Mitä tukia saatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikkihan niitä joskus saa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyään lapsilisä. Oon saanu kotihoidontukea, opintotukea, joskus kauan sitten vähän toimeentulotukea ja asumistukea. Vanhempainrahaa...Ihmisillä on erialaisia elämäntilanteita ja tuentarpeita.

[QUOTE="vieras";23735520]Asumistuki
Lapsilisät
korotettu vammaistuki
Omaishoidontuki[/QUOTE]

niin ja saanut joskus: kotihoidontuki, työmarkkinatuki ja äitiyspäiväräha

[QUOTE="mä";23735451]Jopas on moni jättänyt opintotuen nostamatta opiskeluaikana! Ihailtavaa ahkeruutta tehdä niin paljon töitä, ettei nosta lainkaan opintotukea opiskeluaikana.[/QUOTE]

Buahhaahaa.

En mä ainakaan ole opiskellut missään vaiheessa aikuisiällä niin täyspainoisesti, ettenkö olisi kyennyt rahoittamaan opiskeluja ihan omalla työllä.

Ja nyt kun vihdoin opiskelen unelmatyötäni varten, ei koulu ole edes opintotukikelpoinen, vaan maksan sekä koulumaksut, että elämiseni edelleen ihan vaan tekemällä töitä.

Uskoisin, että syy saattaa monella muullakin olla se, että ei ole ollut mitään varsinaista opiskeluaikaa, jota olisi tarvinnut sillä tuella rahoittaa.

Tässä vuosien varrella on tullut käytyä tukiviidakko melko pitkälti läpi :D

Tukimuotoina ovat olleet mm. toimeentulotuki, asumistuki, elatustuki, kotihoidontuki, kotihoidontuen lisäosa, kuntalisä, vanhempainpäiväraha, äitiyspäiväraha, opintotuki, työmarkkinatuki, liiton päivärahat, sairaspäiväraha, sairaan lapsen hoitotuki ja lapsilisät joissa on aikoinaan ollut mukana yh-korotus.

Mutta tosiaan, tilanteita on erilaisia...näkeehän sen jo tuosta listastakin. Olen ollut toimeentulotuella elävä nuori, opiskelija, olen ollut raskaana ja saanut lapsia. Olen ollut yksinhuoltaja, opiskeleva yksinhuoltaja ja sairaanakin olen joskus ollut. Olen ollut sairaan lapsen äiti, työtön ja tehnyt joksus töitäkin, kun olen ollut liiton korvauksiin oikeutettu. Mitäpä tähän muuta sanoisi, kuin että elämä on :D

En ihan täysin ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jaksavat paasata tukiin turvautuvista ihmisistä. Nyt kun oma tilanteeni on niin hyvä ettemme ns. saa mitään tukia (paitsi ne, mitkä kuuluu ihan kaikille, tuloista riippumatta) olen ihan äärimmäisen iloinen siitä, ettei enää tarvitse hakea yhtä tukea siieltä, toista täältä ja kolmatta tuolta. Ei enää sitä jatkuvaa paperien kasaanhaalimista ja täyttöä. Kyllä mä suon tuet niille jotka ovat niihin oikeutettuja ja uskon, että valtaosa heistä valitsisi toisenlaisen taloudellisen tilanteen ja sitä kautta "tuettomuuden", jos voisivat.

Olen saanut:
Opintotuki (sis. lainan)
Asumistuki
Toimeentulotukea
Työmarkkinatukea
Liiton työttömyyspäiväraha
Äitiyspäiväraha (+ vanhenpainraha)

Tällähetkellä nautin näistä:
Kotihoidontuki
Lapsilisät

[QUOTE="tööt";23735311]Ei vaan sitä, että tekee kaikkensa saadakseen maksimituet, ettei tarvitse töihin lähteä, mm. puoliso muuttaa poste restanteen.[/QUOTE]

jos poste restanteen muuttaa niin ei saa tukia ainakaan se henkilö. Pitää olla joku osoite jossa kirjoilla. Ja esim ulkomaalaiset ei voi siirtää poste restanteen koska sossu ei hyväksy jos ei ole kotia jossa asuu.

Tässä vuosien varrella on tullut käytyä tukiviidakko melko pitkälti läpi :D

Tukimuotoina ovat olleet mm. toimeentulotuki, asumistuki, elatustuki, kotihoidontuki, kotihoidontuen lisäosa, kuntalisä, vanhempainpäiväraha, äitiyspäiväraha, opintotuki, työmarkkinatuki, liiton päivärahat, sairaspäiväraha, sairaan lapsen hoitotuki ja lapsilisät joissa on aikoinaan ollut mukana yh-korotus.

Mutta tosiaan, tilanteita on erilaisia...näkeehän sen jo tuosta listastakin. Olen ollut toimeentulotuella elävä nuori, opiskelija, olen ollut raskaana ja saanut lapsia. Olen ollut yksinhuoltaja, opiskeleva yksinhuoltaja ja sairaanakin olen joskus ollut. Olen ollut sairaan lapsen äiti, työtön ja tehnyt joksus töitäkin, kun olen ollut liiton korvauksiin oikeutettu. Mitäpä tähän muuta sanoisi, kuin että elämä on :D

En ihan täysin ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jaksavat paasata tukiin turvautuvista ihmisistä. Nyt kun oma tilanteeni on niin hyvä ettemme ns. saa mitään tukia (paitsi ne, mitkä kuuluu ihan kaikille, tuloista riippumatta) olen ihan äärimmäisen iloinen siitä, ettei enää tarvitse hakea yhtä tukea siieltä, toista täältä ja kolmatta tuolta. Ei enää sitä jatkuvaa paperien kasaanhaalimista ja täyttöä. Kyllä mä suon tuet niille jotka ovat niihin oikeutettuja ja uskon, että valtaosa heistä valitsisi toisenlaisen taloudellisen tilanteen ja sitä kautta "tuettomuuden", jos voisivat.

Näin juuri. Minulla sama juttu. Oli auvoisaa aikaa, kun ei tarvinnut hakea edes asumistukea. Ei tarvittu kuin avioero ja minusta tuli yksinhuoltaja - jo taas tarvi hakea asumiseen tukea ----> kas, kun yhden palkka ei riittänyt siihen, mihin kahden palkka. Täällä kuitenkin pidetään asumistuen saamista sossupummailuna. En käsitä.

[QUOTE="vieras";23735938]Mummeliisa, mikset saa sairaspäivärahaa jos pitkällä saikulla olet?[/QUOTE]

Yrittäjä/free.
Maksan itselleni minkä pystyn, mutta varsinaista sairaspäivärahaa se ei ole.
Jos en tekisi yhtään töitä sairaslomallani, voisin hakea Kelan minimitukea, mutta se niin pieni että satunnainenkin kirjoitettu juttu ohittaa sen tulona eli teen mieluummin näin.

Olen saanut:
Opintotukea
Toimeentulotukea
Asumistukea
Työttömyyspäivärahaa
Äitiyspäivärahaa (+vanhempainraha?)

Tällä hetkellä saan:
Asumistukea
Kotihoidontukea (+hoitolisä?)
Lapsilisää
Toimeentulotukea
(Lasketaanko ex-mieheltä tuleva elatusapu?)

Aikanaan oon saanut opintotukea, asumistukea ja toimeentulotukea, sekä tottakai äitiyspäivärahaa nykyään saan lapsilisät ja kotihoidontuen.

Viimeksi muokattu:
Siis ajatteleeko joku niin, ettei noita perus Kelan tukiakaan "saisi" nostaa? :D En ole tuollaiseen koskaan törmännytkään. Mielestäni on _erittäin_ normaalia, että otetaan Kelan tuet vastaan, kun kerran sellaiseen mahdollisuus on. Se on sossusta kaukana. :)

Me saamme asumistukea, vanhempainrahaa ja lapsilisiä tällä hetkellä. Joskus saatu sossun toimeentulotukeakin.

Yhteistyössä