mitä mieltä: lapset tulisi hankkia ennen kuin täytät 30?

• Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti
ja mitä tule isovanhempien ikään, niin mun vanhemmat oli nelikymppisiä ekan kerran isovanhemmaksi tullessan, miehen vanhemmat seitsemänkymppisiä ja paljon enemmän noilla vanhemmilla isovanhemmnilla on aikaa lapsenlapsilleen :D

OT
Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
ja mitä tule isovanhempien ikään, niin mun vanhemmat oli nelikymppisiä ekan kerran isovanhemmaksi tullessan, miehen vanhemmat seitsemänkymppisiä ja paljon enemmän noilla vanhemmilla isovanhemmnilla on aikaa lapsenlapsilleen :D
Hyvä että teillä jaksaa. Ei mun äiti jaksa touhuta lasten kanssa, eikä se jaksa sitä melua mikä noista lähtee. Koen arjen raskaaksi, oma arki on kiireistä ja sitten on vielä iäkäs äiti (ja olen ainokainen) autettavana. Olisi ihanaa jos äiti olisi vähän nuorempi ja joskus ottais lapsia hoitoon :(
Miehen äiti asuu satojen kilometrien päässä, ja pääsee harvoin käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Hyvä että teillä jaksaa. Ei mun äiti jaksa touhuta lasten kanssa, eikä se jaksa sitä melua mikä noista lähtee. Koen arjen raskaaksi, oma arki on kiireistä ja sitten on vielä iäkäs äiti (ja olen ainokainen) autettavana. Olisi ihanaa jos äiti olisi vähän nuorempi ja joskus ottais lapsia hoitoon :(

Mutta tuohan on ihmisestä kiinni ei iästä.

OT
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Väitätkö tosissasi, ettei ikä vaikuta lainkaan? Varmasti äiti olisi jaksanut paremmin pienten lasten kanssa 20 v sitten, nyt on jos jonkinlaista kremppaa.
kai sen nyt järkikin sanoo, ettei ikääntyvä jaksa samalla tavalla.
Anoppi jaksaa pulkkailla, leipoa, touhuta lasten kanssa.

Väitätkö tosissasi, ettei ikä vaikuta lainkaan? Varmasti äiti olisi jaksanut paremmin pienten lasten kanssa 20 v sitten, nyt on jos jonkinlaista kremppaa.

Kyllä se vaikuttaa muttei niin yksiselitteinen juttu ole.
Toisilla kremppaa vaikka ei ikää olisi,toisilla myöhemmällä iällä.
Minun isovanhempani eivät olisi jaksaneet mutta lasteni isovanhemmat jaksavat oikein hyvin.
Ei voi kaikki samaan pulkkaan laittaa.

OT

Kyllä se vaikuttaa muttei niin yksiselitteinen juttu ole.
Toisilla kremppaa vaikka ei ikää olisi,toisilla myöhemmällä iällä.
Minun isovanhempani eivät olisi jaksaneet mutta lasteni isovanhemmat jaksavat oikein hyvin.
Ei voi kaikki samaan pulkkaan laittaa.
Ei tietenkään. Tästä omasta kokemuksesta viisastuneena halusin lapsia nuorempana. Haluaisin itsekin olla tulevaisuudessa viriili viisikymppinen mummo ja tehdä lastenlasten kanssa kaikenlaista. Jokainen tehköön niinkuin haluaa.

sinkku
Mä olen eri mieltä. Täytän tänä vuonna 34 ja olen ihan hyvässä kunnossa ja tosi nuorekas. Jos sopiva mies vaan löytyy niin olisin valmis äidiksi. Aikaisemmin en ole kokenut olevani ja olen tyytyväinen että olen saanut mennä ja tulla ja kokea asioita nuorena.

Wide
Jokainen ottaa itse riskinsä' mutta tottahan ne nousevat mitä vanhemmaksi tulee ja myös on ollut niitä tutkimuksia missä on todettu vanhojen vanhempien lapsilla hedelmättömyyttä.
Koska äidin munasolut on jo vanhoja. En nyt tarkasti muista miten meni..

Ja onhan vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä huonompikuntosia kuin nuoret , ihminen rappeutuu vanhetessaan.

Wide
Jokainen ottaa itse riskinsä' mutta tottahan ne nousevat mitä vanhemmaksi tulee ja myös on ollut niitä tutkimuksia missä on todettu vanhojen vanhempien lapsilla hedelmättömyyttä.
Koska äidin munasolut on jo vanhoja. En nyt tarkasti muista miten meni..

Ja onhan vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä huonompikuntosia kuin nuoret , ihminen rappeutuu vanhetessaan.

Ihmettelen
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja 29:
evvk, sillä en aio hankkia ollenkaan
Ja mitä ihmettä teet kaksplussan palstalla??? Omituista.

Kyllä täällä muustakin kirjoitellaan kuin lapsista.
Toki, mutta ihmettelen miten joku lapsivastainen eksyy vauva- ja odotusaiheisen lehden sivustolle? Luulisi, että kiinnostais sitten ihan eria asiat? Ties vaikka saa allergisen reaktion täältä kun vauvoista puhutaan?? :D

sinkku
Jos kuitenkin tykkää lapsista? Siis niin ettei halua omia mutta tykkää esim kummilapsista ja läheisten lapsista. Kyllähän tällä palstalla keskustellaan paljon muistakin asioista ja siksi mä tykkään olla täällä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
No mie olin tätä mieltä, omalta kannaltani katsottuna siis... Halusin että lapset olis ennen 3kymppiä, mutta ei se nyt ihan taida onnistua... Yksi lapsi vielä olis ainakin haaveissa, mutta sinkkuna nyt, joten taitaa tuo rajapyykki jäädä saavuttamatta...
Kuinka monta lasta sulla nyt on? :)

sinkku

Kyllä täällä muustakin kirjoitellaan kuin lapsista.
Toki, mutta ihmettelen miten joku lapsivastainen eksyy vauva- ja odotusaiheisen lehden sivustolle? Luulisi, että kiinnostais sitten ihan eria asiat? Ties vaikka saa allergisen reaktion täältä kun vauvoista puhutaan?? :D

Se että ei halua omia lapsia, ei tarkoita samaa kuin lapsivastaisuus.

Wilppu
Jos mä olisin tehnyt lapset alle kolmekymppisenä, niin olisin saanut tehdä ne ihan yksin. Kyllä se on lapselle kaikkein suurin etu, että lapsi "hankitaan" tilanteeseen, jossa kaksi toisiinsa sitoutunutta aikuista on valmis rakastamaan ja huolehtimaan jälkikasvustaan 100-prosenttisesti, ja se tilanne ei ikää katso. Joillakin se on nuorempana, joillakin vanhempana. Joku 30 vuotta on kovin keinotekoinen rajapyykki, kun puhutaan näin tärkeistä asioista.

OT: Mä vierastan sitä ajattelutapaa, että nainen muka voisi päättää, milloin hänelle on paras aika hankkia lapsia ja sitten hankkisi niitä. Ihan kuin isillä ei olisi asiaan mitään sananvaltaa.

OT
Alkuperäinen kirjoittaja Wilppu:
Jos mä olisin tehnyt lapset alle kolmekymppisenä, niin olisin saanut tehdä ne ihan yksin. Kyllä se on lapselle kaikkein suurin etu, että lapsi "hankitaan" tilanteeseen, jossa kaksi toisiinsa sitoutunutta aikuista on valmis rakastamaan ja huolehtimaan jälkikasvustaan 100-prosenttisesti, ja se tilanne ei ikää katso. Joillakin se on nuorempana, joillakin vanhempana. Joku 30 vuotta on kovin keinotekoinen rajapyykki, kun puhutaan näin tärkeistä asioista.

OT: Mä vierastan sitä ajattelutapaa, että nainen muka voisi päättää, milloin hänelle on paras aika hankkia lapsia ja sitten hankkisi niitä. Ihan kuin isillä ei olisi asiaan mitään sananvaltaa.
Nyt en ihan ymmärtänyt? Me ollaan miehen kanssa samaa mieltä näistä asioista, en mä ole yksin päättänyt milloin aion tehdä lapsia ;)
Jos luit tarkemmin, niin kirjoitin että lapset kannattaa tehdä nuorempana JOS MAHDOLLISTA. Se tarkoittaa sitä, että on hyvä parisuhde ja taloudellinen tilanne on ok.

Minä olin 18-vuotias kun esikoinen syntyi. Mummot olivat vielä olevinaan niin "nuoria", ettei heiltä löytynyt aikaa lapsenlapselle vaan mielummin viilättivät omissa menoissaan.
Nyt 30-vuotiaana odotan toista. Neuvolassa olen kuullut sata kertaa lauseen "kun sinulla on jo tuota ikää"... en nyt todellakaan ikäloppuna itseäni pidä, joten tuntuu vähän hassulta. Onhan se totta, että iän myötä riskit kasvavat ja nyt vanhempana voi sanoa myös että tieto lisää tuskaa, eli kun ymmärtää asioista vähän enemmän, niin miettii ja pelkää että jos kaikki ei menekään hyvin.
12-vuotiaasta pojastani on ihanaa, kun hänellä on kaveripiirin nuorin äiti.. eli olen cool! :D
Toisaalta nyt nautin odotusajasta ihan eri lailla kuin nuorempana. Mutta kovin paljoa vanhempana en enää lähtisi lapsia tekemään.

Wilppu
Alkuperäinen kirjoittaja Wilppu:

Nyt en ihan ymmärtänyt? Me ollaan miehen kanssa samaa mieltä näistä asioista, en mä ole yksin päättänyt milloin aion tehdä lapsia ;)
Jos luit tarkemmin, niin kirjoitin että lapset kannattaa tehdä nuorempana JOS MAHDOLLISTA. Se tarkoittaa sitä, että on hyvä parisuhde ja taloudellinen tilanne on ok.
En mä sulle vastannut, vaan tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Tuo lyhenne OT muuten tarkoittaa "Of Topic", ei se ollut sulle tarkoitettu :)

Isän vastuu myös
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kuka ajattelee asiaa lasten kantilta??? Tottakai nuorena kannattaa hankkia jos mahdollista....
Mietit asiaa jaksamisen kannalta? Moni nelikymppinen on jaksavampi ja paremmassa kunnossa kuin parikymppiset.
Lapsen kannalta ajateltuna onkin parasta, että perheellä on vakiintunut elämä. Talousasiat ovat kunnossa, molemmilla on hyvät henkiset resurssit kasvattaa lapsia. Äidin lisäksi ISÄ on tarpeeksi kypsä hoitamaan vastuunsa isänä. Lapsen etu, että on myös HYVÄ ISÄ, jota ei lapseta. On näitä hyviä isiä nuorissakin, mutta todennäköisyys on parempi että molemmat vanhemmat ovat myös henkisesti kypsiä, kun ikää on lähemmäs 30v kuin 20v. Ja parempaa tulevaisuutta liitolle povaa myös se, että on ehtinyt tutustua kunnolla partneriinsa ennen kuin lapsia tulee. Monet tapaa sen oikeankin vasta lähempänä kolmea kuin kahtakymppiä. Lapsen hankintaa ei voi eikä kannataa hoputtaa vain siksi, että "nuorena muka olisi parempi tehdä". Sitä voi sitten kirota kun se kakaraäijä ei ota vastuuta ja muutaman vuoden jälkeen kyllästyy elämään perhe-elämää. Näitä on enemmän nuorissa kuin vanhemmissa..

minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maija:
lapsia ei hankita, ne saadaan....meillä alotettiin yrittäminen kun olin 19 ja saimme pienen keskospojan kun olin 32....
Aivan. Minä olin nuorempana sitä mieltä, että lapset tulee saada alle 25 -vuotiaana ja nyt lähes 15 vuotta myöhemmin olen vasta pienen pojan äiti. Elämä on. :)

Yhteistyössä