Mitä tuonne Omakantaan oikein tulee?

• Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Sinne tulee oikeastaan melkein kaikki terveystietosi. Nyt alussa on vasta e-reseptit, joissain paikoissa on jo labrat ja jopa sairaskertomustietoja. Eri sairaanhoitopiirit siirtyvät KanTa-arkistoon vähitellen, ensi vuonna jo aika monikin. Kaakkois-Suomi taitaa olla pisimmällä.

Kysyy hän
Mites vanhempi pääsee kattomaan alaikäisen lapsensa tietoja? Kun sinnehän kirjaudutaan pankkitunnuksilla tms. Eikä lapsella niitä tietenkään ole, eikä ainakaan mun tiedoissa näkyny lasten tietoja...
Piti kysyä kun polilla viime viikolla käytiin, mut unohdin

"bubbles"
Vaiheittain tulee näkymään kaikki potilastiedot mm. epikriisit, diagnoosit, labratulokset ym ym. Siis kaikki mitä nykyäänkin kirjataan sos.ja terveydenhuollossa.

"bubbles"
Sähköiset reseptit
Terveystiedot
Diagnoosit
Henkilötiedot
Kriittiset
riskitiedot
Käynnit ja
hoitojaksot
Todistukset ja
lausunnot
Tutkimukset
Suostumus ja kiellot

Tuossa listaa mitä itse pääsen katsomaan, tietoja tallentuu sitä mukaa kun on jotain tallennettavaa.

sgfs
Siis tuleeko sinne näkymään aivan kaikki mitä nykyään lukee siinä kansiossa? Siis siitä lähtien kun olet syntynyt?

Itse haluaisin lukea oman synnytyskertomukseni, mutta en ole sitä sairaalassaollessa tajunnut kysyä. Olisi myös kiva lukea omista lapsuudenaikaisista lääkärikäynneistä, tuleeko nämä lukemaan siellä? Vai tallentuuko sinne vain tulevaisuuden jutut?

Siis tuleeko sinne näkymään aivan kaikki mitä nykyään lukee siinä kansiossa? Siis siitä lähtien kun olet syntynyt?

Itse haluaisin lukea oman synnytyskertomukseni, mutta en ole sitä sairaalassaollessa tajunnut kysyä. Olisi myös kiva lukea omista lapsuudenaikaisista lääkärikäynneistä, tuleeko nämä lukemaan siellä? Vai tallentuuko sinne vain tulevaisuuden jutut?
Vanhoja tietoja sinne ei lisätä, eli vain tulevaisuuden potilastiedot, kunhan terv.huollon yksikkö on liittynyt kanta-arkistoon.

Synnytyskertomustasi pitää muistaakseni pyytää niin, että äitisi lähettää pyynnön siihen sairaalaan/synnytyslaitokseen, jossa olet syntynyt. Lapsuutesi potilastiedot voit pyytää itse.

tuo sama kyselijä
Vanhoja tietoja sinne ei lisätä, eli vain tulevaisuuden potilastiedot, kunhan terv.huollon yksikkö on liittynyt kanta-arkistoon.

Synnytyskertomustasi pitää muistaakseni pyytää niin, että äitisi lähettää pyynnön siihen sairaalaan/synnytyslaitokseen, jossa olet syntynyt. Lapsuutesi potilastiedot voit pyytää itse.
Olen tämän kansioni saanut lukea kun olin itse synnyttämässä. Se siis alkoi synnytyskertomuksella. Minusta oli hyvin outoa että se tuotiin minulle oman lapseni kansion kanssa samaan aikaan luettavaksi, mikähän siinä on edes ollut ideana?

Haluaisin lukea sen uudelleen, koska olin meinannut kuolla synnytyksessä ja tahtoisin lukea tämän uudelleen muutaman asian tarkistaakseni. Oli muuten mukava lukea tuollaista juuri synnyttäneenä :(

Tästä saadaan tulevaisuudessa monta kiintoisaa perheneuvottelua. Vaimo nuuskii miehen potilastietoja ja huomaa, että tältä on hoidettu sukupuolitauti vaimon ollessa lasten kanssa mökillä. Tai vaimo on tehnyt abortin miehen ulkomaankomennuksen aikana, mikä asia paljastuu viisi vuotta myöhemmin, kun mies sairaan vaimon pyynnöstä tarkistaa hänen reseptitietojaan...

Aika harvalla on ne pankin tunnusluvut missään henkilökohtaisessa kassakaapissa.

jepjuu
Meillä ne ovat yhteisessä kassakaapissa ;), mutta kai siihen nyt tunnusluvun lisäksi verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana vaaditaan? Niitä emme miehen kanssa ole toisillemme kertoneet, ja jos olisin niin sairas, etten jaksaisi itse reseptitietojani tarkistaa, olisin varmaan sairaalassa, missä ne näkyvät muutenkin.

hoitaja-äiti
Tästä saadaan tulevaisuudessa monta kiintoisaa perheneuvottelua. Vaimo nuuskii miehen potilastietoja ja huomaa, että tältä on hoidettu sukupuolitauti vaimon ollessa lasten kanssa mökillä. Tai vaimo on tehnyt abortin miehen ulkomaankomennuksen aikana, mikä asia paljastuu viisi vuotta myöhemmin, kun mies sairaan vaimon pyynnöstä tarkistaa hänen reseptitietojaan...

Aika harvalla on ne pankin tunnusluvut missään henkilökohtaisessa kassakaapissa.
Tiedostoon jää lokitiedot, kuka on tietoja katsellut ja milloin, eli henkilö saa kyllä halutesaan selville jos joku muu on nuuskinut omia tietoja.

Paitsi että...
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja-äiti;30406137:
Tiedostoon jää lokitiedot, kuka on tietoja katsellut ja milloin, eli henkilö saa kyllä halutesaan selville jos joku muu on nuuskinut omia tietoja.
..jos Jukka menee vaimonsa Sannan verkkopankkitunnuksilla katsomaan Sannan tietoja, lokiin jää merkint, että Sanna on katsonut omia tietojaan. Tosin Sanna tuosta arvannee, että kyseessä onkin ollut Jukka.

ffsf
Ja riittää ihan että on vaimon nimissä oleva kännykkäliittymä. Sinne jää kyllä näkyviin, että koska palvelua on käytetty viimeksi, mutta itse lokitietojen katseluun pitää pyytää erillinen lupa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuo sama kyselijä;30405775:
Olen tämän kansioni saanut lukea kun olin itse synnyttämässä. Se siis alkoi synnytyskertomuksella. Minusta oli hyvin outoa että se tuotiin minulle oman lapseni kansion kanssa samaan aikaan luettavaksi, mikähän siinä on edes ollut ideana?

Haluaisin lukea sen uudelleen, koska olin meinannut kuolla synnytyksessä ja tahtoisin lukea tämän uudelleen muutaman asian tarkistaakseni. Oli muuten mukava lukea tuollaista juuri synnyttäneenä :(
Osastoilla on eri käytännöt kuin sairaalan arkistolla. Arkisto tarvitsee yksilöidyn pyynnön/suostumuksen sinulta, että he yleensä saavat katsoa papereihisi lokimerkintöjen vuoksi. Aina tarvitaan syy siihen, miksi potilaan tietoja katsellaan/käsitellään. Tämä liittyy hoitosuhteeseen, osastolla se on voimassa, kun olet siellä potilaana, arkistossa ei voi koskaan olla hoitosuhdetta ja siksi potilaan lupa (se pyyntösi kattaa tämän) on tärkeä noita papereita käsiteltäessä. Ja yleensä paperit vieläkin ovat osastolla, kun potilas siellä on, vaikka on myös sähköiset sairauskertomukset olemassa, jolloin nivaska on helppo antaa potilaalle luettavaksi. Voit myös tiedustella arkistosta mahdollisuutta käydä lukemassa potilaskansiosi siellä (yleensä vaatii ajanvarauksen). Tai sitten lähettää pyynnön kopioista arkistoon, jolloin ei tarvitse vaivautua paikalle. Mutta ota pyyntöön myös äitisi allekirjoitus, että saat oman syntymäkertomuksesi lukea, etteivät evää tätä, koska toisten potilastietoja ei saa lukea (omat huollettavat, alaikäiset lapset tästä poikkeus).

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="pertti";30407171]Entä jos on käynyt ostamassa pot enssilääkettä, saako tiedot häivytettyä?[/QUOTE]

Kirjoitettiinko sulle e-resepti? Silloin se säilyy Omakannassa 2,5 vuotta, mutta voit toki tuolle ajalle laittaa kiellon, ettei sun tietoja pääse kukaan katselemaan, paitsi sinä itse tietenkin. Pyydä jatkossa paperireseptillä/puhelinreseptillä/faksireseptillä (niin kauan kuin onnistuu, jossain vaiheessa nämä tai ainakin osa niitä poistuu käytöstä) sellaisten lääkkeiden reseptit, joita et halua välttämättä muiden näkevän. Eli suostumuksesi/kieltosi määrittää sen, saako tietojasi katsella.

"Kysyjä"
Kirjoitettiinko sulle e-resepti? Silloin se säilyy Omakannassa 2,5 vuotta, mutta voit toki tuolle ajalle laittaa kiellon, ettei sun tietoja pääse kukaan katselemaan, paitsi sinä itse tietenkin. Pyydä jatkossa paperireseptillä/puhelinreseptillä/faksireseptillä (niin kauan kuin onnistuu, jossain vaiheessa nämä tai ainakin osa niitä poistuu käytöstä) sellaisten lääkkeiden reseptit, joita et halua välttämättä muiden näkevän. Eli suostumuksesi/kieltosi määrittää sen, saako tietojasi katsella.
Onko sulla tietoa, liittyykö suostumus/kielto yhteen palvelutapahtumaan vai yhteen dokumenttiin? Voiko siis antaa suostumuksensa saman käynnin labroihin ja kahteen reseptiin, mutta kiellon em käynnin rtg-tutkimuksiin sekä yhteen reseptiin? Vai koskeeko suostumus/kielto kaikkea em käyntiin liittyvää?

sxcq
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja-äiti;30406137:
Vaikea voi olla miehen todistaa että hän itse ei ole kyseisän aikana käyttänyt omia pakkitunnuksiaa vaan niitä on käyttänyt hänen vaimonsa (luvatta).

Pankkitunnunnukset kannattaa toki muutenkin pitää visusti omana tietonaan/itsellään etenkin tilanteissa jossa epäipee että niitä käytetään luvatta. Vaikka käyttäjä oman perheenjäsen olisikin.

[QUOTE="Kysyjä";30407347]Onko sulla tietoa, liittyykö suostumus/kielto yhteen palvelutapahtumaan vai yhteen dokumenttiin? Voiko siis antaa suostumuksensa saman käynnin labroihin ja kahteen reseptiin, mutta kiellon em käynnin rtg-tutkimuksiin sekä yhteen reseptiin? Vai koskeeko suostumus/kielto kaikkea em käyntiin liittyvää?[/QUOTE]

En tiennyt aikaisemmin, mutta täältä näyttää löytyvän tietoa tästä: Potilastiedon arkiston esittely Väliotsikon Tietojen luovutukset potilastiedon arkistosta vain suostumuksella alta.

Yhteistyössä