
 
vierailija
No mä aina jauhan tätä: Mol.fi on täynnä henkiläkohtaisen avustajan töitä.

Ihan satavarmasti ainakin puolet työttömistä voisivat tehdä sitä sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden hoito ei vaadi hoitajakoulutusta.

Ai ei oo kivaa ja motivoivaa?
VOI KYYNEL. Hymy pyllyyn ja sen neliraajahalvaantuneen luo, mars mars.
Silläkin uhalla että kuulostan työnvieroksujalta on pakko sanoa, ei ole kokoaikaista työtä, niille avustettaville tarjotaan jotain parin tunnin pätkiä tms. Aamulla ja illalla, sit jos joutuu 4käyttämään julkisilla matkustamiseen yhtä kauan kuin viettää avustettavan luona ja koko palkka miinustetaan työttömyysturvasta kun suojaosat pois niin ei ihme että paljon hakijoita ei oo.
 
Oho, ai jopa puolet. Laitapas tähän vähän lukuja. Ja ei, kuka tahansa ei tuotakaan työtä voi tehdä. Oot ihan pöhkö.
Niin. Väitän että ainakin puolella työttömistä on
-terveet raajat ja selkä
-ainakin auttavat sosiaaliset taidot.

Ensin itketään kun filosofian maisterit eivät saa vaativia oman alan töitä, hups, yhtäkkiä heistä tuli puhumattomia, kädettömiä, jalattomia paniikkihäiriöpotilaita kun on kyse pakotetuista töistä?

Miten tää stoorinne muuttuu? Saisko niille olla hommia vai ei?
 
vierailija
Tietysti, tietysti mun pakottamismallissakin pitää kuunnella, että mitkä alat olis mieluisammat/vähiten kamalat, jos ei oman alan töitä saa.

Eli jos on työtön kiinteistöhuollon äijä, niin sitä en ihan ekana pakottais päiväkotiin, vaan hautausmaalle/puutarhahommiin/maatalouteen/rakennussiivoojaks jne.

Mutta jos ei mikään ala vedä, niin sitten päiväkotiin.
Ai "sun pakottamismalli" 🤣

Kun sulla tuota intoa nyt kuitenkin tuntuu olevan, niin teepä soittokierros em. alojen yrityksiin ja kysele, mitkä ovat heidän halukkuutensa ottaa täysin osaamattomia hommiin, järjestyykö koulutus ns. paikan päällä. Olen kiinnostunut kuulemaan. Ennenhän oli oppisopimukseen perustuvia työpaikkoja, nykyään en tiedä.
 
vierailija
Niin. Väitän että ainakin puolella työttömistä on
-terveet raajat ja selkä
-ainakin auttavat sosiaaliset taidot.

Ensin itketään kun filosofian maisterit eivät saa vaativia oman alan töitä, hups, yhtäkkiä heistä tuli puhumattomia, kädettömiä, jalattomia paniikkihäiriöpotilaita kun on kyse pakotetuista töistä?

Miten tää stoorinne muuttuu? Saisko niille olla hommia vai ei?
Minusta tuntuu, että sinä et ole lukenut niitä lukuisia tarinoita, joita työttömyydestä on kerrottu, vaikka työkokemusta on vaikka muille jakaa, mutta vastaan tulee just vaikkapa se ikä.

Älä hyvä ihminen vaan tuudittaudu siihen, että sulla ei koskaan tulisi olemaan vaikeuksia, että joudut työttömäksi ja hupsista, sitten uutta työtä ei niin vain löydykään. Totta kai on toivottavaa, ettei näin käy, mutta se nyt vaan on realiteetti aika monelle. Jopa jotkut eduskunnasta pudonneet ovat olleet hämmästyneitä, kun töitä ei sitten vain noin vain löydykään ja itkevät, kun sopeutumisrahaa ei enää maksettaisikaan vuositolkulla. Mitäs sä niille "makoilijoille" sanot?
 

Yhteistyössä