Miten lapsi kokee äidin, jolla on jatkuvasti pinna kireällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea

Vieras
Ja miten asia vaikuttaa aikuiselämään? Itseäni niin surettaa kun hermostun ikiliikkuja-taaperoon jatkuvasti ja olen ihan kuin viulunkieli. Lapsi kyllä koettelee hermoja välillä ihan tahallaankin, mutta jaksaako joku olla ikuisesti pitkämielinen?

just oli jossain että haitattomampaa lapselle on jatkuvasti kiukkuinen äiti, kuin että suuttuisi joskus ja vähän enempi. Mikä sulla on hätänä? Lapsi kun on niin pienen aikaa pieni, että ei sitä aikaa kannata pinna kireällä viettää :) Nyt mietit syitä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
just oli jossain että haitattomampaa lapselle on jatkuvasti kiukkuinen äiti, kuin että suuttuisi joskus ja vähän enempi. Mikä sulla on hätänä? Lapsi kun on niin pienen aikaa pieni, että ei sitä aikaa kannata pinna kireällä viettää :) Nyt mietit syitä.

Entäs äiti joka suuttuu koko ajan "vähän" enempi??

Mä hermostun melkein joka päivä, ainakin kerran. En huuda, mutta tiuskaisen. Tänään tuli sitten itku, kun 1v4kk:n ikäinen tuli halaamaan, painoi päänsä mun rintaa vasten ja kietoi pienet kätensä ympärilleni. :'( Ja isompaa lasta komensin tiukkaan sävyyn siinä tilanteessa, niin pikkusisko tuli rauhoittamaan äitiä. :heart:

No meillä se menee niin että jos olen itse kireä niin taapero kyllä ammentaa heti siitä itseensä tietyn käyttäytymismallin siihen hetkeen. Jos olen kireä ja räyhään niin on jatkuvasti tekemässä jotain kiellettyä, ei raukka oikein tiedä miten saisi olla jos vanhempi koko ajan rähjää. Sitten kiukutellaan ja nakellaan tavaroita ja kitistään, eli ei kovin kivaa ole kenelläkään. Siksi olen pyrkinyt siihen että vaikka kuinka olisi aamuäreä, en pura sitä lapseen vaan pyrin olemaan ystävällinen ja pidän mielessä ne omat arjen selviytymisen keinot.

lapsi voi ainakin isompana syyllistää itseään sinun kireytesi aiheuttajaksi ja toki teille molemmille käy raskaaksi tuo negatiivisen huomion kehä mihin lapsesi tottuu...eli kun hän haluaa huomiota ( oikeesti rakkauttasi ja hyväksyntääsi) hän tekee jotain "pahaa" koska se keino toimii ja sillä saa sinun huomiosi vaikkas sitten sen tiuskimisen muodossa. Eli helpompaa voisi olla jos kun sen itsekin tiedostat yrittäisit muuttaa tyyliäsi nii voisit päästä osasta kireyttä. :hug:

Kiukustun myös useamman kerran päivässä. Joskus ihan tyhmästä asiasta. Tänään siitä että lapsi aukoi joulukalenteristaan monta luukkua salaa. Pyysin ystävälliseti lopettamaan ja selitin, miksi on kivaa, kun ei kaikkia luukkuja avaa heti, mutta jatkoi heti kun selän käänsin.

Hain sitten kalenterin ja heitin lattialle ja tiuskaisin, että syö vaikka koko kalenteri, sinunhan se on, mutta muista, että sitten sitä ei enää ole, enkä osta uutta. Harmittaa jlkeen päin. Olisin voinut antaa syödä salaa, omahan se on kalenteri, oppiipa hän sen että se ei sitten enää olkaan hauska, ilman minun kiukutteluakin. Harmittaa jälkeen päin.

Lapsi tosin kokeili tänään todella paljon rajojaan, vaikka piti olla ihan mukava päivä ja pyrin tekemään päivästä erityisen hauskan, käytiin reissussa, kaupassa, ulkona syömässä ja muuta, mutta oli hänellä koko päivän pientä kiukuttelua, joka sitten kai illalla tarttui minuunkin. Minun vaan aikuisena pitäisi se hallita.

Minusta ei kannata omia tunteitaankaan padota. Jos suututtaa, voi ainakin vähän suuttua. Kait se oikeus kuuluu äidillekin. Sitäpaitsi pitäähän sen lapsenkin oppia tunneskaalaa.
Pääasia minusta, että harmitukset sovitaan. Harva meistä on mikään pyhä maria, joka jaksaa loputtomiin. Itse ainakin poksahdan, jos en välillä pihahtele...;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mä hermostun melkein joka päivä, ainakin kerran. En huuda, mutta tiuskaisen. Tänään tuli sitten itku, kun 1v4kk:n ikäinen tuli halaamaan, painoi päänsä mun rintaa vasten ja kietoi pienet kätensä ympärilleni. :'( Ja isompaa lasta komensin tiukkaan sävyyn siinä tilanteessa, niin pikkusisko tuli rauhoittamaan äitiä. :heart:

Yök. tulee lapsuus mieleen, jossa piti lohdutella vanhempaa, kannatella tän mielenterveyttä. hyiii

Epävakaaksi, ei-turvalliseksi, oppii olemaan poissa silmistä ja korvista (muuttuu sinulle näkymättömäksi ajan kuluessa) ja oppii jotenkin liian aikaisin aistimaan ihmisten, siis sinun, tunnetiloja ja mukauttamaan käytöstään niihin.

Aikuisena voi vaikuttaa siten, että ihminen tuntee olevansa syyllinen kaikkeen elämässä vastaantulevaan ihmissuhdehankaluuteen ja kokee, että hänen täytyy omalla käytöksellään yrittää pitää pystyssä koko maailmaa ja viime lopussa huolehtia auringonnoususta.

Näin minulle olisi voinut käydä, jos en olisi jotenkin teinivuosina tajunut ja nähnyt tästä läpi.

Yhteistyössä