Mulla tottelevat melko hyvin. Mutta sitkeys ja toistot on ainoa vinkki minkä osaan antaa. Osaan olla niin periksiantamaton että itseäkin välillä ärsyttää kun ei osaa antaa olla.

Voittopuolena on sitten se, että nuo lapset on oppineet että mua kannattaa totella. Jos jotain uhkaan, toteutan sen myös. Jokaisella lapsella on ainoastaan se rakkain unilelu, mitä en ikinä laita jäähylle. Muuten kaikki tavarat, tekemiset ja lapsi itse saa olla jäähyllä vaikka koko päivän jos ei uskota.
Kieltojen valvonta on se rasittavin juttu. Joka kerta, kun jotain tehdään, seuraus pitää olla sama. Joka kerta, kun jotain kieltää, pitää ehtiä valvomaan että kieltoa noudatetaan. Isommat seuraa tarkkana, kun tulevat kantelemaan että pienin pureskelee taas kirjaa, että miten reagoin. Vaikka olisi mikä kesken, menen mahd. pian kieltämään ja ottamaan kirjan pois. Jne. Jos sen kerran jättää toteuttamatta jonkun tuollaisen, ei ne isommatkaan kohta usko. Saati se pahantekijä.
Meillä on myös se hyväksi havaittu käytäntö, että melkein kaikki kiellot on saman arvoisia. Tarkoittaen sitä, että hengenvaaralliset tai suurta vahinkoa tekevät hommat on tietenkin sellaisia mitä vaan ei tehdä. Vaikka tulivälineillä leikkimisestä istutaan huoneessa loppupäivä ja nuo tietää sen. Mutta jos sanon vaikka, että muualla kuin vessassa ei piereskellä

X vain esimerkki tämä) tai että ruoalla ei sotketa tahallaan, odotan että niitä molempia totellaan KOSKA SANON NIIN. Ei siis niin, että heittelisin kieltoja sinne tänne mutta en välittäisi tai jaksaisi välittää noudatetaanko niitä kaikkia. Tässä tietenkin pitää tehdä punnintaa, mitä kieltää ja mitä ei. Koska jos kieltää liikaa, ei sekään ole hyvä.
En noin monen pienen kanssa ole kaupoissa käynyt. Mutta meillä nuo tietävät kyllä sen, että tiukassa käsivarsiotteessa mennään loppureissu jos karkaillaan. Tai niin, että lapsi pitää koko ajan ostoskärryn laidasta kiinni. Tietää myös, että temppuilusta/mölyämisestä/tavaroiden räpeltämisestä seuraa se, että vien ne pillimehut/värityskirjat/jätskit takaisin hyllyyn. Olen siis näyttänyt lapsille, että toteutan uhkaukset jos ei uskota. Noin neuvoisin suakin tekemään. Jäähyt kotona myöskin tehokkaita, kun niitä jaksaa käyttää. Vessassa käyntiin sanoisin niin, että hanasta voi tulla myös yllättäen vain kylmää vettä, jos käsillä koskee vaikka pönttöön tms ja ne pitää sitten pestä. Tosin yksin en jättäisi wc-asioille koska valvonta ja jatkuva neuvonta on se mikä ne tavat opettaa.. Tukisteluja ja muita ei todellakaan tarvita, mutta sitkeyteen tsemppiä niin varmasti helpottaa!