Miten jaksatte siivota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miten te jaksatte niin paljon siivota, kuin esim. tuossa saunakyselyssä? Meillä on aina joku paikka pesua vaille, vaikka yritänkin kohtalaisesti siivota. Ei ole voimia kyllä saunaa esim. joka viikko kuurata.

Minä en ainakaan kyllä siivoa saunaa joka viikko, hyvä jos kaks kertaa vuodessa!!!
Päivittäin kun yrittää pitää paikat kunnossa, se riittää. On kiva nousta aamulla uuteen päivään, kun ei joka puolella oo leluja sikin sokin!
Kerran viikossa vien matot pihalle tuulettumaan ja imuroin ja pesen lattian. Tästäkin saatan joskus laistaa ja hoitaa vain päivittäisen järjestyksen ylläpidon.

Meillä myös yritetään pitää ylläpitosiivouksella mahdollisimman pitkään paikat suht järjestyksessä. En tykkää hirveestä sekamelskasta, mutta kolme pientä lasta kun on, ei voi jatkuvasti olla paikat tip top. Minustakin tuntuu, kun näitä juttuja lukee, et toiset jaksaa puunata joka paikkaa puhtaaks, kun itselle haaste on lakanoiden vaihto ja lattioiden pesu. Imuroin kyllä ihan mieluusti, mutta kaikki muu siihen päälle on jo saavutus. Parin viikon välein yritetään siivota vähän perusteellisemmin; vaihdetaan lakanat, tuuletetaan petivaatteet, pyyhitään pölyt pahimmista (lue: näkyvimmistä)paikoista ja lattiat. Lattioiden pyyhintää saattaa kyllä olla vielä harvemmin. Mutta kyllä saunan ja suihkuhuoneen pesu ym. uunien puhdistukset on todellista ekstraa, joka tehdään paljon harvemmin. Ehkä silloin joskus kun iskee joku siivousvimma. Musta tuntuu, et jos kerta viikkoon ois joku siivouspäivä, niin kaikki perheen yhteinen aika ois siinä ja kaupassa käymisessä. Meille on niin tärkeää yhteiset ulkoilut sun muut, joten siivous ei ole ihan etusijalla. Sit oon aatellu niinkin, et kyllä sekin aika tulee, kun saan siivota ihan rauhassa, ilman mitään häiriötekijöitä...Mutta nyt eletään näin!

Meillä siivotaan asuintilat (ne jossa ollaan) kerran viikossa kunnolla. Muita tiloja sotkuisuuden mukaan silloin tällöin (työhuone, vierashuone etc.). Saunan ja kylppärinpesun teen kun on inspis. Meillä kaksi pientä lasta ja kaksi koiraa silloin tällöin sisällä. Töissä käydään, joten aivan tip top ei ole kun siivouspäivänä tai jonkun juhlan takia. Turhaan en ota stressiä. Kukin omalla tyylillään.

3xäitylin juttu lohdutti kovasti!!!!

Täältä lueskellessa saa tosiaankin käsityksen, että muiden kodit ovat aina kiiltävän puhtaita ja muutenkin tip top. Itsekin pidän siististä kodista, mutta en perusta viikkosiivouspäivästä. Siivoan päivittäin jonkun paikan, mikä milloinkin on siivouksen tarpeessa. Näin ei suurempaa sotkua ehdi syntyä. Tietysti joskus (ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa) on kiva pitää oikein siivouspäivä. Silloin toivon muun väen poistuvan talosta, laitan musiikin soimaan ja ei kun moppi heilumaan. Kyllä maistuu kahvikupponen ihanalta siivouksen jälkeen puhtaan tuoksuisessa kodissa!!

Siivoojaa en kyllä kotiini päästäisi. Minulle koti on niin yksityisaluetta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 09:37 valdemari kirjoitti:
Siivoojaa en kyllä kotiini päästäisi. Minulle koti on niin yksityisaluetta.

Meilläkin käy siivooja kerran kuussa, ja voi hyvän tähden että mies sai alkuunsa suostutella mua. Mut masun kasvaessa tuo on ollut kyllä niin ihana asia että pääsee itse vähän vähemmällä, että huihait sille, että "vieras" tulee siivoamaan. Tutuksihan hän on tässä vähitellen tullut ja ennen mammalomaa oli kyllä todella ihana tulla puhtaaseen kotiin =)

Mä en tee koskaan mitään suursiivouksia, joka päivä siivoan jotain nurkkaa ja jokaisen täytyy meillä laittaa tavaransa omille paikoilleen. Sitten välillä kun iskee suurempi innostus, raivaan jonkun kaapin johon on kerääntynyt turhaa tavaraa yms. Kummasti paikat pysyy puhtaina ja järjestyksessä kun ei laske tavaraa kädestä ensimmäiselle tasaiselle pinnalle vaan, pöntön pesee antoisan istunnon jälkeen ulkopuoleltakin ja pesukoneen pistää pyörimään kylppärissä käydessä. Jotenkin ne asiat vaan hoituu aika pitkälti siinä sivussa kun opetteli siihen että on kuin tarjoilija, tuo tullessasi, vie mennessäsi.

Meillä pestään sauna, siis lauteet juhannukseksi ja jouluksi. Mies hoitelee sen. Meilläkään ei varsinaisia siivouspäiviä ole, siivoan silloin kun huvittaa ja sille päälle satun, ja onneksi on ainakin tähän asti säännöllisesti huvittanut =) Enpä juuri koskaan siivoa ylä- ja alakertaa samana päivänä. Sitä ei kestäisi selkä, mutta ei myöskään perhe, tulisin liian pahalle tuulelle... B) Joitain kylpyhuoneen laatanvälejä on joskus ihan mukavakin jynssätä ja se fiilis iskee ihan suunnittelematta esim pesukonetta tyhjentäessä. En tosiaan stressaa siivoamisella =)

Ihan kivaa et kaikki ei siivoa hulluna...Mulla on kyllä kans siivoaminen vähän inspiksen mukaan mutta varsinkin nyt kun aurinko paistaa tekis mieli hulluna ruveta peseen ikkunoita ja muuta tollasta mitä mää ainakin karttelen viimeiseen asti normaalisti.
Saunaa meillä pestään vähän käyttöasteen mukaan joku 6-10 krt. vuodessa, wc tarpeen mukaan siis poika harjoittelee pikkuhiljaa pöntölle, ei istuen...voitte vaan arvata :)
Sillon kun on pakkasta tekee mieli aina heittää kaikki kamat pihalle tuulettuun, sitte pimeellä illalla ehtiä niitä pihamaalta.
Eiköhän se oo pääasia että itse viihtyy ja on tyytyväinen ;)

Kun pojuni oli pienempi(vaikea ja vaativa) en siivonnut...öh paljo mitään ja millonkaan koska olin loppu. Nyt kun poju isompi (reilu 3v) PYRIN joka päivä tiskaan, imuroimaan, peseen pyykkiä ja kerään tavarat paikalleen MUTTA toisinaan niin ei joka päivä käy. Jos en kokoajan hössötä, kämppä menee heti kaaokseen. Mutta vaikka kuin siivoon on kokoajan jotain, etenkin kun poika levittää leluja ympäri kämppää ;) :heart:

Yhteistyössä