Miten sanoa kohteliaasti etten halua anopin hoitavan vauvaamme enää?

• Viestiketjun aloittaja Turhasta tarkka ja hössökö?
  • Ensimmäinen viesti
Meillä myös tilanne, että anoppi asuu lähellä ja minun vanhempani 500 km päässä. Anopille olen kerran jättänyt vauvan hoitoon niin että olin itse kampaajalla. Sisällä hän on joskus ollut hoitamassa silloin kun miehen kanssa olemme pihalla puutarhatöissä huutomatkan päässä.
Oma anoppini on vauvoista kyllä kiinnostunut ja pitää paljon vauvaamme sylissä jne. Tiedän kuitenkin että hän on omien lastensa kanssa tehnyt laiminlyöntejä hankalissa elämänvaiheissa ja luottamuksen syntyminen on hankalaa.
Mitä tuohon lattialla huutamiseen tulee niin se ei olekaan niin yksinkertaista. Joskus kun olen tullut kotiin jätettyäni vauvan mieheni hoiviin, olen löytänyt vauvan lattialta huutamasta. Kun olen pitänyt saarnaa vauvan hoidosta, olen saanut kuulla että vauva on ollut sylissä lähes koko ajan ja vasta hetki sitten laskettu lattialle.
Keskusteluyhteys ja luottamus hoitajaan on oltava kunnossa. Jos niitä ei saa kuntoon, en jättäisi lastani sellaiselle hoitajalle. Se mitä joku teki tai jätti tekemättä, on loppujen lopuksi toissijaista.

Saan varmaan kauhean määrän valitusta niskaani kun sanon tämän, mutta minua jotenkin puistattaa sellaiset äidit, jotka tahtovat, että kaikki tapahtuu prikulleen heidän pilkuntarkkojen mielikuviensa mukaan ja kaikki muu on väärin. Sain aloittajasta tällaisen kuvan, en tiedä onko oikea. Eli jos anoppi olisi napannut vauvan mukaansa ja käynyt oma-aloitteisesti ostamassa kaupasta kertakäyttövaippoja, sekin olisi ollut väärin ja aiheuttanut valituksen kaksplussalle. Väkisin tuli mieleen, että nyt aloitusta kirjoittaa ihminen, joka ei siedä kenenkään muun tapoja kuin omiaan. Saatan olla täysin väärässä ja pyydän jo valmiiksi anteeksi jos sitä olen.

Joka tapauksessa ap:n vaistot pelasivat niin kuin kuuluikin ja siihen, että anoppi "oppisi lasta hoitamaan" voin valitettavasti todeta, että anopin hoitotaidoissa on ollut suurimpana ongelmana asenneongelma ja yksinkertaisesti välinpitämättömyys tai laiskuus oppia, eikä tuollaisia asioita tuosta vaan opetella, ne muuttuvat vain sisälähtöisesti. Anopilla ei ilmeisestikään ole mitään aikomusta puutteitaan muuttaa, koska luikki paikalta häntä koipien välissä sen sijaan, että olisi jäänyt jälkikäteen selvittämään asiaa. Intoa lapsenkaitsentaan ei selkeästikään ollut. Miehelle sanoisin suoraan, ettei lasta voi jättää osaamattoman ja haluttoman hoitajan käsiin. Hankkikaa hoitaja jostian muualta. Jos ei sukulaisia löydy niin sitten vaikka MLL-lastenhoitaja. On parempi, että lasta hoitaa ihminen palkkansa eteen hyvin kuin se, että joku hoitaa sukulaisvelvoitteesta, mutta huonosti.

"vieras"
Kamala tilanne, oisin varmaan ollu ihan raivona jos oisin nähnyt ettei vauva ole saanut mitään huomiota ja huolenpitoa (perushoitoa edes!) anopilta. Järkyttävää, miten joku voi tehdä niin?!?
Anoppi ei selvästi välitä vauvasta eikä teistä. Elä todellakaan anna enää hoitoon lasta hänelle!!!

"vieras"
Saan varmaan kauhean määrän valitusta niskaani kun sanon tämän, mutta minua jotenkin puistattaa sellaiset äidit, jotka tahtovat, että kaikki tapahtuu prikulleen heidän pilkuntarkkojen mielikuviensa mukaan ja kaikki muu on väärin. Sain aloittajasta tällaisen kuvan, en tiedä onko oikea. Eli jos anoppi olisi napannut vauvan mukaansa ja käynyt oma-aloitteisesti ostamassa kaupasta kertakäyttövaippoja, sekin olisi ollut väärin ja aiheuttanut valituksen kaksplussalle. Väkisin tuli mieleen, että nyt aloitusta kirjoittaa ihminen, joka ei siedä kenenkään muun tapoja kuin omiaan. Saatan olla täysin väärässä ja pyydän jo valmiiksi anteeksi jos sitä olen.

Joka tapauksessa ap:n vaistot pelasivat niin kuin kuuluikin ja siihen, että anoppi "oppisi lasta hoitamaan" voin valitettavasti todeta, että anopin hoitotaidoissa on ollut suurimpana ongelmana asenneongelma ja yksinkertaisesti välinpitämättömyys tai laiskuus oppia, eikä tuollaisia asioita tuosta vaan opetella, ne muuttuvat vain sisälähtöisesti. Anopilla ei ilmeisestikään ole mitään aikomusta puutteitaan muuttaa, koska luikki paikalta häntä koipien välissä sen sijaan, että olisi jäänyt jälkikäteen selvittämään asiaa. Intoa lapsenkaitsentaan ei selkeästikään ollut. Miehelle sanoisin suoraan, ettei lasta voi jättää osaamattoman ja haluttoman hoitajan käsiin. Hankkikaa hoitaja jostian muualta. Jos ei sukulaisia löydy niin sitten vaikka MLL-lastenhoitaja. On parempi, että lasta hoitaa ihminen palkkansa eteen hyvin kuin se, että joku hoitaa sukulaisvelvoitteesta, mutta huonosti.
Kuka nyt ei ulkopuoliselle hoitajalle kertoisi että hei näin meillä hoituu nää jutut parhaiten, täältä löytyy kestovaipat jne jne. Itse kokisin jopa loukkaavana jos en saisi ohjeita ja pitäisin todella omituisena sellaista vanhempaa joka ei sen vertaa haluaisi ohjeistaa minua. Ja vauva ei osaa kertoa tai ilmaista mitenkään mistä löytyy tarvikkeet tms. Ne tulee kertoa - aivan kuin muissakin töissä on alku perehdytys, joka on lain mukaan jokaisen työntekijän oikeus!

Ottaisitko itse sen riskin, että vauvaa hoidetaan puolihuolimattomasti tai epävarmasti siksi, ettet äitinä vaivautunut kertomaan vauvasi hoidosta mitään ? En usko.

Ap sitä paitsi ei ainakaan mun mielestä vaikuta yhtään ylitarkalta tai 'nipolta'. Tottakai työhön pitää perehdyttää ja kertoa tärkeät asiat. Ihmiset kun ei osaa lukea ajatuksia!

• Tykkää
Reactions: Madicken04
En itse olisi jättänyt vauvaa edes hoitoon tuommoiselle hoiturille, joka sanoo vaan aha ja katsoo telkkaria varsinkin kun ei ole aikaisemmin edes pitänyt ko vauvaa sylissä.

Ja moisen taidon näytön jälkeen, että vauva on saanut huutaa nälkäänsä ilman että on nöyrtynyt soittamaan apua, oisin antanut suoran palautteen, että mitä v*ttua anoppi oikein meinaa.

Ja ikinä ei enää tarviis tulla hoitamaan lasta. Ihan sama vaikka ois viimeinen anoppi maan päällä.

"vieras"
Saan varmaan kauhean määrän valitusta niskaani kun sanon tämän, mutta minua jotenkin puistattaa sellaiset äidit, jotka tahtovat, että kaikki tapahtuu prikulleen heidän pilkuntarkkojen mielikuviensa mukaan ja kaikki muu on väärin.
Mä taas en ymmärrä, mikä tuossa kertomuksessa saisi aikaan tuollaisen kuvan? Minusta on ihan normaalia, että kerrotaan mistä löytyy tarvikkeet ja ruoka vauvalle, milloin on viimeksi syönyt jne.

Oma anoppini tykkää paljon lapsistamme ja hoitaa mielellään, usein käy niin että kun vien vaikkapa esikoisen sinne niin anoppi hössöttää ja puhuu taukoamatta lapselle, eikä ole huomaavinaankaan minua. Ei ilmeisesti edes huomaa milloin lähden... Mulla ei ole tapana jäädä lätisemään turhia, koska tiedän että anoppi pärjää, ja saa mun puolesta hoitaa miten lystää kun tiedän että lapset voi siellä hyvin, mutta joskus olen yrittänyt sanoa esimerkiksi että lapsi heräsi aamulla jo kuudelta, joten tarvitsee varmaan pian päiväunet, tai on juuri syönyt ison annoksen ruokaa joten sitä ei tarvitse antaa. Anoppi on sitten saattanut soittaa tai kertoa hädissään kun ollaan lasta haettu, että onkohan lapsi sairas kun alkoi väsyä niin aikaisin tai ei ottanut ruokaa kuin lusikallisen... Pikkasen tuntuu loukkaavalta, ettei mua halua kuunnella tuon vertaa.

Ap:n tapauksessa en haluaisi jättää vauvaa hoitoon, jos kerran anoppi ei vaikuta itse yhtään kiinnostuneelta, ja antaa vauvan olla mielummin nälissään ja märissä vaipoissa kuin edes soittaisi ja kysyisi neuvoa.

Moni tarttuui niihin kestovaippoihin ja koliikkipulloihin, mutta entä jos vauva normaalista pullosta nielee aina niin paljon ilmaa, että tulee kipeäksi? Ei sen koliikkipullon kokoaminen mitään salatiedettä ole. Ja kestovaipat on nykyään usein ihan samaa mallia kuin kertakäyttöiset teippivaipat, eikä niitä ole sen vaikeampi pukea. Mun anoppi itseasiassa vaipatti lapsensa harsoilla, joten aluksi vierasti niitä kertiksiä. En silti hankkinut harsovaippoja anoppia varten. Pullon olisi tietysti voinut koota valmiiksi ja nostaa näkyville, samoin vaipat ja varavaatekerran.

"huoh"
Järkyttävä anoppi ja järkyttävä poikansa! Ei ole omena kauas puusta pudonnut tässäkään tapauksessa :/ Juu, minusta tuo anopin käyttäytyminen kuulosti lähinnä heitteillejätöltä, en päästäisi enää "hoitamaan" lastani kun ei näköjään se edes kiinnosta. Millainen hoitaja antaa vauvan karjua lattialla?!!!

Osasin hoitaa vauvaa jo 16-vuotiaana vaikken mitään vauvoista tiennyt ennestään.

Että pistää vihaksi puolestasi! Saisi kyllä molemmat kuulla kunniansa, pidä pääsi ja luota vaistoihisi!

Ja tuo nimimerkki "hoitotäti" on ihan outo lausunnoissaan ja mietin millainenkohan "hoitaja" hänkin mahtaa olla..

yäk
elä kuule huoli ollenkaan miten kertoa ja muotoilla asia anopille, ettei häntä enää hoitajana tarvita. Tuollainen sadisti ei ansaitse teidän luottamustanne. Että kehtaakin jättää vauvan hoitamatta ja tehdä noin kurjan tempun teille aargh. Oot vaan tiukkana jatkossa, ja luotat vaistoihisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28751636]Antikoliikkipulloja ja kestovaippoja :D.

Mikset voinut laittaa anopin hoitovuoron ajaksi vaikka keittiön pöydälle normaalia tuttipulloa ja kertakäyttövaippoja??!

Ei se mukula siitä hajoa jos mummon kanssa niitä joskus käyttää.[/QUOTE]

Koliikkipullosta syömään oppinut ei välttämättä osaa imeä tavallisesta pullosta. Mutta pullon olis voinut kasata valmiiksi. Anopilla oli todenäköisesti tosi korkea kynnys kysyä apua kun ei älynnyt kysyä ohjeita.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28752063]Koliikkipullosta syömään oppinut ei välttämättä osaa imeä tavallisesta pullosta. Mutta pullon olis voinut kasata valmiiksi. Anopilla oli todenäköisesti tosi korkea kynnys kysyä apua kun ei älynnyt kysyä ohjeita.[/QUOTE]

Ihan turhaa ja älytöntä vierittää syytä ap:n niskoille. Hän opasti ja neuvoi kyllä anoppia, mutta anoppi ei välittänyt sen vertaa, että olisi kuunnellut ja hoitanut vauvaa kunnolla. Ihan sama miten olisi aseteltu ja laiteltu asiat esille jos tuollainen on asenne hoitajalla.

"vieras"
[QUOTE="hoitotäti";28751410]Mitäs, jos miettisit asiaa vielä kerran? Lapsesi kasvaa ja lastenhoitoapua tarvitsee aina. Anoppi oppii kyllä ja jos nyt olet ehdoton hän muistaa sen . Sitten tulet tänne kirjoittamaan 2015, kuinka anoppi suuttui vuonna 2013 kun vähän huomautit hänelle kuinka vauvoja pitäisi hoitaa.

Miksi et laittanut kaikkea valmiiksi anopillesi? En itsekään voi oikein sietää, että kierrätetään pitkin kämppää esitelemässä mitä missäkin on. Vaihtovaipat vaan olkkarin pöydälle ja maitopullo koottuna, että on mistä ottaa vauvan tarpeiksi.Olisi eri asia, jos menisit viikoksi muualle ja anoppi joutuisi asumaan kodissasi.

Olen kai tottunut niin hyvään muiden vauvoja hoitaessa, koska joka kodissa on kamat valmiina ja hoitohomma tehty helpoksi. Hyvä, ettei minullekin voileivät valmiina :)[/QUOTE]

No en antanut anopille vauvaa hoitoon aikoinaan koska hän ei voinut vaihtaa vauvalle vaippoja. Vaippa löytyi kyllä suunnilleen anopin nenän edestä. Ei myöskään katsonut tarpeelliseksi lämmittää vauvalle maitoa, vaikka oli kuin ohjeistettu.

Kun lapset olivat isompia, ei voinut käyttää pissalla. Nyt sitten ihmettelee miksi 6v ei halua jäädä hänen luokseen yhtään yksin.... öö oiskohan siksi että lapsia ei ole koskaan voinut jättää anopin luo varttia pidemmäksi aikaa ja jo siinä ajassa anopilta menee hermot ja rupeaa kiukuttelemaan lapsille! Lapset eivät koe oloaan turvalliseksi anopin luona ja tästä siis anoppi kiukuttelee meille.

Meillä ei ole MITÄÄN paikkaa minne lapset saisi hoitoon että voitais miehen kanssa käydä kahdestaan jossain, mutta minua ei harmita siltikään ettemme voi jättää lapsia anopin kanssa eikä miestäkään. Olemme molemmat sitä mieltä että jos aikuinen ihminen ei osaa käyttäytyä lasten kanssa ollenkaan eikä halua huomioda lasten tarpeita, niin hänelle emme halua lapsia jättää hetkeksikään hoitoon. Kiukutelkoon anoppi keskenään.

Ap:lle sanon että kuuntele omia tuntemuksiasi. Itse en todellakaan jättäisi tuollaiselle ihmiselle hoitoon, mutta et voinut etukäteen tietää että anoppisi on noin välinpitämätön eikä vauvalle tuosta yhdestä hoitokerrasta mitään traumoja jää joten älä enää tapahtunutta murehdi :)

"vieras"
tuossa oli asenneongelma anopilla heti alkuunsa, hän oli ikäänkuin teidän yläpuolella ja osaa kyllä, vaikka toisin kävi. itse varmaan sanoisin, että tervetuloa hoitamaan, mutta tällä kertaa käydään ensin yhdessä läpi kaikki vaipat yms. pullot. anoppi saa luvan vaan kuunnella kiltisti, jos ei onnistu, niin sitten voi jättää hoitamatta. ja mies jos ei ymmärrä niin menköön yksin syömään. simple as that.

Wiw
Luin viestiketjusi eka sivun ja luulen, ettei sinun tarvitse sanoa anopille yhtään mitään. Kertomuksesi mukaan hän tuskin tuppautuu hoitoavuksi turhan usein! Joten kun tarvetta hoitoon ei tuoda julki, hän tuskin omaaloitteisesti tarjoutuu.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28753254]tuossa oli asenneongelma anopilla heti alkuunsa, hän oli ikäänkuin teidän yläpuolella ja osaa kyllä, vaikka toisin kävi. itse varmaan sanoisin, että tervetuloa hoitamaan, mutta tällä kertaa käydään ensin yhdessä läpi kaikki vaipat yms. pullot. anoppi saa luvan vaan kuunnella kiltisti, jos ei onnistu, niin sitten voi jättää hoitamatta. ja mies jos ei ymmärrä niin menköön yksin syömään. simple as that.[/QUOTE]

Siis tosiaan laskisit lapsesi tuollaisella ihmiselle toistekin?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28753371]Siis tosiaan laskisit lapsesi tuollaisella ihmiselle toistekin?[/QUOTE]

No onhan kyseessä kuitenkin lapsen mummi, antaisin uuden tilaisuuden kyllä, mutta ehdoilla, että mamma kuuntelee ja on valmis ottamaan opin vastaan mukisematta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28753442]No onhan kyseessä kuitenkin lapsen mummi, antaisin uuden tilaisuuden kyllä, mutta ehdoilla, että mamma kuuntelee ja on valmis ottamaan opin vastaan mukisematta.[/QUOTE]

Antaisit uuden tilaisuuden tosiaan, vaikka mummi oli laiminlyönyt lapsen hoidon? Varmasti on tiennyt, että vauvalta kuuluu vaihtaa vaippa kun se on märkä ja seurustella sen kanssa, londuttaa kun se itkee ym. Vauva oli karjunut lattialla itekseen kun ap tuli miehensä kanssa paikalle. Jos kaiken tuon jälkeen vielä luottaa hoitajaan, niin se on jo lastensuojelu asia. Nimittäin tuo voi täyttää jo lapsen heitteillejätön kriteerit, oli sitten mummi tai kuka hyvänsä hoitajana.

lasjlasdkj
Miten ap:n mies on selvinnyt hengissä aikuiseksi, jos anoppi ei muka osaa hoitaa vauvaa?

Taitaa olla kyse enemmänkin siitä, että anoppia loukkaa ap:n neuvova asenne, kun hän kuitenkin osaa todistettavasti hoitaa lapsia?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28753485]Antaisit uuden tilaisuuden tosiaan, vaikka mummi oli laiminlyönyt lapsen hoidon? Varmasti on tiennyt, että vauvalta kuuluu vaihtaa vaippa kun se on märkä ja seurustella sen kanssa, londuttaa kun se itkee ym. Vauva oli karjunut lattialla itekseen kun ap tuli miehensä kanssa paikalle. Jos kaiken tuon jälkeen vielä luottaa hoitajaan, niin se on jo lastensuojelu asia. Nimittäin tuo voi täyttää jo lapsen heitteillejätön kriteerit, oli sitten mummi tai kuka hyvänsä hoitajana.[/QUOTE]

No en tietenkään jos on heitteillejättö tai hoidon laiminlyönti tapahtunut. Vaikea sanoa mitä siellä on tapahtunut kun ei tunne koko tapausta.

"Milkkis"
En todella antaisi enää anopille hoitoon!

Mulla samankaltaisin kokemuksia (tosin appivanhemmat oikein tuputtivat hoitoapuaan), kun jätin vauvan hoitoon ja olisin lyhyesti selittänyt perusjutut eli koska on tarkoitus syödä, nukkua yms ja missä mikäkin on ja miten toimii niin molemmat vaan kuorossa huutaa että juujuuujuuujuuu kyl me pärjätään eikä kuuntele ollenkaan. Niin ärsyttävää!!! Muiden lapsia hoitaessa kyllä todellakin otan kaikki ohjeet vastaan.

Eli ei todellakaan ole mitään hössöttämistä jos ap kertoo missä vaipat ja maito on...

"vieras"
Miten ap:n mies on selvinnyt hengissä aikuiseksi, jos anoppi ei muka osaa hoitaa vauvaa?

Taitaa olla kyse enemmänkin siitä, että anoppia loukkaa ap:n neuvova asenne, kun hän kuitenkin osaa todistettavasti hoitaa lapsia?
itse olen miettinyt miten anoppi on saanut aikoinaan omat lapsensa hoidetuksi kun meidän lapsille ei ole kyennyt vaihtamaan ainuttakaan vaippaa, käyttämään pissalla tai edes tyhjentämään pissa pottaa( 5v isosisko sitten tyhjenteli sen päivän pikkuveljen pottaa ja pyyhki pyllyä kun äiti ei päässy sängystä ylös ja anoppi ei voinut vaikka toistuvasti pyysin) kun oli itse tarjoutunut hoitoavuksi kun mut oli määrätty vuodelepoon leikkauksen jälkeen.

Yhteistyössä