Miten sinä muuttaisit työsuojelua/AY-asioita, vai muuttaisitko mitenkään?

vierailija
Ai "sun pakottamismalli"

Kun sulla tuota intoa nyt kuitenkin tuntuu olevan, niin teepä soittokierros em. alojen yrityksiin ja kysele, mitkä ovat heidän halukkuutensa ottaa täysin osaamattomia hommiin, järjestyykö koulutus ns. paikan päällä. Olen kiinnostunut kuulemaan. Ennenhän oli oppisopimukseen perustuvia työpaikkoja, nykyään en tiedä.
Echolla on ilmeisesti pula potilaista, kun hän haluaa lisää kontolleen päättömiä, jalattomia, kädettömiä ja itsensä karrelle polttaneita ihmisiä. Jos työsuojelulla ei ole mitään merkitystä, hoitoalalla riittää töitä. Ehkä Echo on jo työpaikkansa muutosneuvottelujen eka kierroksella.
 
Siis....lähes kaikki vaihtoehdot ovat parempia kuin kotona makoilu.

Ansiosidonnaisen ymmärrän ja sen jos omaan piikkiin/säästöillään haluaa huilata muutaman kuukauden työelämästä, mutta muutoin en tajua miks yhteiskunnan tulis maksaa kotona olosta.

Onko töissä mukavaa niilläkään jotka on sinne haluamalla halunneet? EI.

Pitääkö elämän olla aina optimaalista? EI. Toki sitä on hyvä tavoitella, mutta kermaperseisyys pois.
 
Minusta tuntuu, että sinä et ole lukenut niitä lukuisia tarinoita, joita työttömyydestä on kerrottu, vaikka työkokemusta on vaikka muille jakaa, mutta vastaan tulee just vaikkapa se ikä.

Älä hyvä ihminen vaan tuudittaudu siihen, että sulla ei koskaan tulisi olemaan vaikeuksia, että joudut työttömäksi ja hupsista, sitten uutta työtä ei niin vain löydykään. Totta kai on toivottavaa, ettei näin käy, mutta se nyt vaan on realiteetti aika monelle. Jopa jotkut eduskunnasta pudonneet ovat olleet hämmästyneitä, kun töitä ei sitten vain noin vain löydykään ja itkevät, kun sopeutumisrahaa ei enää maksettaisikaan vuositolkulla. Mitäs sä niille "makoilijoille" sanot?
Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee edelleen lähes kuka tahansa. Asenne vaan kuntoon.

Jankutanko? Kyllä. Koska Mol.fin sivut ovat todistajani.
 
vierailija
Siis....lähes kaikki vaihtoehdot ovat parempia kuin kotona makoilu.

Ansiosidonnaisen ymmärrän ja sen jos omaan piikkiin/säästöillään haluaa huilata muutaman kuukauden työelämästä, mutta muutoin en tajua miks yhteiskunnan tulis maksaa kotona olosta.

Onko töissä mukavaa niilläkään jotka on sinne haluamalla halunneet? EI.

Pitääkö elämän olla aina optimaalista? EI. Toki sitä on hyvä tavoitella, mutta kermaperseisyys pois.
Kuten sanoin, itse olin valmis ottamaan siivoustyötä vastaan, kun palasin ulkomailta tutkinnot taskussa ja erilaisia työkokemuksia rikkaampana, kielitaitoisena. Liian koulutettu. Soittivat kyllä itse asiassa sitten jonkin kuukauden päästä perään, josko vielä kiinnostaisi, mutta olin jo saanut töissä. Taisin olla korkeintaan kaksi viikkoa vailla työtä Suomeen palattuani.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee edelleen lähes kuka tahansa. Asenne vaan kuntoon.

Jankutanko? Kyllä. Koska Mol.fin sivut ovat todistajani.
Näin näköjään pääsee. Mun oma ala on ihan toinen, mutta olen hiukan tehnyt hoiva- ja avustajatyötäkin mutta sain siihen opastusta ja koulutustakin. Kyllä haluaisin tarkan syynin siitä, minkälainen ihminen avustajaa vailla oleva läheinen ryhtyisi siihen työhön. Toisaalta itse avustajatkin voivat olla haastavia, on ollut väkivaltaisuutta ja ahdistelua ja yksin siinä sitten olet.
 
Mitä mä olen kuunnellut työssä olevia ihmisiä, niin ovat uupuneita ja kettuuntuneita työhönsä. Opettajat, hoitajat, päiväkodin väki, sosiaalipuolen väki. Johtajat ovat kovilla. Tehdastyöläiset ovat suht tyytyväisiä mutta kyllä eräs mies valitti että kuinka puuduttavaa se osaakaan olla.

Tiedän, että omaehtoinen alalle hakeutuminen ja koulutus pitää paremmin heidät töissä.

Mutta lopputulos: ei se, onko hakenut alalle tai joutunut sinne, kerro välttämättä tyytyväisyydestä. Ihan yhtä lailla luen tapauksia työkokeiluista jossa on käynyt hyvin.
 
No mä aina jauhan tätä: Mol.fi on täynnä henkiläkohtaisen avustajan töitä.

Ihan satavarmasti ainakin puolet työttömistä voisivat tehdä sitä sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden hoito ei vaadi hoitajakoulutusta.

Ai ei oo kivaa ja motivoivaa?
VOI KYYNEL. Hymy pyllyyn ja sen neliraajahalvaantuneen luo, mars mars.
No tämä on kyllä niin hieno duuni että!
Ei toisten auttaminen minua ainakaan itkemään saisi. Jos tulis tuolla duunilla toimeen niin en muuta työtä tekiskään.
Toinen on siivous! Rrrrrakastan siivoamista!😍

Tätä aittamista voisivat tosiaan kaikki VASTUULLISET ja LUOTETTAVAT työttämät tehdä vaikka harrastuksena.❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Echo
Tunnen muutamia hanttihomma-friikkejä. He iloisena pulputtavat "olen ollut postissa, puutarhalla, siivoojana, keittiöapulaisena...menen minne nenä näyttää."

Juu ei, en halua että jokainen olisi tuollainen. Pitää kouluttautua, sitoutua, erikoistua omalle alalleen. En halua tulla postin hommissa 2 vuotta just olleen lääkärin tutkittavaksi.

Mutta joskus asiat ovat vain asenteesta kiinni.

Ja miten hyvä asenne vaikuttaa?
Näät paskahommankin arvokkaana, olet siitä kiitollinen, kohtaat ihmisiä arvostaen, teet parhaasi, ymmärråt itsesi arvokkaana yhteiskunnan jäsenenä.
 
Kuten sanoin, itse olin valmis ottamaan siivoustyötä vastaan, kun palasin ulkomailta tutkinnot taskussa ja erilaisia työkokemuksia rikkaampana, kielitaitoisena. Liian koulutettu. Soittivat kyllä itse asiassa sitten jonkin kuukauden päästä perään, josko vielä kiinnostaisi, mutta olin jo saanut töissä. Taisin olla korkeintaan kaksi viikkoa vailla työtä Suomeen palattuani.
Niin...sait töitä, ja olisit saanut lopulta siivousfirmastakin töitä?
 
vierailija
Niin...sait töitä, ja olisit saanut lopulta siivousfirmastakin töitä?
Juu näin muistelen, että soittivat sitten myöhemmin perään, mutta ens alkuun oli vastaus "ei", ilman tapaamistakin.

Mutta hei, sun olisi pitänyt patistaa tätä rouvaa:

 
  • Haha
Reactions: Echo
No tämä on kyllä niin hieno duuni että!
Ei toisten auttaminen minua ainakaan itkemään saisi. Jos tulis tuolla duunilla toimeen niin en muuta työtä tekiskään.
Toinen on siivous! Rrrrrakastan siivoamista!😍

Tätä aittamista voisivat tosiaan kaikki VASTUULLISET ja LUOTETTAVAT työttämät tehdä vaikka harrastuksena.❤
Mulla on jotenkin hullu haave että yhteiskunnassa kääntyis arvot päälaelleen töiden arvostuksen suhteen.

Korona-aika opetti sitä pakolla, eli häviäjiä olivat coolit matkailu ja kulttuuri, sekä tapahtuma-ala.

Pyllynpesijät olivat voitolla. (Ja toki ne dippainssit/asiantuntijat jotka pystyi tekemään etänä töitä)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
#87
”54-vuotias Parpola vetosi ikäänsä. Hän katsoi sen vaikeuttavan työllistymistä.
Eduskunnan kansliatoimikunta hylkäsi Parpolan hakemuksen muun muassa ylemmän korkeakoulututkinnon takia.”

Tämä on karu totuus työmarkkinoilla vaikka mitä väitätte vastaan.
Suomeen pitää säätää laki ikärasismin kitkemisestä. Tämä asia on iso häpeäpilkku, jota hyssytellään.
Itsensä tyrkyttäminen häävein tuloksin työnantajille on nöyryyttävää hommaa.
Nostan hattua ex-kansaedustajille, jotka pystyssäpäin kertovat kohtaloistaan.
Hyvin moni ammatti palvelee kansaa pienellä palkalla. Esim. tutkijoiden työtä on lähes mahdotonta mitata rahassa.
Luin eilen joulukuussa ilmestynyttä ay-lehteäni. Yhdessä jutussa haastateltiin entisen työpaikkani tutkijaa. Osallistuin aikoinaan jonkin verran kyseiseen tutkimukseen. Silmäni revähtivät teelautasiksi, kun käsitin tutkimuksen taustat ja mihin tuloksilla pyritään.
Olen oppinut kiittämään siitä, että minut laitettiin 60-vuotiaana yt:ssä ansiosidonnaiselle. Kävin sen jälkeen paljon kursseja ja tein sivutyötä eläkkeelle asti. Tapasin paljon ihmisiä koulutuksissa ja näin karun totuuden TE-toimiston arjesta. Ehdin kokea myös yhden karenssin hömppätyöpaikan takia. Väärinkäsitys onneksi oikaistiin melko ripeästi. TE-toimiston sivujen työpaikat ovat suurimmaksi osaksi huuhaailmoituksia.
Echon ohjeet ovat syvältä. Hän on ilkeä ja pahantahtoinen vouhka, mutta hänelläkin on hovinsa tällä palstalla.
Totuuden puhujat säännöllisesti kivitetään pois palstalta kuten ruuduistanne näette. Hiljaista on ja tulee olemaan ellei palsta muutu inhimillisemmäksi.
 
#87
”54-vuotias Parpola vetosi ikäänsä. Hän katsoi sen vaikeuttavan työllistymistä.
Eduskunnan kansliatoimikunta hylkäsi Parpolan hakemuksen muun muassa ylemmän korkeakoulututkinnon takia.”

Tämä on karu totuus työmarkkinoilla vaikka mitä väitätte vastaan.
Suomeen pitää säätää laki ikärasismin kitkemisestä. Tämä asia on iso häpeäpilkku, jota hyssytellään.
Itsensä tyrkyttäminen häävein tuloksin työnantajille on nöyryyttävää hommaa.
Nostan hattua ex-kansaedustajille, jotka pystyssäpäin kertovat kohtaloistaan.
Hyvin moni ammatti palvelee kansaa pienellä palkalla. Esim. tutkijoiden työtä on lähes mahdotonta mitata rahassa.
Luin eilen joulukuussa ilmestynyttä ay-lehteäni. Yhdessä jutussa haastateltiin entisen työpaikkani tutkijaa. Osallistuin aikoinaan jonkin verran kyseiseen tutkimukseen. Silmäni revähtivät teelautasiksi, kun käsitin tutkimuksen taustat ja mihin tuloksilla pyritään.
Olen oppinut kiittämään siitä, että minut laitettiin 60-vuotiaana yt:ssä ansiosidonnaiselle. Kävin sen jälkeen paljon kursseja ja tein sivutyötä eläkkeelle asti. Tapasin paljon ihmisiä koulutuksissa ja näin karun totuuden TE-toimiston arjesta. Ehdin kokea myös yhden karenssin hömppätyöpaikan takia. Väärinkäsitys onneksi oikaistiin melko ripeästi. TE-toimiston sivujen työpaikat ovat suurimmaksi osaksi huuhaailmoituksia.
Echon ohjeet ovat syvältä. Hän on ilkeä ja pahantahtoinen vouhka, mutta hänelläkin on hovinsa tällä palstalla.
Totuuden puhujat säännöllisesti kivitetään pois palstalta kuten ruuduistanne näette. Hiljaista on ja tulee olemaan ellei palsta muutu inhimillisemmäksi.
-54-vuotias Parpolakin voisi mennä henkilökohtaiseksi avustajaksi. Arvokasta työtä eikä mitään hienoa diibadaabaa :)

-Totuudenpuhujia mitä kivitetä, siinähän säkin kirjoittelet ihan vapaasti (vaikket ole kuin osaksi totuudenpuhuja). Keskustelua.
 
On tutkijoita ja tutkijoita.

Lääketieteen/kemian/teollisuuden tutkimus: äärimmäisen arvokasta.

Mutta jos laittaisin vaakakuppiin kummanko työ on arvokkaampaa, niin jälkimmäisen:
A) Tutkija joka tutkii itsestäänselvyyksiä: "Liikunta auttaa toimistotyöläisiä/Varhainen tuki kohentaa perheiden vuorovaikutusta/Mynämäkiläisten kukkakauppiaiden kokemuksia Kelan palvelujen saatavuudesta vuonna 1987/Diskurssianalyysi naiseuden legimiteetistä uuden ajan murroksessa
B) henkilökohtaisen avustajan työ (jankuti jankuti :D)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mä olen jossain asioissa AY-liikkeen puolella, joissain hallituksen.

Mä kiristäisin joitakin työsuojeluasioita.

Esim. työntekijä saa olla pomon piikkiin 9-10 päivää saikulla. Hulluutta. Mä laskisin palkallisten päivien määrää viiteen. Ei flunssan/mahataudin aktiivinen ja tartuttavin vaihe kestä YLEENSÄ sen enempää, ja isoimman tartutustyön on työntekijä tehnyt päivää ennen oireittensa alkamista.
Poikkeuksia on, on mulla ollut kuume joka on kestänyt yli viikon.


Miten sinä muuttaisit työsuojelua/Ay-asioita vai muuttaisitko mitenkään?

Kopion tämän työsuojelu.fi sivuilta:
"Työnantajan ja työntekijöiden on yhteistoiminnassa ylläpidettävä ja parannettava työturvallisuutta työpaikalla. Työnantaja vastaa vaarojen arvioinnista ja työn jatkuvasta tarkkailusta sekä tarvittavista kehittämistoimista."

Työsuojelu ei liity ammattiyhdistysliikkeisiin mitenkään.
Työsuojelu ei ole myöskään päättämässä työntekijöiden sairasloma-asioista. Työtapaturma-asioissa ovat ennaltaehkäisemässä kun näitä työpaikan riskejä ollaan etsimässä.

Esihenkilöt ja työntekijät sairastelevat erilaisia sairauksia, ei ole pelkkää flunssaa ja vatsatautia ja nämä voivat olla työpaikasta johtuvia esim. päiväkodin työntekijät ovat tautikierteessä enemmän kuin muissa työpaikoissa. Miten työnantaja ei osallistuisi sairaslomien kustannuksiin, koska on itse näitä sairastumisia aiheuttamassa?
On lyhyttä päiväksi työkyvyttömäksi tekevää migreeniä.

On lisääntyneet mt-ongelmat, on ahdistuneisuutta ja masennusta, huonosti hoidossa olevaa 2-suunt.mielialahäiriötä ja nämä eivät välttämättä 5 päivässä ohitse.

On fyysisestä kuormittavasta työstä johtuvaa tuki-ja liikuntaelinsairautta eli työ on sairastuttanut työntekijän ja hänelle on kehittynyt vaikkapa nivelrikot ranteisiin, polviin ja selkään.
Miksi työnantaja ei kustantaisi oman raskaan työnsä aiheuttamiin kustannuksiin ja työntekijöiden sairastamisiin?

On syöpää, sydäninfarkteja jne ja näissä sairaslomat eivät ole lyhyitä ja syöpähoidoista voi tulla lyhyitä poissaoloja kun ei voi olla töissä niiden hoitojen takia. Onko syöpä ja sydäninfarkti ns itseaiheutettuja ja työnantajan ei tarvitse kustantaa poissaoloja työntekijöillee, vaan joutuvat palkattomille päiville.

Mikä on sitä oikeaa sairastamista?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Miten sinä muuttaisit työsuojelua/Ay-asioita vai muuttaisitko mitenkään?

Kopion tämän työsuojelu.fi sivuilta:
"Työnantajan ja työntekijöiden on yhteistoiminnassa ylläpidettävä ja parannettava työturvallisuutta työpaikalla. Työnantaja vastaa vaarojen arvioinnista ja työn jatkuvasta tarkkailusta sekä tarvittavista kehittämistoimista."

Työsuojelu ei liity ammattiyhdistysliikkeisiin mitenkään.
Työsuojelu ei ole myöskään päättämässä työntekijöiden sairasloma-asioista. Työtapaturma-asioissa ovat ennaltaehkäisemässä kun näitä työpaikan riskejä ollaan etsimässä.

Esihenkilöt ja työntekijät sairastelevat erilaisia sairauksia, ei ole pelkkää flunssaa ja vatsatautia ja nämä voivat olla työpaikasta johtuvia esim. päiväkodin työntekijät ovat tautikierteessä enemmän kuin muissa työpaikoissa. Miten työnantaja ei osallistuisi sairaslomien kustannuksiin, koska on itse näitä sairastumisia aiheuttamassa?
On lyhyttä päiväksi työkyvyttömäksi tekevää migreeniä.

On lisääntyneet mt-ongelmat, on ahdistuneisuutta ja masennusta, huonosti hoidossa olevaa 2-suunt.mielialahäiriötä ja nämä eivät välttämättä 5 päivässä ohitse.

On fyysisestä kuormittavasta työstä johtuvaa tuki-ja liikuntaelinsairautta eli työ on sairastuttanut työntekijän ja hänelle on kehittynyt vaikkapa nivelrikot ranteisiin, polviin ja selkään.
Miksi työnantaja ei kustantaisi oman raskaan työnsä aiheuttamiin kustannuksiin ja työntekijöiden sairastamisiin?

On syöpää, sydäninfarkteja jne ja näissä sairaslomat eivät ole lyhyitä ja syöpähoidoista voi tulla lyhyitä poissaoloja kun ei voi olla töissä niiden hoitojen takia. Onko syöpä ja sydäninfarkti ns itseaiheutettuja ja työnantajan ei tarvitse kustantaa poissaoloja työntekijöillee, vaan joutuvat palkattomille päiville.

Mikä on sitä oikeaa sairastamista?


No silleen liittyy tietenkin, ettei ilman AY-liikkeitä olisi työntekijöillä työsuojelua työpaikoilla.
 
Miten sinä muuttaisit työsuojelua/Ay-asioita vai muuttaisitko mitenkään?

Kopion tämän työsuojelu.fi sivuilta:
"Työnantajan ja työntekijöiden on yhteistoiminnassa ylläpidettävä ja parannettava työturvallisuutta työpaikalla. Työnantaja vastaa vaarojen arvioinnista ja työn jatkuvasta tarkkailusta sekä tarvittavista kehittämistoimista."

Työsuojelu ei liity ammattiyhdistysliikkeisiin mitenkään.
Työsuojelu ei ole myöskään päättämässä työntekijöiden sairasloma-asioista. Työtapaturma-asioissa ovat ennaltaehkäisemässä kun näitä työpaikan riskejä ollaan etsimässä.

Esihenkilöt ja työntekijät sairastelevat erilaisia sairauksia, ei ole pelkkää flunssaa ja vatsatautia ja nämä voivat olla työpaikasta johtuvia esim. päiväkodin työntekijät ovat tautikierteessä enemmän kuin muissa työpaikoissa. Miten työnantaja ei osallistuisi sairaslomien kustannuksiin, koska on itse näitä sairastumisia aiheuttamassa?
On lyhyttä päiväksi työkyvyttömäksi tekevää migreeniä.

On lisääntyneet mt-ongelmat, on ahdistuneisuutta ja masennusta, huonosti hoidossa olevaa 2-suunt.mielialahäiriötä ja nämä eivät välttämättä 5 päivässä ohitse.

On fyysisestä kuormittavasta työstä johtuvaa tuki-ja liikuntaelinsairautta eli työ on sairastuttanut työntekijän ja hänelle on kehittynyt vaikkapa nivelrikot ranteisiin, polviin ja selkään.
Miksi työnantaja ei kustantaisi oman raskaan työnsä aiheuttamiin kustannuksiin ja työntekijöiden sairastamisiin?

On syöpää, sydäninfarkteja jne ja näissä sairaslomat eivät ole lyhyitä ja syöpähoidoista voi tulla lyhyitä poissaoloja kun ei voi olla töissä niiden hoitojen takia. Onko syöpä ja sydäninfarkti ns itseaiheutettuja ja työnantajan ei tarvitse kustantaa poissaoloja työntekijöillee, vaan joutuvat palkattomille päiville.

Mikä on sitä oikeaa sairastamista?
No joku 2-suuntaisen paheneminen tai migreeni ei todellakaan ole työantajan vastuulla. Tuki-ja liikuntaelinsairaudet ovat enemmänkin.

Mutta enemmän kuin yksilöimistä että mikä saikku on oikeutetumpi kuin toinen, niin kiinnittäisin saikkujen pituuteen huomiota vs.kesäloma.

Ei tässä ketjussa mainittu 1 viikon saikku selän takia ole edes paha, se menee jo influenssan/koronan sairastamiseen.

Mutta oikeasti kun alkaa olla 1-2 kk saikkuja ja työntekijä vetäsee kesälomansa päälle, niin tulee vaan suuri epäreiluuden kokemus.

Ei se pomo tiennyt että saa rekrytessään jonkun saikku-Sarin työntekijäkseen.

Mä vähentäisin kesäloman pituutta 1 viikolla/saikkukuukausi.

Juu ja tiedän että ei se saikku ole sama kuin oikea loma. Mutta kyllä se huilimista suurimmalla osalla on. Katella Netflixiä ja pyöriä netissä kun muut raatavat.
 
vierailija
No joku 2-suuntaisen paheneminen tai migreeni ei todellakaan ole työantajan vastuulla. Tuki-ja liikuntaelinsairaudet ovat enemmänkin.

Mutta enemmän kuin yksilöimistä että mikä saikku on oikeutetumpi kuin toinen, niin kiinnittäisin saikkujen pituuteen huomiota vs.kesäloma.

Ei tässä ketjussa mainittu 1 viikon saikku selän takia ole edes paha, se menee jo influenssan/koronan sairastamiseen.

Mutta oikeasti kun alkaa olla 1-2 kk saikkuja ja työntekijä vetäsee kesälomansa päälle, niin tulee vaan suuri epäreiluuden kokemus.

Ei se pomo tiennyt että saa rekrytessään jonkun saikku-Sarin työntekijäkseen.

Mä vähentäisin kesäloman pituutta 1 viikolla/saikkukuukausi.

Juu ja tiedän että ei se saikku ole sama kuin oikea loma. Mutta kyllä se huilimista suurimmalla osalla on. Katella Netflixiä ja pyöriä netissä kun muut raatavat.


Osa työntekijöistä käyttää aina systeemejä hyväkseen ja Kela etuuksia ym myös.
Osalle sairasloma on huilitaukoa myös henkisesti vaikka fyys. jutun takia olisi sairaslomalle.
Työ on muuttunut kuormittavammaksi monella tapaa, pitäisi tehdä monta asiaa samaan aikaan, muistaa asiat ja it-osaamista vaaditaan enemmän yhä useammissa paikoissa.

Osa potilaista on kyllä niin "pihalla" ja kipeitä näiden mt-ongelmiensa takia ettei siitä työn tekemisestä tule yhtään mitään, eivät pääse edes paniikiltaan työpaikalle ja olen varma etteivät valehtele tarinaansa.

Mun ex-avomies toimi esihenkilönä yhdessä firmassa ja pohti esim. erästä saikuttajaa, ehdotin työkyvyn arviota työterveyshuollossa.
Ex vaan sanoi, ettei tässä mitään työterveyshuolta tarvita vaan hänellä on muita tapoja laillisesti näyttää työntekijälle ettei ole tervetullut jäämään työpaikkaan ja työntekijä tulee irtisanoutumaan itse ja vaihtaa työpaikkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
vierailija

Yhteistyössä