Miten sanoa kohteliaasti etten halua anopin hoitavan vauvaamme enää?

• Viestiketjun aloittaja Turhasta tarkka ja hössökö?
  • Ensimmäinen viesti
Turhasta tarkka ja hössökö?
Anoppi oli hoitamassa 4 kk vauvaamme perjantaina noin 3 h ajan kun kävimme mieheni kanssa syömässä. Olin alunperinkin epäileväinen kun anoppi ei ole koskaan aikaisemmin halunnut pitää vauvaamme sylissä, kysellyt sen kuulumisia tai muutenkaan odoittanut kiinnostusta. Mies oli kysynyt äitiään meille kun oli ajatellut sen olevan minulle kiva yllätys. Sanoin, että saa kyllä tulla edes hetkeksi olemaan vauvan kanssa ennen kun jätämme hänet kaksin vauvan kanssa. Tähän anoppi sanoi loukkaantuneena ja kyllästyneenä, että kaikki vauvathan ovat samanlaisia eivätkä osaa vierastaa miksi vauvaan pitäisi tutustua etukäteen. Eikä siis tullut ennen perjantaita käymään eikä halunnut meitä sinne kylään.

Perjantaina anoppi sitten tuli ja koitin esitellä "että täällä on vaipat ja vaihtovaatteet jos tarvitsette" ja odotin, että anoppi olisi tullut perässäni huoneeseen jossa vauvan tarvikkeet ovat. Mutta ei sanonut muuta kuin aha ja alkoi katsoa telkkaria. Jatkoin esittelyä kertomalla, että olin ottanut jääkaappiin maitoa sulamaan yhden annoksen ja tiskikaapissa on tuttipullo kuivumassa. Jatkoin etten vielä ole koonnut sitä kun keitin sen vasta vähän aikaa sitten ja kysyin onko koonnut antikoliikki pulloja kun ovat vähän erilaisia. Sanoin, ettei vauva vielä äsken ollut nälkäinen joten takuulla tulee nälkä meidän poissaollessa. Tässä vaiheessa tunsin itseni jo ihan tyhmäksi kun anoppi katsoi minua kuin täysin tyhmää kommentoimatta mitään ja miehenikin jo sanoi, että mennään nyt vaan kyllä nyt täältä kaikkea löytää ja ei tarvitse hössöttää.

Kun sitten tulimme takaisin vauva makasi lattialla ja karjui selkäkaarella. Anoppi vain naureskeli että ompas nämä nykyajan tuttipullot vaikeita koota en oikein tajua miten täällä saa maidon pysymään. Seuraavaksi valitti kun meillä ei ole vaippoja missään ja olisi tarvinnut niitä melkein heti meidän lähdettyä. Käytämme kestovaippoja ja oli etsinyt kertakäyttövaippoja mitä ei olisi ollut kuin eteisen kaapissa hätävarana. Kestovaipat olivat pöydällä korissa mutta ei ollut tajunnut niitä vaipoiksi. Kun sanoin, että olisit soittanut sanoi vain ettei viitsinyt häiritä ja laittoi kengät jalkaan ja häipyi niin noorasti, että hyvä kun huikkasi moi ovenraosta.

Nyt kamalan ristiriitainen olo kun minua harmittaa kun jätin vauvan anopin hoitoon vaikka olo oli jo etukäteen paha. Ajattelin, että johtuu vain siitä ettei vauva ole aikaisemmin ollut muiden hoidettavana. Nyt mieheni jo suunnittelee, että voidaan pyytää taas hänen äitiään hoitamaan vauvaa jos haluamme käydä kaksin jossain. Varmaan seuraava kerta menisi paremmin mutta jotenkin tuli sellainen olo, että kuinka uskallan luottaa anoppiin kun nytkin antoi vauvan olla märissä vaipoissa ja nälkäisenä ennemmin kun kysyi neuvoja :(

"vieras"
Olisit sä voinut sen tuttipullon koota valmiiksi ja ei vauva mene siitä rikki jos olis käyttänyt niitä kertisvaippoja joita anoppikin osaa käyttää. Hiukan syytä sinussakin, mutta en silti antaisi vauvaa toiste anopille hoitoon.

Juu, en minäkään jättäisi lasta tuollaiselle ihmiselle hoitoon. Kyllä hoitajan nyt pitää olla kiinnostunut edes sen verran että jaksaa kuunnella hoito-ohjeet (kuitenkin nuo tarvikkeet ja käytännöt muuttuvat vuosien myötä) ja toimia niiden mukaan, lisäksi hänen kyllä on suotavaa olla myös halukas koko hommaan.

"Aloittaja"
Miehen mielestä olen liian hössö vauvasta ja sanoi, että itkeehän vauva välillä vaikka on meidän kanssa. Jäi niin kurjaolo, että pakko oli kysyä ulkopuolisten mielipidettä.

"hoitotäti"
Mitäs, jos miettisit asiaa vielä kerran? Lapsesi kasvaa ja lastenhoitoapua tarvitsee aina. Anoppi oppii kyllä ja jos nyt olet ehdoton hän muistaa sen . Sitten tulet tänne kirjoittamaan 2015, kuinka anoppi suuttui vuonna 2013 kun vähän huomautit hänelle kuinka vauvoja pitäisi hoitaa.

Miksi et laittanut kaikkea valmiiksi anopillesi? En itsekään voi oikein sietää, että kierrätetään pitkin kämppää esitelemässä mitä missäkin on. Vaihtovaipat vaan olkkarin pöydälle ja maitopullo koottuna, että on mistä ottaa vauvan tarpeiksi.Olisi eri asia, jos menisit viikoksi muualle ja anoppi joutuisi asumaan kodissasi.

Olen kai tottunut niin hyvään muiden vauvoja hoitaessa, koska joka kodissa on kamat valmiina ja hoitohomma tehty helpoksi. Hyvä, ettei minullekin voileivät valmiina :)

[QUOTE="vieras";28751396]Olisit sä voinut sen tuttipullon koota valmiiksi ja ei vauva mene siitä rikki jos olis käyttänyt niitä kertisvaippoja joita anoppikin osaa käyttää. Hiukan syytä sinussakin, mutta en silti antaisi vauvaa toiste anopille hoitoon.[/QUOTE]

Eiköhän nämäkin olisi selvinneet jos anopilla olisi ollut kiinnostusta kuunnella noita hoito-ohjeita. Jos ei sitä vertaa välitä keskittyä niin hyvin voisi käydä niin ettei sitä valmiiksi koottua tuttipulloa tai kertakäyttövaippojakaan löydy kun tarvis tulee.

"Hmm"
Anoppi käyttäytyi kyllä huonosti enkä antaisi hänen hoitaa omia lapsiani enää, mutta miksi ihmeessä sinä et koonnut jo valmiiksi sitä tuttipulloa ja ottanut niitä hätävaralla olevia kertavaippoja esiin? Jos anoppi ei ole hoitanut vauvaa aiemminkaan niin miksi tehdä asiat hänelle mahdollisimman vaikeaksi? Ja mikset itse vaikka soittanut ja kysellyt miten on mennyt, kun tiesit ettei anoppi kuunnellut ohjeita eikä ollut ennen vauvaa hoitanut?

"Aloittaja"
Vieras: olisi saanut käyttää kertisvaippoja mutta ei löytänyt niitä. Pöydällä oli tarrallisia taskuvaippoja (valmiiksi täytettynä) ja olisin ne näyttänyt mutta anoppia ei kiinnostanut joten oletin hänen tietävän ja minun olevan tyhmä kun näytän niin yksinkertaista asiaa.

En missään nimessä antaisi jatkossa enää hoitaa enkä olisi alunperinkään jättänyt vauvaa tuossa tilanteessa tuollaiselle ihmiselle vaan olisin perunut syömisen miehen kanssa. Jos ei ole aiemmin vauvaa pitänyt edes sylissä niin 3h tuntuu aika hurjalta.

• Tykkää
Reactions: Peppi1981
sano miehellesi
[QUOTE="Aloittaja";28751399]Miehen mielestä olen liian hössö vauvasta ja sanoi, että itkeehän vauva välillä vaikka on meidän kanssa. Jäi niin kurjaolo, että pakko oli kysyä ulkopuolisten mielipidettä.[/QUOTE]

että vauvan kannalta on täysin eri asia itkeä tutussa turvallisessa sylissä kuin ventovieraan sylissä (taikka siellä lattialla). Ensimmäisestä vauvalle ei jää turvattomuuden tunnetta, jälkimmäisestä senkin edestä.

"hoitotäti"
Eiköhän nämäkin olisi selvinneet jos anopilla olisi ollut kiinnostusta kuunnella noita hoito-ohjeita. Jos ei sitä vertaa välitä keskittyä niin hyvin voisi käydä niin ettei sitä valmiiksi koottua tuttipulloa tai kertakäyttövaippojakaan löydy kun tarvis tulee.
Jos nyt hiukankin aistit ap:n asennetta, niin ainakin minulle piirtyi kuva melkoisen pikkutarkasta luonteesta ja joka ei tule anopin kanssa muutenkaan toimeen. Hän oli alun alkaen anopin tulemista vastaan ja sellaisen huomaa kyllä. Anopille hoitohomma ei ollut mieluisa ehkäpä juuri siksi, ettei miniä arvostanut hänen apuaan. Ja on myös erilaisia tyylejä neuvoa asioita. Jos olettaa, ettei toinen tajua mistään mitään ja neuvoo jo likimain vesihanan käytöstä alkaen kaiken on selvääkin selvempää heittää takaisin jotakin ylimalkaista.

Eikö ihmisillä ole minkäänlaista tilannetajua? Turha tässä on paasata ikävästä anopista, jos ei miniäkään osaa kohdella häntä arvostaen. Ja sitten päätetään nokka tuhisten, ettei anoppi saa ikinä tulla hoitamaan mun ikiomaa vauvaa kun se on niiiiiiiiiiiiiiin tyhmä. Haloo, aikuisten kesken sattuu kaikenlaista, joten tässä olisi ap:lla kasvamisen paikka. Eihän anoppi sitä lasta ollut tappamassa ja jättämässä heitteille. Vauva elää ja hengittää yhä? Missä siis ongelma? Ap:n loukatussa ylpeydessäkö?

vierar
En mitenkään pystyisi jättämään lastani tuollaisella hoitajalle uudestaan. Tuskin häntä kiinnostaakaan tulla. Jos ottaa vastuulleen vieraan vauvan, nnin kyllä pitäisi sen verran kiinnostaa, että ottaisi ohjeita vanhemmilta vastaan. Eli just nuo, että mistä löytyy maidot, vaihtovaipat jne. On meitä moneen junaan ei voi muuta sanoa. Kai se niin on, että ei kaikisa vaan ole lasten tai varsinkaan vauvojen hoitajaksi. Tuo kyseinen nainen on kuitenkin itse äiti....

"Aloittaja"
Tuttipullo oli kyllä minun mokani siinä mielessä, etten ajatellut ettei anoppia kiinnosta katsoa sen kokoamista ja en ole paljoa pulloa käyttänytniin ajattelin, että saa kuivua niin kuivaksi kun ehtii ennen käyttöä. Vaikka nyt ajateltuna ei kai siitä märän pullon kokoamisesta haittaa olisi ollut.

La Paset
Et vaan pyydä hoitamaan. Sanot, ettei teillä ole tarvetta, että haluat itse olla vauvan kanssa, koska tämä aika hujahtaa niin nopeasti ohi, ja sitten meneekin jo kouluun.

Jsvd
En antais hoitoon. Anoppi ei selvästi ole kiinnostunut. Jos itse en löytäis vaippoja vauvalle, niin kietoisin sit vaik jonkun harson pyllyn ympärille, enkä antais olla märissä. Lisäks toi et vauva ei itkiessä ole sylissä vaan lattialla, eli selvästi ei ole yritystä edes hoitaa.

En ehkä silti katkaisisi välejä anoppiin, vaan en vaan antais hoitoon. Valehtelisin että ei ole tarvetta, tai hankkisin jostain paremman hoitajan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
"hoitotäti" on nyt kyllä ihan pihalla...

Aloittajalle: Luota omaan vaistoosi! Sinä tiedät parhaiten ja jos et voi luottaa, niin et tietenkään anna lasta hoitoon.

Olen itsekin ollut hoitamassa pieniä lapsia melko kokemattomana, ja olen jokaisella kerralla kuunnellut ne ohjeet ja neuvot erittäin tarkasti. Joka perheessä on oma tapa tehdä ja pääsee itsekin helpommalla kun tekee niinkuin toivotaan.

Ihmettelen ettei anoppi edes halunnut sinua kuunnella.

Tekisin nyt niin, että pyytäkää sitä anoppia kylään ja sysätkää "hoitovastuu" vierailun ajaksi anopille. Eli olette siellä tukena, mutta anoppi saa päivittää muistiaan lastenhoidosta.
Jos ei homma toimi, tai ei vieläkään kiinnosta, niin yksin en hälle lasta luovuttaisi.

[QUOTE="hoitotäti";28751440]Jos nyt hiukankin aistit ap:n asennetta, niin ainakin minulle piirtyi kuva melkoisen pikkutarkasta luonteesta ja joka ei tule anopin kanssa muutenkaan toimeen. Hän oli alun alkaen anopin tulemista vastaan ja sellaisen huomaa kyllä. Anopille hoitohomma ei ollut mieluisa ehkäpä juuri siksi, ettei miniä arvostanut hänen apuaan. Ja on myös erilaisia tyylejä neuvoa asioita. Jos olettaa, ettei toinen tajua mistään mitään ja neuvoo jo likimain vesihanan käytöstä alkaen kaiken on selvääkin selvempää heittää takaisin jotakin ylimalkaista.

Eikö ihmisillä ole minkäänlaista tilannetajua? Turha tässä on paasata ikävästä anopista, jos ei miniäkään osaa kohdella häntä arvostaen. Ja sitten päätetään nokka tuhisten, ettei anoppi saa ikinä tulla hoitamaan mun ikiomaa vauvaa kun se on niiiiiiiiiiiiiiin tyhmä. Haloo, aikuisten kesken sattuu kaikenlaista, joten tässä olisi ap:lla kasvamisen paikka. Eihän anoppi sitä lasta ollut tappamassa ja jättämässä heitteille. Vauva elää ja hengittää yhä? Missä siis ongelma? Ap:n loukatussa ylpeydessäkö?[/QUOTE]

Olen varmaan samanlainen nipo kuin ap, sillä jos lastenvahtia ei kiinnosta edes katsoa mistä löytyy vaipat ja tuttipullot ja miten ne toimii (jos siis ovat vieraita entuudestaan) niin ei se herätä kyllä mitään luottamusta. Varsinkaan jos sitten ongelmatilanteen päälle tultua ei voi edes soittaa ja kysyä neuvoa.

Kyllä itse olen niin lapsettomana kuin sittemmin perheellisenäkin kuunnellut noita ohjeita kun olen toisen lapsia hoitanut. Nyt neljän oman lapsen myötä (joista nuorin vauva) on toki perusjutut hallussa, mutta silti olisin kiinnostunut siitä mistä tarvittavat tavarat löytyy ja esim kestovaipat ja tuttipullot ovat minulle niin vieraita että niistä mielummin kuulisin enemmänkin.

Lähinnä tuossa mielestäni mättää koko kuvio. Anoppi hoitamassa lasta vastentahtoisesti tai ainakin ilman kiinnostusta, vauva jää ilman ruokaa ja puhdasta vaippaa(?) koska anoppia ei nämä asiat sitten kiinnosta ja pitää niitä turhana hössötyksenä ja ap:n taas pitäisi rentoutua kun vauva on tuollaisissa käsissä. Mies taas ei näe hommassa mitään vikaa.

Minusta on ihan normaalia että äiti on epävarma jättessään vauvaa eka kertaa hoitoon. Silloin hoitajan kannattaisi rauhoittaa tilannetta juurikin näyttämällä kiinnostusta ja sitä että vauva on turvallisissa käsissä. Näin siis oma mielipiteeni.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"OmppoPomppo"
En vielä heittäisi kirvestä kokonaan kaivoon, mutta muutama asia tuossa anopin touhussa häiritsee.

Ensinnäkin miksi hän ei soittanut ja kysynyt neuvoa jos kerran ongelmia tuli esiin? Onko jotenkin ylpeä? Itselle ainakin on tärkeää ollut se, että jos lapsi on hoidossa tietää heti saavansa puhelun jos tulee ongelmia. Voi olla rauhallisin mielin jos puhelin ei soi.

Toiseksi miehesi teki väärin kun ns.kiirehti teitä lähtemään sanomalla että älä hössötä. Se on kumma kun miehet usein käyttävät tuota sanaa kun kysymyksessä on vauvan tarpeista huolehtiminen parhaalla mahdollisella tavalla. Ehkä anoppikin yritti esittää hallitsevansa tilanteen, ettei anna epävarmaa tai hössöttävää kuvaa itsestään.

Isoäiti on lapselle tärkeä, joten lähtisin nyt tutustuttamaan vauvaa isoäitiin ihan vauvan oman äidin läsnäollessa ja voisitte vaikka yhdessä hoitaa vauvaa. Ei minunkaan äitini ja anoppini osaa kestovaippoja edes laittaa, joten jos sitä ei erikseen opeta niin kertakäyttövaipat siksi aikaa käyttöön. Jos anoppia ei kuitenkaan kiinnosta alkaa tutustua vauvaan niin sitten valitettavasti asia on sillä selvä. Ei ole mitään velvollisuutta antaa lasta hänelle hoitoon jos kokee, ettei hän osoita mielenkiintoa ja halua oppia käsittelemään vauvaa. Anoppia voi kuitenkin jännittää ja jos on vielä huono näyttämään tunteensa , voi vaikuttaa kylmältä mutta uskoisin sydämen sulavan kun ilmapiiri on rento.

Ja sitä ukkoasi niskasta kiinni että unohtakoon kahdenkeskisen ajan jos ei panosta tähän anoppikuvion toimivaksi saamiseen!

"vieras"
Tässä nyt tulee esiin vain AP:n kanta asiaan, emmehän tiedä kuinka anoppi asian kokee tai minkälaiset välit teillä muuten on. Anopithan usein osaavat jo ihan omasta kokemuksesta nuo asiat, minusta AP:n olisi kannattanut laittaa vaan niitä kertisvaippoja esiin ja tuttipullon valmiiksi jne. Ihan vaan koska eihän sitä nyt voi olettaa, että anoppi tajuaa koota jotain ihme pulloja taikka niitä kestovaippoja. Siksi ei varmaan myöskään sinua kuunnellut, oletti osaavansa homman. Ne kamat olisi pitänyt olla siinä pöydällä esillä eikä missä lie piilossa, mistä täytyy sitten kaivella. Huomaan myös ettei teillä taida olla muutenkaan suhde kauhean hyvässä kunnossa, varmasti anoppiakin se ärsyttää kun olet vähän nipo ja olette tekemisissä vain tämmöisessä tilanteessa, kannattaisi pitää parempaa huolta noista ihmissuhteista jos vielä tarvitsette hoitoapua. Jos miehesikin on sitä mieltä että nipotat liikaa niin ehkä sinun kannattaisi katsoa hieman peiliin, mutta lopultahan päätät kuitenkin itse kenelle lapsesi annat hoitoon.

madan
En antais tuollaiselle minkään ikäistä lasta hoitoon. Keskustele miehesi kanssa, luulisi hänenkin haluavan lapsen parasta. Itse jättäisin vauvan vain hyvin tutulle ja luotettavalle ihmiselle. Mieluummin vaikka sitten kuljetan mukana joka paikkaan, jos ei hoitajaa ole.

Yhteistyössä