Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
juu tosiaan siinä vaipparoskiksessa on sellainen "erilainen" muovipussi pötkö johon vaipat sitten menevät tiiviisti eikä hajuja synny ja pysyvät siinä kivasti kun roskiin pistää. se siis EI kuormita luontoa enmpää jos kerran normaaleja vaippoja käyttää.
se kuormittaa enemmän jos laittaa vaipat tavalliseen roskikseen. tokkopa kukaan yksitellen kuskaa vaippoja sellaisenaan roskiin??
Nyt en kyllä ymmärrä; eli jos vaipparoskiksessa vaipat pakataan yksittäin siihen muovipussipötköön niin kyllähän siinä syntyy enemmän muovijätettä kuin jos ne laittaa sellaisenaan yhteen roskapussiin??
 
Oma mielipide siitä, mitä vastasyntynyt tarvitsee :D

-hoitopöytä
-sänky+tykötarpeet
-vaatteita (tietysti )
-vaippoja (jokaisen mieltymyksen mukaan kestoja tai kertiksiä )
-hajusteetonta vartalovoidetta, Nivea baby tai bebanthen
-talkki (pottujauho sopii myös ja on edullisempaa )
-sinkkivoide ihopoimu aluille, joihin on hankala laittaa talkkia/pottujauhoa
-harsoja tai muita pukluliinoja
-vauva öljy ( sopii iltaruttiniksi, itse hieroin iltaisin pojan päästä varpaisiin ja poika piereskeli rentouduttuaan ja yöt paranivat )
-korvapuikkoja
-desinfiointi aine ( lähinnä napatyngän putsaukseen...itse käytin myös pahoihin ihopoimupunoitusten hoitoon )
-rintakumi (ei pakollinen jos imetys sujuu heti hyvin, mutta kiva olla varulta
-pikkuniistäjä (hyvä apu, jos nessu on aluksi kovin tukkoinen ja räkäinen )

Tässä nyt oikeastaan kaikki mitä nyt mieleen esikon vauva ajasta tuli mieleen...voi olla, että ihan kaikki ei vastasyntyneelle itselleen ole heti välttämätöntä tai edes ihan suoraan itse vauvalle ( kuten rintakumi ), mutta näillä itse pärjäsin hyvin. :D

paapelo+poju+Tiuhti 11+1
 
Mä en viitsi omaa listaani tähän raapustaa, mutta näistä huomaa hyvin miten eri näkemykset eri ihmisillä on tästäkin asiasta!

Ikinä en ole esikoisella tarvinnut esim. mitään vartalovoiteita, kylpyöljyjä, sinkkivoidetta (talkkia kylläkin). Rintakumia mun kokemuksen mukaan loppujen lopuksi harvempi tarvitsee, samoin maidonkerääjiä. Pikkuniistäjä on ihan onneton verrattuna Nenä-Friidaan! Hoitopöytä on ihan ok, mutta saman asian ajaa vaikka pesukoneen päällä oleva hoitoalusta. Meillä vauva nukkui 10kk meidän välissä, vaikkei ollut aikomus niin tehdäkään. Vasta siinä vaiheessa ostettiin pinnasänky. Mutta tää on hyvä keskustelu, jokainen muodostakoon oman listansa! =) Ja tosiaan kannattaa pitää mielessä se, että nopeasti niitä tavaroita hakee kaupastakin (jos ei nyt ihan korvessa asu) ja kyllä se mieskin osaa niitä etsiä!!
 
http://www.ozbaby.fi/l%C3%A4mp%C3%B6pussi_wallaboo_newborn_footmuff_pr_30620.html
Onkohan kellään kokemusta tämmösestä tai vastaavasta?
Laskettuaika lokakuussa ja ajattelin, että olis pikkusella talvea vasten kätevä.
 
mielenkiintoista kattoa tätä listaa uudestaan nyt kun odotan toista. Esikoisen kohdalla otin kaikki mitä vauva tarvii listat liiankin tosissani, nyt huomaan että esim tästä listasta en koe tarvitsevani ollenkaan esim. pinnasängyn reunapehmusteita, kylpyölyä, tuttipulloja+korviketta, talkkia (meille kätilö väitti sen käytön liittyvän kohdunkaulan syöpään...), rela tai cuplaton tippoja (niitä voi ostaa jälkikäteen siiten JOS niitä tarvii), höyryhengityslaitetta tai mitään sterilointilaitteita.

Itselleni en tarvinnut enkä aio hankkia rintakumeja (enemmän haittaa kuin hyötyä), maidonkerääjä (maitoa tuli tosi runsaasti mutta en käyttänyt tuollaista), Ceridal lipolotionoa, Movicol-jauhetta, liukuvoidetta....
särkylääkkeistä taas panacod oli välttämätöntä ja joku muu en kylä muista mikä lääke se oli...

Olen samaa mieltä edeltävän kommentin kanssa siitä että kaikkea voi kyllä hankkia sittenkin kun vauva tulee ja on turha ostaa etukäteen sellaista josta ei tiedä tarviiko vai ei kuten just jotain rintakumeja yms joita harva kuitenkaan tarvitsee. Kaikenlaisia kapistuksia on keksitty vanhempien rahojen vienniksi, mutta niitä voi ostaa sittenkin vasta jos tarvii oikeesti...
 
  • Tykkää
Reactions: Iippari
Tulipahan luettua tämä keskustelu alusta loppuun saakka. Elokuussa olis ensimmäinen tuloillaan, mutta koitan tehdä jonkinlaista listaa jo nyt ja ajan kanssa hankkia mahdollisimman paljon käytettynä, eikä sitten uutena ja kalliina viime hetken paniikissa :)

Vaipoista vielä sen verran, että kestoja olis tarkoitus käyttää ja niitäkin ajattelin ruveta hamstraamaan huuto.netistä ja vastaavista lähteistä hyvissä ajoin, mutta ilmeisesti niistäkään ei nyt sitten etukäteen voi arvioida että passaako just tälle mukulalle?
 
Olipa hassua tulla katsomaan piitkästä aikaa, että ketju on pystyssä monen vuoden jälkeenkin. :)

Itsellänikin on kaksi lasta ja ekan kanssa otti varmaan nuo tarvittavat asiat "liiankin" tarkasti. Toisen kanssa tiesi jo suunnilleen, mitkä ovat itselle tarpeellisia ja mitkä eivät.

Ketjun alkuperäinen tarkoitushan oli nimenomaan listata asioita, joita mahdollisesti voisi tarvita. Eli listasta jokainen sitten poimii omansa - ei missään tapauksessa tarvitse haalia kaikkea. :)

Ihanaa odotusta ja pikkulapsiaikaa kaikille tätä ketjua vielä lukeville! :)
 
Hyvä ketju ensikertalaiselle!
siis niinkuin minulle, ideoiden keruuseen, että mitä sitä ylipäänsä voisi edes kuvitella tarvitsevansa... kannattaa lukea ja tehdä sitten se oma lista :flower:
cynde & mukula 26+3
 
Neljättä odotellaan meillä ja itse tarpeelliseksi olen kokenut:

-hoitopöytä ( pyykkikone kellarissa, ettei siitäkään pöytää saa, mukavempi huonolle selällä kuitenkin, että saa seisten hyvin vaihdettua
-jalallinen amme
-tutit ja tuttipullot (meillä ei oo kauppa vieressä ja haluan, et ne on kaikki valmiina JOS tarvii, en tee konkurssia vaikken tarvisi.
-liivinsuojia ja imetysliivejä
-kantopussi
-sitteri
-kosteusvoidetta, vauvan iho saattaa kesiä, sinkkivoide, talkki ja bebanten.
-vaunut
-kaukalo
-pinnis
-pulloharja
-lansinoh voide itselle.



Käyttökokemusta ei ole kaukalopussista, mutta uskon sen olevan helmivauvalle hyvä. Maidonkerääjät aijon hankkia, koska aiemmin on ollu tosi inhottavaa imettäessä olla paita märkänä kun heruu ja heruu, niin paljon ettei edes liivinsuojaan mahdu.

Itse taas koen niin, että haluan kaiken olevan mahdollisimman valmista, pulloja, vaippoja ja vaatteita myöten. Pikkukaupunki, helmivauva, ei todellakaan tule silloin innostamaan mikään pullojen tai muiden metsästäminen. Toki mies osaa ja menee, mutta kun on valmiina niin ei tarvi. :)
 

Yhteistyössä