Mitä tukia saatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikkihan niitä joskus saa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";23735315]Ahaa. En nyt ala kinaamaan tätä ikuisuusaihetta, mutta ainahan tuo työnteko ei kannata. Tukien varassa voi olla paremmat tulot kuin palkkatyössä. Ei siitä pidä kuitenkaan tuensaajaa syyttää.[/QUOTE]

Minä olen köyhistä oloista kotoisin, lähdin nuorena poikana töiden perässä. Kyllä mä pidän loisena sitä, joka ei työtä kelpuuta muualta kuin siitä käpykylästä, jossa töitä on noin kymmenelle prosentille. Muutoin tuo yhtälö ei pidä paikkaansa.

[QUOTE="tööt";23735321]Minä olen köyhistä oloista kotoisin, lähdin nuorena poikana töiden perässä. Kyllä mä pidän loisena sitä, joka ei työtä kelpuuta muualta kuin siitä käpykylästä, jossa töitä on noin kymmenelle prosentille. Muutoin tuo yhtälö ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Kinaan kuitenkin.

Pitää. Esimerkki: pienipalkkainen perhe, jolla useampi lapsi. Saa lapsilisät, asumistuen, kotihoidontukea. Toinen vanhemmista töissä, toinen hoitaa lapsia kotona. Kun hänkin menee töihin, alkavat maksaa päivähoitomaksuja, asumistuki lakkaa. Nettotulot pysyvät samoina tai jopa laskevat.

[QUOTE="aloittaja";23735329]Kinaan kuitenkin.

Pitää. Esimerkki: pienipalkkainen perhe, jolla useampi lapsi. Saa lapsilisät, asumistuen, kotihoidontukea. Toinen vanhemmista töissä, toinen hoitaa lapsia kotona. Kun hänkin menee töihin, alkavat maksaa päivähoitomaksuja, asumistuki lakkaa. Nettotulot pysyvät samoina tai jopa laskevat.[/QUOTE]

Mikä estää lähtemästä sinne, missä töitä on?

[QUOTE="tööt";23735339]Aloitit jo mielipiteeni ruotimisella, sen mukaan on.[/QUOTE]

Väännä sitten tyhmälle rautalangasta: miten tuo esimerkkitilanne liittyy siihen, että pitää lähteä sinne, missä töitä on?

[QUOTE="aloittaja";23735340]Väännä sitten tyhmälle rautalangasta: miten tuo esimerkkitilanne liittyy siihen, että pitää lähteä sinne, missä töitä on?[/QUOTE]

Ei suoranaisesti liitykään, kuten mainitsinkin vaan kohtaan #26

[QUOTE="tööt";23735346]Ei suoranaisesti liitykään, kuten mainitsinkin vaan kohtaan #26[/QUOTE]

Ja minä kumosin väitteesi siitä, että "muutoin tuo yhtälö ei pidä paikkaansa."

[QUOTE="aloittaja";23735348]Ja minä kumosin väitteesi siitä, että "muutoin tuo yhtälö ei pidä paikkaansa."[/QUOTE]

Olisin kiinnostunut näkemään vähän spesifisemmin argumentoinnin tuolle kumoamiselle.

voi.jpg

[QUOTE="aloittaja";23735353]Kuten?[/QUOTE]

Oliko lauseessa sanoja, joita et ymmärtänyt vai mikset vastannut? Selitän ne kyllä ihan arkisuomeksikin:

spesifisemmin=tarkemmin
argumentoinnin=perustelun

[QUOTE="tööt";23735359]Oliko lauseessa sanoja, joita et ymmärtänyt vai mikset vastannut? Selitän ne kyllä ihan arkisuomeksikin:

spesifisemmin=tarkemmin
argumentoinnin=perustelun[/QUOTE]

Ehdin jo hätääntyä, mihin katosit! Huoh, tulit takaisin. :)

Kysyin tuolla ylempänä: kuten?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkihan niitä joskus saa;23735163:
Olen seurannut tällä palstalla erityisesti keskusteluja, joissa aiheena erilaiset tuet. Osa hyväksyy tuet, osa pitää tukien saajia sossupummeina. Perusteluiksi tukien saantiin ei leimaajille riitä, että voi olla työtön, sairaus tai vaikka avioero syynä tukien saannille. No, niin. Käsi sydämelle: mitä tukea saat tai olet saanut joskus?

Itselläni saldo tällainen: asumistuki, kotihoidontuki, lapsilisät, toimeentulotuki, elatusmaksut Kelasta, vanhempainraha, opintotuki.

Kaikkia en tietenkään saa tällä hetkellä, osaa saanut joskus, osaa saan nyt.

Nyt saan lapsilisää. Kaksi lapsista saa myös perhe-eläkettä ja yksi opintotukea.
Joskus olen saanut asumistukea ja kotihoidontukea. Samoin aikanaan itse opintotukea.
Nuo suorat tuet.

Lapseni myös käyvät kunnallista koulua, kuljemme pitkin teitä, käymme tarvittaessa terkassa tai sairaalassa, käytämme kirjastoa, uimahallia, käymme taidenäyttelyissä, teatterissa jne jne. Eli epäsuoraa tukea saan monessa muodossa.

:)

Opintotukea oon saanut, samoin kuin äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea. Tällä hetkellä taitaa olla vielä odotusaika työttömyyspäivärahassa, sitäkin tosin sain muutaman kuukauden tässä. Näiden päälle tulee lapsilisät.

Opiskeluaikaan sain opintotukea ja asumistukea. Sen jälkeen äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, äitiysavustus, lapsilisät.

Nykyään tulee omaishoidontukea ja alle 16 v vammaistukea.

Suunnilleen tässä järjestyksessä:

lapsilisä itsestäni ;)

opintotuki
työttömyyspäiväraha
sairauspäiväraha
ansiosidonnainen työttömyysraha
äitiysvapaaraha
vanhempainraha
lapsilisät
hoitovapaaraha

Ja monista lääkkeistä saa kelakorvauksen, kuten muutkin ihmiset

Uusimmat