Miten te saatte lapsen kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minskii

Aktiivinen jäsen
16.08.2008
12 062
2
38
Tuntuu välillä että pojalla on kuulossa vikaa tai ymmärryksessä, tai sitten vika on minussa. Ei usko mitään, kaikki mitä poika haluaa pitäisi saada ja vaikka kuinka kiellän ja selitän miksi ei saa tai tehdä jotain niin alkaa hirvee huuto. Ulkonakin pojan kanssa käppäiltiin ja poika olisi halunnut mennä kauppaan koska tykkää olla kaupassa. Ei kyllä kinu mitään kaupasta onneksi, siellä on vaan kivaa. Noh sanoin että kauppaan ei mennä ja selitin yms.. Poika alkoi huutaa ja raivoamaan ihan hirveesti, lopuksi jouduin kantaa rimpuilevan ja huutavan pojan kotia. Miten mä saan pojan uskomaan?
Mikä olisi hyvä rangaistus että poika oppii? Jäähy? Mihin jäähylle?
Pukeminenkin on välillä niiiiin ylivoimaista ja vaikeaa..

Sit mietin vielä että pitäisi poika opettaa kävellä vieressä tai kädestä kiinni jos jossain semmosessa paikkaan kuljetaan missä on paljon ihmisiä ja autotie vieressä, miten mä sen opetan? :ashamed:

Juuri noin kuten teet eli kasvattamalla. Toki rajoja kokeillaan, toiset enemmän ja toiset vähemmän. 2v ei ihan hirmuisesti järjen ääntä kuuntele vaan enemmän äidin ja isän teot, malli ja reaktiot kasvattavat.
Koitat olla johdonmukainen, rauhallinen ja tiukkakin tietyissä asioissa vaikka lapsi taistelisi kuinka vastaan.

Itse ainakin koen että kaikki se vaiva jonka näin lasten ollessa pieniä enkä antanut ikinä periksi tiukoissakaan tilantessa on nyt palkittu kun muksut ovat aivan äärimmäisen mahtavia ja helppoja tapauksia. Meillä on kiukuteltu viimeksi joskus neljä vuotta sitten...

Teit juurikin oikein kun kannoit huutavan laspen kotio etkä kauppaan koska jos et ITSE ollut aikeissa mennä kauppaan. Vanhemmat vaan päättävät jotkut asiat, näin on.

Teet niinkuin olet sanonut pojalle ja pidät pääsi, vaikka savu nousis korvista asti. Älä anna periksi!
Ja kävely kädestä pitäen: Meillä ainakin onnistuu koska sanon pojalle että nyt pitää pitää kädestä kiinni koska esim. autoja menee tai muuta vastaavaa taas sitten kotitiellä saa tallustella vapaasti. Olen siinäkin pitänyt pääni että kun olemme kaupungilla tai parkkipaikalla niin kädestä on pidettävä tai sitten olen kantanut huutavaa lasta ;)

No ekaluokkalisetkaan eivät tahdo uskoa mitään saati että kuuntelisivat ohjeita.
Olen keskustellut usean tahon kanssa ja eräskin henkilö sanoi että vuosi vuodelta meno on vain mennyt hullummaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Tuntuu välillä että pojalla on kuulossa vikaa tai ymmärryksessä, tai sitten vika on minussa. Ei usko mitään, kaikki mitä poika haluaa pitäisi saada ja vaikka kuinka kiellän ja selitän miksi ei saa tai tehdä jotain niin alkaa hirvee huuto. Ulkonakin pojan kanssa käppäiltiin ja poika olisi halunnut mennä kauppaan koska tykkää olla kaupassa. Ei kyllä kinu mitään kaupasta onneksi, siellä on vaan kivaa. Noh sanoin että kauppaan ei mennä ja selitin yms.. Poika alkoi huutaa ja raivoamaan ihan hirveesti, lopuksi jouduin kantaa rimpuilevan ja huutavan pojan kotia. Miten mä saan pojan uskomaan?
Mikä olisi hyvä rangaistus että poika oppii? Jäähy? Mihin jäähylle?
Pukeminenkin on välillä niiiiin ylivoimaista ja vaikeaa..

Sit mietin vielä että pitäisi poika opettaa kävellä vieressä tai kädestä kiinni jos jossain semmosessa paikkaan kuljetaan missä on paljon ihmisiä ja autotie vieressä, miten mä sen opetan? :ashamed:

Ei oo vikaa kummassakaan. Sulla on täysin normi 2v joka hakee sitä mitä saa ja mitä ei, kuka määrää. Teet ihan oikein kun et päästä sinne kauppaan vaan viet pois. Sitä kautta se lapsi oppii kun huomaa ajallaan kuka on pomo.

[quote="

Sit mietin vielä että pitäisi poika opettaa kävellä vieressä tai kädestä kiinni jos jossain semmosessa paikkaan kuljetaan missä on paljon ihmisiä ja autotie vieressä, miten mä sen opetan? :ashamed: [/quote]

Harjoittelemalla... Ei siihen muu auta.

Mä opetin yhtä 2v tuohon vieressä kävelyyn siten että uhkasin laittaa valjaat jos ei usko. Kerran sen tein sitten ja sen jälkeen riitti uhkaus valjaista. Vaihtoehtona kiinnipito kädestä/rattaista tai ne remelit. Oli hoitolapsi ja opetus tehtiin yhteistoimin vanhempien kanssa.
2v kanssa saa todella kammeta uudestaan ja uudestaan asioista.

meillä ollaan kans samassa tilassa, pikkukakkonen on kohta syntymässä ja kärryn vieressä käveleminen on tosi paljon harjoituksessa aina ko ulos mennään. Hienosti tuo suurimmaksi osin käveleekin jopa kauppakeskuksessakin, joskus tulee niitä hetkiä kun ei kuuntele ei sitten mtn mutta mukula kainaloon ja kärryyn itki ja huusi miten paljon vain ja sinä pidät pääsi ja vaikka ne muut ihmiset / vanhemmat katsoo niin häpeähän on niiden, sitä mieltä minä olen.
Asioitavahan munkin on kaupassa oli huutava lapsi kärryssä tai ei |O
ja jos mä olen jo kerännyt tavara kärryihin ja puolet on hakematta niin en kyllä itkevän lapsen takia sitä kesken jätä. Aina tuo vartin kiljumisen jälkeen on sinne kärryyn hiljentynyt ja sit life goes on MUTTA tähän todettakoon kaikki muksut ei lannistu niin helposti.

Silmukka tuolla totesi hyvin että jos annat luovuttaa itsellesi niin lapsi kyllä omaksuu keinot hyvin äkkiä millä sut saa painettua alas... joten STRONGheaded eteenpäin ja ota kakka vastaan :attn: :hug:
Päättäväisyys on avain sana ja SINÄ olet pomo. HELL YEAH !! :kieh: :D

Välillä tuntuu ettei kärsivällisyys itsellään riitä. Kammoan mennä lääkäriin tai muuhun paikkaan jossa joutuu odottaa paikallaan koska pojalla ei sellaiseen kärsivällisyys riitä. Aina hirveä huuto ja kiukuttelu, eikä se oo kivaa. Tekemistä koitan keksiä pojalle ettei vaan ala kiukuttelee.. Sitten ihmiset katsoo että miten mä en osaa kasvattaa lasta ja pitää kuria yllä, tikareita lentää selkään. Ainakin tuntuu siltä, enpä osaa ajatuksia onneksi lukea. No siinä tilanteessa ei kiellot tepsi, ei mikään.. Kai mun täytyy vaan sitten koittaa jatkaa samalla linjalla.

Välillä tuntuu ettei kärsivällisyys itsellään riitä. Kammoan mennä lääkäriin tai muuhun paikkaan jossa joutuu odottaa paikallaan koska pojalla ei sellaiseen kärsivällisyys riitä. Aina hirveä huuto ja kiukuttelu, eikä se oo kivaa. Tekemistä koitan keksiä pojalle ettei vaan ala kiukuttelee.. Sitten ihmiset katsoo että miten mä en osaa kasvattaa lasta ja pitää kuria yllä, tikareita lentää selkään. Ainakin tuntuu siltä, enpä osaa ajatuksia onneksi lukea. No siinä tilanteessa ei kiellot tepsi, ei mikään.. Kai mun täytyy vaan sitten koittaa jatkaa samalla linjalla.

Jatka vaan, kyllä se menee ohi. Äläkä turhaan tee omia tulkintoja siitä mitä ihmiset ajattelee tai miten ne teitä kattoo. Tai kato tarkemmin, ehkä näkyy myös myötätuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Niin.. Välillä näen sellaista että äidin ei tarvitse sanoa ku piu pau niin lapsi tottelee heti :o .

Se äiti on varmaan jo kantanu huutavan lapsen kainalossaan tarpeeksi monta kertaa. ;)

Samaa mieltä. Mä taidan olla yksi niistä äideistä, usein joku ääneenkin ihmettelee et onpas tottelevainen lapsi. Välillä tietty kiukkuaa mut yleensä tottelee, varsinkin tärkeiden asioiden suhteen ja tuolla kaupoissa ja pihalla ym.. Mutta mä oonkin ollut jossain vaiheessa äärimmäisen sitkeä ja jankuttanut niitä sääntöjä, jutellut ja on harjoiteltu ja vaikka mitä. Enkä ole antanut kiukulle periksi. Joskus saattaa vieläkin kokeilla jos raivarilla saisi tahdon läpi mut harvemmin enää. Sitkeys palkitaan, 2vuotiaan kanssa nuo haasteet oli vasta alussa tavallaan nyt kun jälkeen päin muistelee. :)

Kädestä pitämisen kanssa sitkeyttä vaan. Jossain vaiheessa voi joutua olemaan omastakin mielestään jo rasittavan tiukka mut se kyllä palkitaan sitten kun ne säännöt on vähän jo selkärangassa ja voi ottaa itekin rennommin. Opetteluvaiheessa ei poikkeuksia eikä lievennyksiä, johdonmukaisuus toimii!

No miten sitten kotona rankaisette? Jäähyä käytättekö?

Mistä sitä pitäisi rangaista?
Itse olen lapsena jäähytellyt niin monta kertaa että olen todennut että se ei ainakaan paranna asiaa.

Jos poika tekee sellaista mitä ei saisi tehdä kielloista huolimatta?

Itse olen lapsena jäähytellyt niin monta kertaa että olen todennut että se ei ainakaan paranna asiaa.

2v:n kanssa toistan, toistan, toistan. Siirrän pois tilanteesta. Riippuu siitäkin mitä tekee (jos se on lapselle varallista tai vain mulle rasittavaa). "jos teet näin, et saa tätä." Mielummin kehun hyvissä tilanteissa.

Mistä asioista siellä jäähyllä pitäis istua ja mitä hyötyä sitä sitten olis? Mikä se jäähyn idéa olis? rauhottaa tilanne? opettaa lapselle että "äidin sana on laki"?

2v:n kanssa toistan, toistan, toistan. Siirrän pois tilanteesta. Riippuu siitäkin mitä tekee (jos se on lapselle varallista tai vain mulle rasittavaa). "jos teet näin, et saa tätä." Mielummin kehun hyvissä tilanteissa.

Mistä asioista siellä jäähyllä pitäis istua ja mitä hyötyä sitä sitten olis? Mikä se jäähyn idéa olis? rauhottaa tilanne? opettaa lapselle että "äidin sana on laki"?

En mä tiedä, sen takia kyselen jäähystä.. :ashamed:

En mä tiedä, sen takia kyselen jäähystä.. :ashamed:

Ymmärrän että haet vastauksia, ja hyvä niin. :hug:
Tuskin meillä kellään on niitä ainoita oikeita vastauksia. Mutta nuo kysymykset kannaattaa kysyä itseltään, että on selvillä siitä mitä haluaa saada aikaseksi. Ja millasia menetelmiä haluaa käyttää.

Nyt on lähdettävä töihin. Mutta usko vaan, kyllä se uhma menee ohi ja kun samaa on toistettu tarpeeks kauan niin se toimii. =) (En uskois tuota oman 2v:n kohdalla jos oma 6v ei olis muistuttamassa siitä miten lapset kasvaa).

Sainpa kyllä nyt lisää itsevarmuutta ja kärsivällisyyttä laitoin reppuun :), tuli oikein päättäväinen fiilis. Kiitos :hug: Mielellään lukisin lisää juttuja miten olette toimineet eritilanteissa :)

Yhteistyössä