Miten paljon te tiedätte miehenne raha-asioista?

• Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti
lamppu
Minäkin tiedän kaiken, sillä meilläkin minä hoidan raha-asiat, mies tienaa. Olen hoitovapaalla, joten tuloja ei juuri ole. Suhteutan kulutukseni tuloihin, eikä meistä kumpikaan ostele mitään kalliimpaa itselle tai perheelle ilman että siitä puhuttaisiin. Siirtelen rahoja tililtä toiselle sen mukaan mitä tarvitsee. Toimii meillä ihan hyvin.

Uusperheellinen
KEIJUNMEKKO meillä sama tilanne. 5vuotta yhdessä, mä kotihoidontuella ja keikka työllä maksan kaiken. Mies omia lainojaan lyhentelee, ja lupaa että muutaman vuoden kuluttua on tämä ohi...Aina en jaksa uskoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Te, joilla on tietoisuus koko perheen raha-asioista, niin miten käytätte rahaa? Saako kumpakin ostella mitä haluaa ja toinen vaan katsoo tililtä, että katsos, se osti tällaista? Katos, Pena on laittanut 150 ? tässä kuussa cd-levyihin ja dvd-leffoihin, kiva, no mä käyn sitten 150 ? kasvohoidossa.
Meillä ei oo mitään sääntöjä tai erikseen sovittuja juttuja rahankäytön suhteen. Molemmat ostaa sen mitä tarvii, ja vähän omaa kivaaki jos huvittaa (käytännössä aika vähän, mies ei juuri ollenkaan), ja sit isompia ostoksia harkitaan ja katsellaan yhessä, kuten vaikka sohva tai töllö.

vieras
Meillä rahat on yhteiset vaikka eri tileille tulee. Mä maksan kuussa tietyt laskut ja mies pääasiassa lainat. Jos jotain haluan ostaa ni kysyn mieheltäni. Siitä on tullut sellainen tapa :D Rakas saanko ostaa uudet kengät?! Vaikka maksaisin nekin omalta tililtä :D

Laki
Vähemmistössä näköjään - enpä juuri tiedä miehen rahatilanteesta. Sen tiedän, että varallisuutta - rahastoja ja osakkeita - on enemmän kuin itselläni, mutta summa on arvoitus. Lienee muutama kymmenen tuhatta max. Palkan (brutto) toki tiedän.

Ja ihan yhtä vähän tietää mies minun rahoistani.

molla
Tiedän vain sen, että hänellä on rahaa hoitaa laskut yhdessä minun kanssani emmekä näe nälkää. Mitään saldoa tms. en tiedä, eikä hänkään tiedä minun raha-asioistani mitään muuta kuin sen, että oman osani laskuista saan maksettua. Loppuosa ei kuulu toiselle. Näin on menty jo 10 vuotta, eikä kertaakaan olla riidelty rahasta :)

En tiedä kuin suurin piirtein missä mennään, ja samoin mieheni minun rahoistani. Meillä ei ole ns. yhteisiä rahoja, koska on avioehtokin ja kummallakin omat omaisuudet, vaikkakin yhteisessä käytössä. Raha-asioista ei myöskään riidellä koskaan, ehkä siksi että kummallakin on rahaa, eikä vielä siitä ole tehnyt tiukkaa.

jaelmiina
Minä tiedän kaiken ja pidän kyllä mieheni ajan tasalla koko ajan kun pankin sivuilla käyn. Olen miettinyt miten asia voisi onnistua toisella lailla. Meillä omat tilit mutta kylläkin yhteiset pankkitnnukset ja siten myös täydet käyttöoikeudet. On helppoa kun kuukauden alussa yhdessä sovimme kuinka paljon laitetaan säästöön, kumman tililtä maksetaan vuokra ja kuinka paljon jätetään käyttöön. Tai eipä tuotakaan asiaa tarvi mitenkään sopia.. kysyn mieheltäni, onko mitään suurempia ostettavia tälle kuulle ja jos ei ole, tiedän suunnilleen millä rahamäärällä selviämme kuukauden ja jätän summat tilille lopuilla maksan vuokran ja mitä jää menee yhteiselle säästötilille. Ehkä tämä on meillä niin helppoa, koska tykkäämme reissata ja urheilla pääasiassa. Urheiluun liittyvät ostokset saa ostaa kun vaan mainitsee asiasta ja kaikki mikä säästöön menee jää kuitenkin yhteiseen käyttöön kun lomalle lähdemme. Kummallakaan ei ole tarvetta omille "ostoksille" pääasiassa kaikki ostettavat menee vauvalle tai kotitalouteen ja ruokaan. Välillä sovimme, että tässä kuussa ei laiteta säästöön vaan molemmat saa käydä vaateostoksilla ja ostaa mitä tarvitsee.
Elämä on kovin helppoa kun tulot on niin sopivat, että jos meinaa lomailla rahoja pitää säästä kuukausien ajan ja se taas estää innostumasta turhaan ostelemiseen. Ja muutenkin kuka haluaisi täyttää kaikki kaapit kotona turhalla roinalla, jolle ei löydy käyttöä.

Mä en tiedä miehen tilitapahtumista juurikaan mitään :) Kysyttäessä vastaa kyllä. Mies käy töissä ja maksaa meillä kaiken muun paitsi mun puhelinlaskun. Satunnaiset lääkäri- ym. kulut maksan minä ja ruokakaupassa käydään molemmat.

IKÄVÄ KYLLÄ PIMENNOSSA OLIN LIIAN KAUAN
Mies uskotteli onnistuneesti parisen vuotta taloutensa olevan kunnossa, kunnes pakotettuna joutui todellisen tilanteen tunnustamaan. Luottokorttilainaa, auton-osamaksuja ja ulosottoja kymmenien tuhansien edestä ja niistä kärsitään nyt sitten koko perhe...:(

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meillä on kyllä ihan erilliset rahataloudet miehen kanssa. Mies ei tiedä tarkalleen minun likvidejä varoja, enkä myöskään minä hänen. Ei taideta edes suurinpiirtein tietää. Sen tiedän, että ukolla on enemmän varallisuutta kuin mulla. :D

Siis kyllähän me paljon kerromme, mitä olemme ostaneet toisillemme - emme elä mykkäkoulussa, mutta summista harvemmin :LOL: Mutta en minä kaikkia yksityiskohtia halua edes kuunnella. Meillä oletuksena on, että kumpikin hoitaa tunnolla raha-asiansa. Elämme onneksi tilanteessa, että ei ole edes tarpeen tietää "onko tilillä rahaa". Tilillä on rahaa maksaa ihan kaikki laskut. Toki isommissa investoinneissa pitää kysyä toiselta, haluaako hän rahoittaa oman osansa, tai sitten maksat itse. Tai todeta, että siirretään :)
meinasin just kirjoittaa näin mut säästin vaivan!

jaetaan laskut et kukaa maksaa ja mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Olisi mielenkiintoista tietää, että monellako sellaisella naisella joka täällä puhuu "perheen rahoista" ja yhteisestä tilistä on pienet tulot? Että on oikeestaan turha olla mitään omaa tiliä, kun se olisi koko ajan miinuksella ja pitäisi olla mies siirtämässä rahaa koko ajan?
Meillä mun palkka on 100? pienempi kuin miehen. Yhteinen tili on ollut koko avioliiton ajan, silloin kun minä tienasin enemmän ennen ekaa äitiyslomaani (mies oli opiskelija) , silloin kun minä olin kotona kotihoidontuella ja nyt kun tienataan yhtä paljon.

Rollolainen
Tiedän ihan riittävän hyvin. Meillä rahat on yhteisiä joten pakko on tietääkin. Meillä ei ole raha-asioisa salaisuuksia ja kumpikin kysy myös oiselta jso joakin isompaa hankitaan yhdessä mietitään tarvitaanko vai ei

Rollolainen
Tiedän ihan riittävän hyvin. Meillä rahat on yhteisiä joten pakko on tietääkin. Meillä ei ole raha-asioisa salaisuuksia ja kumpikin kysy myös oiselta jso joakin isompaa hankitaan yhdessä mietitään tarvitaanko vai ei

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mä säilytän miehen nettipankkitunnuksia ja makselen sieltä laskuja, et tiiän paremmin sen raha-asiat ku se ite :D Mä informoin laskujen jälkeen aina paljo sinne jäi. Kerron itse suunnilleen kaiken mitä ostan, oon sellanen hölösuu et höpötän koko ajan jotain ja suunnilleen kauppakuititki tulee sit lueteltua jos en muuta puhumista keksi :D Mies myös kertoo mulle kun ostaa vaatteita jne.

Ja oikeastaan, ei meillä ole erikseen ole mun ja miehen raha-asioita, ne on yhteisiä rahoja ja yhteiset asiat.
sanasta sanaan peesi :whistle:

Meillä on molemmilla sijoituksia, en pysy perässä missä miehen rahat kulloinkin ovat kiinni. Hyvä jos omani muistan. En myöskään tiedä tarkkaa summaa - aina voin kysyä, mutta kuukauden päästä tilanne on jo muuttunut, ja niin paljoa ei kiinnosta että jatkuvasti muistaisin kysellä.

Luotan siihen, että pitää käyttötilillä rahaa tarpeeksi. Mutta en vahdi sitä.

Yhteistyössä