Mä olen jossain asioissa AY-liikkeen puolella, joissain hallituksen.
Mä kiristäisin joitakin työsuojeluasioita.
Esim. työntekijä saa olla pomon piikkiin 9-10 päivää saikulla. Hulluutta. Mä laskisin palkallisten päivien määrää viiteen. Ei flunssan/mahataudin aktiivinen ja tartuttavin vaihe kestä YLEENSÄ sen enempää, ja isoimman tartutustyön on työntekijä tehnyt päivää ennen oireittensa alkamista.
Poikkeuksia on, on mulla ollut kuume joka on kestänyt yli viikon.
Miten sinä muuttaisit työsuojelua/Ay-asioita vai muuttaisitko mitenkään?
Kopion tämän työsuojelu.fi sivuilta:
"Työnantajan ja työntekijöiden on yhteistoiminnassa ylläpidettävä ja parannettava työturvallisuutta työpaikalla. Työnantaja vastaa vaarojen arvioinnista ja työn jatkuvasta tarkkailusta sekä tarvittavista kehittämistoimista."
Työsuojelu ei liity ammattiyhdistysliikkeisiin mitenkään.
Työsuojelu ei ole myöskään päättämässä työntekijöiden sairasloma-asioista. Työtapaturma-asioissa ovat ennaltaehkäisemässä kun näitä työpaikan riskejä ollaan etsimässä.
Esihenkilöt ja työntekijät sairastelevat erilaisia sairauksia, ei ole pelkkää flunssaa ja vatsatautia ja nämä voivat olla työpaikasta johtuvia esim. päiväkodin työntekijät ovat tautikierteessä enemmän kuin muissa työpaikoissa. Miten työnantaja ei osallistuisi sairaslomien kustannuksiin, koska on itse näitä sairastumisia aiheuttamassa?
On lyhyttä päiväksi työkyvyttömäksi tekevää migreeniä.
On lisääntyneet mt-ongelmat, on ahdistuneisuutta ja masennusta, huonosti hoidossa olevaa 2-suunt.mielialahäiriötä ja nämä eivät välttämättä 5 päivässä ohitse.
On fyysisestä kuormittavasta työstä johtuvaa tuki-ja liikuntaelinsairautta eli työ on sairastuttanut työntekijän ja hänelle on kehittynyt vaikkapa nivelrikot ranteisiin, polviin ja selkään.
Miksi työnantaja ei kustantaisi oman raskaan työnsä aiheuttamiin kustannuksiin ja työntekijöiden sairastamisiin?
On syöpää, sydäninfarkteja jne ja näissä sairaslomat eivät ole lyhyitä ja syöpähoidoista voi tulla lyhyitä poissaoloja kun ei voi olla töissä niiden hoitojen takia. Onko syöpä ja sydäninfarkti ns itseaiheutettuja ja työnantajan ei tarvitse kustantaa poissaoloja työntekijöillee, vaan joutuvat palkattomille päiville.
Mikä on sitä oikeaa sairastamista?