Miten selvitä velkakierteestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luottotiedot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luottotiedot

Vieras
Eli miten selvitä velkakierteestä ja saada laskut maksettua ilman että menee luottotiedot tai ettei ole ruokaa?

Olen joutunut siihen tilanteeseen että on tullut otettua jos jonkilaista tiliä (ellos, hm jne) on muutamia osamaksuja esim hobbyhall ja sitten on noita kalliita pikavippejä pitkällä maksu ajalla.....
Kaikki tämä lähtenyt pienestä ja loppujen lopuksi huomasin että melkeinpä kaikkirahani menee näihin laskuihin sekä vuokraan ja pitäisi vielä elääkkin....

Nyt tahdon päästä näistä kaikista eroon ja saada raha asiat kuntoon mutta miten? Neuvoja kaipailen niiltä jotka joskus ovat olleet samassa tilanteessa.
Enkä kaipaa mitään kommentteja että itseppä olet aiheuttanut ja mitäs oot ottanut niitä.... Elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista vaan eroa ja masennus on ollut tämän kaiken alku.
Ja tällä hetkellä olen opiskelija joten suuria tuloja minulla ei ole :(

Maksaminen on ainoa vaihtoehto, eihän ne muuten minnekään katoa vaan lopulta ulosotto ottaa ja luottotiedot menevät.
Paitsi tietty 15 vuodessa velka vanhenenee, mutta se ei liene vaihtoehto..

Moikka, tääll aivan sama tilanne, tiedän kuinka kauhealta ja raskaalta susta tuntuu. Jotenkin on ihan kun ois painajaisessa. Mä olen käyttänyt noita vippejä ja lainoja oman yrityksen pinnalla pitämiseen.
Neuvon tosiaan soittamaan ihan joka paikkaan, ja nielemään ylpeyden ja puhumaan avoimesti että mitä maksusuunnitelmaa voisi ajatella. Noista vipeistä en tiedä, antavatko mitään maksuaikaa. Ainakin yksi oli suostuvainen mutta niihn pitää vaan soittaa. Niille on kuitenkin tärkeintä että maksu tulee. Jos antaa luottotietojen mennä ja laskujen ulosottoon asti niin pelkohan niillä on ettet ikinä maksa, koska miksi kannattaisi kun tiedot jo mennyt. Mutta siis älyttömästi tsemppiä, i feel you :) Kyllä tästä vielä selvitään.

Itse tuossa tilanteessa kävelin pankkiin kysymään neuvoa (siellä kun kuulemma työskentelee raha-asioiden asiantuntijoita) ja sain kuin sainkin apua; otin joustoluoton joka riittti siihen että sain kaikki tilit yms maksettua pois ja jonka kk-erä oli HUOMATTAVASTI huokeampi kuin nuo kaikki yhteensä aikaisemmin ja kiitos huomattavasti huokeamman koronkin luotto oli maksettu paljon aikaisemmin kuin yksikään tileistä. Velan maksamista velalla aivan varmasti joku kohta kauhistelee, mutta pankissa todettiin että on paljon viisaampaa yhdistää kalliit lainat yhdeksi halvaksi lainaksi kuin tehdä konkurssi niiden vuoksi

• Tykkää
Reactions: Lex
opintolaina on osa minun kuukausi tulojani....

Hmm..mä en ainakaan saisi maksettua senttiäkään opiskelijan tuloista velkoja jos niitä vielä on paljon, aika tiukilla olette :|
Mulla lainat menivät aikanaan ulostoton kautta varattomuuusesteellä takaisin velkojille, koska en pystynyt opiskeluaikana maksamaan yhtään senttiä. Toki luottikset menevät silloin ja ainahan ne velat takaisin tulevat kun maksuvaraa löytyy..

Meinasin juuri avata halensilta tilin jotta tilaan vaatteita ja maksan pienissä erissä takaisin. En kyllä avaakaan. Säästän ja ostan sitten käteisellä. Pienet tulot itsellä mutta vaatteitakin tarvitisisi.

Nyt muutin kyllä mieleni. Voimia ja keinoja velasta selviytyniseen.

Mene töihin. Se on ainoa tapa toimia. Me oltiin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. Korttiluottoa oli kahteen pankkiin, autolainaa lyhennettiin ja yritettiin maksaa vuokraa ja elättää lapsia.

Me peruttiin KAIKKI lehdet, alettiin säilyttää kauppakuitit, harvennettiin ruokakauppakäyntejä kerta viikkoon, myytiin kaikki turha ja tarpeeton pois (niistä kertyi noin 700€) ja maksettiin sillä heti lainoja. Me päätettiin, että uutta velkaa ei oteta, keiteltiin enemmän puuroja, ei ostettu muroja enää, ostettiin vain halvinta ruisleipää ja sekin kilotavarana leipomolta yms yms.

Nyt aletaan olla paremmalla puolella, nyt tiedetään, että pystytään tähän. Me liikutaan enemmän perheenä, nautitaan ilmaisista asioista, eikä oikeastaan kärsitä. Olen vaan hemmetin ylpeä siitä, että kohta voidaan saada laina omalle kodille. Että se on mahdollista.

Se vaatii oikeasti omaa toimintaa, pakkoa, ryhtiä. Ihmettä ei tapahdu, lottovoittoa ei tule, kun sitä eniten tarvis.

huomasin olevani samassa tilanteessa. Sain tehtyä sopimuksen velkojien kanssa, että maksan takaisin osissa korkojen kera...korot harmittaa, mutta jos pysyn suunnitelmassa, missä pysyn niin ei mene luottotoedot :)

Ärsyttää kun monet sanoo että hae pankista lainaa.... No OLEN OPISKELIJA jolla ei siis ansiotuloja ja niille jotka sanoo mene töihin niin olen yksinhuoltaja joten aika mahdotonta hoitoo opiskelut ja lapset ja siihen vielä työtä kun olen lapsissa kiinni 24/7. Lasten isä ei tosiaan hoida lapsia edes viikonloppuisin että voisin mennä viikonloppu työhön.

Ärsyttää kun monet sanoo että hae pankista lainaa.... No OLEN OPISKELIJA jolla ei siis ansiotuloja ja niille jotka sanoo mene töihin niin olen yksinhuoltaja joten aika mahdotonta hoitoo opiskelut ja lapset ja siihen vielä työtä kun olen lapsissa kiinni 24/7. Lasten isä ei tosiaan hoida lapsia edes viikonloppuisin että voisin mennä viikonloppu työhön.

no mun vastaus ei ainakaan ehdota sitä, että älä yleistä !!! Harmittaa meinaan oon ite samassa tilanteessa :(

No hopeareunus tuossakin tilanteessa eli kun luottotiedot menevät, niin et saa enää opintolainaa ja sosiaalitoimisto on velvollinen maksamaan elämisesi. Helpottaa oikeastaan tulevaisuuden tilannettasi, kun et velkaannu enää enempää. Muuta vaihtoehtoa ei tuossa oikeastaan ole.

Itse olen samassa tilanteessa, paitsi että olen ansiotyössä ja luottotietoni ovat menneet. En tiedä mitä tehdä, takuusäätiötä ajattelin yrittää mutta antaako nekään takausta luottotiedottomalle? Toinen vaihtoehto on että annan kaiken mennä ulosottoon ja teen sitten sinne maksusuunnitelman. Se on julmaa kun todellisuus iskee päin naamaa juhlien jälkeen :/
Itsepä olen itseni tähän tilanteeseen saanut, en syytä ketään muuta tai olosuhteita, ihan oma moka... Silti olen aika neuvoton tässä tilanteessa mikä olisi järkevin ratkaisu. Hyvä puoli on että mitään uusia lainoja en tule mistään saamaan pitkään aikaan joten nyt on pakko elää tulojen mukaan!

Kannattaisiko siis pistää kaikki ulosottoon ja maksaa velat pois sitä kautta? Vai mitä kehottaisitte mua yrittämään?