Miten joku pystyy olemaan vain kotona lapsia hoitaen vuosikaupalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26769317]En minäkään tuomitse! päinvastoin, yritän ymmärtää paremmin, jotta en sortuisi tuomitsemaan.[/QUOTE]

Mun mielestä sä kyllä vähän tuomitset. Tai sun kirjotuksissa on negatiivinen perussävy, ihan otsikosta lähtien "vain kotona..."

• Tykkää
Reactions: Eedla
"eee"
Määrittele ensin, mikä sinun mielestäsi on (tarpeeksi?) älyllinen haaste.
Varmaan avainasia onkin tuo, että kaikki eivät kaipaa älyllisiä haasteita, ainakaan mitään hurjan älyllisiä haasteita, tai sellaisia, jotka minä näen älyllisinä haasteina.

Olen esimerkiksi itse käynyt yliopiston ja tuntuu todella turhauttavalta ajatukselta, että olisin vaikka 7 vuotta kotona käyttämättä lainkaan niitä yliopistossa oppimiani tietoja ja taitoja.

Myöskin työni on haastavaa ja mielenkiintoista. Otan paljon itsenäisesti selvää asioista, opin koko ajan uutta, yhdistelen tietoa, jaan sitä muille. Olen yhteydessä median edustajiin, tuotantoketjun eri osiin. Yritän luoda kokonaisvaltaista käsitystä yrityksen tietyistä toiminnoista ja kehittää niitä strategisesti. Keksiä ratkaisuja pulmiin, olla joskus luovakin.

Tällaisia juttuja tarkoitan omalla kohdallani, kun puhun älyllisistä haasteista.

[QUOTE="eee";26769334]Otan paljon itsenäisesti selvää asioista, opin koko ajan uutta, yhdistelen tietoa, jaan sitä muille.[/QUOTE]

Etkö keksi mitään harrastusta tai vapaa-ajan toimintaa, jossa tätä ei voi tehdä?

Mä en ymmärrä tätä aloitusta provoamisena. :) Siis jos tottapuhutaan niin onhan tää lasten kanssa kotonaolo ihan älyvapaata hommaa, aivot narikassa ja silleen. (Vähän kärjistettynä). Nyt kun itselläni alkaa kotonalusmuamisen ajat olla ohi niin mietin että miten oon jaksanutkin tätä näin kauan. (Nojoo, siihen(kin) on syynsä...) Eipä silti, en mä kadu näitä aikoja. :)

ylpeä kotiäiti
[QUOTE="vieras";26769086]
Itse en ymmärrä miten joku voi olla kahdeksankin vuotta kotona vain hoitamassa lapsia?
Eikö iske tylsyys tai herää tarve käyttää aivoja ja tehdä jotain muuta?

Itselläni on tuolta ajalta kokemuksia monesta eri työpaikasta, alasta, lisää koulunpenkin kuluttamista jne. kaikenlaista jonka koen arvokkaana kokemuksena elämässä.
En usko että itse pystyisin olemaan kotona montaa vuotta.

Auttakaa mua hiukan ymmärtämään tätä asiaa?

Pieni osa minusta on väkisinkin kääntymässä tuomitsevan ajatusmaailman puoleen, jossa tarkoituksella tehdään lapsia kolmen vuoden välein ja laiskuuttaan ei haluta enää palata työhön tai opiskeluiden pariin,kun kotona on helppo olla.[/QUOTE]

eli tässä se ero, sinä et tiedä yhtään kuinka vaativa se voi olla olla kotiäitinä ja samalla mielenkiintoista!

ei kaikki halua panostaa uraansa ja rahaan, monelle perhe on paljon tärkeimpä ;)

ja kotihoito/kotiäitiyys ei tarkoita että ei tee mitään ja istuu vaan kotona: opettaa paljon lapsille -> leipomaan, siivoamaan, uimaan, leikkimään, lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan, ajamaan polkupyörällä jne

päivät ovat kyllä erilaisiä ja kyllä sun kaverillä on myöhemmin aikaa mennä töihin /tehdä töitä tai opiskella uusi ala!

ed
Ja ihan yhtähyvin kotiäidit voi ja pystyy harrastamaan mitä vaan, riippuu ihan itsestä.
Ite ainakin nautin kun aamulla ei ole kiire mihinkää, hommaa riittää vaikka aamusta iltaan, mutta niitä ei kukaan vahdi et milloin ne tekee, vaan saa ihan omaan tahtiin tehdä. Ja harva varmaa iha kotiin vaan jää. Mä ainakin vaikka lapset 4,3 ja 1,5 niin kuljen lasten kans päivisin kaupoilla, kylässä yms. Ei oo tylsää ei :)

"aloittaja"
On myös paljon sellaisia töitä, joissa on samat asiat ja samat rutiinit vuodesta toiseen, missä ei juurikaan kehitytä eikä tarvita korkeaa koulutusta. Ihmetteletkö ihmisiä, jotka jaksavat tehdä esim. tehdastyötä koko tyouransa ajan?
Rehellisesti? Ihmettelen.

Tämä oli oikeastaan melko hyvä vertauskuva mitä ajattelen kotiäitiydestä, sellaista linjatyötä jota pystyy tekemään autopilotilla.
Muutaman vuoden sitä tekee helpostikin jos tarve on,mutta siinä on vaarana että jumiutuu vuosikausiksi siihen tilaan helppouden vuoksi. Ei haasteita, ei kovia älyllisiä haasteita ja pieni mutta turvallinen palkka kilahtaa joka kuukausi.

Ja itse en pystyisi siis siihen linjastotyöhönkään, kokeilin hetken ja sen yhden ruuvin ruuvaaminen 8h päivässä oli painajaismaista.

Niin, mie vein min taaperoita jo puolueen kokouksiin mukaan, teimme sitä palstalla halveksittua vapaaehtoistyötä yhdessä (torikojulla tai palvelutalossa tms. voi olla vauvankin kanssa), harrastimme laajasti taiteita sekä tieteitä ja pidin lasteni yhteiskunnallista kehitystä yllä (2v tunnisti jo näkyvimmät kotimaiset poliitikot). Opiskelin yhden tutkinnon kotiäitivuosinani täysin alusta loppuun. Hiekkalaatikon reunalla en muista istuneeni koskaan.

[QUOTE="aloittaja";26769364]Rehellisesti? Ihmettelen.

Tämä oli oikeastaan melko hyvä vertauskuva mitä ajattelen kotiäitiydestä, sellaista linjatyötä jota pystyy tekemään autopilotilla.
Muutaman vuoden sitä tekee helpostikin jos tarve on,mutta siinä on vaarana että jumiutuu vuosikausiksi siihen tilaan helppouden vuoksi. Ei haasteita, ei kovia älyllisiä haasteita ja pieni mutta turvallinen palkka kilahtaa joka kuukausi.

Ja itse en pystyisi siis siihen linjastotyöhönkään, kokeilin hetken ja sen yhden ruuvin ruuvaaminen 8h päivässä oli painajaismaista.[/QUOTE]

Minä nuorempana tein monta kesää linjastotyötä, tai no ei ihan sellaista yhtä ruuvin vääntämistä mutta hitsauskoneen osien vääntöä kyllä. Se oli kurjaa työtä, mutta palkka oli siihen nähden minkä ikäinen olin ja mitä tein, todella hyvä. Mutta se, että meni kuuteen töihin joka päivä tekemään sitä samaa, oli kyllä kamalaa. Mutta en silti ihmettele, että joku jaksaa. Se riippuu niin ihmisestä. Enkä tosiaan osaisi halveksia enkä lokeroida entisiä työkavereitani, en niitä jotka olivat kaltaisiani kesätyöntekijöitä enkä niitä vakituisiakaan naamoja, jotka jaksavat samaa vuodesta toiseen.

Osan heistä tiedän intohimoisesti harrastavan jotakin, yksi valmensi junnuja jalkapallossa, yksi oli eräretkeilijiä vai mikä se nyt onkaan, vietti kaikki viikonloput laavuilla ja opetti taitojaan muille. Pointtini on, että jokainen niistä linjatyönkin tekijöistä oli yksilö, jolla oli omassa elämässään omat kiinnostuksen kohteensa.

En lähde heitä arvottamaan minkään perusteella enkä jaksa ihmetelläkään.

Yksi tuntemani biologi palasi juuri reissulta, eikä vapaa-aikanaan juuri muuta tee kuin hoida pihaa ja kestitä ystäviään grillin ääressä silloin tällöin. Että voi se mennä toisinkin päin, se pään käyttö.

Ja itse en pystyisi siis siihen linjastotyöhönkään, kokeilin hetken ja sen yhden ruuvin ruuvaaminen 8h päivässä oli painajaismaista.[/QUOTE]

Linjatyötä :LOL:
Onko sulla mitään käsitystä lasten hoitamisesta?
No, perusasiat tietysti toistuu mutta näin henk koht kyllä voin sanoa että kahta samanlaista päivää ei kyllä oo ollu niiden 7,5vuoden aikana mitä itse olin kotiäitinä. Ja kotona ollessakin voi hankkia itselleen juttuja joissa voi käyttää sitä kuuluisaa älyä ja joissa on haasteita. Siitä kotiäitiydestä pystyy melko pitkälle itse muokkaamaan juurikin sellaisen kuin haluaa. TIetenkin se voi olla sitä siivoan-pyykkään-laitan ruokaa-vaihdan vaippoja-istun hiekkalaatikolla- meininkiä vaikka joka ikinen päivä koko ajan MUTTA sen EI tarvitse olla sitä. Se on ihan itsestä kiinni.

Tuo sun käsitys kotiäitiydestä sopii tietynlaiseen kotiäitiyteen mutta ei ollenkaan kaikkiin tapauksiin, esim minuun. Minä en todellakaan ollu "vain kotona" pyykkäämässä ja kokkaamassa vaan mulla oli koko sen 7,5vuoden ajan kodin ja lastenhoidon lisäksi montakin älyllistä suorituskykyä ja haasteita antavaa projektia. Ei se sulje sitä pois.

Viimeksi muokattu:
"eee"
Linjatyötä :LOL:
Onko sulla mitään käsitystä lasten hoitamisesta?
No, perusasiat tietysti toistuu mutta näin henk koht kyllä voin sanoa että kahta samanlaista päivää ei kyllä oo ollu niiden 7,5vuoden aikana mitä itse olin kotiäitinä. Ja kotona ollessakin voi hankkia itselleen juttuja joissa voi käyttää sitä kuuluisaa älyä ja joissa on haasteita. Siitä kotiäitiydestä pystyy melko pitkälle itse muokkaamaan juurikin sellaisen kuin haluaa. TIetenkin se voi olla sitä siivoan-pyykkään-laitan ruokaa-vaihdan vaippoja-istun hiekkalaatikolla- meininkiä vaikka joka ikinen päivä koko ajan MUTTA sen EI tarvitse olla sitä. Se on ihan itsestä kiinni.

Tuo sun käsitys kotiäitiydestä sopii tietynlaiseen kotiäitiyteen mutta ei ollenkaan kaikkiin tapauksiin, esim minuun. Minä en todellakaan ollu "vain kotona" pyykkäämässä ja kokkaamassa vaan mulla oli koko sen 7,5vuoden ajan kodin ja lastenhoidon lisäksi montakin älyllistä suorituskykyä ja haasteita antavaa projektia. Ei se sulje sitä pois.
Millaisia projekteja sinulla oli?

[QUOTE="eee";26769450]Millaisia projekteja sinulla oli?[/QUOTE]

No esim yhdistystoiminnan puitteissa oli monenlaista projektia joissa piti palaveerata ja suunnitella kaikenlaista (erilaisia tapahtumia, myös viikonloppusellaisia, leirejä, keskusteluiltoja jne, kuulun siis ko yhdistyksen hallitukseen).Viikottain oli yhdistystoiminnan puitteissa kaikenlaista. Sitte lapsikuoron kanssa (johdan lapsikuoroa) oli yhtenä syksynä, tai itse asiassa kahtena, isompi projekti jonka puitteissa piti tehdä paljon työtä. Se oli valtakunnallinen ja huipentui isoon tapahtumaan Helsingissä. Olin sen valmistelussa ja toteuttamisessa mukana. Sitte oma kuoro, jossa siis laulan itse, kaksi isoa konserttia vuodessa, parit levytykset, muutama levytys taustalaulajana. Kunnallispolitiikassa muutamia juttuja joista en enempää kerro kun en halua kaikkea itsestäni täällä huudella. Pianotuntien suunnittelu ja pitäminen. Jne. Tuossa ehkä ne suurimmat projektit ja harrastukset, sitte jotain pienempiä juttuja lisäksi.

En minä nyt sitä sitte tiiä onko tuon tyyppiset asiat teidän joidenkin mielestä niitä juttuja missä sitä älyänsä saa käyttää mutta ainakin ne nyt ovat muuta kuin sitä kodinhoitoa ja vaipanvaihtoa. Paljon piti suunnitella ja miettiä ja palaveerata, harjoitella, nivoa asioita yhteen ja korjata suunnitelmia jos ei mennytkään kuten piti jne. Mä en todellakaa istunu kotona 24/7 lasten seurassa enkä missää hiekkalaatikon reunalla. Toki tein niitäkin ja lapset oli noissa muutamissa jutuissa mulla mukana toteuttamassa niitä. Mutta ei sen kotona olemisen tosiaan tartte olla sitä että vaan pyykkää ja pesee kakkapyllyjä ja keskustelee leikkipuistossa haalarimerkeistä ja pehmentää aivonsa.

Olen saman ikäinen kuin sinä, ja ollut kotona pian vuoden. Tarkoitus on olla ainakin pari vuotta vielä, mahdollisesti kauemminkin, jos sattuu siunaantumaan toinenkin lapsi.

Mä teen tässä samalla pienimuotoisesti töitä kotoa käsin (palkanlaskua, hurjan älyllistä :D), käyn salilla, luen kirjoja, kirjoitan ja kerään rohkeutta, josko uskaltaisin syksyllä luovan kirjoittamisen kursille aikuisopistoon. Ensi keväänä pitäisi myös pikkuhiljaa miettiä puuttuvien kurssien suorittamista amk:ssa, etäopintoina.

Kyllä tässä tätä tekemistä olisi ihan ilmankin niitä asioita, joita itselleni haalin. En koe, että pääsisin tylsistymään ja aivokuolemaan vaikka kotona oleminen olisikin vain lapsen kanssa olemista. 1v osaa halutessaan olla hyvinkin aktivoiva ja haastava :D

Lastenhoito ei ole linjastotyötä. Aika kamala jos joku sen edes noin kokee.. Ja painotan tässä, että jos kokee OMIEN lasten hoitamisen linjastotyönä niin on varmasti jo loman tarpeessa.

Tai, on kyllä niitäkin joille lastenhoito on just sellaista sohvalla makaamista ja päiväsaippuoiden katsomista. Välillä jääkaapista kaupan valmiseines mikroon ja takaisin tv:n ääreen... välillä mennään bussilla tai kävellen sossuun ja projektina täytellään papereita ja sitten kaupan seinästä rahaa kaupasta karkkia ja valmiseineksiä kassiin. Ja takaisin tv:n ääreen.
Näitä huippu hauskoja kauppa reissuja lukuunottamatta lapset viettävät aikansa pihalla yksin ...
Näitä vanhempia on, mutta he eivät todellakaan ole enemmistö. Uskon että suurimmalle osalle vanhempia lapset ovat maailman tärkein asia. Ei linjastotyö.

"viekku"
Ja TAAS lähdettiin provoon mukaan oikein urakalla! :D
Ei tervejärkinen, edes 18-v, ajattele noin. Mammat selittää oikein urakalla omia valintojaan, ja tyyppi hikertelee itsekseen.
Pakko olla provo, koska kukaan fiksu ihminen ei tuumaile tosissaan näitä lapsiperheiden totuuksia. XD Voe hyvät hyssykät sentäs... :D

ylpeä kotiäiti
[QUOTE="eee";26769296]En ole ap, mutta mua kyllä myöskin ihan oikeasti kiinnostaisi nämä asiat.
Jotkut toki pitävät itsensä vireinä opiskelemalla äitiysloman/hoitovapaan aikana. Mutta entäs muut? Vai eivätkö kaikki sitten vaan kaipaa älyllisiä haasteita elämäänsä?[/QUOTE]

onko sinun mielessä lastentarhanopettaja ja opettaja laiskurille? ...koska kotiäitinä teemme sama töitä ja paljon enemmänkin -> lapsi sairastuu = toimitan kotihoitoa mutta minun täytyy eka oppia tunnistamaan sairaukset ja sitten antaa vastaava lääketys/hoito eli olen samana äitinä ja sairaanhoitajana.

lapsilla on paljon kysymyksiä elämästä -> se vaati minulta tietoa -> luen, tutkin, opin, vastaan!

kotiäiti on myös taksikuski, kokki, siivoja ja paljon muuta eli jos sinä et osa arvostaa näitä ammatteja niin en osa sitten vastata :/

tässä ne älylliset haasteet ja lista voisin vielä jatkaa

"eee"
[QUOTE="viekku";26769565]Ja TAAS lähdettiin provoon mukaan oikein urakalla! :D
Ei tervejärkinen, edes 18-v, ajattele noin. Mammat selittää oikein urakalla omia valintojaan, ja tyyppi hikertelee itsekseen.
Pakko olla provo, koska kukaan fiksu ihminen ei tuumaile tosissaan näitä lapsiperheiden totuuksia. XD Voe hyvät hyssykät sentäs... :D[/QUOTE]

Siis miksei kukaan tuumailisi tällaista asiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26769603:
onko sinun mielessä lastentarhanopettaja ja opettaja laiskurille? ...koska kotiäitinä teemme sama töitä ja paljon enemmänkin -> lapsi sairastuu = toimitan kotihoitoa mutta minun täytyy eka oppia tunnistamaan sairaukset ja sitten antaa vastaava lääketys/hoito eli olen samana äitinä ja sairaanhoitajana.

lapsilla on paljon kysymyksiä elämästä -> se vaati minulta tietoa -> luen, tutkin, opin, vastaan!

kotiäiti on myös taksikuski, kokki, siivoja ja paljon muuta eli jos sinä et osa arvostaa näitä ammatteja niin en osa sitten vastata :/

Kuten jo ylempänä sanoin, mä en tuomitse, vaikka joku olis elämänsä kotona. Mutta ei se nyt kuitenkaan anna pätevyyttä luettelemiis ammatteihin, vaikka monena se kotiäiti joutuu toki olla.

ylpeä kotiäiti

.[/QUOTE]

mut kun lapset ovat niin eriläiset, päivät, tilanteet ovat eriläiset niin ei ole yhtään sama!! Et voi vertailla!

"vieras"
Mä oon ihmetelly ihan samaa kuin aapee. Päivät passaa lapsia eikä ehdi mitään omia juttuja tekemään, ainoastaan kotitöitä. Aika tylsää. Tai sit niillä jotka harrastaa vuositolokulla kotiäitiyttä on helpot ja itsekseen viihtyvät lapset.

"Nella"
Kyllä tämä on elämäni parasta aikaa kun saan lapsien kanssa kotona olla. Ihanaa nähdä kun lapset kehittyy. Tiedän että ehin vielä pitkän työtaipaleen tehdä niin nautin tästä ajasta.

"eee"
Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26769603:

Meillä taitaa sitten vaan olla aika erilainen käsitys älyllisistä haasteista...

Yhteistyössä