Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Vastasyntynyt ei varmaan vielä tarvitse näitä, ehkä näistä on enemmän iloa vanhemmille :)

Leikki/jumppamaton päällä vauvat taitavat tykätä köllötellä, ainakin sit vähän vanhempana katselevat erilaisia hahmoja tai kasvojen kuvia.

Jotain leluja, helistin, keinuvat eläinhahmot, mobilet, unilelu, tuttiketju tms.

Vaunuihin heijastimia ja ehkä myös vaunulelu? Vaunuihin myös sadesuoja ja hyttyssuoja, jos eivät kuulu kauppaan.

Vauvakirjakin on ehkä kiva hankkia etukäteen.

Hoitolaukku ja alusta matkoja varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Nostan, ettei katoa. =)
Sellaista mietin, että ei kai enää nykypäivänä ohjeisteta keittämään/steriloimaan laitteella tuttipulloja? Esim. lastenosastollakin käyttävät ne vaan tiskikoneessa.
Samaa olen minäkin miettinyt. Luulisin tiskikoneen kuumuuden strerilisoivan pullo, mutta ei kai tutteja uskalla laittaa koneeseen eli ne pitäisi varmaankin keittää? Ajattelin vain mahdollista tiskiaineen jäämistä/imeytymistä tuttiin.
 
En jaksa lukea läpi koko ketjua, mutta lisään jossei satu olemaan:
äidin ja/tai isän elämää helpottaa kummasti, kun eteisessä seisoo joka sään kestävät jalkineet jotka saa jalkaan helposti vaikka toisessa kainalossa on huutava vauva ja toisessa kauppakassi. Ainakin minulla kumisaappaat ja talvella niiden huopavuoriset versiot olivat jatkuvassa käytössä kotiäitiyden aikana. Samoin vanha vähän liian iso goretex-takki, eli tyylikkyys kaukana... :D
 
Tämä on loistava pino! Varmasti moni löytää hyviä vinkkejä! Ja kiva lukea mileipiteitä. Itsekkin rupeaa miettimään, että tarviinkohan todellakin sitä ja sitä!!

Mutta yksi asia pisti silmiin tutti vai peukku?

Näin hammashoidollisesta näkökulmasta TUTTI!!!!
Peukusta paljon vaikeampi vierottautua ja siitä yleensä jää purennallisia ongelmia, joita joudutaan yleensä pitkällä oikomisella myöhemmin hoitamaan. Eli sen verran jos jaksaa panostaa vauva vaihessa, niin myöhemmin säästää monta itkua ja hammasten kiristystä.

Ja ammatillisesta näkökulmasta myös muistutus, että huvitutista ja tuttipullosta olisi hyvä rueta luopumaan n. vuoden ikäisenä kun hampaita rupeaa puhkeamaan.

Ja janojuomana äideille vesi. Näin säästyy monta "ikävää" hammaslääkäri reissua!! Ja samainen janojuoma myös vauvoille/lapsille sitten kun sen aika koittaa!

Sorry, taisin poiketa hieman aiheesta, mutta =) =)
 
Pari lisäystä:

jos äiti hankkii etukäteen maidonkerääjät ja ehkä myös rintapumpun, kannattaa ostaa myös Minigrip-pusseja maidon pakastusta varten. Itse kaadoin maidonkerääjään kertyneen maidon pienimpään Minigrip-pussiin ja laitoin pakkaseen, ja sieltä se oli helppo sulattaa vesihauteessa myöhempää käyttöä varten. Minigrip on niin jäykkä, että kaatonokka muodostuu kuin itsestään.

Imetysliiveistä: rinnat saattavat ekan viikon ajan olla kokoa isommat kuin jatkossa, joten etukäteen liivit hankkivan kannattaa ostaa vaikka kahta eri kokoa halvat puuvillaliivit kokeilukäyttöön. Niitä saa reilulla kympillä, joten ei harmita, jos jäävät ekan viikon jälkeen isoiksi.

Kantoliinan puolesta puhun minäkin! JOS on haaveita ruveta käyttämään kantoliinaan vauvalla, kannattaa ostaa se valmiiksi. Itse pääsin sattuneesta syystä ostoksille vasta vauvan ollessa neliviikkoinen, ja siinä vaiheessa vauvan totuttaminen oli jo suuremman työn takana, kun ihan omissa maailmoissaan olevan vastasyntyneen.

Liivinsuojuksia kannattaa ostaa sekä kertakäyttöisinä että kankaisina. Niitä kankaisia ei saa välttämättä ihan joka kaupasta, jos kertakäyttöiset jämähtävätkin ikävästi rikkinäiseen rinnanpäähän kiinni :/ Mulle riitti aika hyvin 7 paria kankaisia liivinsuojia, kun pesin niitä ihan joka pyykin seassa. Lisäksi kului huimat määrät kertakäyttöisiä, mutta vähän teki viherpiipertäjän pahaa heittää niitä roskiin...

ISÄLLE korvatulpat, jos on olennaista, että edes toinen saa nukuttua! Ja olohuoneen sohvalle/vierashuoneeseen sänky helposti pedattavaksi :)
 
Siranna kauheesti alle 2vuotiaalle ei suositella käytettäväksi tyynyä, meillä pojalla oli pään alla tyynyliina.
enempää en kommentoikaan, tuntuu olevan melko tyhjentävä ketju, jokanen tietysti ostaa sen minkä kokee tarpeelliseks, meillä ei varmaan puoliakaan näistä tavaroista ole eikä oo tarvittukaan...
 
Rintapumpusta on ollu puhetta. Mulla oli kaks erilaista rintapumppua. Toisen sain serkulta ja sillä ei irronnu yhtään maitoa. Toisen sain vähän myöhemmin miehen siskolta lainaan ja oli tosi hyvä. Meillä ukkeli oli tosi ahkera imijä ja 3 kk:n kohdalla tuntui että maito ei riitä millään. Oisinko sit 3-4 viikon ajan pumppaillu päiväunien aikana molemmat rinnat niin tyhjäks kun vaan sain ja sillä sain sit lisättyä maidon tuotantoa ja toisaalta saatiin iltaan sit vielä joku 40-50 ml maitoa joka sit pullolla annettiin kun ei tarpeeks maitoa riittäny. Siitäpä se maidontuotanto sit taas elpyi ja riitti hyvin.

Mie kans laitoin lypsetyn maidon minigrippeihih ja pakastimeen (paitsi sillon kun lypsin illaks). Äidinmaitohan ei pitkään säily pakkasessaka, niin laitoin sit pussiin aina päivämäärän maalarinteippiin. Oli näppärä sit aina sulattaa. Laitoin kuumaa vettä pieneen muovikulhoon ja sulatin maitopussin siinä. Lämpeni sit samalla sopivaks. (Muistanko oikein että äidinmaitoa ei suositella lämmitettäväks mikrossa?!?)

Miusta oli tosi hyvä että ruokaa (tai raaka-aineita) oli valmiina pakkasessa, samoin kahvileipää olin jonkun verran tehny. Eipähän tarvinnu sit lähtee kummanka hyppelehtimään kauppoihin. Meillä on isäntä sen verran avuton näissä kotijutuissa, että ei se ois itekseen osannu käydä niitä ostoksia ostamassaka - tai sit miun ois pitäny olla koko ajan puhelimessa selostamassa! :LOL: Mie olin melko kipee synnytyksen jälkeen, että ei tehny mieli seisoskella ruuan laitossa. Hyvä jos kärsi sen verran seisoa/istua, että kävi pöydässä syömässä...

Meillä oli semmonen sängyn päälle laitettava hoitotaso. Oli tosi hyvä, mutta ukkeli rupes kääntyilemään sen verran paljon jo nelikuisena että ei uskallettu sitä pitkään käyttää. Se on sen verran kapea. Sit siirryttiin lattialle...

Varsinki kesävauvoilla tuo muovinen frotee saattaa hiostaa tosi paljon (niinkun joku jo siitä kirjottiki). Vahnasta pyyheliinasta tai esim. äp:n makuupussista saa hyvää "imua" sänkyyn kun niitä ohivuotoja varmasti tulee. Petari myös on hyvä. Käytin aluks myös itelläni sängyssä lakanan päällä vielä toista kapeaa lakanaa, kun jälkivuoto oli runsasta ja yön aikana saatto huti mennä. :)
 
Mä en suosittele missään nimessä Rela-tippoja! On ihan yleisesti todettu että ne eivät kovin monelle vauvalle sovi koska ovat öljypohjaisia. Pienen vauvan kehittymätön suolisto ei osaa niitä kunnolla käsitellä. Itse sorruin niitä knssa esikoiselleni ostamaan kun apteekista niitä niin kovasti hehkuttivat. Mutta sitten huudettiin kovempaa kuin koskaan kun vauva parka tuli niistä entistä kipeämmäksi. Toiseksi ne ovat älyttömän kalliita siihen nähden että niiden teho on todella huono. Lääkärit jotka ovat tutkineet mh-bakteerien vaikutuksia ovat sitä mieltä että vastasyntyneet vauvat tarvitsevat bifido bakteereita kaikista eniten. Eli DDS- junior ja BIfidobacterium Infantis ovat kaikista tehokkaimpia mh- bakteereja vastasyntyneille. Yksi hyvä valmiste on myöskin Probiootti Baby. Näitä valmisteita saa luontaistuotekaupoista. Itse aloitan ainakin heti synnäriltä päästyäni seuraavalle vauvalle Bifidobacterium Infantiksen. Nämä valmisteet ovat todella hyvin tutkittuja ja oikein valmistettuja ja siksi niissä on teho parhaimmillaan.

Säästytte paljolta itkulta jos jätätte ne relat ihan suosiolla sinne apteekkiin.

Onnellisia vauva aikoja kaikille toivottaen Leinikki jolla on jo iso vauva :heart: =)
 
Nostan minäkin.

Tosi hyvä ketju..tärkeitä asioita..joista voi poimia itselleen ne tärkeät! Kiitos aloittajalle. Nyt kun h-hetki lähenee, sitä miettii et onkohan muistanut kaiken oleellisen...minäkin kun asun vähän syrjemmässä, eikä kauppoja ole joka nurkalla...Koskaan kun ei tiedä, millainen on synnytys ja missä kunnossa sieltä kotiudutaan. Olisi edes ne perusasiat kunnossa..ainahan voi tarpeen mukaan täydentää kun näkee miten homma alkaa toimia.

Hei, mitä te olette mieltä/ millaisia kokemuksia siitä että jos vauvalle joutuu jostain syystä antamaan korviketta...olen kuullut että hörpytysmuki olisi parempi vaihtoehto kuin tuttipullo...pitääkö paikkansa ja toimiiko myös vastasyntyneillä??

OE 36+1
 
Mulla ei oo kokemusta hörppyytysmukista mutta kuulemma toimii kyllä ihan vastasyntyneellä. Muistelen lukeneeni joskus jostain että jossain synnytyssairaalassaki annetaan lisämaito hörppyyttämällä että ei sotke imetystä. Meillä täällä annetaan pullolla ja pullolla varustauduin kotioloihinki. Ei kyllä tarvittu maitoa antaa, mutta aion kyllä nytkin varautua korvikkeen ja pullon kans. Ainaki oman mielenrauhan takia! :)
 
yksi asia mitä en mielestäni täällä vielä huomannut on vaipparoskis. tiedän että nyt saan varmaan kommenttia tästä, mutta oli meillä ihan pelastus.
sinne sai vaipan laitettua heti pois silmista eikä ikinä pissa tai kakka haissut. ei ole hinnaltaan kallis eikä minusta kuormita luontoa sen enempää kuin normaalistikin, jos käyttää tavallisia vaippoja.
aiotaan käyttää jatkossakin =)
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen ensiodottaja:
Hei, mitä te olette mieltä/ millaisia kokemuksia siitä että jos vauvalle joutuu jostain syystä antamaan korviketta...olen kuullut että hörpytysmuki olisi parempi vaihtoehto kuin tuttipullo...pitääkö paikkansa ja toimiiko myös vastasyntyneillä??
OE 36+1
Hörpytysmuki on parempi kuin pullo erityisesti vastasyntyneille siksi, että tuttipullo vaatii ihan erilaisen imemistekniikan kuin rinta. Jos pienelle vauvalle antaa pulloa, voi imetyksen kanssa tulla pitkäksikin aikaa ongelmia. Tuttipullosta imiessä suun asento on vähän kuin imisi spagettia. Rintaa imiessä suu on leveästi ammollaan kuin vauva söisi hampurilaista, ja rinnanpään pitäisi kai koskea jonnekin kitalakeen. Lisäksi tarvittava imuvoimakkuus yms. voi olla eri.

Yksi hyvä ostos - tai kijrastolaina - voisi olla Gro Nylanderin kirja Äidiksi ensi kertaa. Siinä on paljon hyvää tietoa siitä mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen, imetyksestä jne.
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Ne vaipparoskiksen kasetit vaan tuntuu hurjan kalliilta. Siis jos kasetti maksaa 10-12 euroa ja sinne menee 20-30 vaippaa niin sehän tarkoittaa, että parin-kolmen päivän vaipparoskapussit maksaa yli kympin?? :eek:
Siis mitä, onko se sellainen jossa jokainen vaippa menee johonkin omaan muovipussiin?? Sellainen muoviin pakattu vaippahan on kahta kauheampi metaanisaastuttaja kaatiksella ja maatuu vielä hitaammin kuin ilman käärettä... :eek:
 

Yhteistyössä