Mitä tuonne Omakantaan oikein tulee?

• Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti
edelleen sama
Osastoilla on eri käytännöt kuin sairaalan arkistolla. Arkisto tarvitsee yksilöidyn pyynnön/suostumuksen sinulta, että he yleensä saavat katsoa papereihisi lokimerkintöjen vuoksi. Aina tarvitaan syy siihen, miksi potilaan tietoja katsellaan/käsitellään. Tämä liittyy hoitosuhteeseen, osastolla se on voimassa, kun olet siellä potilaana, arkistossa ei voi koskaan olla hoitosuhdetta ja siksi potilaan lupa (se pyyntösi kattaa tämän) on tärkeä noita papereita käsiteltäessä. Ja yleensä paperit vieläkin ovat osastolla, kun potilas siellä on, vaikka on myös sähköiset sairauskertomukset olemassa, jolloin nivaska on helppo antaa potilaalle luettavaksi. Voit myös tiedustella arkistosta mahdollisuutta käydä lukemassa potilaskansiosi siellä (yleensä vaatii ajanvarauksen). Tai sitten lähettää pyynnön kopioista arkistoon, jolloin ei tarvitse vaivautua paikalle. Mutta ota pyyntöön myös äitisi allekirjoitus, että saat oman syntymäkertomuksesi lukea, etteivät evää tätä, koska toisten potilastietoja ei saa lukea (omat huollettavat, alaikäiset lapset tästä poikkeus).
Mutta tämä lukemani synnytyskertomus oli ihan minun omissa papereissani, siinä ei kerrottu mitään äidistäni vaan pelkästään minun ensihetkistäni.

Mutta tämä lukemani synnytyskertomus oli ihan minun omissa papereissani, siinä ei kerrottu mitään äidistäni vaan pelkästään minun ensihetkistäni.
Ok, sitten mä ymmärtäisin, että se on sun epikriisisi syntymän jälkeiseltä sairaalassaoloajalta, eli ei siis synnytyskertomus/syntymäkertomus sinänsä, josta kävisi ilmi äitisi synnytyksen kulku kaikkine eri vaiheineen ja lääkityksineen. Silloin riittää vain oma allekirjoituksesi.

No kuka ja miten niitä alaikäisten lasten tietoja pääsee lukee?
Omakannan usein kysytyt kysymykset kertoo näin:

8. Miten näen alaikäisen lapseni tiedot Omakannasta?

-Vanhemmat eivät voi vielä katsella lapsensa tietoja Omakannan kautta.
-Tällä hetkellä omia tietojaan voivat katsella vain 18 vuotta täyttäneet.
-Vanhempi voi pyytää alaikäisen lapsen sähköisistä resepteistä yhteenvedon apteekista. Potilastietojen osalta vanhemman tulee olla yhteydessä hoitavaan terveydenhuollon yksikköön.
-Lisätietoja alaikäisiä ja sähköistä reseptiä koskevista käytännöistä löydät kohdasta Asiointiohjeet > Alaikäisen oikeudet

vierailija
Tästä saadaan tulevaisuudessa monta kiintoisaa perheneuvottelua. Vaimo nuuskii miehen potilastietoja ja huomaa, että tältä on hoidettu sukupuolitauti vaimon ollessa lasten kanssa mökillä. Tai vaimo on tehnyt abortin miehen ulkomaankomennuksen aikana, mikä asia paljastuu viisi vuotta myöhemmin, kun mies sairaan vaimon pyynnöstä tarkistaa hänen reseptitietojaan...

Aika harvalla on ne pankin tunnusluvut missään henkilökohtaisessa kassakaapissa.

vierailija
Vaikea voi olla miehen todistaa että hän itse ei ole kyseisän aikana käyttänyt omia pakkitunnuksiaa vaan niitä on käyttänyt hänen vaimonsa (luvatta).

Pankkitunnunnukset kannattaa toki muutenkin pitää visusti omana tietonaan/itsellään etenkin tilanteissa jossa epäipee että niitä käytetään luvatta. Vaikka käyttäjä oman perheenjäsen olisikin.
Tunnistautumisesta menee aina hiluja jonnekin...

vierailija
Tuleeko laboratoriotulokset? Mitä sinne tulee? Sähköiset reseptit näyttävät olevan reseptipuolella.

Mitä muuta?
Katso, kai sulla pankkitunnukset on? Tiedä vaikka sulle olisi määrätty elvytyskielto

Yhteistyössä