mitä mieltä: lapset tulisi hankkia ennen kuin täytät 30?

• Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti
Omalta kohdaltani ajattelin nuorempana, että haluisin lapset ennen ku täytän 30. Myöhemmin se vaihtu siihen, että eka ennen ku täytän. Siitäkin haaveesta luovuin eron myötä, mut sain sen takas tavatessani nykysen mieheni. Esikoinen synty mun ollessa 27, mut en usko toista saavani ennen seuraavan kympin täyttymistä. On siinä pienoinen ehkä. :)

Ei se aina yksinkertasta ole... Joskus ei vaan sopivaa kumppania löydä ennen tuota "maagista" ikää tai suhde o vielä sellasessa vaiheessa, että ois ajankohtasta. Joskus taas ei onnistu syystä tai toisesta, vaikka kovasti toivois. Jos ei koe olevansa valmis vanhemmaks tohon ikään mennessä, niin sit ei ole. Onhan siinä hyvät puolensa, jos ei kovin pitkälle lykkää, mut kukin tavallaan. Ei mun mielestä voi sanoo, että PITÄS.

mm
omalla kohdalla pidin rajana 35v. kuinkas sitten kavikaan; kuopus syntyi paria paivaa ennen kuin taytin 38 :)
enaa en asettele itselleni mitaan ikarajoja vaikkei suunnitelmia perheen kasvattamisesta olekaan
ketaan en ole koskaan pitanyt liian vanhana lasten tekoon - liian nuorena kyllakin

D harmaana
Minä en ajattele noin. Kai jokainen tekee omaan tahtiinsa mutta hetkinen, minun kuopukset syntyivät kolmea päivää ennen kun täytin 29 ja kisää ei tullut eikä tule.

mie
Ihan sama, milloin muut hankkivat. Itse olin yli 20v, mutta alle 25v lapseni saadessani. Nämä kaksi riittävät. Olen jo yli 30v, eikä minkäänlaista vauvakuumetta näkyvissä. Tosin en pidä hyvänä näitä reilusti iäkkäämpien naisten raskauksia, esim. 45v eteenpäin. Nykyään aika moni kuusikymppinenkin hankkii vielä lapsia. Ei ollenkaan suotavaa!

Noin minä olin asian suunnitellut, ja niin meillä kävikin. Kolmas lapsi on nyt reilun vuoden, ja syksyllä täytän 30. Ei tietysti ole sanottua etteikö meille vielä voisi syntyä uutta vauvaa, enkä koe sitä katastrofina vaikka olenkin silloin yli 30 :)

Itse ajattelen asiaa eniten siltä kannalta, että nuorena jaksaa paremmin yöheräämisiä. Lisäksi haluan olla itse vielä vetreässä kunnossa kun (toivottavasti) saan lapsenlapsia. En silti ole missään nimessä sitä mieltä etteikö lapsia saisi yli kolmekymppisenä tehdä!

kolmen äiti
Mun mielestä on hassua, että muutama lapseton (kohta 35v) on sitä mieltä, että "vielä ei ole lasten aika". Jos on hyvä parisuhde, niin en ymmärrä miksi pitäisi odottaa..ja kaikki puitteet on kunnossa. Aika hurjaa jos ensisynnyttäjien ikä nousee koko ajan.

Kiltti äiti
Mähän olen vieläkin nuori ja ikää on 37. Miksen voisi sitä kakkosta tehdä enää. Juoksut juostu silloin alle kolmikymppisenä, joten nyt sitten on ihana keskittyä täysin perheeseen.

OT
Mun oma äiti on saanut mut jo lähemmäs 40v. Nyt on yli 70v, eikä jaksa touhuta omien lasteni kanssa. Päinvastoin, mun pitää autella arkiasioissa. Todellakin halusin tehdä lapset alle kolmekymppisenä.

Kiltti äiti
Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Mun oma äiti on saanut mut jo lähemmäs 40v. Nyt on yli 70v, eikä jaksa touhuta omien lasteni kanssa. Päinvastoin, mun pitää autella arkiasioissa. Todellakin halusin tehdä lapset alle kolmekymppisenä.
Mun äiti saanut minut 19 vuotiaana, eikä jaksa touhuta lasteni kanssa. Ei siis iästä kiinni! Miehen mummo on 73 vuotias ja on todellakin mukana mummona perheen elämässä.

IhanaValo
Meillä oli tuo suunnitelma,2 lasta ennen kun täytetään 30v. Ja ne on,tänään mittariin rapsahti 26v. ja lapsiluku täynnä:)
Koskaanhan sitä ei tiedä, miten suunnitelmat muuttuu tulevaisuudessa mutta tällä hetkellä näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiltti äiti:
Mähän olen vieläkin nuori ja ikää on 37. Miksen voisi sitä kakkosta tehdä enää. Juoksut juostu silloin alle kolmikymppisenä, joten nyt sitten on ihana keskittyä täysin perheeseen.
Kyllähän nuorempanakin voi olla juoksut juostu. Ite rauhoituin kun esikoista aloin odottaa. Eka syntyi, kun olin 22v. Neljä lasta syntyi 3,5 vuodessa ja kun kaikki ovat täysi-ikäisiä, olen vähän alle 44v. :) Jotenkin hurjalta tuntuu, jos olisin melkein 60v, kun lapset lentävät pois pesästä, mutta varmasti se joillekin sopiikin.

OT
Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Mun äiti saanut minut 19 vuotiaana, eikä jaksa touhuta lasteni kanssa. Ei siis iästä kiinni! Miehen mummo on 73 vuotias ja on todellakin mukana mummona perheen elämässä.
Silloin se on äitisi valinta. Puhun omasta kokemuksesta, tuntuu kurjalta kun äiti jo iäkäs..siis sillä tavalla, että onhan se eri asia jos isovanhemmat on nuorempia. Käyn töissä, hoidan lapset ja äidin...

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kyllähän nuorempanakin voi olla juoksut juostu. Ite rauhoituin kun esikoista aloin odottaa. Eka syntyi, kun olin 22v. Neljä lasta syntyi 3,5 vuodessa ja kun kaikki ovat täysi-ikäisiä, olen vähän alle 44v. :) Jotenkin hurjalta tuntuu, jos olisin melkein 60v, kun lapset lentävät pois pesästä, mutta varmasti se joillekin sopiikin.
Niin, mutta onhan silloin saanut siitä yksinolosta nauttia ennen sitä 30 ikävuotta. Elikkäs plus miinus nolla. Onko siitä lapsettomasta ajasta nauttinut 60 v. jälkeen vai ennen 30 vuottaan.

Yhteistyössä