Miten saatte lapsen tottelemaan..

  • Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Niin se on että kun antaa tilanteen levitä käsiin voivottelemalla ja hyssyttelemällä ei ole enään paluuta siihen että lapsi arvostaisi pätkän vertaa vanhemman kieltoa tai tootelisi käskyä tehdä jotakin, meillä tuo homma alkoi jo pienenä että lapsella oli riittävän kova kuri ja painostus tarpeen vaatiessa tukkapöllyä sitä ei tarvinnut kuin pari kertaa ja lapset on totellut sen jälkeen aina.
Tähän uskon sillä varauksella, että rajaan ulos erityislapset. :) Tosin nekin tarvitsee kurinpitoa.
 
Mama the strange
Mulla on vain yksi lapsi, joten oon varmaan vähän jäävi edes vastaamaan tähän :D

Meillä on kuitenkin kauppareissut sun muut sujuneet lähes poikkeuksetta hyvin. Lapsi (juuri 5v) työntelee omia kärryjään tai istuu autokärryssä, eikä sen kummempaa. Pari kertaa lapsi on saanut kaupassa kunnon raivarit halutessaan esim karkkia tai jonkin lelun. Tuolloin sanon vaan tiukasti ei ja jatkan ostosten tekemistä kylmän rauhallisena. Vähän aikaa lapsi jaksaa vängätä, mutta rauhoittuu sitten. Periksi en ole koskaan kauppakitinöille antanut. Lapsi tietää jo, että kitisemällä ei saa mitään.

Kotonakaan ei jäähyjä ole tarvinnut antaa. Lelut siivoutuvat kyllä, koska lapsi tietää, että jos leluja ei jaksa kerätä niin niitä on liikaa ja osa täytyy viedä kirpputorille. Muutkin jälkensä lapsi siivoaa (vie likaiset vaatteet pyykkikoriin ja likaiset astiansa tiskipöydälle yms)
 
"vieras"
Toistoa, paljon aikaa ja kärsivällisyyttä ja vähän lahjontaakin sekä joskus kiristystä. Näillä avuilla minä kauppailen lasten 4v, 2v ja 6kk kanssa. Lapset ovat todella vilkkaita, mutta yrittäjiä kun ollaan niin käyn usein kaupassa yksin lasten kanssa. Niin mielikuvitus on ihan mielettömän hyvä apu. Meillä on usein kaupassa erimielisyyksiä lasten kanssa, mutta sitten vaan neuvotellaan. Komentamaan en ala, koska tästä meno vaan yltyy. Ostokset tehdään loppuun, vaikka joku sitten kiukkuaisikin. Mummot voisi kyllä näissä kohdin olla hiljaa, mutta niillekin pitää vaan jaksaa jopa hymyillä. Valjaat on olleet turvallisuuden takiakin joskus tarpeen. Sellaisina päivinä jolloin olen itse väsynyt ja mielikuvitus ei laukkaa niin autossa sovitaan jo palkinto, jos reissu sujuu hyvin.
 
Mä tein just yks päivä niin että lähettiin vaan kylmästi kotiin kun lapsi ei totellut.
Oltiin kavereitten ja niitten lapsien kanssa syömässä ja meno ylty ihan naurettavaksi ja uhkailin sitten että lähdetään kotiin..Mutta oon tehnyt tätä aina niin lapsi aatteli ettei me mihinkään lähdetä.
No nyt lähdettiin ja voin sanoa että ketutti itseänikin lähteä mut ennemmin mä teen ton pari kertaa ja syön sitten rauhassa (?) ne kaikki tulevat kerrat.
Tuo on totta! Lapset oppii ihan tosi nopeasti tajuamaan sen jos äiti vaan uhkailee eikä koskaan toteuta niitä uhkauksiaan. Eli ihan nappiin sanoit tuon että kerran tai pari kertaa kun toteuttaa uhkauksen niin tulevaisuudessa on paljon helpompaa! :)
 
"vieras"
Musta on kyllä hieman hassua että 2kk, 14kk ja 3v vanhojen lasten kanssa pitää joka kauppareissulla kinastella karkin ostamisesta (olet tuonut sen aika monessa viestissäsi esille). Minkälaista kuria ja palkitsemismenetelmiä oikein pidät? Palkita voi muutenkin kuin jollain herkulla tai tavaralla, esim. jollain mukavalla tekemisella ja ihan vain sanallisilla kehuilla. 3- vuotias ymmärtää jo puhetta ja hänen knassaan voi keskustella ja neuvotella asioista. Sovi isoimman kanssa jo ennen lähtöä että nyt mennään kauppaan ja siellä on käyttäydyttävä hyvin. Sovitte että jos kauppareissu sujuu hyvin, palkkioksi saa vaikka kuunnella lempilevyä kotimatkalla ja jos ei käyttäydy, ei saa kuunnella ja kotona jää vaikka lastenohjelmat väliin.
 
Minä en sinuna edes yrittäisi lähteä kauppaan ilman kaksostenrattaita johon saat molemmat lapset vöillä kiinni. Vauvan laittaisin reppuun tai liinaan. Jos lapset pitäisivät hirveää huutoa laittaisin Mp3 kuulokkeet korville ja jatkaisin ostamista.
 
"Veera"
Tukkapölly on toiminut todella hyvin. En ymmärrä miksi jotkut pitävät sitä mukamas "pahoinpitelynä". Vain pikku tukistus, nin kyllä tottelee. Tottelemattomista lapsista tulee vain kuspäisiä aikuisia.
 
"normaali ihminen"
Kyllä tuo tukkapölly on jo ihan muinaishistoriaa nykypäivän kasvatustavoissa, ja vieläpä laitontakin.
Aikuisten pitää osata kasvattaa lapsia muutenkin kuin fyysisesti.
Näköjään joillekin tuleville vanhemmille pitäisi olla psykologiset testit!
Kyllä lapsi varmasti lämmöllä ajattelee myöhemmin teitä kaikkia, ketkä kurittavat lapsiaan fyysisesti tavalla tai toisella.Itse toivon että ne perheet joilla ongelmia ja haasteita arjessa lasten kanssa, ovat jo aktiivisesti tekemisissä erilaisten tukitoimien parissa.

Lapsen saa tottelemaan, jos vain toimintatapa on oikea sekä vanhempi on perehtynyt asiaan.
Ja vinkiksi että niitä "oppeja" ei kannata tältä palstalta hakea...Vaan perheneuvolat yms.sosiaalialan ammattilaiset auttaa.
 

Yhteistyössä