Mitäs jos ei vaan halua imettää?

Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Sekin on aika omituinen juttu, että synnytyssairaaloissa ei edes kysytä äidiltä, haluaako hän imettää, vaan oletetaan että kaikki hyppii riemusta kattoon kun saa pienokaisen rinnoilleen.
No, se on vielä omituisempi juttu, jos ei halua imettää, eikä mainitse siitä sairaalassa ja/tai esitietolomakkeessa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Outoa ja luonnotonta se on... siis ettei vain halua imettää. Mutta siinä kaikki.

Ei moralisointia tai syyttelyä.
Ei kai siinä ole mitään sen luonnottomampaa kuin esim. siinä, että kaikki ei tykkää makaroonista?
Minusta on. Nisäkkään pentu saa maitoa emältään. Siis lähtökohtaisesti.

Se, että haluaa lapsen, muttei imettää, on minusta outoa. Sitä tarkoitan. Eli tiettyyn rajaan saakka toimii luonnon määräämällä tavalla ja sitten tule stoppi, ei vain halua.
Niin, mutta kun siihenkin voi olla niin monta syytä, ettei halua esim. että rintoihin kosketaan muutenkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

*just lukenu AP:sta (attachment parenting) ja siks näin tiukasti tätä mieltä*

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.
Joopa joo, odottele sä vaan rauhassa sitä raskaaksitulemista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Sekin on aika omituinen juttu, että synnytyssairaaloissa ei edes kysytä äidiltä, haluaako hän imettää, vaan oletetaan että kaikki hyppii riemusta kattoon kun saa pienokaisen rinnoilleen.
No, se on vielä omituisempi juttu, jos ei halua imettää, eikä mainitse siitä sairaalassa ja/tai esitietolomakkeessa :D
Onhan se toki niinkin... :)
 
Suoraan oon sanonu, että imetys ei tosiaankaan ollut munn juttu, nyt 4lasta tehneenä ja niitä imetin jonkin aikaa osittaisimetyksellä ja sit siirryttiin pulloon, inhosin yli kaiken joka kerta imettämistä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Sekin on aika omituinen juttu, että synnytyssairaaloissa ei edes kysytä äidiltä, haluaako hän imettää, vaan oletetaan että kaikki hyppii riemusta kattoon kun saa pienokaisen rinnoilleen.
No, se on vielä omituisempi juttu, jos ei halua imettää, eikä mainitse siitä sairaalassa ja/tai esitietolomakkeessa :D
Onhan se toki niinkin... :)
Kyllä mä uskon, että se huomioidaan sairaalassa, ja äiti saa maidon nousun estävän lääkityksen.

Tosin miehen veljen vaimo kertoi, että hänelle sanottiin ainakin 20 kertaa eri hoitajien toimesta että "mikset imetä, lapsi haluaa rintaa, se itkee joten anna sille tissiä " kun hän oli synnärillä. Vaikka potilastiedoista kävi vallan mainiosti ilmi se, että hänelle on tehty nuoruudessa laaja rintaleikkaus, jonka vuoksi imetys on mahdotonta. Hän selitti asian useaan kertaan, ja lopulta sai itkupotkuhuutoraivarit :D. Sen jälkeen loppui kyselyt ja toivat pullon ihan suosiolla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Sekin on aika omituinen juttu, että synnytyssairaaloissa ei edes kysytä äidiltä, haluaako hän imettää, vaan oletetaan että kaikki hyppii riemusta kattoon kun saa pienokaisen rinnoilleen.
No, se on vielä omituisempi juttu, jos ei halua imettää, eikä mainitse siitä sairaalassa ja/tai esitietolomakkeessa :D
Onhan se toki niinkin... :)
Kyllä mä uskon, että se huomioidaan sairaalassa, ja äiti saa maidon nousun estävän lääkityksen.

Tosin miehen veljen vaimo kertoi, että hänelle sanottiin ainakin 20 kertaa eri hoitajien toimesta että "mikset imetä, lapsi haluaa rintaa, se itkee joten anna sille tissiä " kun hän oli synnärillä. Vaikka potilastiedoista kävi vallan mainiosti ilmi se, että hänelle on tehty nuoruudessa laaja rintaleikkaus, jonka vuoksi imetys on mahdotonta. Hän selitti asian useaan kertaan, ja lopulta sai itkupotkuhuutoraivarit :D. Sen jälkeen loppui kyselyt ja toivat pullon ihan suosiolla.
törkeetä toimintaa. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
törkeetä toimintaa. :(
Niinpä. Tuli tosi paha mieli hänen puolestaan. Kyllähän hän haluaisi antaa lapselleen edes ne pari tärkeää tippaa, mutta kun ei pysty niin ei pysty. No, parin viikon perusteella vauva kasvaa ja hyvin voi ilman rintamaitoakin :). Vauva on siis ihan pikkuinen vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

*just lukenu AP:sta (attachment parenting) ja siks näin tiukasti tätä mieltä*

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.
Joopa joo, odottele sä vaan rauhassa sitä raskaaksitulemista :)
Niin odottelenki. Mulla onki ollu hyvää aikaa lueskella kaikenmaailman juttuja. ;) Osaan olla sitte The Täydellinen Äiti. ;)

No mutta tuskinpa kukaan voi kieltää sitä, etteikö se olis paras vaihtoehto, se rintamaito ja imetys.
 
minä en imettänyt
en ole imettänyt toista lastani..elämä oli paljon helpompaa ja en ollut niin kiinni siinä sohvan nurkassa.ruokkimiseen osallistui isompi lapsi ja isäkin :) jokainen tekee niinkuin haluaa..syy miksi en imettänyt oli se että en yksinkertaisesti tykännyt siitä..podin huonoa omatuntoa siitä jonkun aikaa mutta mielestäni lapsi kärsii siitä jos äiti on ihan hermona ku laittaa tissin suuhun..ja hän nukkui todella hyvin kun syötin pullosta.
 
Jaana
Mulle herää kysymys, että minkäköhän takia se vauva on alunalkaen pitänyt tehdä, jos yks imettäminen on niin helkkarin vaikeeta ja ahistaa kun pitää hoitaa vauvaa 24/7. Ehkä olis kannattanut itse aikuistua ensin ja ryhtyä näihin vauvaleikkeihin vasta sitten.
Lapsi kasvaa korvikkeellakin. Sen sijaan näistä 'äideistä' jotka ei imetä kun ei vaan oikein jaksa en voi kyllä sanoa että kovin priimaäitejä olisivat. Keskenkasvuisia kakaroita, joiden ei olisi kuulunut lisääntyä vielä piiiiiiiiiitkään aikaan. Enkä ole mikään imetysfanaatikko, se on se näitten bimbojen kokonaisasenne joka mättää.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Mulle herää kysymys, että minkäköhän takia se vauva on alunalkaen pitänyt tehdä, jos yks imettäminen on niin helkkarin vaikeeta ja ahistaa kun pitää hoitaa vauvaa 24/7. Ehkä olis kannattanut itse aikuistua ensin ja ryhtyä näihin vauvaleikkeihin vasta sitten.
Lapsi kasvaa korvikkeellakin. Sen sijaan näistä 'äideistä' jotka ei imetä kun ei vaan oikein jaksa en voi kyllä sanoa että kovin priimaäitejä olisivat. Keskenkasvuisia kakaroita, joiden ei olisi kuulunut lisääntyä vielä piiiiiiiiiitkään aikaan. Enkä ole mikään imetysfanaatikko, se on se näitten bimbojen kokonaisasenne joka mättää.
Olen kyllä samaa mieltä. Eri asia jos ihan oikeasti ei onnistu, mutta jäin kyllä miettimään että kuinkahan monella näistäkin äideistä jotka ei halua imettää on "maito loppunut" tai jotain muuta vastaavaa.
 
en tykkää!
Alkuperäinen kirjoittaja Muikula:
Niin? Onko sitten se surullisenkuuluisa huono äiti, jos ei halua imettää? Jos yksinkertaisesti tuntuu paremmalta antaa se ruoka pullosta?

Onko se sitten lapsen edun mukaista jos äiti vasten tahtoaan ja huonoilla fiiliksillä antaa rintaa, vaikkei nauti itse siitä touhusta laisinkaan? Eihän se imetys ole silloin mitään läheisyyden antamistakaan, jos sitä joutuu tekemään vastoin tahtoaan.
mä en edes viitsi lukea muita vastauksia, mutta mä voin kertoa että en pidä imettämisestä. ekaa imetin 11 kk, tokaa 7 kk, ja voi autuus, kolmatta vain 3.5 kk. Kaikkein eniten olen nauttinuyt kolmosen vauva-ajasta, ja sattuu muuten olemaan eka allergiton lapsi! Miten ihanaa onkaan olla ja mennä, kun mukana voi kuljettaa maitotetraa, eikä tartte kytätä missä on sopiva paikka imettää, ei tartte pelätä että rinnat vuotaa jne. Mä olen onnellinen tähän tilanteeseen, eikä vauvakaan kärsinyt ole :) neljättä odotam ja olen päättäny imettää ekat kuukaudet, mutta sen enempää en itseltäni vaadi, enkä muille selittele :)
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

*just lukenu AP:sta (attachment parenting) ja siks näin tiukasti tätä mieltä*

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.
Joopa joo, odottele sä vaan rauhassa sitä raskaaksitulemista :)
Niin odottelenki. Mulla onki ollu hyvää aikaa lueskella kaikenmaailman juttuja. ;) Osaan olla sitte The Täydellinen Äiti. ;)

No mutta tuskinpa kukaan voi kieltää sitä, etteikö se olis paras vaihtoehto, se rintamaito ja imetys.
Toki. Paras vaihtoehto olisi myös syödä puoli kiloa kasviksia joka päivä ja kaksi kertaa viikossa kalaa. Paras vaihtoehto olisi myös liikkua säännöllisesti ja pysyä erossa epäterveellisistä herkuista. Paras vaihtoehto on jättää alkoholijuomat juomatta ja tupakat polttamatta. On monta asiaa, jotka ovat parhaita vaihtoehtoja ja silti ihmiset valitsevat toisin. Juuri siksi, että ne ovat vaihtoehtoja, eivät ainoita mahdollisuuksia.
 
itsekin vähän inhoan mutta silti imetän
musta on ihan ok, ettei imetä, jos ei siitä pidä. mutta, jos väittää, ettei halua imettää, vaikkei ole kokeillutkaan... se on todella tyhmää. siksi kyllä kaikki pitäisi pakottaa esikoisen kanssa kokeilemaan (siis kaikki sellaiset, joilla ei oo jotain oikeeta estettä imetykselle, kuten rintaleikkaus tai sairaus...).
 
nimetta harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Rintamaito on parasta ravintoa lapselle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ihan suoraan sanottuna siinä ei kyllä lapsen parasta todellakaan ajattele, jos jättää imettämättä vain sen takia kun ei siitä tykkää. :kieh:

*just lukenu AP:sta (attachment parenting) ja siks näin tiukasti tätä mieltä*

Kasvaahan toki sillä korvikkeellaki, mutta se on silti vain ... korvike.
Joopa joo, odottele sä vaan rauhassa sitä raskaaksitulemista :)
Niin odottelenki. Mulla onki ollu hyvää aikaa lueskella kaikenmaailman juttuja. ;) Osaan olla sitte The Täydellinen Äiti. ;)

No mutta tuskinpa kukaan voi kieltää sitä, etteikö se olis paras vaihtoehto, se rintamaito ja imetys.
Toki. Paras vaihtoehto olisi myös syödä puoli kiloa kasviksia joka päivä ja kaksi kertaa viikossa kalaa. Paras vaihtoehto olisi myös liikkua säännöllisesti ja pysyä erossa epäterveellisistä herkuista. Paras vaihtoehto on jättää alkoholijuomat juomatta ja tupakat polttamatta. On monta asiaa, jotka ovat parhaita vaihtoehtoja ja silti ihmiset valitsevat toisin. Juuri siksi, että ne ovat vaihtoehtoja, eivät ainoita mahdollisuuksia.
Tässä on se ero, että em. valinnat koskevat ihmistä itseään, imetys on VAUVAn kannalta parasta ja kyllä vaan se vauva ansaitsee parasta. Imetys on muutakin kuni ruokkimista, etsivä löytää kyllä asiasta tietoa ja nk. sensitiivinen äiti tietää luonnostaan. Vauvalle ei ole yhtään mitään lisäarvoa sillä, että saa vaikkapa isän tai siskon läheisyyttä ruokittaessa. Se pieni vauva kykenee (symbioottiseen) suhteeseen ainoastaan yhden hoitajan kanssa.

Ja älkää pliis ladelko näitä "korvikkeella kasvaa yhtä hyvä lapsia", "ei ne vauvat siitä kärsi", "vauva voi hyvin, kun äitikin voi hyvin" - latteuksia; perusteettomia tai kehäpäätelmiä kaikki. Voisin kuvitella tämänkin siirtyvän vähintään sukupolvien ketjussa. Lapsi, joka ei ole saanut äitinsä symbioottista läheisyyttä ei ehkä osaa sitä omalleenkaan antaa, eikä kykene olemaan se sensitiivinen vanhempi.

Ja pakollisena loppukaneettina: kyllä, jotkut (harvat) eivät pysty imettämään. Se on täysin eri asia. Silloin se ei kerro äidistä tai äitiydestä mitään. Mutta se sellainen kertoo, ettei haluta/viitsitä imettää.
 
"Sari"
Niin? Onko sitten se surullisenkuuluisa huono äiti, jos ei halua imettää? Jos yksinkertaisesti tuntuu paremmalta antaa se ruoka pullosta?

Onko se sitten lapsen edun mukaista jos äiti vasten tahtoaan ja huonoilla fiiliksillä antaa rintaa, vaikkei nauti itse siitä touhusta laisinkaan? Eihän se imetys ole silloin mitään läheisyyden antamistakaan, jos sitä joutuu tekemään vastoin tahtoaan.
Olette kyllä uskomattoman itsekkäitä ja idiootteja.
Mihin tämä maailma on mennyt? Äiti ei itse nauti imettämisestä....
Ei tässä ole kyse äidin nautinnoista, homman hauskuudesta, eduista tms kysymys vaan lapsesta.

Hommatkaa koira ja jättäkää lapset tekemättä jos se noin vaikeata on.
Kyllä nykyajan naiset on niin hemmetin itsekkäitä.

Kaiken lisäksi, paljon enemmän meillä on ollut ongelmia korvikkeen + sakeuttajan kanssa, kuin tissimaidon kanssa. Lapsen vatsa on ollut välillä sekaisin ja kakka kovina palloina, sitten itketään sitä kun ei meinaa kakka tulla.

Mutta kait se äitinä olemisen hauskuus ja mielekkyys ajaa lapsen ummetuksen ja luonnollisen imetyksen ohi.
 
"Jani"
Suoraan oon sanonu, että imetys ei tosiaankaan ollut munn juttu, nyt 4lasta tehneenä ja niitä imetin jonkin aikaa osittaisimetyksellä ja sit siirryttiin pulloon, inhosin yli kaiken joka kerta imettämistä
Luuletko, ettei isät joudu tekemään melkein joka päivä jotain mistä ei pidä, inhoavat tai muuten vaan ei ole niin "huvittavaa".

Järkyttävää luettavaa nämä teidän jutut.
Ymmärrettävää on jos ei maitoa tule tai oikeasti ei pysty imettämään, mutta nämä, että ei huvita, on sellaisia kommentteja, että en halua asua enää tällä planeetalla.

Ei ihme, että jatkossa nuoret/teinit ei tee senkään vertaa mitä nyt, kun ei huvita, jos ei nauti niin ei tarvi tehä.
 
sköppödöö
Minun käsitykseni on , että ei ole mitään väliä ruokkiiko rakkaan lapsensa omista rinnoistaan vai ruokkiiko pullosta. Koska joidenkin mielestä äidinmaito on kovinkin tärkeää, mutta, ei se ole terveellisempää kuin korvekkeetkaan jos äiti ei syö terveellisesti. Toki äidinmaidoissa voi olla erilaisia epäterveellisiä aineita lapselle, mutta onko kukaan ajatellut omien elämäntapojen ja ravintonsa vaikutusta ? Jos Äiti syö epäterveellisesti, ei " tärkeä" äidinmaito ole yhtään terveellisempääkuin keinotekoiset valmisteet...
 
piupu
En voi sille mitään, mutta mielestäni äidit jotka eivät imetä ollenkaan lastaan sen vuoksi, että " ei vain halua imettää", ovat aika itsekkäitä. Äidinmaito on kiistatta paras ravinto vauvalle. Eikä imettäminen tarkoita sitä,etteikö isäkin voisi antaa läheisyyttä vauvalle.
Ja tuo "maitoa ei vain tullut" on niin puppua että huhhuh!
 
"haha"
Muikulan kanssa samoilla linjoilla.
Pääsee iskäkin heti vauvan synnyttyä mukaan hoivaamiseen ja ruokintaan eikä äiti omi lasta tunneiksi tisseille.
Tuo on ihan perseestä. Minä en ole ainakaan mikään lypsylehmä vaan sen takia, ettei joku koe minun omivan lasta imetyksen ajaksi.

Mutta jos ei vaan halua imettää, se on valinta, eikä kuulu muille (kuten ei muiden imetyskään!!!)
 

Yhteistyössä