Miten sanoa kohteliaasti etten halua anopin hoitavan vauvaamme enää?

• Viestiketjun aloittaja Turhasta tarkka ja hössökö?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Anoppi ei ilmeisesti tuputtanut hoitoapuaan vaans suostui pyyntöön. Ratkaisu on se, että ette pyydä anoppia hoitamaan vauvaa.

Hoitajaa varten kannataa kaikki vauvan hoitoon liittyvät tarvikkeet laittaa valmiiksi tarjolle ja koottuna, meillä maito oli tuttipullossa valmiina jääkaapissa.

"vieras"
En antais tuollaiselle minkään ikäistä lasta hoitoon. Keskustele miehesi kanssa, luulisi hänenkin haluavan lapsen parasta. Itse jättäisin vauvan vain hyvin tutulle ja luotettavalle ihmiselle. Mieluummin vaikka sitten kuljetan mukana joka paikkaan, jos ei hoitajaa ole.
Samaa mieltä!

4kk vanha vauva menisi hyvin esim. ravitolassa tms. mukana. En jättäisi tuollaiselle hoitajalle. Itsekin nauttisin enemmän, kun näkisin että lapsella on turvallinen ja hyvä olo.

En kuitenkaan sanoisi asiasta mitään anopille. Turha pahoittaa hänen mieltään. Vauva kasvaa ja esim. vuoden päästä hänet on jo helpompi jättää hoitoon. Sitä ennen kutsuisin vaan anoppia useammin kylään ja antaisin hänen ja vauvan tutustua toisiinsa niin, että olen itse lähettyvillä.

Anoppi oletti osaavansa homman ja siksi ei kuunnellut... Jäin jo miettimään olenko itse hirveän kädetön ja osaamaton kun haluan tietää mistä löydän mitäkin (vaipat hoitopöydällä, tuttipullo kuivamassa keittiössä ja maito jääkaapissa ei edes mielestäni kuulosta mitenkään hirveän hankalalta ja epäloogiselta) ja jos kyse on itselleni vieraista tarvikkeista kuten jostain koliikkituttipullosta tai kestovaipoista niin tosissaan haluan vilkaista niitä sen verran että tiedän osaavani niitä käyttää.

(Ja jos on kyse pienen esikoisen äidistä niin pyrin hoitamaan vauvan äitinsä ohjeiden mukaan, tuolloin ollaan helposti vielä kovin kaavoihin kangistuneita enkä halua turhaan herättää epäluottamusta)

yrrw
En sanoisi tuossa tilanteessa anopille mitään. Miehen kanssa kyllä keskusteltaisiin hänen järjestämästä yllätyksestään. Ehkä seuraavalla kerralla järjestäisin lastenhoitajan itse.

"vieras"
Olen itse neljän lapsen äiti. Tuoreessa muistissa on vielä omien lapsien vauva-ajat. Silti kun menen hoitamaan jonkun toisen vauvaa/lapsia, haluan tietää miten juuri tämä lapsi hoidetaan. Toisin sanoen, milloin on syönyt ja koska on taas ehkä syömässä, millaisia määriä, millaisesta pullosta, missä on vaipat, mistä vauva tykkää, missä nukkuu, miten yleensä nukutetaan, millaisia aikoja jaksaa valvoa yms. En tarvitse sellaisia pilkun tarkkoja ohjeita, mutta mielelläni kuuntelen mitä äiti kertoo. Vauva kun ei osaa kertoa itse mitään. Turvallisempi vauvallekin, että tehdään sellaisia juttuja joihin hän on tottunut ja mistä pitää. Ja se ei ole hössötystä!

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"mei"
Siis oikeasti jätit vauvasi hoitoon tuollaiselle???
Syytä itseäsi!
lapsiparka :( Perushoitokin jäänyt pieneltä saamatta. Tekisi mieli tehdä ls-ilmoitus :O Yrittäkää ap kestää nyt tuo vauva-aika,kerkeätte sitten keskenänne touhuilla kun vauva on isompi!!!!!!!!!!!!!!!
Huh miten itsekästä porukkaa voi olla..

"vieras"
En antaisi enää vauvaa anopin hoitoon. Ei ole normaalia, että isovanhempi antaa pienen vauvan itkeä lattialla selkäkaarella, sillä yleensä isovanhemmille lapsen itku on kauhistus ja he tekevät kaikkensa (liikaakin) , että itku loppuisi.

Mies ei ymmärrä tilannetta, koska hänet on hoidettu anopin tyylillä eikä hänellä ole siksi käsitystä, kuinka vauvasta tulee pitää huolta. Osaako miehesi hoitaa vauvaa vai onko hän yhtä välinpitämätön kuin äitinsä?
Onhan hoitotyylejä monenlaisia. Toiset hoitavat lapset juuri siten, että heidät jätetään selviytymään eikä katsota perään. Omia lapsiani en halua antaa hoidettavan sillä tyylillä.

"Aloittaja"
Laskun, että anoppi on nähnyt vauvaa ainakin 7 kertaa aikaisemmin kun olemme kyläilleet joko siellä tai hän meillä. Ei ole kuitenkaan osoittanut mitään kiinnostusta oma-aloitteisesti ja esim. mieheni kertoessa jotain vauvan " kuulumisia" innoissaan vastaa anoppi vain hymähtämällä ja alkaa puhua jostain muusta. Kun kysyin kerran otatko syliin niin käyn vessassa anoppi vastasi vain eikö nyt senaikkaa pärjää lattialla tai vaunuissaan. Eli on kyllä annettu anopille mahdollisuus olla vauvan kanssa mutta kun minulle tulee joka kerta tunne ettei häntä oikein kiinnosta ja siksi ihmettelin kun suostui ylipäätään tulemaan meille hoitamaan vauvaa.

Miehen isä ja tämän "uusi"vaimo ( ovat olleet naimisissa jo ainakin 10 vuotta) kuten myös minun vanhempani höpöpttelevät vauvalle, ottavat syliin ja kyselevät kuulumisia puhelimella. Kuitenkaan mieheni ei halua jättää lasta isänsä ja tämän vaimon hoitoon koska ei pidä isänsä uudesta vaimosta vaikka minun mielestäni hän on mukava ja tulee vauvamme kanssa hyvin toimeen. Minun vanhempani taas asuvat kauempana.

oioi
Onpas kamalaa! Ja kurjaa, että lapsella on noin välinpitämätön mummi... Jos henkilö olisi yhtään vieraampi, en todellakaan enää ikinä antaisi hänen hoitaa lapsiani. Mutta kun kyse tosiaan on lapsesi mummista... Ehkä sitä pitäisi vielä yrittää. Mutta aloittaa vaikka vaan tunnilla ja katsoa, miten heillä menee ennen kuin antaa hoitaa pidempään?

Ja todellakin maitopullot valmiiksi vaikka jääkaappiin, vaipat (sekä kertis- että kesto- jos on molempia) jonnekin idioottivarmaan paikkaan esille (hoitopöytä? olohuoneen pöytä?) Ja simppelit ohjeet paperille. Tyyliin summittainen aikataulu & mistä kaikki löytyy. Jos ei malta kuunnella, niin onhan sitten ainakin ylhäällä jossain selkeästi.

Tsemppiä! Todella kurja tilanne :/

"vieras"
meillä ollut vähän samankaltainen tilanne anopin kanssa ja hänelle ei auttanut sanoa kauniisti, mies siis joutui sanomaan ihan selvin sanoin että kiitos kun autoit, katsellaan tilannetta sitten uudestaan kun lapsi on isompi. edelleenkään hänestä ei lastenhoitajaksi ole.
harmi sinänsä kun meillä anoppi on ainoa sukulainen joka olisi inhimillisen matkan päässä lastenhoitoapua miettien :(
mutta siis älä enää ikinä jätä lasta anopillesi.

oioi
[QUOTE="Aloittaja";28751601]

Miehen isä ja tämän "uusi"vaimo ( ovat olleet naimisissa jo ainakin 10 vuotta) kuten myös minun vanhempani höpöpttelevät vauvalle, ottavat syliin ja kyselevät kuulumisia puhelimella. Kuitenkaan mieheni ei halua jättää lasta isänsä ja tämän vaimon hoitoon koska ei pidä isänsä uudesta vaimosta vaikka minun mielestäni hän on mukava ja tulee vauvamme kanssa hyvin toimeen. Minun vanhempani taas asuvat kauempana.[/QUOTE]

Voisiko tästä mitenkään keskustella miehesi kanssa vielä? Kyllähän hänen isänsä ja uusi vaimonsa nyt kerta kaikkiaan vaan kuulostavat todella paljon paremmilta lastenhoitajilta. Eikö miehesi voisi päästä yli tuosta henkilökohtaisesta ongelmastaan ihan vaikka vaan sillä voimalla, että lapsenne saa parempaa hoitoa?

• Tykkää
Reactions: Rosabella
[QUOTE="Aloittaja";28751601]Laskun, että anoppi on nähnyt vauvaa ainakin 7 kertaa aikaisemmin kun olemme kyläilleet joko siellä tai hän meillä. Ei ole kuitenkaan osoittanut mitään kiinnostusta oma-aloitteisesti ja esim. mieheni kertoessa jotain vauvan " kuulumisia" innoissaan vastaa anoppi vain hymähtämällä ja alkaa puhua jostain muusta. Kun kysyin kerran otatko syliin niin käyn vessassa anoppi vastasi vain eikö nyt senaikkaa pärjää lattialla tai vaunuissaan. Eli on kyllä annettu anopille mahdollisuus olla vauvan kanssa mutta kun minulle tulee joka kerta tunne ettei häntä oikein kiinnosta ja siksi ihmettelin kun suostui ylipäätään tulemaan meille hoitamaan vauvaa.

Miehen isä ja tämän "uusi"vaimo ( ovat olleet naimisissa jo ainakin 10 vuotta) kuten myös minun vanhempani höpöpttelevät vauvalle, ottavat syliin ja kyselevät kuulumisia puhelimella. Kuitenkaan mieheni ei halua jättää lasta isänsä ja tämän vaimon hoitoon koska ei pidä isänsä uudesta vaimosta vaikka minun mielestäni hän on mukava ja tulee vauvamme kanssa hyvin toimeen. Minun vanhempani taas asuvat kauempana.[/QUOTE]

Kannattaa keskustella miehen kanssa ihan vakavasti. Siis selittää tuo tilanne vauvan kohdalta ja että tuossa vauvanhoidossa on tärkeintä löytää sellainen hoitaja johon voi luottaa ja joka todella vastaa vauvan tarpeisiin, on kiinnostunut ja pitää tästä. Sillä ei ole niinkään merkitystä kuinka paljon vauvan isä pitää kyseisestä ihmisestä, varsinkin jos taustalla on jotain tuollaisia täysin ei-vauvaan-liittyviä asioita.

Parisuhdeaika on hyvä juttu ja kiva että mies sitä haluaa. Nyt kuitenkin tämä ukki ja vaimonsa näyttäisivät olevan paljon luotettavampia ja parempia lapsenvahteja kuin mummo. Ikävää jos isä pitää noita omia tuntemuksiaan tärkeämpinä kuin vauvan hyvinvointia.

"vieras"
Antikoliikkipulloja ja kestovaippoja :D.

Mikset voinut laittaa anopin hoitovuoron ajaksi vaikka keittiön pöydälle normaalia tuttipulloa ja kertakäyttövaippoja??!

Ei se mukula siitä hajoa jos mummon kanssa niitä joskus käyttää.

juu en
en todellakaan jättäis vauvaa tollaselle hoitoon...onko sitä vauvaa ylipäätään pakko jättää kenenkään hoitoon noin pienenä? ehtii sitä myöhemminkin käydä kahdestaa syömässä.

mona81
En lukenut koko ketjua, mutta mun anoppi ei osaa hoitaa vauvoja, enkä hälle niitä hoitoon jätä. Esikoinen oli vauvana kerran ja lopputulos oli aika sama kuin teillä+vauva oli oksentanut ympäriinsä kun oli huutanut niin paljon.

Mutta anoppi osaa olla isompien lasten kanssa, jotka ei niinkään hoitoa tarvi, lähinnä leikkikaveria. Meillä siis kolme lasta ja olen antanut lapset hoitoon anopille vasta kun ovat ollee lähempänä kahta vuotta. Joiltain vauvan hoito ei vaan luonnistu.

ok
Mäkin olen kertonut pikkutarkasti kaiken, mitä vauvaa hoitava tarvitsee tietää. Onneksi on ollut järkeviä hoitajia, jotka ovat kuunnelleet. Kertakäyttövaipat olen kuitenkin ottanut hoitopöydälle esille, koska se on hoitajalle helpompaa. Äitini kerran omin päin laittoi kestot vauvalle, ja meni vähän pieleen, mutta ei se mitään :D

Sanot vaan miehellesi, että ei pyydetä sitä äitiä, koska itketti vauvaa noin pitkään. Kai se mies sen ymmärtää.

"Muikkunen"
Vieras: aloittajahan kirjoitti, että tarrallisia taskuvaippoja valmiiksi täytettyinä. Eivät siis eroa kertakäyttövaippojen laittamisesta muuten kuin niitä ei heitetä roskiin. Ja vaipat olivat olleet pöydällä esillä eli en kyllä syytä aloittajaa liian vaikeista vaipoista. Eikä meilläkään ollut kuin noita antikoliikkipulloja kun ei usein tarvittu ja niitä sai muutaman muistaakseni neuvolasta saatavasta näytelaatikodta ja olisikohan toinen saatu perhevalmennuksessa jaettavasta lastikosta jossa oli tuttipullo, hammasharja, muutama vaippa yms.

"mei"
Ap hokee koko ajan sitä miten anoppi ei osaa sitä tätä ja tuota,eikä anoppia kiinnosta.
Entäs sitten? Ei anopilla ole mitään velvoitetta sinun lastasi hoitaa!
Anoppisi ei ole milläänlailla VÄÄRÄSSÄ tässä asiassa,vaan sinä olet.

Sano miehellesi että ei pyydä anoppia enää lapsenvahdiski! Tsiisus...

[QUOTE="Muikkunen";28751674]Vieras: aloittajahan kirjoitti, että tarrallisia taskuvaippoja valmiiksi täytettyinä. Eivät siis eroa kertakäyttövaippojen laittamisesta muuten kuin niitä ei heitetä roskiin. Ja vaipat olivat olleet pöydällä esillä eli en kyllä syytä aloittajaa liian vaikeista vaipoista. Eikä meilläkään ollut kuin noita antikoliikkipulloja kun ei usein tarvittu ja niitä sai muutaman muistaakseni neuvolasta saatavasta näytelaatikodta ja olisikohan toinen saatu perhevalmennuksessa jaettavasta lastikosta jossa oli tuttipullo, hammasharja, muutama vaippa yms.[/QUOTE]

Juu, luulisi että vaippa-asia olisi selvinnyt kun niitä olisi vilkaissut ja jos olisivat vaikuttaneet hankalilta niin olisi otettu ne kertakäyttövaipat esiin.

Tuttipulloista, meillä vauvalla oli tuossa vaiheessa vain yksi tuttipullo kun sitä tarvittiin vain niinä kertoina kun joku muu syötti vauvaa. Ei ollut mikään ihmeellinen kasattava, mutta jos olisi sitä ollut niin ap:n tavoin olisin kysynyt hoitajalta onko pullo tuttu ja tarvittaessa näyttänyt sen kasaamisen. Koska pullot on meille niin harvinaisia käytössä niin varmaan turhankin tarkkaan pesin ja jätin niitä kuivamaan. :D

"vieras"
Älä jätä vauvaa enää anopille. Mun äiti on vähän samanlainen, ei tykkää että ohjeistetaan (ottaa käskemisenä), joten ei lapsiamme hoida. Kaks kertaa kokeiltiin, tuloksena kakka housussa oleva nälkäinen lapsi kun oli pitänyt joka välissä ulkoilla eikä voinut sitten valmiiksi laitettuja ruokia lämmittää tai muutoinkaan noudattaa yhtään lapsen päivärytmiä.

vierasa
[QUOTE="Muikkunen";28751674]Vieras: aloittajahan kirjoitti, että tarrallisia taskuvaippoja valmiiksi täytettyinä. Eivät siis eroa kertakäyttövaippojen laittamisesta muuten kuin niitä ei heitetä roskiin. Ja vaipat olivat olleet pöydällä esillä eli en kyllä syytä aloittajaa liian vaikeista vaipoista. Eikä meilläkään ollut kuin noita antikoliikkipulloja kun ei usein tarvittu ja niitä sai muutaman muistaakseni neuvolasta saatavasta näytelaatikodta ja olisikohan toinen saatu perhevalmennuksessa jaettavasta lastikosta jossa oli tuttipullo, hammasharja, muutama vaippa yms.[/QUOTE]

Jo nykyiset kertakäyttövaipat eroavat merkittävästi niistä mitä anoppi on aikoinaan omalla lapsellaan käyttänyt...

Erikoista
En jättäisi vauvaa enää anopille. Ravintolassa ja monissa paikoissa voi käydä viettämässä laatuaikaa vauvan kanssakin. Me leikitetään vauvaa hurjasti, käytetään sen jälkeen kylvyssä ja sitten tietää että nukkuu hyvin sen jälkeen ja päästään vaikka taidenäyttelyyn vauva vaunuissa nukkuen.

[QUOTE="mei";28751687]Ap hokee koko ajan sitä miten anoppi ei osaa sitä tätä ja tuota,eikä anoppia kiinnosta.
Entäs sitten? Ei anopilla ole mitään velvoitetta sinun lastasi hoitaa!
Anoppisi ei ole milläänlailla VÄÄRÄSSÄ tässä asiassa,vaan sinä olet.

Sano miehellesi että ei pyydä anoppia enää lapsenvahdiski! Tsiisus...[/QUOTE]

Eiköhän se ongelma ole tässä ap:n mies tai miehellä? Ap nyt ei tuntunut alunperinkään olevan halukas jättämään vauvaa anopin hoitoon mutta mies sitä vaati kun halusi sitä kahdenkeskeistä aikaa. Ap ei luonnollisesti nyt jatkossa haluakaan jättää lasta enää anopille mutta mies taas haluaa. Ap:lla olisi tiedossa paljon paremmat ja kiinnostuneemmat lapsenhoitajat mutta nämä eivät miehelle kelpaa.

Eli eiköhän se väärässä oleva henkilö ole se ap:n mies eikä suinkaan ap?

"vieras"
Älä nyt ap ole lapsellinen. Hoida lastasi niinkuin kuuluu ja suojele häntä niin kuin kuuluu. Jos oman lapsen kaltoinkohtelussa on suurimpana ongelmana se, että miten sanotaan nätisti anopille, niin antakaa lapsi adoptioon. Hyi henkisesti keskenkasvuisten lisääntymistä, häpeä.

Yhteistyössä