Miten paljon te tiedätte miehenne raha-asioista?

• Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti
mie
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Yllätyin, miten monella nainen hoitaa koko rahaliikenteen :eek: Meillä nuo laskut jaetaan silleen sopivasti, esim.mies kun on ainut joka käy töissä niin hän maksaa vastikkeet ja lainanlyhennykset ja mie sit ruuat ja nettilaskun jne.
No meidän tapauksessa minä olen ammattiltani kirjanpitäjä ja hoidan miehenkin firman kirjanpidot. Joten väkisinkin tiedän, minkälainen rahatilanne hänellä tai firmalla on. Laskut maksetaan taloustililtä, johon menee joka kuukausi tietty summa, lainat menevät suoraveloituksena lainatililtä jonne kumpikin on laittanut osaansa. Näin on toimittu myös kummankin pitämien hoitovapaajaksojen aikana.

?
Te, joilla on tietoisuus koko perheen raha-asioista, niin miten käytätte rahaa? Saako kumpakin ostella mitä haluaa ja toinen vaan katsoo tililtä, että katsos, se osti tällaista? Katos, Pena on laittanut 150 ? tässä kuussa cd-levyihin ja dvd-leffoihin, kiva, no mä käyn sitten 150 ? kasvohoidossa.

Meillä on kyllä ihan erilliset rahataloudet miehen kanssa. Mies ei tiedä tarkalleen minun likvidejä varoja, enkä myöskään minä hänen. Ei taideta edes suurinpiirtein tietää. Sen tiedän, että ukolla on enemmän varallisuutta kuin mulla. :D

Siis kyllähän me paljon kerromme, mitä olemme ostaneet toisillemme - emme elä mykkäkoulussa, mutta summista harvemmin :LOL: Mutta en minä kaikkia yksityiskohtia halua edes kuunnella. Meillä oletuksena on, että kumpikin hoitaa tunnolla raha-asiansa. Elämme onneksi tilanteessa, että ei ole edes tarpeen tietää "onko tilillä rahaa". Tilillä on rahaa maksaa ihan kaikki laskut. Toki isommissa investoinneissa pitää kysyä toiselta, haluaako hän rahoittaa oman osansa, tai sitten maksat itse. Tai todeta, että siirretään :)

ll
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
tiedän kaiken miehen rahoista. Eri tilit meillä on mutta, tiedämme toistemme salasanat ja voin vaikka käydä välillä makselemassa laskuja miehen tililtä...ei salaisuuksia, ei marinaa...
Mitä ihmeen salaisuuksia voi raha-asioissa tulla vastaan, jos toinen nyt on ihan normaali ihminen? Ehkä on syytäkin teillä olla yhteinen tili, jos on noin epäluuloinen ihminen.

vieras
En tiedä juuri mitään. Vähän aikaa sitten kävi ilmi, että ulosotossa on n. 15000 euroa. Kohteita en lapulta saa nähdä enkä myöskään tiliotteiden tapahtumia. Vaikka tuon ulosoton kolmanneksen laskisi tililtä pois, rahaa häviää silti satoja euroja kuukaudessa enemmän kuin järkeni menoihin suhteutettuna tajuaa. Olen tässä nyt sitten jo hetken nieleskellyt sitä, että mitä ihmettä pitäisi ajatella ja tehdä....

täh
Olisi mielenkiintoista tietää, että monellako sellaisella naisella joka täällä puhuu "perheen rahoista" ja yhteisestä tilistä on pienet tulot? Että on oikeestaan turha olla mitään omaa tiliä, kun se olisi koko ajan miinuksella ja pitäisi olla mies siirtämässä rahaa koko ajan?

sm
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Te, joilla on tietoisuus koko perheen raha-asioista, niin miten käytätte rahaa? Saako kumpakin ostella mitä haluaa ja toinen vaan katsoo tililtä, että katsos, se osti tällaista? Katos, Pena on laittanut 150 ? tässä kuussa cd-levyihin ja dvd-leffoihin, kiva, no mä käyn sitten 150 ? kasvohoidossa.
Ei se mee niin että jos toinen ostaa jotain niin toinenkin saa sitten törsätä saman summan jonnekin :)
Meillä ostetaan se mitä tarttetaan, eikä siitä sen kummemmin tehdä jakoa kuka osti ja mitä..
Sitten jos on jotain ylimäärästä ostettavaa, mitä ei tarvii vaan mieli tekee, tai vaikka muksulle uusi mankka, niin sitten kysytään toiselta, että passaako että ostetaan vai tarviiko sen rahan muuhun.

sm
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Olisi mielenkiintoista tietää, että monellako sellaisella naisella joka täällä puhuu "perheen rahoista" ja yhteisestä tilistä on pienet tulot? Että on oikeestaan turha olla mitään omaa tiliä, kun se olisi koko ajan miinuksella ja pitäisi olla mies siirtämässä rahaa koko ajan?
Kun olen työelämässä, tienaan hitusen miestä enempi. Nyt äitiyslomalla ja tienaan miestä hitusen vähempi.

Äitikin
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meillä on kyllä ihan erilliset rahataloudet miehen kanssa. Mies ei tiedä tarkalleen minun likvidejä varoja, enkä myöskään minä hänen. Ei taideta edes suurinpiirtein tietää. Sen tiedän, että ukolla on enemmän varallisuutta kuin mulla. :D

Siis kyllähän me paljon kerromme, mitä olemme ostaneet toisillemme - emme elä mykkäkoulussa :LOL: Mutta en minä kaikkia yksityiskohtia halua edes kuunnella. Meillä oletuksena on, että kumpikin hoitaa tunnolla raha-asiansa. Elämme onneksi tilanteessa, että ei ole edes tarpeen tietää "onko tilillä rahaa". Tilillä on rahaa maksaa ihan kaikki laskut. Toki isommissa investoinneissa pitää kysyä toiselta, haluaako hän rahoittaa oman osansa, tai sitten maksat itse. Tai todeta, että siirretään :)
Ihan sama juttu täällä. Isommat hankinnat päätetään yhdessä (esim. kodinkoneet, lomat) muuten kumpikin tekee mitä lystää. Autotkin kumpikin hankkii ja päättää itse. Sopii meille, ei ole koskaan ollut mitään rahariitoja.

mie
Kumpikin saa osta mitää haluaa. Yleensä kyllä kerrotaan etukäteen, esim. mies saatta sanoa, että ostaa uuden kameran ja mä voin sanoa, että menen kenkäostoksille, varmaan 200e palaa. Mutta ei sen kummempaa. Olemme aika samanlaisia rahakäyttäijä.

Tota mutta-kun-hän-käyttii-niin-paljon-munkin-täytyy syndrooma ei meidän perheessä onneksi ole. Jos mä käyn kampaajalla 150eurolla, ei miehelle tulee tarvetta ostaa itselle pelivehkeitä samalla rahalla. Tai jos mies ostaa prätkäänsä 700eurolla osia, niin en mun tulee pakonomaista tarvetta päästää tuhlamaan samaa summaa.

Meillä on kaikki yhteistä, tulot ja menot. Tiedän tarkalleen paljonko MEIDÄN yhteisellä ja ainoalla tilillä on rahaa jos haluan. Tiedän myös tarkalleen ostaako mies jotain ja mies tietää mun ostokset sillä ei meillä edes ole rahaa joten ei voi ostella mitä huvittaa, edes salaa, eikä salaa tarvitsisikaan. :wave:

Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Siis kyllähän me paljon kerromme, mitä olemme ostaneet toisillemme - emme elä mykkäkoulussa :LOL: Mutta en minä kaikkia yksityiskohtia halua edes kuunnella. Meillä oletuksena on, että kumpikin hoitaa tunnolla raha-asiansa. Elämme onneksi tilanteessa, että ei ole edes tarpeen tietää "onko tilillä rahaa". Tilillä on rahaa maksaa ihan kaikki laskut. Toki isommissa investoinneissa pitää kysyä toiselta, haluaako hän rahoittaa oman osansa, tai sitten maksat itse. Tai todeta, että siirretään :)
Meillä on aika lailla sama tilanne. Kumpikin panee kuussa tietyn summan asuntolainatilille, ja loput ovat omia rahoja. Ruoan maksaa tai ravintolassa tarjoaa se, joka ehtii kortin nopeammin esiin kaivaa. Minä maksan sähkön, mies veden ja netin. Lehdet maksaa se, joka sattuu tilaamaan.

Kummallekin jää ihan mukavasti rahaa sijoitettavaksi. Miehellä on selkeästi enemmän säästöjä kuin minulla, koska hän käyttää vähemmän rahaa omiin juttuihinsa. Mutta tarkkoja summia en tiedä eikä se minulle kuulukaan.

mie
Aika samaa tienataan keskimäärin. Mies saatta toi yrittäjänä toisina kuukausina tienata hyvinkin 3kerta mun nettopalkan, mutta mulla taas ovat säännöllisemmat tulot.

Ksantippa S.
Samaa mietin minäkin. Meillä minulla on hieman parempi palkka. Mutta omasta tilistä pitäisi kynsin hampain, vaikka olisin se huonompituloinen. Sen verran pitää kunnioittaa feministiesiäitejä.

keijunmekko
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä juuri mitään. Vähän aikaa sitten kävi ilmi, että ulosotossa on n. 15000 euroa. Kohteita en lapulta saa nähdä enkä myöskään tiliotteiden tapahtumia. Vaikka tuon ulosoton kolmanneksen laskisi tililtä pois, rahaa häviää silti satoja euroja kuukaudessa enemmän kuin järkeni menoihin suhteutettuna tajuaa. Olen tässä nyt sitten jo hetken nieleskellyt sitä, että mitä ihmettä pitäisi ajatella ja tehdä....

Eipä ole minullakaan tietoja paljonko ja minne on miehellä ulosotossa. Kaikki huushollissa on omissa nimissäni,mies kun ei saisi edes puhelinliittymää maksuhäriöidensä takia.
Mystisesti katoaa miehen rahat,kunpa olisin tiennyt tilanteen ennen yhteen asettumista.

No meillä kun Ei oo rahaa shoppailla :D niin ei ostella. Mutta joskus esim saattaa tulla tilanne, että mä haluan vaikkapa yhden lehden, niin joko ostan ja sit kerron tai kysyn voinkohan ostaa sellaisen ylimääräisen nyt vai en.

?
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
No meillä kun Ei oo rahaa shoppailla :D niin ei ostella. Mutta joskus esim saattaa tulla tilanne, että mä haluan vaikkapa yhden lehden, niin joko ostan ja sit kerron tai kysyn voinkohan ostaa sellaisen ylimääräisen nyt vai en.
Ok, no tuossa tapauksessa yhteinen tili onkin hyvä. Jos on vähän rahaa, näkee siinä selkeästi kokonaisuuden.

No
Alkuperäinen kirjoittaja keijunmekko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eipä ole minullakaan tietoja paljonko ja minne on miehellä ulosotossa. Kaikki huushollissa on omissa nimissäni,mies kun ei saisi edes puhelinliittymää maksuhäriöidensä takia.
Mystisesti katoaa miehen rahat,kunpa olisin tiennyt tilanteen ennen yhteen asettumista.
Onko se nyt liian myöhäistä? Kyllä mulla yksi suhde loppui (osin) siihen että meillä oli niin erilaiset rahankäsitykset..

Yhteistyössä