Miten hyvin toimeentuleva ihminen voi oppia arvostamaan sitä mitä hänellä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Avopuolisoni on myöntänyt syntyneensä kultalusikka suussa. Ei puhuta mistään miljonääristä, mutta esim. omiin lähtötilanteisiini verrattuna ja monen muunkin silmissä miehellä on taloudellisesti varsin hyvin asiat.

Minua sen sijaan ärsyttää suunnattomasti, miten ihminen joka saa lahjaksi grillejä, tallentavia digibokseja, tietokoneita, uusia vaatteita plus sen lisäksi lapsemmekin lähes vaatetetaan ilmaiseksi puhumattakaan muista sinänsä pienistä hankinnoista mutta joista yhteensä tulee ajan kanssa ihan hurjan iso taloudellinen säästö (mies tuskin edes hahmottaa miten paljon nuo jatkuvat pienet hankinnat helpottavat meidän tilejämme). Niin mies kehtaa valittaa kuinka taloudellinen tilanteemme voisi olla parempi!!!

Sillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä on todellinen köyhyys. Sen maailma on pienestä pitäen pyörinyt idyllisellä kotikadulla jossa ihmisillä on ollut uudet talot ja autot eikä sen suurempia murheita. Minua oikeasti hävettää miten se kehtaa valittaa ja ennen kaikkea ärsyttää. Sitten kun se on tottunut asioihin jotka on minulle ja monelle muullekin luksusta, ärsyynnyn ettei osaa arvostaa sitä kaikkea materiaa mitä hänellä/meillä jo on! Ihan kuin pitäisi saada vain lisää, lisää ja lisää.. Itse taas asunut lapsuutensa pienessä nuhjuisessa mummonmökissä ja lähtenyt kotoa pari muovikassia mukanaan. Avokki kun muutti pois niin halusi ostaa Askon kalusteet kotiinsa, että on kerralla kunnolliset. Jumakauta, miten moni niitä ostaa tuosta noin vaan kalusteet Askosta kun haluaa.

Tarkoitus olisi rakentaa talokin, enhän minä tilanteesta muuten valita mutta haluaisin sen hemmetin turhan ruikuttamisen pois arjesta kun on ihmisiä joilla oikeasti ei ole varaa moniin asioihin joita meillä on. Millä ukon silmät saa avattua?

Hyvä mies - ei siinä mitään, mutta itse on jo periaatteesta säästäväinen ihminen, onni löytyy muusta kun rahasta ja materiasta jne.. ja kun miehelläkin on aina ollut kaikkea sellaista mitä minulla ei koskaan, niin tuntuu inhottavalta kun toinen ei näe miten rikas on niin muilta osin kuin taloudellisestikin, vaan kehtaa käyttää jopa sanaa "olen köyhä.." |O

minä ainakin osaan arvostaa sitä mitä meillä on, huolimatta siitä että tulemme taloudellisesti hyvin toimeen. ja kummankin vanhemmat ovat varakkaita. en tosiaan ehkä osaa kuvitella mitä todellinen köyhyys on, mutta kyllä minulta empatiaa silti löytyy. ja ei kai kaikkien ihmisten tarvitsekaan tulla samoista olosuhteista?

puhu sille miehellesi, puhu ja puhu väsymättä. Ja kun tämä hermostuu, jatka puhumista! Meidän sukuun tuli tuollainen. Luulee, että häneltä riistetään, vaikka kohtelu hänelle on ihan sama kuin muillekin. Hankalaa vaan se, kun on tottunut saamaan mitä haluaa ja sen puhuu suurella äänellä joka paikassa :(

Meillä on otettu käyttöön älä osta mitään -päiviä, viikkoja ja kuukausia sekä tiukan budjetin päiviä, viikkoja ja kuukausia. Ihan siksi, että mies tajuaisi materian arvon ja oppisi arvostamaan hyvää toimeentuloamme.

Miehen mielestä me ollaan köyhiä aina ja ikuisesti, vasta sitten kun ollaan lottovoittajia niin ollaan hyvätuloisia. Ei hänelle mene kaaliin miten hyvä tilanne meillä kuitenkin on, mutta ei hän ole koskaan nähnyt oikeasti huonosti toimeen tulevaa ihmistä, koska heidän suvussaan ei sellaista ole. Vaikea sitä on opettaa.

Täytyy tunnustaa että meillä minä olen kuin miehesi ja mieheni on kuin sinä. Minulla aukesivat silmät vihdoin, kun opiskellessani ei sitten oikeasti ollutkaan sitä rahaa. Tai no onhan minulla aina tonnin varatili ja saan isältäni kuukausittaista avustusta, mutta koitan olla pyytämättä / ottamatta vastaan jos tarjotaan, ja pikkuhiljaa olen alkanut hyväksymään etten voikaan saada jokaista kalustetta sieltä Askosta suoraan vaan on tyydyttävä Ikeaan ;)

Suosittelen minäkin että keskustelet miehesi kanssa, avarra ns. salakavalasti hänen ymmärrystään - niin meilläkin tuo mies on tehnyt, ja pikkuhiljaa tässä alan tajuta =)

Tiedän tunteen ;)

Mulla tosin on kaveri (yh) jonka vanhemmat auttaa taloudellisesti koko ajan (remontit, lasten harrastukset, vaatteita, matkoja jne). Sitten tämä mun kaveri välillä ihmettelee miten mulla ei ole varaa lähteä ulkomaanreissulle hänen seuraksi...joopajoo. Ei sellaset ihmiset tajua, ettei kaikilla ole varaa samalla tavalla. Ei meillä ole isovanhempia auttamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pronssilusikka suussa syntynyt:
pikkuhiljaa olen alkanut hyväksymään etten voikaan saada jokaista kalustetta sieltä Askosta suoraan vaan on tyydyttävä Ikeaan ;)

:laugh: sori... :ashamed: :snotty:

Jaa mitä? Ikean kalusteitakin varten säästetään ennen kuin ostetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pronssilusikka:
pikkuhiljaa olen alkanut hyväksymään etten voikaan saada jokaista kalustetta sieltä Askosta suoraan vaan on tyydyttävä Ikeaan ;)

no, hyvin monilla ihmisillä ei ole edes niihin Ikean romuihin varaa :D

Mites olisi radikaali ratkaisu. Kesälomalla esim. viikon tai kaksi pitäisi selvitä tietyllä summalla, vaikka tonnilla kaks viikkoa? Kesälomaa ehdotan siksi, että miehesi ilmeisestikin on kiireinen bisneksissään, eikä niistä voi tinkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
..tuntuu inhottavalta kun toinen ei näe miten rikas on niin muilta osin kuin taloudellisestikin, vaan kehtaa käyttää jopa sanaa "olen köyhä.." |O

Vähän omistava ei ole köyhä, vaan sellainen, joka jatkuvasti haluaa enemmän. Rikas ei ole se, jolla on paljon, vaan sellainen, joka ei himoitse enempää jne.

Miehesi ehkä oikeastaan on köyhä. Mikään ei taida olla riitävästi. Aina pitäisi saada lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja pronssilusikka:

no, hyvin monilla ihmisillä ei ole edes niihin Ikean romuihin varaa :D

Jaa no, niin.. en ole noin pitkälle edistynyt vielä ;p Mutta muuttaisin tuon "hyvin monilla" kohdan "joillakin", kai suurin osa suomalaisista kuuluu kuiteskin siihen hyvin pärjäävään keskiluokkaan? ;)