Mitä kaikkea syötte jos jätätte hiilarit pois?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
😁

Etkö sinä ole huomannut mitään eroa keittoajoissa?

Jouluisin syödään meilläkin pottuja.
Ihan yleispottua, eli kiinteä semijauhoinen.
Keittoaika totutusta 20 minuutista on venähtänyt joskus jopa tuntiin!🤔
Jotkut potut tosiaan kestävät kypsyä iänkaiken ja jäävät silti keskeltä ällön koviksi. Mut se saattaa johtua siitä että oli turhan kuiva kesä. Tai joskus näyttää siltä kuin potussa ois joku vika keskellä, en tiedä mistä puutoksesta tai taudista voisi olla kyse.

Geenimuuntelulla tietty voitaisiin tehdä paremmin kuivuutta ja tauteja kestäviä lajikkeita mut eipä se oikein suomessa lyönyt läpi... onkohan oikeasti yhtäainutta geenimuunneltua lajia suomessa myynnissä?
 
vierailija
Jotkut potut tosiaan kestävät kypsyä iänkaiken ja jäävät silti keskeltä ällön koviksi. Mut se saattaa johtua siitä että oli turhan kuiva kesä. Tai joskus näyttää siltä kuin potussa ois joku vika keskellä, en tiedä mistä puutoksesta tai taudista voisi olla kyse.

Geenimuuntelulla tietty voitaisiin tehdä paremmin kuivuutta ja tauteja kestäviä lajikkeita mut eipä se oikein suomessa lyönyt läpi... onkohan oikeasti yhtäainutta geenimuunneltua lajia suomessa myynnissä?
Kokeilu käyttää painekattilaa.
 
Jotkut potut tosiaan kestävät kypsyä iänkaiken ja jäävät silti keskeltä ällön koviksi. Mut se saattaa johtua siitä että oli turhan kuiva kesä. Tai joskus näyttää siltä kuin potussa ois joku vika keskellä, en tiedä mistä puutoksesta tai taudista voisi olla kyse.

Geenimuuntelulla tietty voitaisiin tehdä paremmin kuivuutta ja tauteja kestäviä lajikkeita mut eipä se oikein suomessa lyönyt läpi... onkohan oikeasti yhtäainutta geenimuunneltua lajia suomessa myynnissä?
Onhan niitä täällä Suomessa jo viljelty ja vaikeahan niitä on pitää erossa normipotuista.
 
Missä? Linkkaa!

Sitä yhtä lajiketta koeviljeltiin mutta muista en ole kuullut. Ja siitäkin on vuosia...


Ja potuthan, etenkin siemenpotut, pidetään tarkasti erillään, Lajilla kun on väliä!
Vuosia tai ei, juuri näitä BASFin Amflora-perunan koeviljelyjä meinasin.
Eikös nää potut sisältäneet antibioottiresistenssigeenin.🤔

Kyllä minä koen että perus markettiperuna on kovasti muuttunut siitä mitä se ennen oli.
Ovatkohan muut huomanneet eroa?🤔
 
vierailija
Vuosia tai ei, juuri näitä BASFin Amflora-perunan koeviljelyjä meinasin.
Eikös nää potut sisältäneet antibioottiresistenssigeenin.

Kyllä minä koen että perus markettiperuna on kovasti muuttunut siitä mitä se ennen oli.
Ovatkohan muut huomanneet eroa?
Sä syöt pottua kerran vuodessa ja se tekee sinusta asiantuntijan?
 
Vuosia tai ei, juuri näitä BASFin Amflora-perunan koeviljelyjä meinasin.
Eikös nää potut sisältäneet antibioottiresistenssigeenin.

Kyllä minä koen että perus markettiperuna on kovasti muuttunut siitä mitä se ennen oli.
Ovatkohan muut huomanneet eroa?
TIetty ovat. Ennen oli kahta, kolmea perunalajia. Nykyään kahtakymmentä.

Pitää vaan tietää, mistä tykkää.

Annabellet ja Nicolat mulle. Puikulat muussiin. Ni ja Jazzyykin kelpaa kyllä.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Sä syöt pottua kerran vuodessa ja se tekee sinusta asiantuntijan?
Eos onko täällä kukaan peruna-asiantuntija, mutta, mietitääs…paljon pottua syövä ei välttämättä edes huomaa eroa, mutta harvemmin syövät ehkä huomaavat.🤷‍♀️

Olen viljellyt pottuja, nostanut ja varastoinut ja tehnyt eri lajikkeista lukuisia eri ruokia. Olen viettänyt lapsesta asti lomani maatilalla. Minä hain maakellarista pottuja, iskin ne emalivatiin, siihen vettä päälle ja eiku mummolle. Hän nojatuolissaan kuori niitä linkkarilla!😁 Ei edes perunankuorimaveistä käyttänyt.

Eli voisin sanoa, että pottu on kyllä sinänsä ihan tuttu juttu.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Vuosia tai ei, juuri näitä BASFin Amflora-perunan koeviljelyjä meinasin.
Eikös nää potut sisältäneet antibioottiresistenssigeenin.🤔

Kyllä minä koen että perus markettiperuna on kovasti muuttunut siitä mitä se ennen oli.
Ovatkohan muut huomanneet eroa?🤔
Minä luulen että viljelykasvit geenimanipuloidaan vastustamaan hyönteisiä että viljelyssä voidaan vähentää niitä myrkkyjä.
 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-

Yhteistyössä